چرا پمپیو از کابل، تهران را اخطار داد؟
 
تاریخ انتشار:   ۰۶:۵۱    ۱۳۹۸/۴/۶ کد خبر: 159200 منبع: پرینت

سفر غیر مترقبه پمپیو وزیر خارجه امریکا به کابل، شاید پیام های غیر منتظره ای هم داشته باشد و بخصوص که در ملاقات رسمی ارگ، حامد کرزی نیز حضور داشت.

پمپیو قبل از هرچیز بطور مستقیم و بدون هرگونه مماشات سیاسی، به ایران هشدار داد تا روند صلح افغانستان را اخلال نکند. اگر این اتفاق بیفتد ما پاسخ جدی و قاطع خواهیم داد. وزیرخارجه امریکا از هم مرزی غرب افغانستان با ایران نیز سخن گفت. این پرسش را زمان پاسخ خواهد داد که وزیر خارجه امریکا چرا از کابل جمهوری اسلامی ایران را اخطار داد؟

پمپیو گفت که احتمال دارد که ما با طالبان تا اول سپتامبر به توافق برسیم. اما فقط از چهار بحث مورد مذاکره، تنها به یکی پرداخت که طالبان ضمانت کرده است که از خاک افغانستان برضد ما استفاده تروریستی نمیشود. اما در مورد توافق سه مورد دیگر چیزی نگفت. ولی افاده داد که این چها مورد به عنوان یک پکیج باید موافقه قرار گیرد.

حد اقل برداشت من این است که در مذاکرات پشت پرده همه چیز توافق شده و در این دور مذاکرات خلیلزاد با طالبان، علنی خواهد شد.
وزیر خارجه امریکا با رهبری دولت و حامد کرزی این توافقات را در میان گذاشته است. اما حضور کرزی، احتمالآ علامت میدهد که او در محوربازی های بعدی قرار دارد. اینکه چرا پاکستان نرفت ، خودش یک سوال مهم است و هم فراموش نکنیم که طالبان ، کرزی را عامل قدرت گیری، ناجی و حامی سیاسی خود میداند.
لذا اگر قرینه سازی نکرده باشیم، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سایه قرار خواهد گرفت. چون میعاد توافق با طالبان، اول سپتامبر تعیین شده است.

تنها نکته ی تاریک و مغشوشی که در این بازی ها وجود دارد، همین تنش های رو به تزاید امریکا و ایران است. هرگاه میان امریکا و ایران جنگ گرم صورت بگیرد، فکر میکنم که معادلات احتمالی کنونی به هم خورده و به دلیل نزدیکی جغرافیایی ایران با افغانستان، وضعیت کاملآ جدید سیاسی - نظامی در کشور حاکم خواهد گردید. چون با توجه به اخطار پمپیو و زیگنال های مداخله ایران و هدف گیری پایگاه های امریکایی از سوی جمهوری اسلامی دور از امکان نیست.

علی تقوایی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پمپیو
ایران
کابل
نظرات بینندگان:

>>>   واضح شده که ایران طالبان را کمک میکند و در بدل این کمک ها از طالبان میخواهد که به خروج امریکا از افغانستان قبل از دیگر شرایط پا فشاری
کند .

>>>   پمپئو نزد ما ایرانیان بک اآشغال بی شرف بیش نیست
ترامپ هم هراسی ندارد چه برسد به پمپئو که از کله اش حماقت و یاوه گویی پمپ میشود
آیا ندیدید ترامپ چه گفت: گفت : آنها میتوانستند هواپیمای با ۳۸ سرنشین ما را هم اسقاط کنند اما نکردند پس من از آنها عذرخواهی و تشکر میکنم !
خمینی کبیر گفت آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند و واقعا هم هیچ غلطی نمیتواند بکند ففط یک طبل پوشالی است که کسانی که دلشان سست ایمان باشد از او میترسند اما اهل ایمان و توحید هیچ ترس و هراسی از طاغوت ندارند.
امیرعلی

>>>   امریکاییهای جنایتکار از افغانستان بیرون شوید و طالبان و داعش نوکران تان را هم باخود ببرید.

>>>   علی چاپلوسی نکن! ریشه فساد در پاکستان ما پشتونهاو ایران ناز شما علیخیل و حسینخیل و خراسانیان مرکز فساد اند! و...
افغان

>>>   انهدام پهپاد امریکا طی چند روز اخیر توسط لیران هم بی تاثیر نبوده
تمام ابهت امریکا بهم ریخت و نتوانستند به ایرا# جواب نظامی دهند از ترسشان و از افغانستان با لفاظی ابرو میخرند

>>>   علی برادر سخن های مرموز وپنهان درین میان زیاد است که عقل کوتاهی ما به ان قد نمیدهد این که ترامپ هر روز جامه بدل می نماید وحضرت ایت الله خامینه ای به صراحت میگویند که جنگی صورت نمی گیردمگر اینها از نیات همدیگرهم باخبر اند ویاچیزهای دیگریست که ازمن وتو و همه پنهان داشته اند ازیک نگاه اگر امریکای ها واقعا از نیروی نظامی ایران در هراس اند پس در مقا بله با روس وچین وکوریا بایدزمین گیر باشنداینجاست که دست های ما در برابر سیاست های مغلق جهانی بالا وبسته بوده کروکور وگنگ ولال گردیده ایم انجا خلیل زاد هفته ها وماه های از وقت عزیز خویش را در مذاکره با طالب سپری مینماید وباز همین طالب به مسکومیرودوامریکا را اخطار میدهد ودیگران را دست نشانده ای خارجی میخوانند احتمالا همه چون من مات ومبهوت گردیده راه را گم نموده اند وایرانی که ظاهرا درمسایل خود غرق است وطالب را فراموش کرده ودر صلح افغانستان هم چندان وقت ودلچسپی ندارند از کجا میتوانداین صلح نام نهاد را تخریب نمایندکدام صلح نشست های ارباب با رعیت ومجلس های تصنعی ووعده ووعید های کاذب را کجایش صلح است تا کسی دیگری بتواند ان را لطمه وصدمه وارد نماید اللهم اهدنا الی الصرا ط المستقیم
تبنگ چی

>>>   امريكا استباه ميكند كه در يك جبهه ديگر مشغول ميشود ، ايران هم تمام دست آوردهاي ساليان خودرا در يك شبانه روز از دست خواهد داد ، در كل جنگ راه حل نيست با وصف آنكه ايران در حق ما جفاي زياد كرده اما ما نميخواهيم اين كشورها بي ثباط گردند چون به نفع مانخواهد بود . بايد ايران از صبر امريكا استفاده سو نكند

>>>   بدون شک امریکای ها وسایر کشور های امپریالیستی ظالم وخونخوار وتباه گراندبه ضوابط وقیم بین المللی احترام ندارند وانچه منافع مادی وملی شان ایجاب نمایدبه هر قیمتی هم که شده به ان دسترسی حاصل مینمایندولی:
گربه ای مسکین اگر پر داشتی
تخم گنجشک در زمین نگذاشتی
ایرانی ها هم اگر دستشان برسدوبتوانند از هیچ مظالم ومعیار شکنی دریغ نمی ورزند تا انحد هم که مظلوم نمای مینمایند نیستندنه از حالا حتی در زمان شاه ودر طول قرون متمادی اگر دیگران بجان انها افتیدند خودشان هم بلند پروازی ها وهنجار شکنی های داشتند اگر این روش ورفتار انها بالای کشور ها چندان محسوس نباشد که احتمالا هم است کار گر ها ومهاجرین افغان هر از گاهی مزه ای بیعدالتی وغرور ومستی وبد مستی های انها را چشیده اند خداوند ج میداند وکارش هرگاه موانعی ازبیرون جلو انها را نمیگرفت حال کره ای مهتاب ومریخ هم برای شان تنگی میکرد البته این قاعده در هیچ نقطه ای دنیا ودرین جا نیز عام نبوده مردمهای خلیق وخوش زبان ودلسوز هم در میان شان کم نیست یعنی نسبت به دیگران کمتر ظالم میباشند
شیخعلی بلخابی سرپلی

>>>   تبنگ چی عزیز،اگر مقام معظم رهبری ایران به صراحت می گوید جنگی صورت نمی گیرد،بخاطر این است که اولا: از قدرت نظامی آشکار و پنهان ایران آگاه است. ثانیا:این را هم می داند که آمریکا فقط جایی وارد جنگ می شود که مطمئن باشد طرف مقابلش ضعیف و پیروز می شود. ضمنا آن دوستی که فکر می کند ایران یک شبه دستاوردهای خود رادر مقابل آمریکا از دست می دهد،بداند اگر آمریکا می دانست در جنگ با ایران پیروز می شود همین امروز حمله می کرد.
از تهران

>>>   آمریکا هیچ عددی نیست فقط افراد ضعیف الایمان از امریکا میترسند.

>>>   من به عنوان یک ایرانی میگم حمایت از طالبان به نفع ما هست و ما باید به منافع خودمون توجه کنیم اول اینکه طالبان امریکا را بیرون میکند و اجازه یاوه گویی جاسوسی و استفاده نظامی از کشورش را به امریکا نمیدهد بر خلاف دولت فعلی که غلام و بنده امریکا هستند دوم اینکه تولید مواد مخدر را ممنوع میکند بر خلاف امروز که امریکا و سران افغانستان به آن کمک میکنند و نفع شخصی مالی میبرند
امریکا ام هیچ غلطی نمیکند مردم ما مثل دیگران در منطقه از جنگ فرار نمیکنند و از کشور دفاع میکنند و امریکا این را میداند و در صورت ورود به جنگ با ایران متحمل ضرر مالی فراوانی میشود
حتی نفت ۱۰۰۰ دلاری هم ممکن میشود و این فاجعه است پس جنگی در کار نیست

>>>   دوست گرامی دور نروید ودور نزنید هنوز اول فیلم است اگر ایران وایرانی ها وسیاست های تهدید وخم ابروی اینها نمیبودعربها تا این اندازه دست وپاچه نمیگردیدند وخودرا یکسره به امریکا وانگلیس واسرایل تسلیم نمیکردند اینکه درین میان به ایران چه منافع دست داده نمی دانم ازین تماشا اسرایل وامریکا فوق العاده سود برده قضایا به نفع انها تمام گردیده است هرگاه مسولین ایران صدای بلند مینمایند که گویا در قضایا بی تفاوت نخواهند ماند فردای ان روز گاو امریکا چوچه میکند وحدود ده تا پانزده ملیارد سلاح میفروشند ویک کشور دیگر عربی در تلعبیب سفارت باز میکند نشود که خاکم به دهن درین میان هردو طرف قضیه در تبانی هم سیاست های خودرا تنظیم کرده اند وگر نه ازین لاف وپتاقها بدون تحریم وتحریم بیشتر چیزی نصیب ایران نمیشود ولی بازهم این سیاست را ادامه میدهند والله برادرکم گیچ شدم نمیدانم واقعیت چیست وحق باکیست والله اعلم بالصواب
محمد داود بیگ از لیسه ایصمیم سانچارک

>>>   بخاطري كه پمپو ميداند كه تهران از كابل ميترسد و يگانه كشور كه ايران قديم يا فارس را چندين بار فتح كرده و مستعمره خود ساخته همين افغانستان قديم يا اريانا است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است