آينده حضور نظامي امريكا
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۵۹    ۱۳۹۸/۳/۱۸ کد خبر: 159019 منبع: پرینت

طالبان، خروج نظاميان خارجي را پيش شرط اصلي صلح مي دانند. با توجه به عقبه حمايتي طالبان در ميان كشورهاي منطقه، در مورد حضور نيروهاي نظامي امريكا و ناتو دو فرضيه وجود دارد.

١- خروج كامل امريكايي ها از افغانستان، به نفع كشورهاي منطقه است. اين كشورها نمي خواهند كه امريكا محدود كننده ميدان مانور و ديدبان قدرت آنان در حريم خلوت شان باشد.

٢- حضور امريكا در افغانستان، به سود كشورهاي منطقه است. براي قدرت هاي منطقه اي، منفعت هاي اين حضور بيشتر از مزاحمت هاي آن است. از نظر اين كشورها تجربه جنگ ١٨ ساله نشان داده كه حضور نظامي امريكا در افغانستان فرصتي است براي مشغول كردن، زمينگير كردن، چانه زني و زير سوال بردن هژمون امريكا.

دولت ترامپ به فرضيه دوم اعتقاد دارد و افغانستان را تله اي پرهزينه براي سياست خارجي امريكا مي داند. ترامپ همان كاري را مي كند كه لندن و وايسراي هند پس از جنگ هاي افغان و انگليس مي كردند.

خليلزاد خواست طالبان را مي پذيرد، نظاميان امريكا از افغانستان خارج مي شوند اما واشنگتن ضمانت هاي لازم را از طالبان و اداره جايگزين مي گيرد، ساخت و مهندسي قدرت در افغانستان در دستان امريكا مي ماند، نفوذش در افغانستان را از دست نمي دهد، حضور استخباراتي و نيابتي خود را حفظ مي كند و اجازه نمي دهد خلاي قدرتي كه در افغانستان ايجاد مي شود توسط كشور هاي منطقه پر گردد.

امريكا افغانستان را با نفوذ سياسي و كمك اقتصادي در اردوي خود حفظ خواهد كرد. در بافت آينده قدرت در منطقه، حتي يك افغانستان بي طرف هم به نفع امريكا است چون با بي طرفي خود ظرفيت هم افزايي قدرت رقباي منطقه اي امريكا را از بين مي برد. در اين سناريو پاكستان نيز نقش متحد فعال و مسئووليت اجراي بخشي از سياست هاي واشنگتن در افغانستان را به عهده خواهد گرفت.

تنها با اين جمع بندي است كه مي شود انتظار موفق شدن روند صلح را داشت. در اين نوع نگاه، منافع واشنگتن، جايگاه پاكستان، شرايط طالبان و انتظار نظام كنوني از مذاكره، قابل جمع مي باشد.

شجاع محسنی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آمریکا
نظامی
نظرات بینندگان:

>>>   طالبا واقعیت گفته اند هر زمانکه امریکا از افغا نستان رفت بعد صلح خو اهد امد
در کشور که خارجی حضور داشته باشد در انجا صلح امکان پذیر نیست

>>>   طالبان و پاکستان نمیتواند ثبات داخلی را تآمین کند

>>>   تحلیل دقیق صورت گرفته است. بودن امریکا در افغانستان کاملاٌ به نفع مخالفین امریکا در منطقه است و امریکا خود به این نتیجه رسیده است ترامپ دیوانه هوشیار .... است به اصل قضیه رسیده که این جنگ پایان ندارد مگر اینکه به یک مصالحه منطقی برسیم و خود را ازین ورطه نجات دهیم.

>>>   همه بد بختی در ماه مبارک رمضان بود انتحار و انفجار حالا که روزه ختم شد انتحار و انفجار هم ختم شد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است