دایکندی مهدِ پری‌رُخان
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۲۳    ۱۳۹۸/۳/۳۱ کد خبر: 159161 منبع: پرینت

دایکندی مهدِ ناب‌دخترانِ دنیا است. ناب‌دخترانی ‌که در زیبایی بی‌مثال‌اند و ‌در دلبری بی‌مانند. اگر تاریخ بر زیبایی بی‌حد و مرز «هلن» زنِ افسانه‌ٔ یونان شهادت نمی‌داد؛ شاید دلم می‌خواست بگویم که تاکنون هیچ‌کس در هیچ‌جای دنیا به زیبایی دخترانِ دایکندی ندیده‌ است.

پری‌رخانِ قُخُور و کِجران و کِیتی و نیلی و سنگ‌تخت‌ و‌ بندر خود بر اثباتِ مدعایم مهر تایید خواهند نهاد. پری‌چهره‌های قُخُور در زیبایی درست همان‌گونه‌اند که شعرا در وصف دلبرانِ خیالی‌شان شعرها سروده‌اند. پوست‌شان سفیدتر از شیر، زلف‌های‌شان سیاه همچون شب، چشم‌های‌شان خُمار، لب‌های‌شان همچون برگِ گُل، گردن‌شان همچون مرمرِ سفید و قدشان مانند سرو.

یقین دارم که اگر گذرِ زنده‌یاد «دُن‌کیشوت» پهلوان نامی «مانش» به سرزمینِ قُخور می‌افتاد، و چشم‌اش با پری‌رُخانِ قُخور در تماس می‌شد، انگشت حیرت به دهان می‌ماند، چندان‌که زیبایی دلبر بی‌همتایش بانو «دولسینه توبوزو» را از یاد می‌برد.

پری‌چهره‌های کیتی و نیلی و کجران و سنگ‌و‌تخت‌و‌بندر نیز در زیبایی چنان‌اند که بانو «سوسانو» به لنگهٔ کفش ایشان هم برابری نمی‌تواند. زیبایی بی‌مثالِ پری‌رُخان دایکندی از یک‌سو و‌ دلبری‌شان از سوی دیگر ایشان را شهرهٔ خاص‌و‌عام گردانیده و‌آوازهٔ‌شان را در سراسر دنیا پیچانده است. چنان‌چه شاه‌زاده‌هایی زیادی از ایالت‌های بامیان و جاغوری و غور و بهسود و کابل به هوای وصلت ایشان شتافته‌اند؛ که گاه موفق به وصلت شده‌اند و ‌گاه چنان درگیری رُخ داده است که در ماجرای «هلن» زیبا رُخ داد.

بسیار بوده‌اند شاهزادگانی‌که از میدانِ نبرد زخمی و با دلِ ریش و شکست‌خورده برآمدند و از فرطِ جنون عشق سر به‌ صحرا گذاشتند و بسیارند شاهزادگانی‌که هوای وصلت با پری‌رُخان دایکندی را در دل دارند و در سر می‌پرورانند. و‌ شما ای ارجمندان!

لطفاً این نوشته‌ام را بر سبیل لاف‌و‌گزاف حمل نفرمایید و‌ مرا دروغ‌گو نپندارید زیرا قلمِ قصارِ من اگر کوتاهی نکرده باشد روده‌درازی نفرموده‌ است. آن‌چه من گفتم موبه‌مو واقعیت است و چه بسا ماجراهایی‌که من به چشم سر خویش دیده‌ام.

مسیحا


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
دایکندی
پری
نظرات بینندگان:

>>>   عجب؟؟؟

>>>   لاف زدن بدون شواهد و اسناد بی اهمیت است.

>>>   من در مورد دختران و مهرویان شغنان دیده و شنیده بودم.
یکی از مادران شاه امان الله نیز شغنانی بود که در حسن و زیبایی خیره کننده اش زبان‌زد عام و خاص بود ‌‌ پدرم که او را از نزدیک دیده بود، همیشه در مورد زیبایی او یاد کرده است، چونان با شور و شعفی که گویی از «پری کوه قاف » قصه میکند.
آیا ازین مهرویان دایکندی کسی تحصیلات عالی داشته است؟
آیا در کابل حضور دارند؟
آیا در جنب جامعه ی مدنی فعالیت دارند؟
آیا به کدام پست خوب و یا بلند دولتی نایل آمده اند؟
هدفم این بوده است که شما برای تثبیت گفتار تان لااقل عکس یکی ازین خواهران مان را طی یک مصاحبه ی کاری در مورد فعالیت های رسمی و یا اجتماعی به دست نشر می سپردند.
با عرض حرمت
گلا جان

>>>   مسيحا، سلام !
هدفت را نفهميدم . مثل اينكه براي پري رُخان نازدانهء دايكندي ؛ كمپين براه انداخته يي؟!

>>>   چشم ها کینی کینی.
بینی که نبینی.
یک مزاق بود.
اما زیبایی از نقطه نظر هرکس ث هر مملکت و هر نسل و نژاد فرق میکند.
از یک افریقایی سیاه پوست پرسیدند که دختران سفید پوست را میخواهی و یا سیاه پوست؟
او در جواب گفت:
اگر کدام دختر بسیار مقبول سفید پوست باشد خوب،در غیر آنصورت برای من دختران سیاه پوست مقبول ترین دختر های جهان اند.
همنطور نوعیت غذا و دین و مذهب و کلتور ث عنعنات،همه چیز هایی هستند که هر مملکت و هر قوم و نژاد و هر طایفه فکر میکنند که از آنها بهترین است.
حتی زیبایی های طبیعت:
برای شما یک منطقه سر سبز و آب دریا و درختان و گل و سبزه زیبا ترین چیز است،اما برای یک عرب ریگستان و بیابان و شتر و سفر های طولانی در بیابان ها،زیباترین چیز برایش است.
پس انسان نمیتواند دقیق بگوید که در طبیعت چه زیبا است و چه بد رنگ؟

>>>   تاکنون هیچ‌کس در هیچ‌جای دنیا به زیبایی دخترانِ دایکندی ندیده‌ است.

>>>   اگر اینطور باشد دایکندی به جنت شباهت دارد چون :
در کنار رودخانه ها و نهرهای بهشتی، خیمه هایی وجود دارد که حوریان بهشتی در داخل آنها مستورند و هر آن انتظار اولیای الهی را می کشند. حورالعین ها همیشه دوشیزه و دائم البکاره اند. و قبل از شوهران بهشتی شان، هیچ کس با ایشان تماس پیدا نکرده است و هیچ چشمی ایشان را ندیده است. این حورالعین ها فقط به شوهرانشان عشق می ورزند و بس. حورالعین ها گویا درّ داخل صدف هستند؛ به قدری زیبا و درشت چشم و نار پستان هستند که حساب ندارد و به قدری زیبا و نورانی هستند که ساق پایشان از زیر هفتاد تا لباس دیده می شود و وقتی آب می خورند گلویشان بس که شیشه ای بلورین است، از بیرون دیده می شود.
( ر )

>>>   اینرا من باور نکردم چون اگر چنین بودی چرا استاد توکلی درمورد سرودی نفرمود؟ درحالیکه میر مفتون واقعیت عینی خودش را چنین بیان میدارد :
گرهوای زن به سرداری بدخشانی بگیر
نه زبلخ وبامیان نه سمنگانی بگیر
برمرادت چرخش ایام بگردد بیا
یک گل اندام کمر باریک خواهانی بگیر
من نمیدانم که ذوق تو چی باشد ولی
میل اگر داری بیا شاهدخت شغنانی بگیر
منبع یوتیوب

>>>   این مبالغه ای بی حد و حصر است نویسنده شاید مطلب مستور داشته باشد
من دایکندی را سال ها قبل دیده ام و آنجا وظیفه داشتم اما بانوان با حیا و عفت دارند و مردم زحمت کش و شریف.
م. ش . زمین بوس کابل

>>>   یک نوع دوکانداری جدید است که جناب راه اندازی میخواهد بکند

>>>   اللم ارزقنا حلالا طیبا من القوخور
سیدالحسینی من بروان

>>>   مرحبا که چنین است

>>>   درمورد سنگماشه نگفتید

>>>   اما درکتاب خاطرات شارژ دافیر سفارت ایران درکابل این صفات به بدخشی ها اطلاق شده حالا چی دلیلی دارید؟؟

>>>   استاد سر آهنگ درآخرین روزهای حیاتش دربستر بیماری هنگامیکه تلویزیون ملی به احوال گیری اش رفته بودند این بیـت را خواند:
مـسیــحـای مــرا ازمن بپرسید
کـه درد مـن دوادارد نـــدارد ؟

>>>   دایکندی!
سرزمین مهرویان
مرا به سویت بخوان
تا حیران چشمان بادامی گلرخانت شوم

>>>   میر...ایی.. عجب

>>>   خوب! حالا دانستیم که قوم هزاره از هر نگاه (مانند یهودی ها قرار ادعای خودشان) یک قوم برگزیدۀ خدا میباشند: از نگاه تحصیل و دانش شان، از نگاه اختراعات بسیار معروف شان در سطح جهانی، از نگاه شجاعت و جسارت شان در جنگ های کابل، از نگاه صلحشوری شان،از نگاه دیموکرات بودن شان، از نگاه مظلوم بودن شان در تمام عرصه های زندگی و در طول تاریخ ... و حالا هم از نگاه ناب بودن مهرویان شان در سطح جهانی!
ماشااالله. کاش تمام مردم دنیا هزاره میبودند، پس دنیا گل و گلزار میشد.

>>>   از آن نسل و زیبا ؟ بسیار اغراق نموده اید بلی درین اواخر تغییر نسل داده اند و تخم ایران را با خود آورده اند بنآ در مقبولی ایشان شکی نیست و ها نا گفته نماند که در پهلوی صورت سیرت هم زیاد مهم است که متاسفانه این دلبران زیبا صفت به گفته شما از اخلاق اسلامی بهره ئی نبرده اند خداوند شما و آنها را هدایت کند .

>>>   مسیحا یا دختران دایکندی را مسخره کرده یا از جاهای دیگر دنیا هیچ خبر ندارد.بنظرمن زیبا ترین دختران را قندهاردر ستح افغانستان دارد و در ستح آسیا چین زیباترین دختران را دارد و در ستح اروپا سویس زیباترین دختران را دارد و در ستح امریکای جنوبی برازیل زیباترین دختران را دارد و در ستح امریکای شمالی ایالت متحده امریکا زیباترین دختران را دارد و در ستح آفریقا مصر زیباترین دختران را دارد و در ستح اقیانوسیه استرالیا زیباترین دختران را دارد اگر مبالغه نکنم دختران قندهار را میشه با زیباترین های دیگر قاره ها مقایسه کرد. من خیلی از کشور هارا گشتم ولی زیبا تر از دختران قندهار ندیدم این یک حقیقت عینی است. نمی دانم خانم مسیحا روی چی دلیل این مقاله را نبیشه است؟.
خیر خوا از استرالیا

>>>   جناب مسیحا با چشم پاک خطا پوش دیده یا شیفته و دلبرده کدام دخترک آفتاب زده و پر گرد و خاک دایکندی بوده و با نگاه ارادتمندانه و مهر آمیز نگریسته و یا هم طبع شاعرانگی خویش آزموده است.
خودم دایکندی وال هستم در زندگی خود چنین موجوداتی ندیده ام.
گذشته از اینکه زیبایی امر نسبی و تابع ذوق است و چندان متر و معیار مشخص ندارد.
در مجموع نوشته شبیه انشای دختران دم بخت و احساساتی دبیرستان های ایران است. سال های پیش دوران جاهلیت و جوانی، مجلّه " سلام بچّه ها" را می خواندم برخی دخترکان دبیرستانی چنین متن های مرصّع می نگاشت.
ههههه.
شما بگویید شوخی کردم یا جدّی گفتم.
حمید شارستانی

>>>   ازان همه دانشمندان ومتفکرین وفقها وعلما ومجتهدین وکدر های علمی نصیب دایکندی به مه رویان شده انهم کس ندیده وتا هنوز نشنیده که دختر خانم های کشور ما از ناحیه ای زیبای با کالاپاترا و هلن همسری نمایند اتفاقا یکی دوبار در عنفوان جوانی گذرم به دایکندی شده ونظرم به دختران خورد سال وزنهای نیمه سال افتیده از بخت بد به پری وش های دایکندی هرگز سر نخوردم نمیدانم این اتفاق را به تفاول حمل نمایم ویا به تشاوم بگیرم هرچه بود وهست بهتر بود نویسنده تصویر یکی ازان مهوش هارادر پهلوی این مضمون می اوردند تا سیه روی میشد هرکه درو غش میبود خوب هنوز دوسه سال از حیاتم شاید باقی باشد میکوشم برای تثبیت ادعای نویسنده هم که شده یک بار دیگر اگر امن وامان اجازه دهد تا دایکندی سفر نمایم چه پیشینیان گفته اند

مگو که پیر شدی عاشقی نمی زیبد
شراب که کهنه شود نشه ای دیگر دارد
ولی من نه به جهت خدای نخواسته نیت بد بلکهه به فحوای شعر شاعر
خوب رویان راکه دیدی مایل حسنش مشو

نقش اودر دل ببندو مایل نقاش باش
واگر نه میگوید شکر فضل خدا همه چیزدارند هم فقیه ومجتهد وهم کدر ودانشمند واستاد پوهنتون وهم ازین گل چهره ها که باب روز ومد دموکراسی وازادی وحقوق زن و... فاحسنت یا متجدد ویا من تطابق نفسک فی کل باب یعنی افرین برتو ای کسی که همه باب هستی وبه هررنگی جامه میپوشی

شیخعلی تگذاری سانچارکی از ولایت سرپل

>>>   این ها چه وقت زیبا شدند

>>>   پریان بدخشان از همه زیباترند

>>>   من هم دردایکندی کار کرده ام همه زنان ودختران ومردان را معاینه وتداوی مینمودم.دوچیز خوب داشتند سفید,اندام خوب اما چشم وبینی شان نه. تنها دختران دره لزیر زیبایی خاصی نسبت به دیگر دختران دایکندی داشتند که سفیدی واندام خوب وچشمهای کلان کلان وبینی های بلند داشتند.دیگر صفاتی که مسیحا نموده اند خوشبینی خودشان است.
بااحترام داکتر...

>>>   چندتا عکسی بگذارید که ماهم ببینیم

>>>   من تمام پری رخان افغانستان رادوست دارم

>>>   به شیخ علی :
تو لیلی را از چشم مجنون ببین ،

>>>   آپرین آپرین مسیحاجان شما چه قدر پری نادیده اید این دروغی که گفته اید راستی راستی بود

>>>   بلی وطن داران سلام

اول باید از زیبا ئیهائی خداوند

دوم از زیبا ئیهائی پیامبران

سوم از زیبا ئیها ئی امامان

چهارم از گلها صحراها

پنجم از میوه جاتها

ششم از انسانیت

هفتم از بشریت

هشتم رحم داشتیم همه چیز داریم

نهم مسلمانی واقعی

دهم زیبائی زنان ودختران هم وطن

آدمیت بصیرت است نه به صورت

انسانیت به کمال است نه به جمال

وسلام هم وطن از دایکندی خدیر خاریج از کشور

>>>   چنین تعریف شده است که...مثل که به دختران دایکندی بازار یابی کده باشد...

>>>   در نمازم خم ابروی تو در یاد آمد,
حالتی رفت که محراب به فریاد آمد.
چه گل گفتی و در سفتی ب.دالله نیکو گفتی.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است