هر که را چند روز نوبت اوست
آینده زعامت در محور نیروهای سنتی بر سر کار قابل ارزیابی خواهد بود، زیرا حرف تازه و جریان نوظهوری که بتواند به صورت متفاوت از گذشته باعث جابجایی در قدرت شود به قوت وجود ندارد 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۴۴    ۱۳۹۸/۳/۲۷ کد خبر: 159118 منبع: پرینت

طی چهل سال پسین تمام جریان های مهم سیاسی که در پی کسب قدرت بوده اند، به نوبهء خود به آن دست پیدا کردند. از حزب کمونیست گرفته تا احزاب جهادی و همین طور طالبان و تکنوکرات های برگشته از غرب.
متاسفانه جریان و جبهه که شامل این تجربه تاریخی تا هنوز نه شده است نسل ماست یا بهتر بگویم نسل پسا بن یا پسا طالبان.

به گمان غالب آینده زعامت افغانستان نیز در محور همین نیروهای سنتی بر سر کار قابل ارزیابی و تحلیل خواهد بود، زیرا حرف تازه و جریان نوظهوری که بتواند به صورت متفاوت از گذشته باعث جابجایی در قدرت شود به قوت وجود ندارد.
اگر قرار باشد که در نتیجه انتخابات پیش رو جریان دیگری هم روی صحنه بیاید چارهء جز تاثیر پذیری از همین افراد و جریان های موجود از یکطرف و حضور پررنگ خارجی ندارد.

هیجده سال پسین از حیث تقابل ارزش ها، جابجایی مهره ها و به صحنه آمدن نهاد های گوناگون هر چند یک دوره نسبتاً متفاوت به ماقبل خود بود اما به هیچ صورت فصل و باب تازهء به روی مدعیان جدید قدرت باز نکرد. عوامل متعددی را درین زمینه میتوان بر شمرد که مهمترین آن از دید بنده اولویت بخشی به آجندای بیرونی نسبت منافع و مصالح ملی به تبع حضور پررنگ خارجی ها در افغانستان بوده است.

با توجه به شرایط امروز افغانستان که حساس تر از هر زمان دیگری ست فکر نکنم در کوتاه مدت بتوانیم شاهد تغییر عمدهء در ساختار قدرت سیاسی باشیم. تغییراتی که در کابینه و پارلمان بوجود آمده کاملا صوری و بر مبنای سلیقهء صاحبان زر و زور بوده است.
ترس کلان ما امروز از هدر رفتن نوبت یک نسل است که بر آمده از تعامل سیاسی چند نگاه و نگرش قبلی می باشد.

در این زمینه اما چیزی که نسبت به آینده مایهء امیدواری ست، همان تجربهء تاریخی است که داریم، یا همان "هرکه را چند روز نوبت اوست".
بنده هنوز امیدوارم که نسل امروز بتواند از هدر رفتن نوبت خود جلوگیری کند. نفاق قومی و مداخله همسایگان در شرایطی که نا امنی و فساد اداری و سیاسی در کشور بیداد میکند عامل های باز دارنده جدی درین راه اند ولی به هیچ صورت مسدود کننده روزنه امید نخواهند بود.
ما به منظور دست یابی به نوبت نسل ما چارهء جز مبارزهء پیگیر و مستمر نداریم .!

این مبارزه هرچند بار بار به علت سطحی نگری و شعار زدگی منادیان آن به شکست مواجه شده است اما هیچگاه به معنای پایان کار نبوده و حتی به پختگی هم رسیده است.

برنا صالحی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آینده
انتخابات
سنتی
نظرات بینندگان:

>>>   پشت نسل ما و شما نگرد دزدی لندغری چور را رها کن و توبه کن و رو به اسلام بیار در مقابل دالر و قدرت بی دین نشو هر چیز جور و تبار است

>>>   تضاد های مختلف درونی جامعه،تضاد های همسایگان افغانستان در مورد نوعیت رهبری افغانستان که هرکدام شان در پی منافع خود هستند و در نهایت تضاد های قدرت های بین المللی در مورد نفوذ خویش در افغانستان ،مانع از آن خواهد بود که نسل جدید بتوانند قدرت را در افغانستان بدست بگیرند.
و اگر هم قدرت را بدست بگیرند،نمیتوانند خواهشات همه این گروه های در گیر در مسئله افغانستان را که دارای دیدگاه های مختلف در مورد افغانستان هستند،چه داخلی باشند و چه خارجی،برآورده سازند.
در نتیجه به شکست مواجه خواهند شد.

>>>   اقای صالحی!مه خو ۶۰ ساله شدم کور شوم اگه اگه تابالی نوبتم رسیده باشه.گپهای ناق به دلخوشی ساده دلان.
عاقل

>>>   حالا نوبت دزدان و رشوتخوران و قاچاقبران است که دیگران را ملامت میکنند وخودرا بهتر وخوبتر میدانند این گروه از جمله فاشیستان ،کمونستان خلقی و پرچمی مجاهدین دروغین که ارزشهای جهاد را بنام خود. و سمت خود و. مقاومت خود میدانند و جیب های خود. را و. فامیل های خود را وخویشاوندان خود را پر نمودند و هزار ان قراردادی را به خود وفامیل های خود و. دوستان و. طرفداران خود را دادند. ومردم را بیچاره ودرمانده ساختند ،شرم باد به این رزمندگان که هم در دنیا خود را رسوا و خجل ساختند و هم در آخرت جوابی ندارند
عبدالله ریحان

>>>   تعریف وتمجید از عطای دزد را بس کردی ؟؟

>>>   تو که اینگونه صاف ساده حقیقت را بیان کنی اگر هشتاد ساله هم شوی بجائی نمیرسی ،کسانی بقدرت میرسند که هزار نیرنگ ورازورمز رابلد باشند تملق منافقت ریا دروغ دورنگی وامثال این راز های به هدف رسیدن است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است