فتنه در راه است و ما اصلاً مواظب نیستیم!
ما نيازمند ايجاد يك مرجع و مركز كنترل رفتار و سنجش عقلاني تصاميم سياسي و اجتماعي هستيم تا منافع و هويت كلان تر ما قرباني اهداف قومي، حزبي و شخصي نشود و جريان هاي نفرت زا را در سطح قومي و ملي مهار كند 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۴۶    ۱۳۹۸/۳/۲۳ کد خبر: 159086 منبع: پرینت

تهديد هاي اجتماعي و كمين هاي اختلاف زا و تفرقه انگيز بسيار، فرا راه ملت افغانستان قرار دارد و هر روز كه مي گذرد هويت هاي كلان تر، كوچك تر و تقسيم پذير تر مي شود.

اخيرا شنيده مي شود كه در همين روزهاي نزديك مجموعه اي تحت عنوان شيعيان غير هزاره افغانستان يا يك عنوان تغيير يافته ديگر، با اين ادعا كه از قزلباش ها، سادات، بلوچ ها، خليلي ها و... نمايندگي مي كند اعلام موجوديت مي كند. با توجه به اين مورد تازه لازم است به نكات زير توجه داشته باشيم.

١- محروميت و بي عدالتي در افغانستان عمومي است و برخورداري ها و امتياز ها نه حتي قومي كه صرفا فردي و خانوادگي مي باشد. رويارو كردن اقوام شرعا و عرفا درست نيست. شرايط كشور ما ايجاب مي كند تا جلو اختلافات بيشتر قومي گرفته شود و زمينه هاي تفاهم ملي ميان هويت هاي مختلف فراهم گردد.
هويت هاي كوچكتر فروملي مي تواند با انسجام داخلي خود، حول محور عدالت براي همه، به جاي اختلاف، بازويي براي اتحاد باشند.

٢- جامعه شيعيان افغانستان بارها هدف شقاق و اختلاف قرار گرفته و تب انتخابات، به بازتوليد نفرت و اختلاف، كمك بيشتري مي كند.
پس از خودزني هاي اخير با درشت كردن بحث سادات و هزاره ها، اين بار موج تازه با عنوان شيعيان غير هزاره، شقاق تازه اي ميان پيروان مكتب اهل بيت (ع) ايجاد مي كند و قطعا هيچ جواز شرعي براي اين كار نمي توان يافت. قرآن و اهل بيت(ع) مصدر هويت همه ما است. هر حركتي خلاف اين محور، نماينده مطامع و منافع ميزبانان آن مي باشد و مطمئنا بدنه اصلي جامعه تشيع افغانستان مخصوصا سادات و قزلباش ها و... مخالف راي اين عده اندك است و از آن اعلام برائت مي كند.

٣- به جاي توجه و تمركز قومي، بهتر است براي ايجاد مجمع عالي تصميم گيري شيعيان افغانستان، متشكل از همه نيروهاي علمي، مذهبي، سياسي و قومي تلاش شود. جامعه شيعيان افغانستان بايستي در راه همدلي ملي، اخوت اسلامي و تقريب همه مذاهب كشور كوشا باشد. ما نيازمند ايجاد يك مرجع و مركز كنترل رفتار و سنجش عقلاني تصاميم سياسي و اجتماعي هستيم تا منافع و هويت كلان تر ما قرباني اهداف قومي، حزبي و شخصي نشود و جريان هاي نفرت زا را در سطح قومي و ملي مهار كند.

٤- هر تشكل كمپايني يا غير كمپايني كه ايجاد مي شود بايد در خدمت كاهش نفرت قومي و مذهبي در افغانستان قرار گيرد و با حفظ همه هويت ها، طالب همدلي عمومي، ثبات براي كشور و عدالت براي همه باشد.

شجاع محسنی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
فتنه
مرجع
نظرات بینندگان:

>>>   این پتنه ها به نفع دشمنان هزاره هاست

>>>   فتنه در راه و ما هم چنان غافل

>>>   هزاره یک قوم بزرگ و غافل ولی، جذابیتی ندارد که در این یکی به نفعش تمام شده؛ قبلاً همه فکر میکردند که هزاره جاسوس همسایه هم مذهب خود هست ولی امروز فهمیده شد که این تشیع دیگریست که اشتراکات و همدردی های بیشتری با آن همسایه داشته و دارند که حتی مشاور تاجیک ها نیز بوده و میباشند و هزاره مادام مورد استفاده و استتار آنها قرار گرفته بوده.
اما چنین شوراها نمایشهایی بیش نیستند و هیچ نیرویی برای فتنه ندارند و صرف جهت دودل کردن هزاره ها اجرا میشود غافل از آنکه هزاره ذاتاً بیغرض و قانع است و فعلاً انگیزه سیاسیی جز صلح و ثبات نظام، آنها را دودل و تشویق نمیتواند.
هاشمی یکاولنگی

>>>   این حرکت های قومی واکنش های هستند در مقابل قومگرایان ستمگران و آنهایکه قدرت و امتیازات این کشور را سالهاست انحصار کرده اند و نمونه بزرگ آن غنی کوچی و تیم مخکش های او در ارگ هستند که دست از این خیانت ها نمیبردارند.
ما هویت ملی واحد و متحدی نداریم چون قانون اساسی کشور یک نام قومی که هویت تاریخی یک قوم است را بر همه قوم های دیگر کشور بزور و به ریا تحمیل میکند.
نام قومی یک قوم هویت ملی تمام باشندگان یک مملکت چند قومی شده نمیتواند.
به همین خاطر ما نه اتحاد ملی داریم و نه هویت ملی و هم یک ملت یکپارچه و متحد هستیم.

>>>   فتنه نی بلکه دزدان را از راه برداشتن درراه است انشاءالله

>>>   اگر حکومت غنی در افغانستان دوام کند ده ها و ده گروپ های اجتماعی به نام های هویت قومی مختلف ظهور و از آن ها استفاده ابزاری برای رسیدن به قدرت و اما ایجاد تفرقه میان مردم خواهد شد. غنی تمام توان خودرا به خرچ میدهد تا میان مردم تفرقه قومی را ایجاد و اشخاص مزدور و خاین را تطمیع و هدف رسیدن به قدرت را از راه های نا مشروع و ضد ملی تعقیب کند و بی خبر ازاین که مردم این بازی ها را خوب می بیند و از هدف آن با خبر اند و نتیجه آن روی سیاهی تاریخی به کسانیکه خود را در پوست قومیت جا داده است.
اگر ماه همه افغان و باهم برادر و برابر باشیم کی ضرر خواهد دید؟ جواب کاملاٌ روشن است .البته که هیچ کس .

>>>   فتنه در راه نیست باکه فتنه در حال گمشده است وملت افغان از این فتنه وشیاطین در حال رهایی است یکتعداد افراد و اشخاص کولی صفت که از ده هفتاد به فتنه انگیزه شروع نموده و هر آن عمل شیطانی و کفری که بود انجام دادند و کابل را چور کرد و به خاک یکسان ساخت و حالا از هیچ نیرنگ دریغ نمیکند حتا طبقه اناث خود را به خاطر فتنه انگیز برای سکس آماده ساخته وکوشش دارند که به هر صورت می‌شود باید فتنه دوام پیدا کند ولی به کمک خداوند ملت مسلمان افغان این فتنه گرها را جواب دندان شکن خواهد داد اینکه شما گفته اید که فرق بین فرلباش سعادات و وغیره نیست هر که میداند که شیعه یک شیعه است و اینها ملیت ها است و خوب بد باید تفکیک شود ما نمیتوانید که یک قزلباش را همرای محقق خردوان و داردسته قاتل آن که مسوول قتل هزاران کابلی است برابر نمایم افغانستان جمهوری اسلامی است و باید عدالت بین خوب و بد باشد و ملت باید فاتلین و چپاولگران را به سزایی خود برساند

>>>   محمدنعیم غیور
جناب والی صاحب محترم ولایت بزرگ وباستا نی هرات !شما مسئول درجه اول تمام امور حکومتداری درهرات هستید لطفا کمی توجه فرمائید.کارد به استخوان مردم رسیده ازانواع اختلافات وتناقضات ناامنیها،فقر،بیکاری،اعتیاد،انواع فسادها مخصوصا فساداداری،ده هاهزار مهاجر بدبخت وبیکس درساحه شیدایی هرروز وهرلحظه جنازه ،مجروح ،اسیر واختطاف شده،انواع زورگویی ها وسرقتها فساد های اخلاقی واجتماعی وسایر مشکلاتیکه مردم به آن مواجه هستند.یک مثال تازه آز صدها مثال! امروزشنبه 25جوزای1398 حوالی ساعت 11 ظهر درنزد یک چهار راه مستوفیت 20متری شرق ریاست معدن واحتمالا100متری دیوار مقام ولایت افراد مسلح موبایلها وجیبهای مردم را تخلیه میکردند. که یکنفر مقاومتکرده اورا به مرمی زدند.لطفا به بهبود اوضاع توجه فرمائید.وافرا د شایسته،لایق وصادق را به کار بگمارید. وضع درولسوالیهاو حکومتداری محلی نیز بسیار ناگوار است.آنچه که بیش ازهمه مردم را می آزارد فساد اداری و ضعف ونا توانی اکثریت مسئولین است که روی مصلحت وروابط مقرر شده اندنه لیاقت،شایستگی وضوابط.عملکرد مسئولین ضعیف ،ناتوان وآلوده به فساد موجب بی اعتمادی وفاصله گرفتن مردم ازدولت شده.ما طرفدار اصلاح نظام ومخالف سرسخت هرگونه فعالیت مسلحانه علیه نظام ومردم خودهستیم.

>>>   اختلاف بین حکومت قبیله(پشتون ها) و دیگر اقوام درست است و هر روز داد بزنیم که پشتون ها بالای ما از دو صد سال بدینطرف حکومت میکنند و این سرزمین خراسان است و افغانستان یک نام مختص به پشتون ها است.
اما زمانی که موضوع تقسیم شیعه بمیان می آید،ما نباید به اختلافات میان اهل بیت دامن بزنیم.
ما شیعه های افغانستان و ایران همه یکی هستیم و از اهل بیت هستیم و سرزمین ما نیز باید خراسان نام گزاری شود و در پهلوی خراسان رضوی و خراسان شمالی و جنوبی،یک استان دیگر برای ایران بنام خراسان شرقی ایجاد کنیم.
آیا مقصد تان همین است؟

>>>   در یک شبانه روزحد اقل صد عضو گروه طالبان در کشورکشته می شوند
مقامات وزارت دفاع افغانستان می گویند که روزانه٬ حداقل صدعضو گروه طالبان در جنگ بانیروهای دولتی کشته می شوند.
معاون سخنگوی وزارت دفاع ملی به رسانه ها گفته است (یافته های آنان نشان می دهد که در یک شبانه روز تاصد عضوطالبان درکشور کشته می شوند.
این در حالی است که وزارت دفاع ملی حداقل در ۲۴ ساعت٬ ۱۲ عملیات تصفیه یی را انجام می دهد که درآن به گونۀ اوسط بیش از یک صد طالب کشته می شوند.)
افغانستان یک کشور درگیر بحران است، جنگ به یک امر معمول در این کشور مبدل شده است، در حالی که جنگ تاثیرات مخرب روانی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را برجامعه افغانی وارد کرده است.
با آن که مردم افغانستان در جنگ میان نیروهای دولتی و طالبان فرق زیادی قایل اند و به این باور اند که اولی برای داعیه مادروطن٬ در جنگ است و دومی در نیابت بیگانگان برای منافع آنان خون می ریزند و ویران می کنند.
مگر تلفات روز افزون طالبان در جهبه جنگ نه تنها برای مردم٬ بل برای دولت افغانستان نیز یک خبر نا خوش است، زیرا تلفات سنگین طالبان٬ برای اجتماع افغانی تاثیرات سو دارد.
در گام نخست ازدیاد تلفات در میدان جنگ٬ صرف نظر از این که٬ کی در آن کشته می شود٬ نیروی فزیکی درکشور را تضعیف می کند ٬ به شمار مادران داغ دیده می افزاید٬ شمار یتیمان و بیوه زنان را ازدیاد می بخشد٬ بنیان خانواده رااز بین می برد وبه چندین نسل٬ از لحاظ روانی آسیب می رساند.
امروز موجودیت اضافه از ششصد هزار بیوه زن در افغانستان و موجودیت اضافه از دو ملیون زن ٬ دختر و مادر بی سرپرست در کشور ٬ و ملیون ها یتیم ٬ یک داستان دردناک و نا هنجار در جامعه افغانی است .
این همه بیوه زنان٬ دختران٬ مادران و زنان بی سرپرست و کودکان یتیم بازماندگان نیروهای دولتی نیستند بل بیشتر آنان بازماند گان افراد مسلح مخالف اند که در یک جنگ بیهوده کشته شده اند.
باتاسف گروه های مسلح مخالف همیشه از ازدیاد تلفات نظامیان سخن گفته اند ونسبت به آن فخر فروشی می کنند در حالی که مردم و دولت افغانستان از ازدیاد تلفات گروه های مسلح متاسف اند و پیامد آن را برای جامعه افغانی درد آور می دانند.
این ضرب المثل که می گویند ( در جنگ خشک و تر می سوزد) معنا و مفهوم وسیع و پرباری دارد یعنی جنگ عاطفه ندارد، دوست و دشمن را فرق نمی کند بل برای همه آسیب می رساند در حالی که صلح و آشتی می تواند زندگی بسیاری ها را نجات بدهد و شیرازه خانواده و اجتماع را مستحکم و پایدار کند.
پس بهتر است اوضاع ووضعیت کشور را با مصلحت و کرامت انسانی دنبال کنیم، به جنگ٬ خشونت٬ وحشت و دهشت نه بگوییم و زندگی انسان و انسانیت را ارزش دهیم.
همچنان برای طالبان لازمی است و درک کنند که صلح خیر است وصلح می تواند زندگی مردم زیادی٬ منجمله افراد آنان را حفظ کند . آنان باید به خواست مردم لبیک گویند٬ از لجاجت و سرکشی دست بکشند و حداقل به زندگی افراد خود دل بسوزانند .
فرزانه

>>>   اقای محسنی!خوشبخت هستیم که از فتنه بیخبرهستیم٫زیرااگر با خبرهم باشیم٫چیزی ازدستمان پوره نیست.
عاقل

>>>   واقعا از عقل بیش از حد نظر دهنده ششم بسیار حیران ماندم🤔 که او در نظرش اوغانیزم =پیشرفت و آبادانی و صلح و ثبات است! او گپی از اسلام و اخلاق و عدالت و صداقت و انسانیت بر زبان ندارد اما با تکبر قومی میگوید اگر ما همه افغان شویم کی ضرر خواهد دید!؟ جل الخالق ! حال نفع ما وابسته به اوغان شدن ما شده است آهای مردم میدانید علت پیشرفت و پیروزی جوامع پیشرفته و با تکنالوجی و کشورهای در حال توسعه چه بوده است علت این بوده که ایشان اوغان شده بودند و در این نتیجه افغانیت هیچ ضرر نکردند! 😆😅😅

>>>   او برادر ما گه گپ از ولایت خراسان شرقی یا استان خراسان شرقی زده است! اینجا نه خراسان شرقی بلکه خراسان اصلی است در همه متون تاریخی کهن آمده است ولایت اعظم و بخش اصلی ایران زمین و ساحه اصلی ایران باستان همین خراسان بوده است که البته از ۴ ربع اصلی آن دو ربع آن یعنی ربع بلخ و هرات در منطقه مساحت کنونی کشور ما قرار دارد و فقط یک ربع نیشابور در ایران (ایران غربی یا سیاسی نه ایران فرهنگی و باستانی)
البته باز هم الحمدلله در مکتوبات تاریخدانان ثبت شده است که حتی تا زمان تشکیل حکومت اولین حکمرانان پشتون که متجاوز از سیصد سال نمیشود نام کشور همواره بنام حقیقی یعنی خراسان بود و با یک توطیه قوم پرستانه حدود صد و پنجاه سال قبل به پیشنهاد انگلیز خاین نام به افغانستان(خانه فغان!) مبدل شد
برهمگان از دانشجویان و محصلین ما آشکار است که شعرا و نام آوران و دانشمندان بزرگ ایران باستان بیشتر شاید حدود شصت فیصدشان از همین ساحه خراسان بودند که از جمله سنایی غزنوی رودکی ناصرخسرو بلخی ظهیر فاریابی ابونصر فارابی فردوسی فرخی سیستانی اسدی طوسی خیام و عطار نیشابوری و ابوریحان بیرونی و ابوعلی سینا که همگی در جهان مشهوریت دارند و امروزه جزو افتخارات ایران ثبت شده اند ایشان در علوم ادبیات و فلسفه و طب و ریاضیات رساله هایی بی نظیر دارند که متاسفانه با جهالت مسیولین افغان هیچ کدام به طور جدی در دانشگاه های ما تدریس نمیشود بلکه تنها همت ایشان ترویج اوغانیزم و پاکسازی آثار تمدنی فارسی_خراسانی میباشد که بعنوان نمونه یاد میشود از پدر کلان خود که میگفت در همین هرات و بلخ چقدر سنگنبشته های تاریخی بدست این قوم فاشیست تخریب گردید

>>>   پتنه ها ره خو همی کوم پتنه گر میکنه۰ پتنه انتحاری انپجاری او جنگ پارلمان، کولش همی کوم پتنه گر میکنه۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است