تعصب که شاخ و دم ندارد! (عکس شهردار هرات)
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۲    ۱۳۹۸/۳/۱۵ کد خبر: 158978 منبع: پرینت

با دیدن تابلوی زیر، فکر کردم این لالا ما به پکتیا و یا خوست و یا کندهار شهردار مقرر شده اما یادم آمد که نه بابا ایشان گلاب صورت شهردار هرات خود ما هستند که به یمن پاچه خواری ها و چاپلوسی های مبتکرانه، درین رباط دو درب برای چند روزی به عنوان چوکی دار جلوس فرموده اند.

حالا این کج فهمی و ابله اندیشی را چگونه قبول کنیم که در شهری که مهد زبان فارسی است، تابلویی که برای خود نمایی از بیت المال مردم و جیب مردم هرات چاپ میشود فقط به یک زبان است و به ساحت ۳ میلیون فارسی زبان این خطه دهن کجی میکند.
البته با حفظ حرمت زبان پشتو به عنوان یکی از زبان های ملی ما.
این هنر و کمال ماستر!!!! صاحب نشانی است از عمق بلاهت و سفاهت جناب شان.

آقای شهردار:
از خودت لایقتر ها و دانا تر ها درین کهنه کاروانسرای، با تبریک و هلهله و شاد باش آمدند، چند روزی جولان دادند و سپس با فضاحت و بی آبرویی مردم ساز و دهل زنان بیرون شان کردند و هر چه بد و بدتر هم نثار روحشان نمودند. تراژیدی داوود انوری را خودت هم حتما دیده ای و پند هم نگرفته ای. مردم این خطه سنگ اند و حکومتها آب ، آبها میروند و سنگها ماندگارند.
برای فرداها که درین شهر زندگی میکنی برایت روی دیدن مردم را نگهدار. چنین شمشیر از روی بستن کمال نابخردی و حماقت است.
یادت باشد که زمین گرد است مردمی که جایگزینی واژه سرک و خیابان آنها را انگیزه بخشید تا استاد تو را با چک چک دست زمین بزنند روزی نه چندان دور با تو هم تصفیه حساب خواهند کرد.
این مردم هیچ بد اندیشی ای را بر نمی تابند.
آن سبو بشکست و آن پیمانه ریخت.

پ ن: اگر ایشان توانست به زبان پشتو یک عریضه را بدون کمک و بدون غلط املایی و انشایی بنویسد رستم زمانه ماست.

شهراد




این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
شهردار هرات
تعصب
نظرات بینندگان:

>>>   این را گویند تجاوز آشکار، چرا مردم هرات این بی فرهدگ را مانده که شهردار هرات باشد. متعصب یهودی.
بهرام

>>>   ما مردم إصلاح بشو نيستيم و در آينده هم نخواهيم بود.

>>>   تعصب و نزادپرستی در خون این قوم انتحاری است. از دمش بگیرید و به پکتیا بیندازید.

>>>   بهمین دلیل هیچگاهی هراتی را به مقامی راه ندهید این ها برای چاپلوسی ومهمانی دادن ساخته شده اند نه برای حکومت کردن ،این شعار را نوشته تا باعث خوشی دیگران شود!
با چی مقدار مصرف پول این نوشته پوچ وپراز تملق را همراه با تصویرش که مغزش خالی از تعقل است به نمایش گذاشته اند شاید سال بعد مکاندید ریاست جمهوری باشد وحالا از پول دولت کمپاین میکند
ر

>>>   حا کمان پشتون راه را به طالبان صاف مى کنند. از اصطلاحات زبان مولى استفاده نکنيد. گهواره آريا+نا= آريانا همان "آريا" (پارسى باستان) و "هرى" Hari وهرات است. "نا" پسوند مکانى پارسى باستان و "ان" پسوند مکانى پارسى نو است.

يک شهر نشان دهيد که با پسوند "تون" پشتو باشد. باز ادعا مى شود که افغان اصلى است؟ شرم خوب است. نوت: پسوند هاى مکانى پارسى باستان انا و نا بود پسوند هاى مکانى "ا" يا "نا" در آخر واژه هاى مکانى سرزمين پهناور آريانا مانند "سغدييانا"، "باکتريانا" اراخوزيانا، کرمانيا، پارتها و ميديا ​​وغيره آمده است . پسوند هاى مکانى دوران زبانهاى ايرانى باستانى است، که در زبانهاى انتقالى از ميانه به نو بندرت و درزبان فارسى نو درى از زمان بهرام گور (گور سه معنى دارد: گور= زردشتى; گور= قبر و آرامگاه و گور= خر بزرگ و سياو سفيد حيوان وحشى و نه اهلى ) به "ان" تبديل شد.

از زمان فارسى نو ديگر پسوند مکانى مانند "نا" به "ان" تبديل شد ولى پسوند "اه" همانطور در پسوند "گاه" باقى ماند. پسوند "ان" در ايران زمين (حوزه فرهنگى 6 ميليون کليومتر مربع) ايران زمين: ايران، تهران، مازندران، زاهدان، اصفهان، همدان، خوزستان و آبادان، طالقان، کرمان، زاهدان، گرگان، آبادان، کاشان، زنجان، زنجان، سمنان، بهبهان، قوچان، لاهيجان، گلپایگان هفشجان، سورشجان، لوشان، مهران، شادگان، دامغان ، چمستان و به صدها شهرهاى ديگر شهرها هندوکش: باميان، بدخشان، لغمان، پغمان، بغلان، سمنگان، تالقان، شبرغان، جوزجان، چغچران، تالقان، اروزگان و نورستان، پروان، بغلان، سمنګان، واخان، خواهان، کران و منجان، شغنان، تیشکان، وردوج، یمگان، یاوان، سيخان، ميدان، شهرستان (دایکندی) القان، کجران غزنى: اجرستان، گيلان، رسيدان، مالستان. هرات: گلران غوریان کهسان "فارسی" قندهار: ارغستان، دامان، ریگستان! چغچران، شهرستان (اروزگان) میران (میزان) و به صدها شهرهاى ديگر تاجکستان کوهستان بدخشان، خلتان، گلستان زر افشان نمنگان یاوان بوستان ادرسمان توگالان پاکستان مردان، ملتان وغيره و سر انجام "زبان" خود يک پسوند ميتواند باشد "جاى گپ" در پشتو که زبان آن درجمله زبان ايرانى شرقى است "ژبه" مى گويد شباهت "زب" و "ژبه" بسيار زياد است ولى تاجيک تاجيکستان و تهرونى زبان به اين زيبايى وقشنگى و شرينى را "زبون" کرده اند. همين گويش يک بخش پارسى تهرانى در زبان بلند نوشتارى وديوانى ودرباران کليه پارسى دوستان زبان معيارى پارسى نيست. ولى حاکمان افغان با حذف پارسى گويش غير معيارى را به درى تقليل داد. نقض منطق وحماقت دولت بر پايه عدم منطق استوار شد. قانونيت را به درجه ويا سطح حماقت ارتقاع دادند بدون منطق درونى قانونيت درى رسميت گرفت و آن چنان حماقت در رسميت قانونيت غير منطقى بودن دولت غيرقانونيت آنزمان را رسوا کردکه 85 در صد جمعيت افغانستان نوشتن و خواندن فرا نداشت و اکنون هم نداردباوجودايکه درى زبان بلند وادبى است. بلى حتى در دره ها و وبازارها وپس کوچه ها ى کشور مردم به عا ليترين و ادبى ترين شيوه فرهنگى معيارى زبانى سخن ورى مى کنند که رودکى و فردوسى، نظامى، ناصر خسر و اسدى توسى، حافظ تا جامى و فانى شرمنده درپيش درى زبانان رسمى دولت افغانستان سران شان خم وخود راحقير مى پندارند اين است نه تنها حماقت بلکه حقارت فرهنگى حاکمان افغان امريکا کى را پس کرد و در جايش کرزى را مانند شاه شجاع نشستاند

>>>   با حفظ احترامی که به زبان پشتو دارید؟
یگانه نقطه ضعف شما این است که به پشتو ث قبیله و قبیله گرایی و غیره انتقاد میکنید،اما در آخر بخاطری که پشتون ها خفه نشود،با حفظ احترام به آنها مینویسید.
آیا کدام وقت از زبان کدام پشتو زبان شنیده اید که گفته باشد،هغه احترام چه مونژ خپل فارسی زبانان ته لرو؟
باید چنین لوحه ها را مردم خودشان از بین ببرند.
این یک دیده درایی است.
و یا این که شما هم چنین لوحه هایی در قندهار و پکتیا و جلال آباد،به زبان فارسی بنویسید.
در آن لوحه ها بنویسید که زبان فارسی زبان مشترک تمام اقوام افغانستان است و باید همه افغانها به اًن تکلم کنند.
در افغانستان هیچ هزاره و ازبک ث ترکمن و دیگر ملیت های افغانستان زبان پشتو یاد ندارند و به فارسی تکلم میکنند،بنأ تمام پشنون ها اعم از این طرف سرحد و آن طرف سرحد.باید فارسی یاد داشته باشند.

>>>   به دعا و تضرع نیس به عمل کار برآید ادم متعصب نباید در پست ها و مقامات بالا باشد.این طور آدم ها را با زور مردم از شهر برانید.

>>>   با سلام!
درست است که زبان پشتو هم یکی از زبانهای ملی کشور مامحسوب میشود اما دریک ولایتی که تقریباً تمام مردمش فارسی زبانند نباید درتابلو های تبلیغاتی شان زبان پشتو را پیشه کنند و حتی حرمت زبان فارسی را نگه ندارند این واقعا جای شرم است، این نژاد پرستی محض است نباید چنین افرادی را فرصت بقدرت رسیدن بدهند، به قول معروف قطع الرجال که نیست،
باتشکـــر، اسماعیلی از ایران،،

>>>   ما مردم هرات متعصب نیستیم اگر هم یکی احمق شد ما خود را تا سطح احمق پایین نمیاوریم اما متاسفانه در این سالهای آخر مهاجرین افغان از ایران دوباره بوطن عودت کردند و در شهر باستانی هرات ماندگار شدند اکثریت شان از بامیان و دایکندی و از قوم شریف هزاره هستن
این گروه خیلی متعصب.... هستند ایما از پشه فیل میسازند و کوشش دارند این جنگ احمقانه را در هرات شعله ور کنند هسن
یکی هراتی بدور از وطن

>>>   اصلا مردم هرات گوسفندانی شده اند که چوپانی آنها را فاشیستهای از ملیت پشتون به عهده گرفته است.
اسماعیل خان کشو و فشی کجاست که در پف کردن و لاف و پتاق، دل آسمان خدارا پاره می‌کند. اما امروز با چنین نمایشنامه های مضحک در شهر هرات، خود را در کوچه حس چپ زده است.
گلا جان از لغمان

>>>   زبان فارسی چون انگبین است
بخواهد یا نخواهد این چنین است
ز فاشیستان خائن شکوه بیجاست
چو نیش گژدم از بهر کین است

>>>   شهر هرات شهر ترکمنها،تاجیکها،هزاره هاو پشتونها است! حال بګو ای شهراد که تو از کدامش هستی؟ پشتو زبان ملی ات است! اګر خوش هستی یانی!
قومیکه به انتهاری تن در نمیدهد مانند شما بی تاریخ و بی دولت می مانند!
اوغو

>>>   تا زمانی که خیانت در افغانستان باشد یعنی همین، این مردک همینقدر نمیفهمد که هرات محد فارسی زبانان است. و این تابلو به زبان پشتو در هرات چی معنی دارد؟ آیا به جز تحقیر و توحین به مدم عزیز هرات بزرگ و چاپلوسی و حمایت از پشتو ،، معنای دیگری هم دارد؟ خارج از هر گونه تعصب...
ما به برادران پشتو احترام داریم. ولی اینگونه احانت را هم نمیپزیریم.
فرض کنید اگر تابلوی به زبان فارسی فقط، در قندهار به همین سبک میبود که تقریبا کسی چیزی حالیش نمیشود آیا این توحین نبود؟

>>>   صرف نظر از اشاره به مطلب اصلي ؛ ميخواهم به يك موضوع فرعي بپردازم: راستي همين نفوس سرزمين باستاني هرات ، چقدر است؟
شهراد (يا شهزاد ) صاحب از سه ميليون فارسي زبانِ هرات سخن رانده است .سال پار ؛ دوست ديگري ادعاي دو ميليون شهروند پارسي گوي هراتي را مطرح كرده بود . روي هم رفته ؛ نفوس فارسي زبانان هرات از دو ميليون تا پنج ميليون بسته به راوي و بسته به شرايط ؛ متغير بوده است . اگر ساكنين شريف پشتون و قوم نجيب بلوچ هاي هرات را هم به ان بيافزاييم ؛ نفوس هرات تقريباً بيست فيصدِ مجموع نفوس كشور را احتوا خواهد كرد يعني هرات به تنهايي يك بر پنجم نفوس كشور را در خود جاي داده است؟!

>>>   قبیله پرستان و طالب پروران از آرگ تا ولسوالی‌ها بیداد میکنند، به فرهنگ به زبان، به رسم و رواج ها، به تاریخ و به افتخارات چندین هزار ساله این مرز و بوم توهین میکنند، بی‌ اعتناعی میکنند، و کوشش دارند که زبان منطقوی و قبیلوی، تاریخ جعلی و ادب جعلی کوه‌های سلیمانی را بر مردمان این سرزمین تحمیل کنند، که کور خوانده ا‌ند، اعراب به همه اقتدار و زور و زبان وسیع خویش بعد از هزار سال نتوانست این زبان شیرین و پر بار را سرکوب کند و این فرهنگ غنی را عربی بسازد، این یک مشت بیسواد، کوه نشین و خیمه نشین یک چهار سباهی بیش باقی نخواهند ماند، اگر چه رهبران نامنهاد تاجیک، ازبیک و هزاره امروز خاموش ا‌ند و خائنانه به این تهاجم فرهنگی بی‌ تفاوت نگاه میکنند، اما نسل‌های جوان آگاهانه و شجاعانه در مقابل جهل و بی‌ خردی خواهند رزمید.
هر کسی‌ کو باز ماند از اصل خویش
باز جوید روز گار وصل خویش

>>>   ابله و خاین اصلی کسی است که او را به این سمت مقرر نموده است.
راز محمد

>>>   سند: هرات را به پشتون ها فروختند يا پشتون هاى طالبان يا طالبان پشتون يا پشتون هاى طالبان =افغان = طالبان پشتون هرات را تصرف کرد گهوارهايرانزميين را بااربابان امريکايي شان . حاکمان افغان = طالبان پشتونافغان خطرناکترين ظالم ترين ٬ جانى ترين ٬ خونخوارترين و بى اد ب ترين و حشى هاى اند که مدنى واهلى وشهر وند نمى شود .

>>>   اقای شهراد! لطف فرموده لحظه ای چند کمی فکر کنید که چند فیصد نفوس ولایت هرات باستان از قوم پښتون هستند، بعد از ارزیابی دقیق ابرازنظر فرموده ممنون خواهیم بود.
موفق باشید

>>>   این بدبخت برای دیگران کار می کند و برای این فعالیت های نابخرادانه حتما استخدام شده است. این قوم خود پرست همه چیز را برای خود می خواهند واین بار زبان پشتوی پاکستانی را در برابر زبان ریشه دار و متمدن فارسی قرار داده و در مهد زبان فارسی با زبانی گپ می زند که مردم اصلا نمی فهمند. صحبت کردن و نوشتن برای فهماندن است سخن گفتن با زبانی که مردم درکی از ان ندارند کار غیر معقول و عمل بابخردانه است.حالا مردم غیور و بافرهنگ هرات وقتی از برابر این تابلو می گذرند فقط عکس ان را می شناسند و دیگر چیزی نمی فهمند. شاید تصور کنند که این بی خرد خودش را برای امری کاندید کرده و
یا شاید خودش را برای اینده تبلیغ می کند.

>>>   ....کند اشرف غنی احمدزی را با فکر قومگرایی و حکومت تگ قومی ان با این قسم تعین و مقرری های جاهلانه ان جابجایی اشخاص بیسواد نادان بی فرهنگ اش .

>>>   به اداره افغان پیپر!من هیچ فکر نمی کردم که شما اینقدر متعصب هستید. بخصوص مسول نشرات این اداره . هرگاه شخصی در مورداقوام شریف پښتون مطلبی بنویسد که انعکاس دهنده حقایق حقوق حقه اقوام پښتون بوده،اداره شما هیچگاه حاضر به نشر ان نیستید. خودم دودفعه ابراز نظر خویش رادر ارتباط با حقوق پښتون های هرات نوشتم ولی شما انرا سانسور نمودید. با وجود که خودم باشنده هفتاد ساله این مرز وبوم هستم.

>>>   مقصر اصلی خود ما مردم هرات شریف استیم که متاسفانه اتحاد و همدلی از سرزمین مقدس فخررازی حضرت جامی بربسته و عنان دولتداری این سرزمین کهن را به دست مردم کوهی و بی سواد داده ایم.
انشاالله که روزی پس اتفاق همدلی مهربانی وقبول همدیگر پس به این شهر عزیز و مقدس بیاید تا که دست این وطنفروشان اوباشان نوکران پاکستان مردمان کوه سلیمان این پشتون های ناقص انسان و انسانیت کوتا شود و ملت بزرگ هرات واپس سرامد و سربلند مثل گذشته نیاکان خود با افتخار و اقتدار زندگی کنند...امین...
ح...امریکاه

>>>   Fatah
دقیق اینها همه باورمندان جعل اند و در جعل و جاهلیت افتخار می ورزند و همچونان همیشه چانته بردار متجاوزین در سرزمین خراسان خود را برای مطلب متجاوزین انتحار می ورزند البته جعل نامه دوهم سقوی را مقدس می بیند مانند جعل نامه پته خزانه یعنی واقعا تعجب انگیز اند در انسان و ادانیت چون انسانهای با وقار هیچگاه برای جعل و دروغ افتخار نمی ورزند ولی اینها جهل ترین موجود شود بابا فقط تنها برای تعصب شان و اوغان والی شان ایا قابل تاسف نیست
Dit verbergen of rapporteren

>>>   Ayar
زبان پشتو ۵۰ سال عمر دارد
گرامر زبان پشتو در دوران شاهی ظاهر شاه بنیاد گزاری شد ، پیش از این پشتو نه گرامر داشت و نه هم زبان رسمی بود ، یک تعداد دوستان فکر میکنند که پشتو در زمان احمد شاه ابدالی و یا میرویس هوتکی زبان رسمی شد لیکن چنین نیست بلکه در آن زمان زبان رسمی ابدالیها و هوتکیان فارسی بود و نام کشور خراسان ،
نام کشور در وخت عبدالرحمان خان از خراسان به اوغانستان تبدیل شد و زبان پشتو در وقت ظاهر زبان رسمی

>>>   از اول هم حالم از این نامرد فاشیست بهم خورد

>>>   زریر عباسی:
من نمی دانم یک شهردار اشغال جمع کن مگر چیست که آنقدر برایش سینه چاک می کنیم؟! البته شاید ما هم دستمان به گوشت نمی رسد می گوییم اه اه .

>>>   هرات باستان ازسه صد بدینسو جزخاک افغانستان بوده وکسانیکه ازین شهردرطول تاریخ دفاع کرده اند پشتونها وافغان باناموس بوده است. هرات سرزمین تحمل بوده که افغانهای ساکس درین والا زبان فارسی را ازمحیط خانه تا کارخانه رشد داده است. ولی حقایق نبا ید کتمان کرد که ۸۰ درصد باشندگان هرات پشتونهااند واین شهر تا هنوز هم نتوانسته شهرباشندگان اصلی شان شود. پشتونها مانند فارسی زبانهای بیگانه پرست نیستتد که برای دول هرکه بدرنگاند برقصند. هرکه با زبان پشتو دشمنی نشان می دهد آن ایرانی وفارسی است وباید به آغوش شان پناه بیاورند. فارسی زبان افغانستان نیست همان طورگلم این زبان ازشبه قاره جم گردید آینده شان درافغانستان نیز چنین است. فارسی باید تنها زبا ایران باشد نه کشورهاری دیگر. هراتیان باید شرم کنند که لهحه خود راندارند وبا لهجه مان سخن سازی وسخن رانی دارند.
شاه حسین ازمشهد

>>>   من قبل از اینکه به شهامت ،غیرت و مردانه گی ها بکلی باور داشتم که هیچ وقت برده گی را قبول نکرده بودن حالا برایم 100 فیصد ثابت شد که همه آن صفات که داشتن دیگر ندارند یوغ برده گی را فاشیستها را به گردن آویختن افسوس 100 افسوس که مرده هرات برده گی قبول کردن.

>>>   کدام استقلال او ....بیغیرت؟ مثلیکه سایه اش غنیمت است! .....لافوک بیغیرت

>>>   سلام همزبان گرامی خوشحالم که اینقدر نسبت به زبان پارسی تعصب بجا داری ما ایرانی ها و شما افغان ها و تاجیکستانی هد باید هوای هم رو داشته باشیم . گذشته همه ما زیر پرچم ایران باستان بودیم حالا دست تقدیر ازهم جدامون کرده . زنده باد پارسی زبانان جهان . در ضمن پارسی درسته چون عربا پ ندارن شده فارسی

>>>   روز شان است. پای ترقیده ها نو موزه را دیده اند کم است آن خود را بخورند.
بزودی دلال بابای ارگ بدور انداخته میشود و زیاد تر این مخکش های مقرر شده دوباره به جایکه تعلق دارند یعنی همان سوبه سرحد پاکستان باز میگردند. این دجال ها نه از اینجا هستند نه به فرهنگ، زبان، و احساسات مردم های اینجا احترام و ارزشی قایل هستند.

>>>   بسی رنج بردم در این سال سی
عجم زنده کردم بدین پارسی
فردوسی
اما امروز یک قبیله فاشیست اشغالگر آمده می‌خواهد زبان قبیله خود را بالای ملت خراسان و پایتخت خراسان زمین تحمیل نماید.

>>>   اگر تعصب شاخ ودم ندارد بیغیرتی ومعامله گری حتما هم شاخ دارد وهم دم ملتی که در سوم حوت سی هزار شهید دادمردمی که پس از شکست کمونیست ها صاحب بیش از یکهزار تانک ووسیله ای زرهی وطیاره وهمه وسایل حربی در اختیارداشت وحاکم سرنوشت خودبود ملتی که حفیظ الله افضلی داشت وعلا ءالدین خان از نادانی ونابخردی وعنانیت وخود غرضی های ...!!!نام نهادش و...ند بجای انهمه افتخارات جهاد وخون شهدا اسماعیل....و نورالله عماد را نصیبش کرد یکی در لندن به دامان ارباب پناه برده ودر حال نزع هم ارام نمی نشیندو... های خودرا بجان این ملت محروم ومجروح وخون چکان انداخته دیگری درکابل نشسته ودالر میگیرد وبه وعده های پوچ ابولهب ثانی همه داروندار ملت را به حراج گذاشته است
عبدالله خاموش هروی

>>>   اگر بیسواد و خود پرست نباشد عکس خود را در شهر نصب نمی کند به جای این عکس بهتر بود که عکس یکی از شخصیت های ملی کشور را همرا با یک سخن وی نصب می کرد. کاسه چینی که صدا می کند
خود صفت خویش ادا میکند
گو ساله گگ نو به قدرت رسیده.

>>>   از این سه نوع، قمماش و سه دسته پشتونان - از کل شان کرده خطرناک تر غیر پشتون ها ی "افغان شده گان دلخواه" ( و نه تحميلى) اند، که مانند "ستون پنجم" زير چادرى حاکمان پشتون اتن وحشت و خيانت و جنايت در ساز مرده پشتون = طالبان =اوغان ،مى کنند.
عمر الله صالح و دانش هزاره در "گر" (خيمه مدور) چنگيزى و دوستم دبل عبدالله و احمد سعيدى و غيره.
*سرنگون باد دولت فاشيشتى اوغنى
* پايان آيد ستم اوغانى بالاى مليتهاى غير پشتون : "افغان پشتون است پشتون افغان"! کل طالبان و انتحارييان پشتون اند!
ستان از من !
اى پشتون بى زبان ستان واژه پارسى است
افغان از پشتون
زبان که صرف و نحو اش 1936 ساخته شد و خود حروف ساختگى سال 1936 پشتو تولنه دلايل ثبوت تقلبى و جعلى بودن پته خزانه شد.پشتون شهرى و مدينه اى تمدنى و مدنى و شهروندى را با ذره بين و ديده نتوانى !!!
مدينه٬ مدنى٬ مدنيت٬ تمدن و متمدن گردان يا صرف هاى شهروندى اند مانند آرين و ايران و اران وآريا و آريانا و آرياوج آريانم و آرياورتا ايرانشهر. همگى شان جاى مردمان هندوتورانى وهندوايرانى. نواسه چنگيز و امير تيمور و شاهرخ و گوهر شادبيگم و بابر و اکبر با فرهنگ پارسى با ادب و عادل و جلال شدند. زبان دربار شان زبان پارسى بود. زبان بشردوستى 750 شاعر پارسى زبان شمارش درسال 1700 ميلاد ى
اشعار گزينه 250 شاعران پارسى را اولريش شليگر٬ گوته و فريدريک رويکرد٬ گراف ....هويان فون همر پورگشتال در قرن هفده و هژده نوزده ترجمه نمودند
زبان پشتو: خشونت : به غير از ديوان رحمان مهمند. اشعار پشتو قابليت ترجمه را ندارد: در اشعار شا عران پشتو :

در مرکز زبان پشتون و ادبیات پشتون کلمات از سنت انسانی وجود ندارد ، بلکه جنگ علیه سایر مردم، سرقت طلا از هند، گرفتن خاک غیر پشتون، فتوحات مناطق غیر پشتون و کارکردهاى غير وضد بشر دوستى مبارک اند. عملکرد هاى ضد معنويت. بنابراین، به غیر از دیوان رحمان مومند پشاور ، هیچ شعری از شاعران پشتون به زبانهای خارجی ترجمه نشده است. افتخار و کدهای افتخار در زبان فارسی، انسانی و کرامت انسانی، دانش و عقل در مرکز ادبیات فارسی قرار دارند، در حالی که در ادبیات پشتون، قتل ها، قهرمانی و رفتار غیر انسانی به عنوان اعمال قهرمانانه جشن گرفته می شود.
هنرمند هاى پشتون زمانى مشهور در هندو ايران و توران واکنون درجهان مى شوند زمانيکه به پارسى مى نوازنند ويا بيت ها وسرودهاى مى خوانند که ماهيت ضد کرامت انسانى پشتو به خاکدان بشريت دور انداخته شده باشد.
پروردگار را سپاس که بسيارى نوازندگان پشتو دريافتند که با تفکر پشتونوالى خونى (واحد خود يک انگشت مثلا دو واحد خون "افغانيت" نوشته عبدالرحمان پژواک رييس پيشن مجمع عمومى سازمان ملل) . از دست اين قوم شريف است که عزت ضعيف است. چون درون عنيف است عقل سبک است و پيکرقوى است

>>>   هرات نیز شهر پشتون ها است، و با پکتیا هیچ فرقی ندارد.

>>>   بگذارید چند وقتی وظیفه اجرا کند اگر نتوانست باز می توانید تصمیم بگیرد مثل شاروال قبلی
این را هم بفهمید که زور مردم را کسی ندارد و جلو آنرا هم گرفته نمی تواند
جمشید از کابل

>>>   فردی که خود را شاه حسین نامیدی الحق و انصاف که رییس کل دروغ گوهای افغانستان(خراسان میهن عزیزم)
میباشی در دانشنامه های تحقیقاتی و علمی هم درج شده است حداقل حدود هشتاد و پنج فیصد مردم هرات پارسی زبان بومی هستند و اما پشتونها ناقل های پاکستانی و غالب جنایت پیشه هستند متاسم براشان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است