سفیر آمریکا: انتصاب‌های اخیر سوال‌برانگیز است
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۰۳    ۱۳۹۸/۳/۹ کد خبر: 158887 منبع: پرینت

جان بس، سفیر آمریکا در افغانستان در مصاحبه با تلویزیون طلوع در کابل می‌گوید دوره پس از ختم پنج سال کاری رییس جمهور افغانستان بنا به قانون اساسی یک "دوره ویژه" است و در این دوره حکومت باید محدود به "کارهای اساسی" باشد و نمی‌تواند به "روال عادی قبلی" به کارش ادامه دهد.
دوره کاری پنج ساله اشرف غنی رییس جمهور افغانستان در اول جوزای امسال بنا به قانون اساسی افغانستان به پایان رسیده است.

آقای بس گفت: ما از رییس جمهور و رییس اجرایی توقع داریم که درک کنند که این یک دوره ویژه است. وقتی دوره تمدید می‌شود نمی‌توانند مانند سال اول و دوم دوره کاری‌شان عمل کنند.
سفیر آمریکا گفت: سوال‌برانگیز است که چرا وزیران و شمار زیادی از مقام‌های ارشد در روزهای پس از ختم دوره کاری رییس جمهوری تغییر می‌کنند.

در روزهای پس از اول جوزا که دوره کاری پنج ساله اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان به پایان رسیده، او شمار زیادی از مقام‌های ارشد حکومت را تغییر و تبدیل کرده است از جمله ٧ سفیر و ٣ سرپرست جدید برای وزارتخانه‌ها و چندین معاون وزیر جدید مقرر شدند.
دادگاه عالی افغانستان دوره کاری رییس جمهور را تا بعد از انتخابات ریاست جمهوری که قرار است در ٦ میزان برگزار شود تمدید کرد.

سفیر آمریکا در این مصاحبه همچنین گفت که آمریکا به تصمیم دادگاه عالی افغانستان "احترام می‌گذارد و حمایت می‌کند".
اما شورای نامزدان ریاست جمهوری افغانستان در اعلامیه‌‌ای، ادامۀ کار حکومت وحدت ملی را پس از اول ماه جوزا غیرقانونی می‌دانند.
نامزدان رقیب آقای غنی می‌گویند در صورتی که او از نامزدی خود برای ریاست جمهوری انصراف دهد، می‌تواند به عنوانِ "سرپرست حکومت"، پس از اول جوزا ۱۳۹۸ کار خویش را ادامه دهد.
نامزدان رقیب آقای غنی انتصابات و جابجایی‌های گسترده اخیر در کابینه و مقام‌های ارشد حکومت را "سیاسی" و به منظور استفاده در انتخابات ریاست جمهوری می دانند.

عبدالله، رییس اجرایی و نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نیز در جلسه کابینه گفت که بعد از اول جوزا طرز رفتار، روش و اجراآت حکومت باید متفاوت باشد. به گفته آقای عبدالله، "تغییرات اخیر در سطح وزرا یک تصمیم سیاسی تلقی می‌گردد.
رییس اجرایی گفته است: من شخصا به حیث رییس اجرایی کشور خجالت کشیدم، وقتی یکی از وزرا وظیفه‌اش ختم شده بود و از من سؤال کرد که شما در جریان هستید و من گفتم نه.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سفیر
حکومت
نظرات بینندگان:

>>>   انتقاد ها مستقيم به غني بر ميگردد.
در طول تاريخ هر كشوري كه سر ما افغان ها سرمايه گذاري نمود، در اخر خود را با تمويل كننده خراب كرديم. مثلا غني به قدرت رسيد تا دموكراسي را در كشور رواج دهد، اما غني كيف خو را كرد، برايي خود خاطرخواه پيدا نمود و خود را عقل كل ناميد. به عوض شايسته سالاري قوم پرستي را رواج داد و از وقت رياست خود باز هم بيشتر خواست و قانون را نه كه اجراء كرد بلكه مسخره هم كرد. يعني چون نتوانست يك انتخابات درست رابه سر وقتش اجراء كند خودش خود را جايزه تمديد قدرت داد. باز اين مقرري هاي بيجا و تكراري و سر به خودش را ببين...اين ريس جمهور واقعن كه مريض است.
مريضي قدرتخواهي و سوء استفاده از آن ، مريضي قوم پرستي، مريضي شيفته گي به خود، مريضي عصبانيت و بلاخره مريضي ديوانه گي!
اين كار ها خودش كمر دموكراسي نو پاي أفغانستان را شكست.باقي كارهايش خو به جايش باشد.
بااحترام
هجران

>>>   رئیس جمهور طراح حکومت موقت را احمق خطاب کرد .اشاره به اتمر گفت : کسیراکه من بحیث شاگرد قبول نداشتم حالا خود نمایی میکند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است