مافیای پیشین معادن بدخشان، والی این ولایت شد!
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۰۶    ۱۳۹۸/۲/۲۵ کد خبر: 158687 منبع: پرینت

ذکریا سودا نماینده پیشین ولایت بدخشان در مجلس نمایندگان به عنوان والی بدخشان گماشته شد.
آقای سودا در دورانی که عضویت مجلس نمایندگان را داشت به قاچاق مواد مخدر و همچنان استخراج غیر قانونی معادن از جمله "سنگ لاجورد" بدخشان متهم شد.

در گزارش تحقیقی که حدود دوسال پیش از سوی نهادی موسوم به «گلوبل ویتنس» تهیه و نشر شد، آقای سودا به قاچاق استخراج غیر قانونی سنگ لاجورد متهم شده است.
یافته های گلوبل ویتنس در این گزارش نشان می‌دهد که آقای سودا در هماهنگی با بسم الله محمدی که آن زمان وزیر دفاع افغانستان بود، صدها تنُ سنگ لاجورد را به صورت غیر قانونی استخراج و آن را از طریق جاده دشوار گذر «انجمن» به ولایت پنجشیر انتقال داده اند.

از سوی هم شماری از باشنده‌گان بدخشان گفته اند، ذکریا سودا نماینده بدخشان در پارلمان در استخراج غیر قانونی یک معدن « بیروج» نیز دست دارد.
ادعایی وجود دارد که آقای سودا، زلمی مجددی نماینده بدخشان در پارلمان در هماهنگی با برخی تفنگ‌داران غیر مسوول و زورمندان زمینه را برای بد امنی در بدخشان فراهم نموده و حتی هرازگاهی نیز برای هراس افگنان طالب در ولسوالی وردوج بدخشان باج می‌دادند تا در نبود امنیت، به راحتی دست به استخراج معادن و قاچاق مواد مخدر بزنند.

با این وجود آقای محمدی و آقای سودا پس از نشر این گزارش، در گفتگو با رسانه‌ها دست داشتن شان در استخراج غیر قانونی لاجورد بدخشان را رد کردند.

جاوید روستاپور


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مافیا
بدخشان
نظرات بینندگان:

>>>   اقای روستاپور!کی بوده انکه امکانات داشته ونکرده؟ وکی بوده انکه کرده وگفته اری من بودم.خدااخرتت را خوب بسازد. رای نزن.خودتراهم جگرخون نساز وماراهم.
عاقل

>>>   وقتی که در بدخشان سودا را منحیث والی مقرر میکنند،باید در پکتیا و قندهار یک نفر را بنام تسلیم والی مقرر کنند.

>>>   در این دو لت ع وغ تنها پو لدار ها به چو کی می رسد و بس بلا در پس غریب

>>>   اینها مقاو.مت کرده انمد حق دارند دزدی کنند
رد کرده اند!!! انتظارداشتید که بگویند بلی ما قاچاق میکنیم ، شفاخانه داود خان را هم رد میکند، پنجهزار تفنگ اصل امریکائی رابه تفنگ پاکستانی تبدیل کرد هم رد میکند ، قرارداد پنتاگون کوچک رابه پسرش داد هم رد میکند
( پشقل دزد )

>>>   حکومت از همین افراد است اگر سودا نباشد لطیف پدرام باشد ؟؟ نخیر باید هرچه دزد قاچاقبر راهزن اختلاسگر غاصب زورگو قلدر قانون شکن هست درمقام های بالای حکومت شان تقرر حاصل نمایند حکومت خود شان است

>>>   اگر سودا پشتون میبود تا وزیرستان شمالی هم برایش تبریکی میدادن اما بیچاره تاجک است خار چشم غنی
فاروق ورردک دزد میلون دالری ازاد
حسیب قریشی بندی

>>>   در حکومت اشرفغنی احمدزی کسانی صاحب چوکی های کلان میگردند که یا خیلی پولدار باشد و یا دزد و قاچاقبر و مفسد اشرف غنی از انسان های وطندوست صادق وفادار بخاک و ملت خوشش نمی اید در سابق میگفتند که میر خطا جمله خطا این یک مثل عامیانه بود حال درین حکومت بنام وحدت ملی عملی انرا به چشم میبینیم .

>>>   به فکرم نیازی نیست که مردم خود را ناحق غصه بدهند، زیرا این وطن از کسانی است که جهاد کرده اند در راه بدست پول ، قدرت پس هر راهی که منتهی به پول باشد ، قدرت باشد این تیم خواهند رفت با شصت کشوردیگر نیز معامله کرده اند، نیاز نیست که کسی حرف بزند.
حکیم پروانی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است