هزاره در شغلِ شریفِ کمپاینری
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۳۱    ۱۳۹۸/۲/۲۹ کد خبر: 158747 منبع: پرینت

نسل جدیدِ هزاره نسلِ کمپاینر است و در شغلِ شریفِ کمپاینری دستِ همه را از پشت بسته‌اند. خواستِ سیاسی ندارند. اهل خطر نیستند. از چشم‌به‌چشم شدن با دشمن سیاسی هراس دارند. از مرگ می‌ترسند. هرگاه کسانی در شغل و مقامی کاندید شوند دست و پای خود را می‌شکنند. در خط اول جبههٔ تعریف یا دشنام‌اند. دیگران اگر دشنام می‌دهند یا تعریف می‌کنند، هدفِ عینی و مشخصِ سیاسی دارند. نسل نو هزاره، اما، بی‌آن‌که هدف مشخصِ سیاسی داشته باشند و برای رسیدن به‌قدرت این کار را انجام دهند، مؤمنانه و از سر ساده‌لوحی و صداقت انجام می‌دهند. اگر کسانی خیابان‌های شهر یا مکان‌های جمعی را پر از آشغال کنند، بر خود واجبِ شرعی می‌دانند که آن را پاک کنند و نام این کار را «مدنیت» گذاشته‌اند.

از یاد برده‌اند که مدنیت همان سیاست‌ و حاکمیت بر شهر است، نه عمله‌گی و عموتم‌بازی. تصور اینکه مردم هزاره نیز حق ریاست پارلمان را دارد یا طلسمِ معاونت را بشکنند و رئیس جمهور شود، برای آن‌ها محال است و حتا در رؤیا و آرزوی خود چنین خواست‌هایی را کشته‌اند. با یک رای شکست‌خوردن بهتر از کمپاینر شدن است، دست کم به این دلیل که رؤیایی برابری انسانی را برای نسل های بعدی زنده نگه می‌دارد.

واقعیت این است که تاریخ بی‌رحم است. هیچ‌ مردمی بدون تقبلِ هزینه و خطر، با شغلِ شریف کمپاینری به قدرت نرسیده‌اند. کمپاین‌گروی در ساختار سیاسی حذفی سهم‌گرفتن در حذف خود است. به هر اندازه که گروه تحتِ ستم در کمپاین فعال‌تر ظاهر شوند، فرایند حذفِ خود را طبیعی‌تر کرده‌اند. کمپاین‌های آتشین برای عبدالله و غنی، آتشِ معرکه‌شدن و فحش و دشنام‌های قومی به قوم تاجیک و پشتون در آن انتخابات را به یاد آورید! همین‌طور اشکِ تمساح‌ریختن در سوگ جنرال رزاق و ماجراهای کمپاین و راه‌اندازی هشتگ‌های انترنتی برای دیگر کارمندان این دولتِ حذفی را. وضعیت‌هایی هست که آدمی باید تصمیم بگیرد. اگر به هر دلیلی نمی‌تواند در راس قدرت قرار بگیرد و خواستِ سیاسی خود را تحقق بخشد، درد خود را در درون فرو خورد و با ظاهرشدن در نقشِ کمپاینر حرمتِ خود را له نکند و فضیلتِ انسانی خود را بر باد ندهد.

اسد بودا


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
هزاره
کمپاینر
نظرات بینندگان:

>>>   شریفترین ،زحمتکشترین ،صادق ترین ،بادانش وتواضع وبااتفاق مردم هزاره ی این سرزمین هستند - باور کنید من درهرات اګرمعماری ویامزدور کاری نیازداشته باشم انتخابم هزاره است - روز ګمی قطعاً ندارند ـ کاش من هم ازجمله ایشان میبودم.
عبدالرووف لیوال

>>>   بودا اگر هنر داشت از اسدالله به اسد بودا تغییر نام نمی داد. انسان رذل مانند بودا حق ندارد به هزاره ها تشر بزند و یا از موضع خیرخواهی قلم فرسایی کند. بودا بی مسلک است نباید از فضیلت و حرمت دم بزند کسی که نمک می خورد و نمکدان می شکند و به همه ارزش ها و باورهای این مردم دهن کجی می کند نمی تواند در دفاع از این مردم؟؟؟ و یا نقد آن قرار بگیرد. این دام ابلیس است گاه به نعل و گاه به میخ کوبیدن اصلا معلوم نیست این آدم چه هویتی دارد.

>>>   متأسفانه عين واقعيت است.
در دو دوره انتخابات رياست جمهوري، سخنگويان ويا با عرض معضرت "س... جنگي هردوجناح" در تلويزيون هاهزاره بودند.
از محمدي، گرفته تا عزيز رويش، او نفر والي باميان و يا او عينكي ديگر، وووو..
آنچنان با تُم تراق از "منشور" نا منشور غني وپاليسي گُلمرجا تمجيد و تعريف ميكردند كه دهن شان كف ميكرد
در فحاشي، بلواهاي رسانه اي متأسفانه دست همه را از پُشت بستن.
شايد خلق شديم براي ديگران بحرفيم، معاونت كنيم و كمپاينر باشيم!

>>>   مردم مومن،صادق وزحمت کش هزارهای مناطق مرکزی افغانستان ازسال های قبل ازحکومت مرکزی پیشیبانی نموده وتاحال هم بدانمنوال این پشتیبانی صادقانه ادامه دارد.مردم شریف ومومن هزاره جات برای حفظ استقلال وآزادی افغانستان وامنيت وطن دوسال زیربیرق دولت وقت درشرایط خیلی سخت ودورترین نقاط افغانستان عسکری نموده اندکه به تمامی هموطنان افغانستان معلوم اند.باآنهم بعضی حکومات گذشته که ماهیت فاشیستی داشته اند این مردم شریف را به شکلی ازاشکال از دولت مرکزی دورنگهداشته اند که درینصورت مردم مومن وزحمت کش هزاره جات از مزایا وپروگرام های انکشافی ،فرهنگی وتعلیمی دولت مرکزی دور مانده اند.حالا که بحمدالله به کومک جامعه جهانی افغانستان طرف دیموکراسی رشد همه جانبه،تجارت وخصوصا رشد تعلیم وتربیه ذکور واناث به پیش میروند وجامعه درتمامی زمینه ها باسرعت ترقی نموده وبازسازی افغانستان درحال تکمیل شدن هستند.مردم زحمت کش ومترقی هزاره جات از تحول مثبت وهمه جانبه درافغانستان که درنتیجه کومک های جهانی صورت گرفته اند بادل وجان استقبال نمودند ودرتمامی نقاط هزاره جات بامحافل دعا وخوشی ها ازین مرحله نوین جامعه جهانی استقبال نموده اند.در تمامی پروگرام های انکشافی،تعلیمی وامنیتی صادقانه سهم گرفته ومیگیرند.درانتخابات ریاست جمهوری وانتخابات پارلمان وشورای ولایتی وسایر انتخابات با جرئت به پای صندوق های رای رفته اند.ازحکومت وحدت ملی وانتخابی صادقانه استقبال نموده اند.درین اواخر که بحمدالله جلسات ومیتینگ های متواتر برای صلح عادلانه و خاتمه جنگ چهل ساله درداخل وخارج افغانستان درجریان است وانشالله به نتیجه مثبت وخاتمه جنگ خانمانسوز زود ویادیر دست خواهند یافت ملیت مومن وزحمت کش هزاره جات ازین صلح پایدار وامنیت داییمی استقبال نموده وبه درگاه خدای بزرگ دست به دعا اند که انشالله روزی شاهد صلح عادلانه وامنیت همگانی درافغانستان ویران شده باشند.ازطرف دیگر مردم شریف وصادق هزاره جات از دولت مرکزی فعلی وآینده توقع دارند که درتقرری های دولتی وباقی مکافات دولتی سهم این مردم زحمت کش ،مومن وصادق را مطابق قانون آساسی دولت افغانستان درنظر گیرند تا ازیکطرف باعث خوشنودی این ملیت شریف وزحمت کش درافغانستان گردیده وازطرف دیگر بنیاد سیاسی،اقتصادی وفرهنگی افغانستان رشد وتوسعه یابند.به پیش به سوی صلح عادلانه پایدار،رشد همه جانبه وهمزیستی مسالمت آمیز بین تمامی اقوام برابر افغانستان،نابود باد گروه های هراس افگن وماجراجویان فاشیست وتنگ نظردرسراسر افغانستان.
ومن الله التوفیق.انجنیرعبدالرشید ناصری از آسترالیا


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است