مردم از عصبیت‌های قومی متنفر اند
باخت اصولی در پارلمان در واقع باخت فاشیسم بود، امید است آقای رحمانی رییس تاجیک‌ها نه بلکه رییس نماینده‌های همه‌ی اقوام در پارلمان باشد و با برخورد ملی در امور پارلمانی، الگویی برای دیگران باشد 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۴۸    ۱۳۹۸/۴/۱۰ کد خبر: 159261 منبع: پرینت

یادتان باشد که کوبیدن بر طبل فاشیسم و عصبیت‌های قومی اگر یک جمع کوچک را شاد کند، اکثریت مردم افغانستان از آن متنفر هستند.
جنگ قومی و زبانی عوامل نفوذ سیاست کشورهای بیرون در افغانستان است. هرکسی که بین شهروندان افغانستان تفکیک و تبعیض قایل می‌شود و ما را به‌نام این و آن تقسیم می‌کند، یقین داشته باشید سگی‌ است که استخوانش از استخبارات کشورهای مداخله‌جو تامین می‌شود.

امروز فقیر پشتون، تاجیک، هزاره، اوزبیک و... پیش از آن‌که مفاهیم قومی، لسانی و مذهبی برای شان مهم باشد، امنیت، آسایش، آرامی و صلح برایشان اولویت دارد. چهره‌های تفرقه‌بینداز حتی در میان قوم خودشان خریدار ندارند، این‌که امروز بنابر نیاز سیاسی و سیاست‌گذاری غلط از آن‌ها حمایت و پشتیبانی می‌شود، حمایت و پشتیبانی یک اقلیت ترسو است.

مطمئن باشید که احمدشاه مسعود بیش‌تر از تاجیک‌ها در میان مردم پشتون دوست‌دار زیاد دارد، این به معنای آن است که تعلق قومی و زبانی ریشه در باور عموم ندارد و این کف روی آب زمانی گلیمش مانند اصولی برچیده می‌شود. یکروز آهنگ "خمار می نه ماتیژی، شرابونه بیگانه دی" را می‌شنیدم، یکی با تعجب پرسید، آهنگ پشتو می‌شنوی؟ گفتم بله، این زبانِ بخشی از هم‌وطنان من است، آهنگ، شعر و ادیباتش را می‌خوانم و با زبان و ادبیات هیچ مردمی سر دشمنی ندارم، من شعر و آهنگ اردو نیز می‌شنوم و آن را دوست دارم، پاسخ من بیش‌تر برایش حیران‌کننده بود.

حالا من به صراحت می‌گویم که نفاق‌افگنان زبانی و سمتی روز به روز روسیاه و ناکام می‌شوند، هیچ وقت به خاطر حماقت اسماعیل یون، حرفی نزنید که یک پشتون با عزت از شما خفه شود، اسماعیل یون، طاقت، اصولی و... فرد هستند، اما جماعت‌های بزرگی است که به باور این‌ها عقیده‌یی ندارند. یک وقت فاشیست بزرگ یکی از معینان را گفته بود که تو چرا در برابر وزیر تاجیک بی‌کفایت کار می‌کنی، ما ترا آن‌جا فرستاده‌ایم که امور را به دست بگیری و در دهان پسر ملا بزنی، معین که از قوم‌های قندهاری است، برایش گفته بود: "رئیس صاحب، من اصالت دارم، قبرستان دارم، در پشت شتر زاییده نشده‌ام، خون‌شریکی و دسترخوان دارم، چنین تقاضایی را از یک بدجنس کرده می‌توانی" پس از آن همان معین برطرف شد، اما با سر بلند به خانه رفت و وسیله‌ی دست فاشیسم برای برخورد قومی نشد.

باخت اصولی در پارلمان در واقع باخت فاشیسم بود، امید است آقای رحمانی رییس تاجیک‌ها نه بلکه رییس نماینده‌های همه‌ی اقوام در پارلمان باشد و با برخورد ملی در امور پارلمانی، الگویی برای دیگران باشد.

نجیب بارور


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مردم
قومی
نظرات بینندگان:

>>>   با خت اصولی ، پیروزی دالر بود اگر نه به کدام دانش و هنر رحمانی مردم رای دادند؟ گی اورا می شناخت؟ نیویارک تایمز نوشته فردیکه قراردادی تیل وتخلیه بدر رفت های ناو بود رئیس پارلمان افغانستان شد،
او کدام انسان با دانش واستاد کدام دانشگاه ویا شخصیت نخبه سیاسی نبوده است
ر

>>>   عمل شخصی وگفتار نجیب هردو نجیبانه نیستند یک وقت همین بارور کسی را دشمن وترورست معرفی کرد که آن فرد تاحال از روی تصادف زنده مانده است چند مراتبه بجانش سو قصد از طرف اشرار صورت گرفته، اما زمانیکه به سلیقه بارور خوش نخورد فورا میگوید: دشمن است

>>>   قلم تان رسا باد باور صاحب . غنی فاشیست جوانان با دانش را از بین کاندیدان برنده حذف نمود تا مجلس لنگ و لاش دیگر باقی بماند اما خداوند روی شان را سیاه کرد

>>>   بهتر بودعوض بکاربردن کلیمه فاشیزم وتاجک ، باید میگفتی اصولی باخت ، رحمانی برد اینقدرکافی بود واینرا تمام مردم دیدند وآگاهی دارند .
اما بکاربردن کلیمه فاشیزم وتاجک فکرمیکنم عاری ازتعصب نیست وهیچ درد را دوا نمیکند بغیر ازنفاق قومی

>>>   در دوره حکومت ۱۴ ساله کرزی این حرف ها در مطبوعات و رسانه ها به چشم نمی خورد مردم افغانستان پس از یک خانه جنگی چند ساله ، داشت همه خصومت ها و نا روایی های که به آن مبتلا شده بود فراموش کنند و افغانستان خانه مشترک همه افغان ها گردیده بود واما صد افسوس چرا حالا چنین است. جواب این سوال در جیب کسی است که خود را زعیم دولت می داند ؟ این خصومت ها و تفرقه پراکنی ها برای مردم ما یک طاعون است و نتیجه طاعون هم روشن است که به نابودی می انجامد.

>>>   اقای بارور! فرموده هایتان کاملا دقیق٫ولی متاسفانه هرکدام ماکم یازیاد٫مشهود یا پنهان تعصب داریم.من هم قطعا تعصب ندارم ولی به پدرام احترام دارم ودرمقابل یون نفرت دارم.شما چطور؟
عاقل

>>>   اقای بارور!متاسفانه سواد کافی ندارم٫ولی اگراز یک جانب لاف ازعدم تعصب بزنیم واز جانب در عین نوشته بار بار فاشیزم فاشیزم تکرارتکرار کنیم٫هردو باهمخوانی ندارد.
کم سواد

>>>   نجیب باور! خداوند ما را هدایت نیکی کند! امین!
تعصب همیشه ناکام است! متعصبین در بغض میمیرند!

>>>   واقعأ اما هنوز هم عده فاشيستان غلامزاده باخت خودرا قبول نميكنند ، اگر انتخابات شفاف در كار باشد ديگر فتاتحه فاشيزم وطنفروشان را بخوانيد . فاشيستان سفاك خواستند باخت خودرا به فداكاري وردك ماما مبدل كنند اما مردم بالايشان فهميد

>>>   این مقاله هم نفاق انداز است و تعصب اولاً محو نمیشود و اگر هم کم شود تدریجی و بدور از نفاق اندازی امکانپذیر است!
اصولی با استفاده از قانونگرایی، خود را در مقابل مافیاگری قرار داده بود ولی ظرفیت رآی دهندگان پائین بود و ما با نخبه گرایی و تعهد داشتن مشکلاتمان راه حل پیدا میکند نه گرفتن دالر.
کنشکا ورسجی

>>>   جعفر عطايى
کسی که بعد از این پنج سال تجربه، باز به لاف و گزاف داکتر عبدالله توجه می‌کند، به نظر من احمق محض است. این مثل روز روشن است که اگر عبدالله برنده انتخابات هم شود، شهامت دفاع از پیروزی را ندارد. دفعه قبل رای تاجیک و هزاره را حیف کرد و این دفعه احتمالا رای بخشی از تاجیکان، هزاره‌ها و ترکان را بر باد خواهد کرد.
عبدالله یک مهره سوخته و تجربه‌شده است. رای ندادن بهتر از رای دادن به عبدالله است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است