چادری قدرت است؟ ضعف است؟ خوب است؟...
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۳    ۱۳۹۸/۴/۹ کد خبر: 159230 منبع: پرینت

"چادری برایم الگوی است از نوع مبارزه زنانه. چادری برایم انرژی مبارزه زنانه را در مقابل انواع اهانت، برتر جویی, و برده گی های سنتی و مدرن در بخش های مختلف بتعریف میگیرد، تا بیرق آزادی و عزتمند را فراتر از قدرت های کاذب و سراب های قدرتخواهانه دنیایی مادی گرای مردانه به بحث گیرد. این بحث به این هدف نیست که مادیات را خراب پنداشت بل این بحث بمنظور این است زمانیکه مادیات تمام ابعاد دیگر زنده گی انسان ها را در صدد پوشاندن است بذات خویش افراطیت و بدبختی را در زنده گی معنوی افراد/اجتماع بوجود میاورد."
فرخنده زهرا نادری

والا من که نمی فهمم این بانو چی میگه، چادری قدرت است؟ ضعف است؟ خوب است یا یک جرقه ی هنری است؟
بعد نمی فهمم گذاشتن چادری در برابر لنگی از بهر چیست؟
هر دو را مردود می داند یا نیک و یا جزو فرهنگ افغانستان؟
حتمن خودش هم نمی داند درست مثل سخنرانی ها و متن های پوچ و درهمی که ارایه می کند.
ایشان چند تا لغت یاد گرفتند که همه جا سر هم می کنند بدون اینکه معنا و مفهوم آن را در نظر گیرند، حالا هم استفاده از چادری و لنگی را بدون اینکه فکر کرده باشد کنار هم چیده و معلوم نیست حمایت می کند یا به قول ارگ تقبیح.
یکی از ایشان بپرسد چند وقت چادری به سر کردی که اینگونه شیفته و مجذوب دریچه ی قدرت شدی و از زیر چادری چه دستاوردهایی داشتی؟
دختر خان، زور خان سالاری و اربابی نبود هیچی نبودی، اگه خیلی به زن افغان فکر می کنی کنیزها، نوکران و دستکول برداران اطرافت را بدون هیچ توقع و خدماتی آزاد کن و بگذار مستقل باشند.
آدمهایی که صاحب سیستم های عوام فریبانه، شیخ والی و خان سالاری و بی بی جانی هستند غلط می کنند با داشتن ده ها کنیز در اطراف خود از حقوق بشر و زن حرف بزنند. تا توانستید از شکاف قومی و اختلافات موجود علیه گروهی استفاده کردید و از آنها اخاذی می کنید که گویا رهبرید و حقشان را می گیرید تا حدی که بدون اجازه ی شما کسی حق ندارد ازدواج کند و تصمیمی برای زندگی خودش بگیرد.

بهار سهیلی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
چادری
نادری
نظرات بینندگان:

>>>   چادری برای زنان مسلمان پرده است. دختران و زنان هزاره همواره به لوچ ګشتن و با پوشیدن لباس تنګ و نازک که اندامها و قسمت های برجسته وجود وچاک های پس و پیش آن معلوم شود فخر میکنند. اینها چون از اسراییل قومانده میګیرد میخواهند تحت نام اسلام فحشا را رایج کنند.
کمال

>>>   بهار جان من برایت توضیح میدهم:
چادری برایم الگویی است از مبارزه رنانه،یعنی زمانی که در تاریخ زنان برای حقوق و آزادی هایشان مبارزه کردند،اًنها را تحت نام حجاب اسلامی و شریعت و شرم و حیا و حقوق زن از جایگاه اسلام،چادری پوش کردند.
در تاریخ اسلام ذکر است که زمانی یک دسته از خانم ها جمع شدند و یک خانم را رهبر خود انتخاب کردند و از او خواستند که برود نزد پیغمبر و برایش بگوید که با وجودی که ما در زندگی خویش نیز مانند مردان زحمت میکشیم و در امور خانه و پرورش اولاد و غیره امور سهم داریم،با وجود آن در قرآن تمام امتیازات به مردان داده شده است و تمام صواب ها و لذت های جنتی برای مردان داده شده است و برای ما چیزی داده نشده است.
این خانم در مجلسی که پیغمبر با دیگران یکجا نشسته بود داخل شد و این موضوع را بیان کرد.
بعضی جاضرین مجلس با خشم و عضب گفتند که این خانم بی حیا کی است که درین مجلس آمده است و در مقابل پیغمبر به او اهانت میکند؟
اما پیغمبر گفت:به او چیزی مگویید.من جواب اش را میدهم.
پیغمبر در جواب اش گفت: برو و برای خانم های دیگر بگو که اگر شما شوهران خود را راضی نگهدارید و شوهران شما از شما خوش باشند،دریتصورت تمام اجر و ثواب هایی که برای مردان داده میشود،برای شما نیز داده میشود.
خانم مذکور با خوشی رفت تا این مژده را به دیگر خانم ها بدهد.
اما عافل از آن که پیغمبر برایش یک جواب دیپلوماسی داده است.
کدام مرد حاضر است که خانم اش بی حجاب در بیرون برود؟
کدام مرد حاضر است که در روز قیامت مثلی که مردان با پری های جنتی هم خوابه میشوند،خانم هایشان نیز با غلامان جنتی هم خوابه شوند؟
این در حقیقت یک جواب دیپلوماسی پیغمبر بود که در حقیقت در مورد زنان هیچ چیزی تغیر نمی کند.
و دین از حقوق و امتیازات آنها چشم پوشی میکند.
اًمدیم در مورد لنگی:
لنگی از زمان های سابق در افغانستان نماد مردانگی و غیرت و شهامت مردانه بوده است.
حتی در مناطق پشتون نشین یک متل پشتو است که میگویند:
مونژ خپل شملی اوچت وساتو.
یعنی ما شمله لنگی خود را بالا مگهمیداریم،که این نیز نمونه عیرت و شهامت مردانگی را نشان میدهد و از همین خاطر است که اشرف غنی نیز اغلب اوقات همین لنگی شمله دار را به سر میکند.
اما فرق اش در آن است که آنهایی که این لنگی شمله دار را به سر میکنند،خانم های آنها در طول زندگی شان از چهار دیواری خانه بیرون نمیشوند.
بنأ اشرف غنی نمیتواند که در عین حالی که دموکرات باشد،لنگی شمله دار نیز به سر کند.
آدم دو تربوز را به یک دست گرفته نمیتواند.
نرخ تربور هم درین روز ها خیلی پایین است و اگر از دست ات بیفتد و بترکد،هیچ کس نخواهد خرید.

>>>   نمی دانم برخی افراد ما در موضوعاتی صحبت و ابراز نظر مینمایند که اصلا هیچ ګونه ارتباط کاری و مسلکی به ایشان ندارد
خوب است در مورد لباس یک انتخاب مشخص و بدون تکلف و موثر به وجود بیاید اما به شکل تمسخر یاد اوری نمودن از اخلاق به دور است
مردمان بومی امریکا ، انکلیس، جرمنی. فرانسه و غیر کشور ها دیده شود لباس شان به شکل فرهنګ نګهداری میشود
لطف نموده زمینه کار و بهتر شدن اقتصاد فامیلی و دولت توجه شود باز میتوان در مورد ابراز نظر نمود
همین ابراز نظر کننده به مادر ، مادر ګلان ، پدر و پدر ګلان خود توجه نمایند
تحصیل و اقتصاد شان بهتر شده ختی جادر را هم نمی پوشت
ایا در شرایط کنونی کشور که شمامیدانید که اطراف ، دهات نادیده بیګیرید در داخل شهر میتواند یک زن، دختر و. حتی مردان بدون ترس به راحتی از یک محل به محل دیګر برود و دړباره به خانه خود برګردد
رهبران ما فکر میکنند کاری خوب نموده ایم در حالیکه خودیشان بندی سیاسی هستند از مردم و ملت تحرید هستند
محل بود و باش شان دیوار های سنکی و سمتی میباشد دوستان و اعضای فامیل شان در چند محل تلاشی بعدا به مقصد جا میرسند
درین شرایت از اخلاق و ادب خارج است که چنین صحبت کنند
تحصیل و رشد اقتصاد فامیلی تاثیر ګذاراست
شما در امریکا و امثال ان کشور های دیګر احساس مصونیت دارید سطح جرایم علیه حقوق زنان در افغانستان بیشر است یا در ان کشورها شما تصور نماید که خدا ناخاست به غزت شما کدام کاری شود چه باید بکنید نامش را مبارزه میمانیدپس از فردی که اسیب دیده حال دلش را پرسان نماید وی میګوید که مبارزه
مردان نیز در همین کشور ها که شما زندګی دارید مورد تجاوز حنسی قرار نمی ګیرند در افغانستان افراد محدود است که در بین جامه تجرید میباشند
هدف شما پناهندګی هم نیست چون تابعیت هم دارید
انسان ضعیف باید حرف ضعیف. بګوید
چورچ بوش میګوید
دیموکراسی اصلی در هر جامعه موجود است میشود انراانکشاف و رشد داد
تلاش نه نماید که دیموکراسی امریکا را در کشور خود مو به مو عملی نماید نتیجه اش ناکامی و در بدریو نابوی جامعه شما است
دیموکراسی موجود خودرا انکشاف بدهید

>>>   "چادری خوبه اما به شرطی که ازش خوب استفاده کند
سود به بره مسل برادران ناراضی که جادری سر میکند
اززیری چادری سود میبره
جاغوری

>>>   زهرا نادری دختر به اصطلاح (سید) منصور نادری رهبر اسماعلیه های افغانستان یعنی پیروان آغا خان خواسته چادری را که یکی از انواع حجاب در افغانستان است به تمسخر بگیرد و به نحوی جهت گسترش بی حجابی و ترویج فساد های اخلاقی وارد میدان شود.
این خاندان و پیروان این خاندان که برای همه معلوم است که از اسلام فرسنگ ها فاصله دارند و حلال و حرام را آغا خان برای شان تعین مینماید در عرصه ناموس داری خیلی ضعیف استند هیچ نوع ستر و عفافی ندارند و به موازین اخلاقی در مورد ناموس پابند نیستند و حتی تلاش در جهت تغیر نسل خود بنا به فتوای آغا خان دارند به این قباحت و رذالت اکتفا نکرده اند حال تلاش در جهت تعمیم بی حجابی و بد اخلاقی دارند که باید دولت بنام جمهوری اسلامی افغانستان جلو این لگام گسیختی و ترویج برنامه های حجاب ستیزی و دین ستیزی و ترویج فحشا را بگیرد، اگر دولت در این موارد توجه ننماید یکبار دیگر تاریخ زمان امان الله خان و یا زمان کمونیستان تکرار خواهد شد.
عبدالغفار حنیفی

>>>   نه به آنقدر عذاب چادری و نه به ایقدر برهنگی:
چادری و لنگی یکی از فرهنگ های کهن افغانستان است و هیچ افغانی حق حذف اش را ندارد.
درست است که استفاده کردن از چادری دشوار است اما اجبار نیست. کسی که نمیخواهد استفاده نکند اما کسی حق حذف اش را از جمع فرهنگ کهن مان ندارد همه کشور ها اجناس باستانی و فرهنگی دارند و ان را حفظ کردند ما نیز این کار را خواهیم کرد و ما مسلمان هستیم با چنین لباس برهنه نه تنها در کشور اسلامی چون افغانستان بلکه در هیچ کشور دیگری نخواهیم سر بیرون کشید ما دین و فرهنگ خود را در هر حالت حفظ خواهیم کرد (برهنگی نشان روشنفکری نیست)
تمنا احمدی

>>>   چادری و لنگی تحفه احمد شاه ابدالی پادشاه وقت کشور ماست که از هندوستان برای مردم ما تحفه اورد بمردم تکثیر کرد نام اش را نهاد حرف مردم در حالیکه نه حرف مردم ما بود که از نیکان ما به ارث مانده باشد و نه قبل از تحفه اوردن احمدشاه ابدالی کسی انرا میشناختند این چیزی بود که بطور اجباری بالای مردم ما تحمیل گردیده بود و تا امروز در بعضی از فامیل ها بی خبر از سابقه ان بنام فرهنگ افغانی باقی مانده است حالانکه در منطق پشتون نشین کشور ما زنان شان چادری را استفاده نمیکنند ولی مردان شان بعضی ها لنگی و یا لنگوته استفاده میکنند در زمان اشغال طالبان اله دست پاکستان پیراهن و تنبان و لنگی برای مردم بشکل اجباری حتمی بود بخصوص در ادارات اما برای عام مردم از طفل سه ساله تا رد کهن سال و سر لچ جرم شناخته شده بود و برای زنان و دختران چادر و چادری امر حتمی و لازمی بود و حتی اگر زن و دختری جراب بپا نمیداشت مورد شلاق دره و قمچین طالبان در محضر عام قرار داده میشد پوشیدن شلوار در زمان اشغال کشور بزیر نام امارت طالبانی بمعنای رفتن شخص به کفر بود اککنون که دار و دسته اشرفغنی چوکی های کلان ادارات دولتی را در اشغال دارند مانند زمان حاکمیت طالبان پیراهن و تنبان از پایین تا بالا بتن میکنند در حالیکه اکثر مامورین عالی رتبه امده از غرب هستند که سال ها در امریکا و اروپا زندگی کرده اند اشرف غنی که ادعای تکمیل پلان باقیمانده امان الله خان را دارد و بیشتر از چهل سالدر امریکا بود وقتیکه بخاطر گرفتن قدرت دولت به افغانستان امد به فریب مردم از پیراهن وتنبان و لنگی سوءاستفاده میکند خلاصه پیراهن و تنبان و چادری نتها که فرهنگ ملی و اسلامی ما نیست وارد شده از هندوستان توسط احمدشاه ابدالی است که بر مردم ما تحمیل گردیده است .

>>>   پرخنده زهرا نادری بجای پیچیدن به موضوع چادری باید کتاب خاطرات خویش را دزطی این بیست سال که درگوشه از قدرت شریک بوده وبا افراد مختلف سروکارداشته است بنویسدتا ببینیم این افواهات داخل ارگ ومشاورین غ وگرفتن چوکی ها توسط خانم ها اصلا به چی شکلی بوده ،

>>>   زن درچادرهمچون در(گوهر) است درصدف

>>>   بزرگترین استثمارگران مردم مظلوم اسمعیلی این طفیلی های تاجرسیاسی هستند از نان مردم می خورند ،
ر

>>>   چرا هرکس نام کمال دارد بی کمال ومغزش مریض است این راز درچی است ؟

>>>   نه چادری و نه مرداری!
چادر زنان هرات بهترین نمونه لباس عزت است!
من انرا به تمام مردم پیشنهاد می کنم اولتراز همه از علما دینی تا انرا منحیث حجاب اسلامی قبول وتحمیل کند!

>>>   خانم سهیلی!ماکه به گفته صمداغا ۱۹سال مکتب وفالکوته خواندیم از صحبتهاونوشته های خانم نادری چیز سردرنمیاوریم٫مایوس نشوید.
عاقل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است