قدرت های بزرگ و جنگ روانی آنها با مردم افغانستان
 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۴۶    ۱۳۹۸/۳/۲۲ کد خبر: 159072 منبع: پرینت

یک مقام استخبارات امریکا گفته است که گروه داعش در تلاش گسترش نفوذ خود در افغانستان است واز شمال این کشور در حال سربازگیری است. این مقام استخبارات امریکا که از او نام گرفته نشده به روزنامه اسوشیتید پرس گفت (گروه داعش در حال سرباز گیری در مناطق شمالی افغانستان است و برای انجام عملیات های بزرگتر در غرب و امریکا آمادگی می گیرد و حملات اخیر داعش در افغانستان٬ تمرینی برای انجام حملات بزرگتر در اروپا و امریکا است.)

در همین حال بروس هوفمن، رییس مرکز مطالعات امنیتی در دانشگاه جورج تاون امریکا گفته است (گروه داعش منابع هنگفت مالی را در افغانستان سرمایه گذاری کرده است و برنامه های بلند پروازانه دارد.)

در داخل افغانستان نیز شماری از مقامات از گسترش فعالیت داعش در این کشور نگران اند.
نقیب الله فایق والی فاریاب گفت (برخی حلقات بیرونی با استفاده از بیکاری جوانان و فراهم کردن پول و امکانات دیگر٬ به جلب و جذب جوانان به صفوف داعش مصروف اند و آنعده طالبان افراطی که افکار نزدیک به این گروه دارند از صفوف طالب جدا شده به گروه داعش می پیوندند.)

اما آگاهان سیاسی حرفی دیگری دارند. آنها می گویند که در حضورداشت نیروهای خارجی در افغانستان و هیجده سال مبارزه امریکا و متحدین غربی اش در امر مبارزه با هراس افگنی٬ غرب چگونه می تواند که نگران فعالیت گروه های هراس افگن در افغانستان باشد؟ مگر آن که به خلا ها در کار شان اعتراف کنند.
این آگاهان با تاکید می گویند که در جریان هژده سال گذشته فعالیت گروه های هراس افگن نه تنها که مهار نشد بل گروه های دیگر تروریستی نظیر داعش عرض اندام کردند و این نشان میبدهد که حلقات معینی در جهان وجود دارند که افراط گرایی و هراس افگنی را مایه رسیدن به اهداف شان میدانند و برای مهار این گروه ها کمتر کار شده است.

آگاهان سیاسی تاکید دارند که هراس افگنی و حمایت از افراط گرایان جز سیاست های دولتی شماری از کشور ها در منطقه و فراتر از آن است و به همین دلیل جهان به یک تعریف واحد از هراس افگنی نه رسیده است.
این آگاهان می پذیرند که داعش و گروه های تروریستی دیگر در افغانستان فعالیت دارند. هراس افگنی یک پدیده جهانی است که افغانستان ومردم آن قربانی اول آن اند و کشور های که در افغانستان برای مهار هراس افگنی حضور دارند باید به جای آن که مردم افغانستان را نگران سازند و روان آنان را خسته کنند به اقدامات عملی در امر مبارزه با هراس افگنی متوسل شوند.

این آگاهان می گویند که گروه های هراس افگن به یک دستاویز برای شماری معین از کشور ها مبدل شده که با استفاده از نام هراس افگنان برای حضور نظامی و یا هم مداخله خود در قضایای منطقه یی توجیه سازی می کنند و برای بزرگ نمایی گروه های تروریستی٬ جنگ روانی را در برابر مردم افغانستان به راه انداخته اند.

شینکی کروخیل در خصوص اظهارات تازه یک مقام ناتو به باختر گفت: تا چندی قبل کشورهای منطقه بخصوص روسیه وچین خواستار خروج مقطعی امریکا از افغانستان بودند اما حال که روسیه خواستار خروج کلی امریکا از افغانستان است ٬امریکا مساله داعش را پیش می کند و به اینگونه می خواهد حضورش را توجیه کند.

احمد سعیدی کارشناس مسایل سیاسی به این باور است ٬ابراز نگرانی ها از فعالیت داعش در اصل رسمیت بخشیدن به این گروه در افغانستان ومنطقه است .
به گفته سعیدی٬ گروه داعش از سوی قدرت های بزرگ به عنوان وسیله رخنه در کشورهای آسیای میانه پنداشته می شود وافغانستان به میدان بازی این پروژه انتخاب شده است.

جنرال طاقت می گوید که امریکا با ابراز نگرانی از حضور گروه داعش در افغانستان می خواهد جهان را فریب دهد که گویا این گروه دشمن امریکا است در حالی گروه داعش خود جوش نبوده واستحاله گروهای طالب والقاعده است که امریکا وناتو بخاطر رسیدن به اهداف شان آن را ایجاد کردند مدتی بنام طالب والقاعده فعالیت کردند حال میخواهند بنام داعش این گروه را رسمیت بخشند وشایدهم فردا بنام گروه خطرناکتر دیگر اعلام موجودیت کنند وکشورهای قدرتمند را به خاطر رسیدن به اهداف شان کمک کنند.

این آگاهان تاکید دارند که کشور های بزرگ جهان امریکا و روسیه و به همین ترتیب کشور های دیگر در سطح منطقه و حوزه خلیج هر کدام از نام گروه های هراس افگن استفاده می کنند و در پی مطالبات خود اند وبه همین خاطر این گروه ها را بزرگ نمایی می کنند و جنگ روانی را در برابر مردم افغانستان به راه انداخته اند.
اما زبیر عارف سرپرست سخنگوی وزارت دفاع افغانستان می گوید( گروه داعش تهدید است اما به این سطح نیست که آنرا مشکل بسیار جدی فکر کرد.)

مردم افغانستان از این کشور که خود را حامی دولت و مردم افغانستان در امر مبارزه با هراس افگنی می دانند امید دارند که به جای ابراز نگرانی ٬ تعهدات شان را بازنگری کنند و برای تحقق آن دست به کار شوند.
اگر این کشور ها از هراس افگنی یک تعریف واحد و یکسان دهند مشکل هراس افگنی سریعترو بهتر حل میشود.

فرزانه


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
قدرت ها
جنگ روانی
نظرات بینندگان:

>>>   مردم افغانستان همیشه دنباله رو رهبران معامله گر و ناآگاه خود بودند و اکثریت آنان هنوز هم بجای انسجام و همگرایی، درگیر رقابت و نفاق اندازی بیرونی هاست.
بناً برای چنین ملت درگیر و ضعیف بسیار خوب است که دیگران تصمیم بگیرند متافع خود را هم پیش ببرند.
اس پ هزاره

>>>   خانم فرزانه!
متن عالی ولی نامبردن از اشخاصی بنام اگاه سیاسی مورد ندارد. مااگراگاه سیاسی میداشتیم شایدامروز اینقدر بدبخت نمیبودیم .
عاقل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است