«تاریخ را چشمان من می‌سازد»
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۶    ۱۳۹۸/۴/۱۴ کد خبر: 159309 منبع: پرینت

بعد از کودتای هفت ثور و پیروزی حزب دموکراتیک‌ خلق افغانستان، انسان های بیشماری به جرم دگراندیشی بدون محکمه، در گور های جمعی بی‌نام و نشان مدفون گردیدند. بر ماست تا نگذاریم‌ این خشونت های سهمگین سیاسی و زخم های ناسور تاریخی در یادها محو گردد. آن روایات تلخ تا هنوز در گوشه‌ای از قلب ما فریاد میزند. این فریاد را زمزمه نکنیم ، بگذاریم حرف شوند،صدا گردند و فریاد حق!
خاموشی ما مسوولین آن جنایات را مجال می‌دهد تا کتمان‌ کنند، بهتان ببندند و تاریخ‌ کاذب برای نسل امروز و فردا بنویسند.

در سال ۱۳۵۸ خورشیدی چهل بازرگان سرشناس شهر مزار شریف بوسیله سازمان اگسا بازداشت و به کابل انتقال داده می‌شوند. پدر بزرگ من (خدایش بیامرزد) نیز شامل این گروه بازداشت شده بود. روز های بیشمار برای رد یافتن پدر بزرگ بی‌نتیجه به هدر میرفتند. در آنزمان حفیظ الله امین نخست وزیر حکومت خلقی ها زمام امور را بدست داشته،از صلاحیت عام و تام برخوردار بود. اکثر رهبران چپی و راستی با پدرم آشنایی داشتند. مادرم عریضه به دست به مقر نخست وزیر مراجعه می‌نماید.

به روایت مادر: آنگهی که نوبت به مادرم میرسد، یک خانم همراه با دختر نوجوان اش همزمان با مادر داخل دفتر حفیظ‌الله امین می‌شوند. امین رو به مادر کرده می‌پرسد: «جدیر صاحب هنوز هم‌ مصروف روزنامه‌نگاری است؟» مادر پاسخ می‌دهد:« بلی، او در کار روزنامه‌نگاری راحت‌تر است.» امین می‌خندد. بعد خطاب به مادر می‌گوید:«با پدر تان چه کار دارید ؟ ریش سفید است، همان کنج‌ زندان برایش بهترین جاست.» مادر اشک‌ریزان پاسخ می‌دهد:« پدرم نه سیاسی است و نه علاقمند سیاست. این عادلانه نیست که به جرم گناه نکرده در گوشه زندان بماند.»

زن و دختر نو جوان نیز عریضه خود را پیشکش می‌نمایند. مرد خانه در زندان است و آنها سرگردان . زن زاری می‌کند که پنج فرزند بی‌سرپرست دارد. حفیظ الله امین با تمسخر چنین می‌گوید:« شوهرت جز اشرار و مخالفین ماست. برو خودت و هم دخترت ازدواج کنید. دو کودک را تو بزرگ کن و دو کودک دگر را دخترت بزرگ کند!!»
به همین سادگی حکم مرگ انسان ها صادر و تعیین سرنوشت می‌شدند.
پدر بزرگم بعد از سه ماه شکنجه در زندان دهمزنگ‌کابل، با پرداخت پنج صد هزار افغانی به عزیز اکبر کارمند وزارت داخله (از طریق اختر نام خسر عزیز اکبر) رها گردید. اما تا زمانی که حیات داشت ، سلامتی خود را به دست نیآورد. از شکنجه های جسمی و روحی خود که کاملاً مشهود بود با هیچکس سخن نگفت... بازخواست خود را برد به درگاه حق تا طالب عدالت خداوندی شود.

این رسالت ماست تا آنچه از جنایات این چهار دهه می‌دانیم را بیان کنیم. در صورت فراگیر شدن، نگارش تاریخ واقعی معاصر را رقم خواهیم زد. این بازنگری تاریخ و این روایات برای انتقام گیری و یا نفرت بخشی مجدد نیست ، بلکه درسی خواهد بود برای احیای فردای روشنِ بدون مرگ، اعدام و گور های گم نام.
«‌ تاریخ را چشمان من می‌سازد»
چشمان من خسته است!
چشمان من خسته است!

مریم جدیر


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تاریخ
چشم
نظرات بینندگان:

>>>   تاریخ سرزمین ما گواه رویداد های بدتر ازین نیز بوده است.
هنگامی که آوازه لشکر کشی اعراب به شهر کابل شد،همه باشندگان شهرکابل در زمان کابل شاهان از ترس و بیم میلرزیدند.زیرا آنها شنیده بودند که مسلمانان عرب در مقابل ساسانیان نیز جنایات بی شماری را براه انداخته بودند.
زن و مرد و پیر و جوان شردع کردند به ساختن دیوار های بالاجصار تا جلو تهاجمات مسلمانان عرب را بگیرند.
اما بد بختانه این دیوار ها در مقابل تهاجم قوای مسلمانان عرب تاب نیاورد و همه تخریب شدند.
هر مردی که در راه عرب های مسلمان می آمدند،ذریعه شمشیر سر شان قطع میشد.
یکی از آنان قیت بن لیث و یا همین شاه دوشمشیره ولی است که با دو دشت و با دوشمشیر سر باشندگان شهر کابل را قطع میکردند.
لباس های زنان از بدن شان پاره پاره و دریده میشد و در ملا عام به آنها تجاوز میشد.
اطفال با چشمان گریان شاهد قتل پدران شان و تجاوز به مادران شان بودند.
شهر در خون و آتش میسوخت و سربازان مسلمان عرب مشغول چور و چپاول مال مردم بنام مال غنیمت بودند.
یک تعدادی که زنده مانده بودند،با خواندن کلمه شهادت بالای اًنها بزور مسلمان ساخته میشدند.
جلندر سنگ از جوی شیر شهرکابل.

>>>   او مردم بیایید علیه این دیکتاتور فاسد قیام کنید اشرفغنی سرنوشتش یا همچون محمدرضا پهلوی فرار خواهد کرد یا سرنوشت همچون صدام و قذافی خواهد داشت تاریخ معاصر نشان داده است هروقت مردم بر علیه حکومت دیکتاتور های فاسد قیام کردند موفق شدند.
🇮🇷ایران_محمدرضا پهلوی:
سقوط بعد از ۲۷ سال 1357ش_فرار👣
🇮🇶عراق_صدام تکریتی:
سقوط بعد از ۲۵ سال 1385ش_ اعدام🕇
🇹🇳تونس_زین العابدین بن علی:
سقوط بعد از ۲۴ سال 1390 ش_فرار👣
🇪🇬مصر_حسنی مبارک:
سقوط بعد از ۳۲ سال 1390ش_فرار👣
🇱🇾لیبی_معمر قذافی:
سقوط بعد از ۳۳ سال 1390ش_اعدام🕇
🇾🇪یمن_عبدالله صالح:
سقوط بعد از ۳۴ سال 1396ش_اعدام🕇
🇵🇸سودان_عمر البشیر:
سقوط بعد از ۲۶ سال 1398ش_زندان♜
🇩🇿الجزایر_عبدالعزیز بوتلفقیه:
سقوط بعد از ۲۱ سال 1398ش_استفعا_منتظرمحاکمه⏺

🇦🇫 اشرفغنی متقلب هم اگر بخواهد حکومت غیرقانونی و فاسد خود را که همراه با اقسام جنایات بوده است ادامه دهد بدون هیچ شک سرنوشت این دیکتاتور ها را خواهد داشت.

>>>   مردم ما سه بار بر علیه اشرفغنی قیام کردند اما هر سه بار شکست خوردند چون هر بار با صفت قومی قیام کردند یک بار هزاره تنهایی قیام کرد یکبار تاجیک تنها قیام کرد و یکبار ازبیک تنها قیام کرد اما اگر یکبار همه با هم به صفت خراسان پرافتخار قیام میکردیم قطعا حکومت فاسد اشفغنی ساقط شده بود.
امیری_بغلان

>>>   مسالمانان ماوشنما کارهای کردند که درتاریخ نمونه ندارد ، اقلا از امین نمونه اش استالین است ، اما درجهان یک کشوری را نشان دهید که وحشششت را که تنظیم ها ایجادکردند تجربه کرده باشد ،اشرار طالب صد مرتبه بدتر ازان ، امین وسایر ادم کشانش خیلی کاربدی کردند ، اما آنها گلچین میکردند خشک وتر را یکجا نمی سوختاندند، اقلا تو توانستی تا حضور امین خودرا برسانی ومستقیم با او صحبت کنی،وامین هم درمورد همه زندانیان حتی از نظر چهره وسن هم معلومت داشته ، همه زندانیان آنزمان می گفتند ما بیگناه هستیم! اما فعلا می بینید که درتلویزیون ها با افتخار از فعالیت ها ترور ها شب نامه های خود صحبت میکنند
آنزمان استخبارات خودش اختطاف تجار صراف سرقت مسلحانه نمیکرد اما حالا همه مصروف دزدی و پول جمع نمودن هستند
امین با همه خشونت وتیزی وتندی اش که همه کار ه بود ترا بحضور پذیرفت وصاف ساده حقیقت را گفت، اما حالا کسی مرد است از هفت خوان رستم بگذرد واشرف غنی را ملاقات کند !
ر

>>>   خانم مریم جدیر خدا پدربزرگت و تمام افغانهایی که در این ۴۱ سال به ناحق کشته شدند بیامرزد
حقیقت این است که خلقها همینطور هستند کسانیکه ادعای حمایت از خلق را دارند در خاورمیانه جنایات هولناکی مرتکب شدند اینکه بخاطر آنچه در گذشته اتفاق افتاده ناراحت باشید حق شماست اما مهمتر از آن ساخت آینده افغانستان است خروج اشغالگران آمریکایی و انگلیسی و نابودی یا حداقل خلع سلاح طالبان.
تلاش برای اینکه کسانیکه از دل مردم هستند رییس جمهور افغانستان شوند نه امثال کرزی و غنی که سالها در رفاه در کشورهای غربی بودند و اگر بحث پست و مقام گرفتن نبود برنمیگشتند به افغانستان .

>>>   نه غلط کردید!
بعد از 7 ثور ان مردمیکه با بیگانگان مزدور بودند مثل گل بدو مسعود وربانتی که قبلا در دامن پنجاب افتاده بودند و مردمیکه دنباله رو این گله ارتجاع(مجاهد) بودند! اگر اینها هم زنده می بود خدا میداند چی حال میداشتم!
.....

>>>   خواهر محترم مریم جدیر، خودم را خیلی به آسانی در موقف تان قرار داده میتوانم و در سوگ شما شریک ساخته میتوانم، زیرا فرزندان جوان فامیل خودم هم در زمان قدرت حزب منفور خلق/پرچم، هم در زمان دولت ربانی و هم در زمان دولت طالبان، یا مفقود، یا در زندان ها اعدام شدند. بعضی آنها حتی زیارتگاه ندارند، چون زنده و مرده آنها ناپدید است. بقیه افغانستان را برای همیشه ترک کردیم.

>>>   به اولی :
چرا بدروغ نام خودرا ســــک معرفی میکنی ونفرت ایجاد میکنی ؟
این حرفها تابو است ، آن اعراب که برای مسلمان ساختن ما می آمدند حتی در بین شان کسانی بود که تاحال خود شان مسلمان نشده بودند وصرف برای غنیمت( چور) می آمدند ، آ«ها درگرگان از خون مردم آسیاب را به گردش آوردند ،
تو حدیث مفصل بخوان ازین مختصر


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است