ساختار امنیتی آمریکایی کارساز نیست
ساختار امنیتی که خارجی ها برای ما ساختند و روسایی که برای ما در قسمت های مختلف کشور تعیین نموده اند، در راستای تامین امنیت مردم نیست بل برای آشوبگری و درهم ریختگی بیشتر امنیتی طراحی شده است 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۵۸    ۱۳۹۸/۴/۱۱ کد خبر: 159272 منبع: پرینت

مدتی بود کابل پایتخت کشور از انفجار و انتحار و حملات بزرگ بدور بود. اما انفجار روز دوشنبه، یکبار دیگر نشان دهنده نفوذ مخالفان حکومت در پایتخت به حساب می آید.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper) قبل از ظهر روز دوشنبه مهاجمان انتحاری بر یک مرکز لوجیستک وزارت دفاع ملی در منطقۀ پل محمود خان از مربوطات حوزه شانزدهم امنیتی کابل حمله کردند.
مهاجمان، نخست یک موتر پر از مواد منفجره را در ورودی این مرکز انفجار دادند و سپس وارد این مرکز شدند به درگیری پرداختند.
در این حمله انتحاری و درگیری مهاجمان، بیش از یکصد و ده تن کشته و زخمی شدند. تعدادی از کارمندان فدراسیون فوتبال و نظامیان ارتش در میان کشته و زخمی ها هستند اما بسیاری از زخمیان این رویداد کودکان و غیرنظامیان می باشند.
گفته می شود که ۵۰ دانش‌آموز مکتب‌های خصوصی «عزیز نمبر ۲» و «ستاره» که در مربوطات ناحیه هشتم و نهم شهر کابل قرار دارد، زخمی شدند.

مسوولیت امنیت مردم بصورت مستقیم برعهده دولت است و زمانیکه ادعا می کنید که رییس جمهور هستید، رییس اجرایی هستید، وزیر دفاع هستید، وزیر داخله هستید، رییس امنیت ملی هستید، رییس شورای امنیت هستید و... وظیفه شما تامین امنیت مردم است. چنانجه شما از عهده این وظیفه اصلی و مستقیم خود بر نمی آیید، مشروعیت همه شما زیر سوال می رود پس باید کنار بروید. اما با چشم سفیدی تمام، بر کرسی های معامله گری تکیه زده و برای شما مهم نیست که بر سر مردم بی دفاع این سرزمین چه می آید!

در واقع ساختار امنیتی که خارجی ها برای ما ساختند و روسایی که برای ما در قسمت های مختلف کشور تعیین نموده اند، در راستای تامین امنیت مردم نیست بل برای آشوبگری و درهم ریختگی بیشتر امنیتی طراحی شده است. اگر چنانچه غیر از این است چرا در تمام مدتی که این انفجار ها و حملات صورت می گیرد، هیچ برنامه ای برای پیشگیری از این حملات تدوین نمی شود؟ چون این ساختار امنیتی در راستای تامین امنیت نیست.

یکی از مواردی که در این روند نهادینه شده است، تعیین تکلیف سلیقه ها بجای تخصص و کارایی می باشد که این خود از معضلات بزرگ ما در همه ادارات است و این دقیقا به خواست آمریکایی ها برنامه ریزی شده است تا با انتخاب افراد نالایق و دون مایه و بی همت بتوانند به غارت خود در پناه سلطه سلیقه های پست ادامه بدهند.
اینجا است که استعدادها کنار رفته و میدان برای سلیقه ها باز شده است.

بطور مشخص، هیچگونه برنامه منظم و مدون امنیتی در سطح کلان مملکت ما وجود ندارد و همه ما بازیچه سلیقه های نادان و منحرف و خودخواه درونی به دستور خارجی ها گردیده ایم و از خود جهت اصلاح امور هیچ اراده ای نداریم زیرا به آمریکایی ها و دیگر خارجی ها تکیه کردیم و آنها هم بجز غارت، به دیگر امور این مملکت توجهی نداشته و همه را به سلیقه های نادان و منحرف سپرده اند که عاقبت اش همین است.

جالب اینجا است که ما را از حالت واکنشی نیز در سطح کلان امنیتی بدور ساخته اند و سطح رهبری امنیتی را تا سرحدی سلیقه ای کرده اند که در آمادگی کامل نیروهای نظامی ما، دشمن بر ما تعرض می کند بجای اینکه نیروهای نظامی با آمادگی کاملی که گرفته اند دشمن را از پا در آورند.

وقتی سیاست های ما وابسته به منافع تیمی است و در مقاطع مختلف واکنشی سیاست می کنیم آنهم سلیقه ای و نادرست، نباید منتظر نتیجه ای بهتر از این باشیم.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
امنیت
آمریکا
نظرات بینندگان:

>>>   امریکا وظیفه اش به اتش کشیدن افغانستان است وطالبان اتش افروزان ودولت همکار وکمک کننده ونجات دهنده این جنایت کارها
تف بر کسانیکه به کمک خارجی وبا برنامه های بر تری جویی قومی سرزمینی را که در ان بزرگشده اند ونفس میکشند جنایات وخیانت میکنند. تف ولعنت ونفرین برین دست شغالان وجناوران
حبیب کوهستانی

>>>   .... چطور امکان دارد که یک موتر پر مواد انفجاری تا پل محمود خان برسد و. شما همه بیخبر و. غرق در حیش ونوش پول های تان هستید که از راه نامشروع بدست آورده اید خداوند لایزال تباه تان کند
عبدالله ریحان

>>>   سیستم امریکائی ناقص است ، آنهاباید از تجارب ما استفاده کنند، مثلا ریاست امنیت ملی خودرا به بخش خصوصی مانند ما که به پنشیر وردک دادیم وحالا می بینید چقدر بیدار وفعال است!!!
درطول این نزده سال هیچ حادثه خورد وکوچکی نیست که ریاست امنیت ملی ( شرکت سهامی پنشیر وردک) پیش از واقع شدن ازان آگاهی نداشته بوده باشد از همه حوادث خونین اقلا سه سال پیش از وقوع آن اطلاع داشته اند!!!
بهمین دلیل در طول 19 سال یک مراتبه نشد که براستی یک حادثه خونین را پیش از وقوع خنثی کرده باشد
حیف این تشکیل بی فایده حیف این معاش وپول امریکغا که مصرف اینها میشود ،

>>>   اگر چه در افغانستان جنگ بسیار شدید و بزرگ نیست که نیاز به کمک خارجیها باشد اما بازهم به نفع اقلیت
های مذهبی است اگر امریکایها نباشند افغانستان برای اقلیت های مذهبی میشود مثل میانمار پس تاوقتی که
امریکایها هستند اقلیت ها خوب دوران کنند چون وقتی قدرت بی افتد دست مذهب اکثریت اقلیت را تکه پاره
میکند چون که در افغانستان قانون جنگل است.‌
فیاض

>>>   در زمان حاکمیت طالبان پاکستان یک نوع کود کیمیاوی را به دهقانان افغانستان توزیع کرد که خاک کشت وزراعت افغانستان را نابود کرد و خربوزه وداربوز را قبل ازین که بزرگ شوند یک نوع کرمک سیاه میزد و نابود میکرد و صادرات اًن به پاکستان قطع شد.
حالا که حاصلات خربوزه ث تربور برداشته شده است،بخاطر بسته بودن سرحد تورخم،تمام خربوزه و تربوز افغانستان گنده شدند و کسی کیلوی یک افغانی تیز نمیخرد.
حالا بعد از اًن که خربوزه ث تربوز گنده شدتد،پاکستان اعلان کرده است که بندر تورخم لیست و چهار ساعته باز میشود.
باز تا موسم بعدی میوه افغانستان،پاکستان یک بهانه جور میکند و بندر تورخم را باز بسته میکند.

>>>   نظم جهادی و مقومتی کارا است؟

>>>   چهره های مشكوك و مثلث شوم كه مردم رنجديده ما را در گروى خود گرفته اند!؟ از يك قوم غلزایي، لوگرى، استانكزي هستند، هر سه شان سابقه خلقى دارند و مشتركن مردم را بكام مرگ و نابودى مي برند: اما چرا مجامع افغانستانى كه ادعاى فرهنگ پنج هزار ساله دارد، اما در مقابل اين خفاشان وحشي، كر و لآل شدند ؟ اول، شير احمد عباس استانكزى(خلقى) بنيانگذار طالبان و رهبر سياسى آن گروه در قطر. دوم، معصوم استانكزى (خلقى) رئيس امنيت ملى افغانستان، سوم، غنى احمدزى رئيس جمهور متقلب، اين سه نفر، كشور را به مركز هراس افگنى و رشد و پرورش طالبان خون آشام و بيابانگرد مبدل ساخته اند ! خيلى سوال برانگيز است، كه چرا تا حال غنى احمدزى با وجوديكه چندين بار كابينه پوشالى خود را ترميم كرد ، از پوليس ترافيك گرفته تا قوماندان امنى، واليها سخنگويان ...هر دو سه ماه بعد تغيير و تبديل ميكنند ، اما معصوم استانكزى رئيس امنيتى ملى، كه با شيراحمد عباس استانكزى، رهبرى طالبان در قطر رابطه خانوادگى دارند ! از جنايت روز افزون طالبان اغماض كرده و جلوى شان را نميگيرند؛ اگر ،غنى احمدزى ريگى در كفش نداشته باشد؟؟ و توطيه اى در كار نباشد !؟ چرا اين آدم مرموز را بركنار نكرده و نميكنند؟ حتا شريك قدرت ٥٠٪؜ هم اغماض كرده، هيچ اعتراضى به بيكفايتى او ندارد؟
ر، ميهنيار

>>>   . . . نبیل:
. . جنگ ۴۰ ساله در افغانستان،
. . . نتیجه تطبیق برنامه‌های خارجی است

رحمت‌الله نبیل؛ نامزد ریاست جمهوری و رییس پیشین امنیت ملی از آنچه «ماجراهای پشت پرده» صلح و معاملات ناشی از آن خوانده، انتقاد کرده و نسبت به معامله‌ای که در آن حقوق مردم در نظر گرفته‌نشود، ابراز نگرانی‌ کرده‌است.

آقای نبیل همچنین گفته‌‌است که جنگ ۴۰ ساله در افغانستان، نتیجه تطبیق برنامه‌های خارجی بوده‌است و تا این برنامه‌ها از سوی افغان‌ها طرح نشود، این جنگ ادامه خواهد داشت.

آقای نبیل که امروز (سه‌شنبه، ۱۱ سرطان) در نشستی در ولایت بلخ صحبت می‌کرد، گفت که افغانستان از ۴۰ سال به این‌سو حکومت‌های موازی دارد و دلیل آن نیز طرح و اجرای برنامه‌های خارجی در کشور است.

او همچنین گفت که جنگ کنونی در کشور، جنگ استخباراتی است و در برابر آن با جنگ «نمی‌توانیم پیروز شویم». او گفت: «اگر با توپ و تانک و بمب و طیاره‌های جنگی می‌توانستیم این کشور را آرام بسازیم، اکنون آرام‌ترین کشور جهان بودیم.»

اقلیت خائن
او «اقلیت خائن» را دلیل ادامه جنگ و استوارنشدن نظام خواند و افزود که اگر این اقلیت وجود داشته‌باشد، نظام هیچگاه قدرتمند نخواهد شد.

او گفت که در شرایط کنونی نیاز به یک صدای واحد است تا همه‌ مردم خود را در آن ببینند و صدای‌شان شنیده شود.

معامله پشت پرده صلح
از طرف دیگر، این مقام پیشین امنیتی، از گفتگوهای صلح و ماجراهای پشت پرده آن انتقاد کرد و گفت که نگران معامله‌ای است که حقوق مردم افغانستان در آن در نظر گرفته‌نشود.

آقای نبیل گفت که کشور در گذشته به‌دلیل همین «معاملات» قربانی سنگینی داده‌است و دیگر چنین معاملاتی قابل قبول نیست.

>>>   عالیجنابان کجا بودید؟
۱- ‏تروریستان دیروز در کابل یک فاجعه عظیم را خلق کردند. ده ها تن را شهید و بیش تر از ۱۰۰ تن را مجروح کردند! نیروهای استخباراتی ما کجا بودند؟ چرا ۵ تروریست را با آن همه تجهیزات جنگی ندیدند؟ پولیس، امنیت ملی و استخبارات و ضد استخبارات وزارت دفاع کجا بودند؟
۲- عالیجنابان وزرای محترم پاسخ دهید؟ وقتی تروریستان در خانه همسایه و یا در نوار مرز کشور با پاکستان و شاید هم در میدان وردک و یا یکی از ولسوالی های لوگر در حال طراحی این توطئه عظیم بودند، وقتی آن ها برای اجرای طراحی شان وارد کابل شدند؟ وقتی به سمت هدف حرکت کردند وقتی وارد عمل شدند شما ها کجا بودید؟ چرا از چنین توطئه بزرگ و فاجعه وحشتناک جلوگیری نکردید؟ آیا دشمن قوی است؟ یا شما ها غافل شدید؟ اگر دشمن قوی است به عنوان شهروند و بخشی از قوای دولت افغانستان چه کمکی برای افزایش توان شما و تضعیف دشمن می توان انجام داد؟ اگر شما ها غافل شدید بهای این غفلت چیست؟
۳- از این پس چه طرحی برای مبارزه قاطع و بی رحمانه با تروریستان طالب و داعش دارید که به عنوان نمایندگان مردم از طرح های تان حمایت کنیم؟ بودجه نیاز دارید؟ قوانین را باید اصلاح کنیم؟ برای آوردن اصلاحات زور تان به صاحبان قدرت نمی رسد؟ چه باید بکنیم؟ حاضریم از تمام ظرفیت های نمایندگی مان برای حمایت از شما و موفقیت طرح های تان استفاده کنیم؟ فراموش نکنید تابستان سال جاری تابستان خونینی خواهد بود. باید آمادگی داشته باشید. فراموش نکنید به عنوان نمایندگان مردم نمی توانیم کاستی ها و ناراستی های سازمانی تان را تحمل کنیم. انتظار نداشته باشید که در قبال خون ۴۰ تن و جراحت ده ها تن دیگر سکوت کنیم و به شما لبخند تحویل دهیم!
عارف رحمانی

>>>   مسئولیت ایجاد صلح و ثبات سیاسی کشور افغانستان وظیفهً حاکمان و به عهدهً ماست، پس با انحراف افکار عمومی صلح را از بیگانه تمنا نکنیم. کسانی که بر علیه آمریکا و صلح و امنیت شعار می دهند ، در اصل منبع خشونت یعنی طالبان و متحدان ضد آمریکایی طالبان و تروریستها را نمایندگی و حمایت می کنند.تروریستها و حامیان آن هرجا که کم می آوردند به آمریکا می زنند و ضعف و بیعملیهای خود را به خارج ربط و نسبت می دهند. شرم بر ما باد

>>>   این کشتار تکراری و این حرف های تکراری
جایی را نمیگیرد غنی اولاد هایش در امریکا
است با کوچکترین فشاری او و همدستان وطن
فروش وقوم پرستان اوغان او با یک پرواز از
این وطن فرار میکنند قسمی که از وقت فراری
بودند..میماند خوراسانی ها...بیایید خورآسان را
به رهبری جمشید تشکیل بدهید نه غلام امریکا
شوید ونه از انگلیس ،روس ،عرب و یا ملا های
نکبت زده ایران جامعه جهانی ناتو و فاختگان
صلح را هم در این ۲۰ سال دیدید که به دریوزگی
ترورستان طالب و دوستانش افتاده اند..پادشاهی
انتخابی خورآسان را کمک نمایید..نه امریکا ونوکرانش
به درد ما میخورند.نه طالب ترورست و نه این دکاندارن
دین..مانند گل ببوی راکتیار، ربانی عبد دول ها و عطای نور لافوک
به پیش به سوی پادشاهی انتخابی خورآسان بزرگ..و نوین

>>>   در 11 سال جنگ ویتنام، 11 هزارهواپیمای امریکایی به شمول هواپیماهای حکومت ویتنام جنوبی سقوط کرد، در حالی که شوروی در 10 سال جنگ افغانستان 451 هواپیما را از دست داد.
امریکا از 1962 تا 1973 یعنی در جریان یازده سال، 8588 هواپیمای خود را از دست داد که 3719 فروند آن طیارات مختلف نظامی و 4869 فروند آن شامل انواع چرخبال یا هلیکوپتر می گردید. حکومت ویتنام جنوبی مورد حمایت امریکا در این جنگ، 2500 هواپیمای امریکایی خود را از دست داد که با شمار طیارات قوای امریکا به 11 هزار فروند می رسید. هم چنان در جنگ ویتنام 31 فروند بی 52 امریکا سقوط کرد که 18 فروند آن در نتیجۀ اصابت موشک و 13 فروند در نتیجۀ سانحۀ هوایی از میان رفتند.
امریکایی ها در 11 سال جنگ ویتنام 6700 هزار تن بمب بر روی ویتنام شمالی و جنوبی و مناطق مرزی کشورهای همجوار ریختند که معادل حدود ۴۲۰ بمب اتم، از نوع به کار رفته در هیروشیما بود.
شوروی از 1979 تا 1989 در ده سال جنگ افغانستان 451 هواپیما و چرخبال را از دست داد که بر اثر عوامل مختلف از سوانح طبیعی گرفته تا اصابت موشک استینگر از میان رفت.
محمد اکرام اندیشمند

>>>   طالبان یک گروه شناخته شده است: تروریست، قبیله‌گرا، جنگ‌سالار، بی‌دانش و مزدور بیگانه‌گان.
اما کسانی که نگران ارزش‌های مدنی ومدرن از ورای توافق صلح با طالبان‌اند، به پندار من نگرانی خود را براساس پیش‌فرضی استوار کرده‌اند که این پیش‌فرض تاب مقاومت در برابر «نقدِ نامهربان» را ندارد.

پیش‌فرض از این قرار است:
«ارزش‌های مدنی و مدرن در افغانستان نهادینه شده و نهادینه شدن این ارزش‌ها نتیجه باور و تلاش جمعی مردم افغانستان بوده است. یک جمع بزرگ و متعهد حافظ و ناظر این ارزش‌ها است. حفظ و تقویت این ارزش‌ها به حمایت و حضور کشورهای خارجی بستگی نداشته و ندارد و یگانه دشمن این ارزش‌ها طالبان است.»
اما در یک نگاه انتقادی، به جای تمامی «است»های این پیش‌فرض می‌توان«نیست» نوشت و برعکس بجای «نیست»ها«است» نوشت. متاسفانه این معکوس‌سازی به دلایل محکمی قابل دفاع است.

پیش‌فرض را به شکل زیر نیز می‌توان نوشت:
«ارزش‌های مدنی و مدرن در افغانستان نهادینه نشده و نهادینه نشدن این ارزش‌ها نتیجه بی‌باوری و فقدان تلاش جمعی مردم افغانستان است. یک جمع بزرگ و متعهد حافظ و ناظر این ارزش‌ها نیست. حفظ و تقویت این ارزش‌ها به حمایت و حضور کشورهای خارجی بستگی دارد و خواهد داشت و یگانه دشمن این ارزش‌ها طالبان نیست.»

نورالله وليزاده


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است