تبعیض و تمامیت خواهی؛ علت عقب ماندگی و بحران
 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۲۰    ۱۳۹۸/۳/۲۵ کد خبر: 159096 منبع: پرینت

‏۱/۱ وزیر دفاع کانادا یک سیک هندی است. باهمان شکل و شمایل و باورهای مذهبی. سه وزیر دیگرش نیز هندوستانی الاصل هستند . دو وزیر دیگرش ایرانی تبار و خانم مریم منصف نیز افغانستانی است. این وزیران بدون هیچ گونه دغدغه ی برای کشور کانادا کار و تلاش می کنند و هیچ گونه تبعیض و تعصب در برابر شان قرار ندارد‌؛ اما در کشور ما که یک کشور اسلامی است و به گواهی قران کریم اساس و معیار همه رفتارهای فردی و جمعی ما را عدالت، نفس ظلم و سپردن امانت و مسولیت به اهل ان شکل می دهد؛ قدرت قومی و تبعیض سیستیماتیک مجال هرگونه مشارکت واقعی سیاسی، شایسته سالاری و پیش رفت را گرفته است.

‏۱/۲حتی کسانی که مدعی مدرن‌ و دموکرات بودن هستند و خود را حامی و حافظ حقوق بشر نیز قلمداد می کنند یا به صورت نامرئی عامل تبعیض و ستم و عدالتی هستند و یا بر اعمال ستمگرانه و تبعیض آمیز چشم می پوشند! از این رو سالهاست که سهمیه بندی در ادارات نظامی و ملکی، بورسیه ها و حتی پذیریش دانشگاه های دولتی به گونه شرم‌آوری اعمال می‌گردد! حتی نخبگان سیاسی در مجموعه ای دولت قواعد نوشته و نانوشته ی را جهن مشروعیت دادن به اعمال این تبعیض و ستم تدوین کرده و از این قواعد به گونه خودکار پیروی و طرفداری می کنند!

‏۱/۳این تبعیض، بی عدالتی و ناشایسته سالاری سالهاست که جنگ،فقر وابستگی و بحران های گوناگون را بر کشور ما تحمیل کرده است. تروریزم و مواد مخدر و موج مهاجرت را سبب شده است. این درحالی است که متاسفانه نگاه اساسی هیات حاکمه ما در ۱۸ سال گذشته؛ شکل دهی و استحکام یک قدرت قومی و قبیلوی بوده است. وقتی شما در رفتار این نخبگان عمیق می شوید به راحتی درک می کنید که این جماعت هیچ گونه اعتقادی به انسانی سازی مناسبات قدرت، پیشرفت و توسعه افغانستان ندارند چیزی که برای شان مهم‌است در اختیار داشتن تمام قدرت سیاسی و فرصت های مدیریتی خرد و کلان کشور است!

عارف رحمانی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تبعیض
بحران
نظرات بینندگان:

>>>   اوغانستان را ۳۰۰ سال میشود که انگلیس ها به کسانی تسلیم میکنند که نه هویت اصلی دارند و نه مربوط این مرز بوم میشوند و از همین طبقه هرکه میاید استفاده خوب میکند چون اینها حاضر به هر نوع خیانت و امضا هر نوع ماهده ننگین بخاطر بقای قدرت هستند. اگر در اوغانستان که همین نام را هم انگلیس برای غلامان آن وقت خود انتخاب نمود یکبار نظام مردم سالاری و ملی برپا شد اوغانستان تاریخ سفید بعد از ۳۰۰ سال را تجربه خواهد فکر کنم سرنگونی رژیم های وطن فروش و معامله گر فاشیزم در این خاک رو به نابودی است . به امید یک نظام ملی و همه شمول و به امید سرنگونی رژیم های فاشیست و قوم گرا که نه خود چیزی کرده میتوانند و نه به دیگران وقت میدهند.

>>>   عامل تمام بدبختی اوغانستان همین اوغانهای فاشیست و متعصب هستند که غیر خود کسی دیگررا هرگز قبول ننموده اند و همینها هستند که ضمینه مداخله کشور های خارجی را فراهم میسازند و کشورهای خارجی هم همین هارا همیشه انتخاب نموده چون برای آنها وطن فروشان سابقه دار معتبر تر است

>>>   ببنید در هر ولسوالی که یک فامیل اوغان زنده گی میکند آنجا پاکستانی هاست ِ داعش است طالب است و انفجار و انتحار است یعنی این قبیله پشتاتین عامل بدبختی کشور ماستند یکی دزد میشود دیگرش صاحب خانه .

>>>   افغانستان نقطه وصل راه ابریشم سابق و نقطه وصل انرژی و سایر منابع تولید با بازارهای تقاضاکننده آنهاست که این اهمیت خاص ژئوپولتیکی افغانستان، مداخله قدرتهای جهانی (انگریز ، شوروی ، امریکا ، چین) و همسایه های بخیل را به یک واقعیت تاریخی تبدیل کرده که ریشه تمام ضعف های حکومتداری ، بی ثباتی ، بیسوادی و نفاق های عمیق تاریخ افغانهاست.
امروز هم به حداقل به میلیون نفر جاسوس جان فدا برای منافع کشور همسایه خود داریم که حتی در پی افزایش بهانه برای تظاهرات هستند تا در هرات ، کابل ، بامیان و دایکندی و حتی تمام شهرهای شمال شرق و شمال مردم عام را با خود همراه سازند.
لطیف بیژن پور

>>>   از سالهای هفتاد که جفا در حق مردم توسط نیروهای سیاه دل که از پیمان نا مقدس جبل السراج آغاز شد جریان دارد همین لشکر سیاهی هستند که همه بخش های جامعه را به چالش کشیده اند و جمل سرمایه گذاری را با اختطاف ،غصب بیت المال، ترور گرفته اندولی چکره های و مبلغین این باندهای تبهکار دهل به گردن کرده میخواهند ملامتی را بدوش دیگران بیاندازند، مردم درک کرده اند

>>>   من به این وکیل قسم میدهم که تا حال به چند پشتون ویا تاجیک عزنی کار کرده اید به جز هزاره که در جغرافیای افغانستان زنده کی می کنند متعصب ترین را شما یافته ام
بی خبر ازکابل

>>>   مشكل اوغانستان از ٣٠٠ سال گذشته است نه جبل السراج يا پنجشير مشكل در جهل و ناداني اوغان است كه آله دست هر اجنبي ميشوند و بدبختي امروز ثمره قوم گرايي سران اوغان مانند نادر غدار ، عبد الشيطان خان و غيره نيكهها و بابا هاي انتحاريون است

>>>   رحمانی صاحب در پناه خدا باشید همیشه موضوع گیری هایتان در شورا مثبت بوده برنوشته شمامهرتائید میگذارم زیرا سران قبیله ازجمله بی مغزترین انسانهای روی زمین استند هیچ چیزی نزد قبیله ارزش نداره بجزقدرت قومی فقط راه معقول این است تا سایراقوام در. برابرتحجر ایستادگی کنند
نورالین بوگری

>>>   بزرگترین خیانت رهبران در۳۰ سال اخیر باز گذاشتن زمینه تبلیغ ملاهای احمق است که ازاثران ما دریک جامه با۳۰ ملیون احمق زنگی میکنیم .برای شفا بیماران رابه زنجیرمیبندند٫برای همسریابی چوری میشکنانند٫اعضای فامیل خودراجن فکرمیکنندوغیره وغیره.جزبدبختی هیچ چیزدرانتظارمانیست.
عاقل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است