طرح شورای نامزدان به بحران دامن می زند
شورای نامزدان ریاست جمهوری بجای ارایه طرح حکومت سرپرست، به طرح نجات افغانستان از چنگال غارتگران آمریکایی بیندیشند که این تنها راه رسیدن به صلح و آرامش در افغانستان می باشد 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۸    ۱۳۹۸/۲/۲۴ کد خبر: 158665 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper) شورای نامزدان ریاست جمهوری طی نشستی با تأکید بر پایان کار حکومت وحدت ملی در اول جوزای 1398، طرح "حکومت سرپرست در چارچوب نظام جمهوری اسلامی افغانستان" را با دو گزینة منطقی برای عبور از بن بست موجود در نظر گرفته است:

گزینة اول: در صورتی که رییس جمهورِ فعلی از کاندیداتوری خود به ریاست جمهوری انصراف دهد، می تواند بدون طی کدام مکانیزم قانونی دیگر به عنوانِ "سرپرست حکومت"، سر از اول جوزای ۱۳۹۸ کار خویش را بدون وقفه تا پایان مهلت سرپرستی ادامه دهد. این گزینه نسبت به معاونین فعلی رییس جمهور نیز صدق می کند، آنها نیز در صورت انصراف از تکت های انتخاباتی می توانند به حیث معاون سرپرست حکومت به کار ادامه دهند.

گزینة دوم: در صورتی که گزینة اول تحقق نیابد، بحثِ اجماع سیاسی کلان تر به عنوان معقول ترین و مطلوب ترین گزینه به میان می آید. در این گزینه کاندیدان ریاست جمهوری و شخصیت های واجد شرایطِ قانونی، مستقل، متعهد و دارای وجاهت ملی که از جانب احزاب سیاسی و نهاد های مدنی ثبت شده در وزارت عدلیه معرفی می شوند، می توانند خود را برای احرازِ پُست سرپرستی حکومت کاندیدا نمایند. کاندیدان فعلی ریاست جمهوری در صورت نامزدی به سرپرستی حکومت باید از کاندیداتوری خود به مقام ریاست جمهوری انصراف نمایند.

کاندیدان مندرج در این گزینه برای دریافت رأی به اجماع کلان سیاسی معرفی می شوند. کاندیدانِ سرپرستی حکومت در پیشگاه این اجماع کلان سیاسی، طرح های خود را ارایه و رأی تأیید دریافت می کنند. نامزدی که اکثریت آرا را کسب نمود، به عنوان سرپرست حکومت تعیین و مطابق به مادة ۶۳ قانون اساسی ادای سوگند می کند. عین روش در موردِ کاندیدا های معاونیت سرپرست حکومت تطبیق می شود. شایان یادآوری است، احزاب سیاسی که شامل در تکت های انتخاباتی هستند رأی شان از طریق تکت های انتخاباتی مورد نظر تأمین می گردد.

در صورتی که رهبران حکومت وحدت ملی کماکان بخواهند در تقابل با قانون اساسی و منافع علیای کشور قرار گرفته و به صورت غیرِ قانونی بعد از اول جوزای 1398 به کار خویش ادامه دهند، عواقبِ ناشی از این اقدام غیر قانونی به دوش خودِ آنها و مسوولین درجه اول نهاد های دولتی می باشد. شورای نامزدان ریاست جمهوری حق خود می داند که از هر مکانیزم حقوقی و سیاسی در سطح ملی و بین المللی بهره بجوید تا با اقداماتِ لازم مانع تدوام این حکومتِ فاقد مشروعیت شود.

پس از مطالعه این طرح به چه نتیجه ای می رسید؟
شورای نامزدان ریاست جمهوری در دو طرح و یک اقدام، قاطعیت خود را مبنی بر تعطیلی رسمی حکومت وحدت ملی به منصه ظهور گذاشتند. اما آیا اشرف غنی و سران حکومت وحدت ملی این طرح جدید را خواهند پذیرفت؟

اشرف غنی برای تداوم کار حکومت وحدت ملی از دادگاه عالی حکم گرفته و بر اساس آن که ظاهرا منطبق با قانون اساسی نیز هست، به حکومت اش ادامه می دهد و هیچ اجباری هم ندارد که استعفا داده و یا در مقابل خواسته های شورای نامزدان ریاست جمهوری سر تعظیم فرو آورد.

شورای نامزدان ریاست جمهوری نیز بخوبی می دانند که غنی تسلیم خواسته های آنان نخواهد شد و در این مسیر آنان را با شگردهای پیش بینی نشده ای مغلوب خواهد کرد. اما چرا شورای نامزدان ریاست جمهوری در مقابله با چنین آدمی دست به ارایه طرح تهددید آمیز زده اند؟ در حالیکه می دانند حریف شگردها و شیادی های اشرف غنی نخواهند شد.

به نظر ما، طرح شورای نامزدان ریاست جمهوری ابراز حضوری بیش نبوده و در صورت اصرار اعضای شورای نامزدان ریاست جمهوری، کشور بسوی بحران و کشکمکش جدیدی سوق داده خواهد شد و این همان خواسته غربی ها و در راس آنان آمریکا است.

اینک دیگر بر همگان آشکار شده است که آمریکا نه خواهان آرامش و صلح در افغانستان است و نه می گذارد که طرح جامعی در این زمینه ارایه و عملی گردد. آمریکا و همپیمانانش در افغانستان مشغول دزدی منابع طبیعی و آثار گرانبهای این کشور هستند و تا زمانیکه این دزدی شان به پایان نرسد، هیچ طرح صلحی در افغانستان ارایه و تهداب گذاری نمی شود.

در این مقطع لازم است تا شورای نامزدان ریاست جمهوری بجای ارایه طرح حکومت سرپرست، به طرح نجات افغانستان از چنگال غارتگران آمریکایی بیندیشند که این تنها راه رسیدن به صلح و آرامش در افغانستان می باشد. اینک دیگر باید برهمگان آشکار شده باشد که با حضور غربی ها و بخصوص آمریکایی ها در افغانستان، هیچ زمانی به آرامش نخواهیم رسید. دزد و غارتگر که آرامش نمی آورد بل در پناه ناامنی و ایجاد تنش است که می تواند به چپاولگری خود ادامه بدهد.

لطفا کمی ژرف نگر باشید!
کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نامزدان ریاست
حکومت سرپرست
آمریکا
نظرات بینندگان:

>>>   خوب خیال پلو است یکی به دیګران قیصه کنید

>>>   نابغه های افغانستان
نابغه ترین رئیس جمهور: اشرف غنی
نایاب ترین دانشمند برتر: صدیق افغان
برجسته ترین کاندیدای ریاست جمهوری: حکیم تورسن
بهترین امپراتور کشور: عطا محمد نور
پر افتخار ترین کارگردان سینمای خالییود: سلیم شاهین
قوی ترین سیاستمدار مداری: حامد کرزی
نمونه ترین پیشگو و آینده باز: آغا صاحب تایمنی
خنده رو ترین رئیس امنیت: معصوم استانکزی
خوب ترین کمانکش: امرالله صالح
بی نظیرترین سخنگویان: شاه حسین مرتضوی و ذبیح الله مجاهد
بهترین بیرق داران اسلام: استاد سیاف و شیخ آصف محسنی
خوش شانس ترین رهبر جهادی: گلبدین حکمتیار
سوکولاترین طالب: شیر عباس استانکزی
بهترین مرد برای چهار فصل: محمد محقق
مهدی ثاقب

>>>   غنی به هر قیمتی حاظر است وطن را برای امریکا برای 5 سال دیگر بفروشد. به هر قیمتی به تمام معنی
یک شرط دارد هپان شرط عبد رحمن بچه افضل
قدرت و صلاحیت عام و تام داخلی بدون هیچ شریکی
واگزاری همه جغرافیای وطن برای اهداف غرب و امریکا

>>>   من یک شخص کاملا بی طرف از این طرح شورای ریاست جمهوری اینده کاملا پیشتبانی نمو ده ام و می نمایم

>>>   نظر تانرا صد در صد تائید میکنم. بلی امریکائی ها اگر بخواهند که در افغانستان صلح حکمفرما شود، در ظرف یک هفته به پاکستان امر میکند که حمایت از طالبان را توقف دهد. هم پاکستان همپبمان امریکاست و هم قیضۀ طالبان به دست امریکاست. اینکه گویا طالبان برای امریکا شرط می گذارد، مسخره تر ازین در سیاست ندیدم. یک مُشت اجیر به بادار خود شرط تعین میکند.

>>>   ما همه شما نامزادن را تا سر و جان دفاع می کنم در صورت که از شر غنی خلا ص شویم

>>>   عدالتِ غنی شده ی تباری
عدالت غنی شده ی تباری یعنی این که قوه ی قضائییه اش به دزدانِ نام آوری چون زاخیلوال و فاروق وردک و اکلیل حکیمی لبخند عاشقانه بزند و ریس جمهورش با افتخار، مدال پرشکوهِ قهرمانی به آن خادمان غیور دین و وطن و دولت بدهد، اما آدم های بی پناه و بی پشتوانه و بی قومی چون عبدالرزاق وحیدی را پس از سه بار محاکمه و حکم علنی تبرئه، بصورت غیابی و پنهانی، به مهمانی زندانیان بفرستند.
باری، مغفور جنت مکان، میشیل فوکو در اثرِگرانسنگ خود، "مراقبت و تنبیه: زایش زندان" گفته بود: "اساسن فلسفه ی زندان های ملک خداداد افغانستان برای همین امر فلسفی استوار شده است که جانیان معصومی مانند وحیدی ها، مورد تنبیه و مراقبت دایمی قرار گیرند تا بدین وسیله "مکروسکوپ قدرت"، بتواند جنایت معصومانه ی ضعیف بودن آن هارا برجسته تر نشان دهد..."
حمزه واعظی

>>>   شورای نامزدان ریاست جمهوری درارتباط با مسایل ممکن می اندیشند.اندیشیدن درارتبا مسایل ناممکن چون نجات وطن از دست امریکا ضیاع وقت است٫ علاوتا اگر امریکانباشد الترناتیف طالب است.مگر امریکا بهتر از طالب نیست؟
عاقل

>>>   از طرح این شورا منیث یک شخص بی طرف حمایت می نمیایم

>>>   اغا! اینها همه امریکای اندالا ما شالله که کدام شان دوتابعته یعنی دو پاسپورت دارندهم روسی وهم امریکای ولی همه شان قلبا با امریکا ونقشه های او کار میکنند توقع استقلال وازادی وحریت طلبی ازینها پاشیدن تخم در شوره زار است وحتی این گرایش را افتخار میدانند وقرار گرفتن در لیست های سفید وسیا برگ برنده ای شان محسوب میشودازینها یک نقر را ولو هرقدر ریش بلند داشته باشد نشان بده که نوکر بیرونی ها نباشد اگر هیچ جای پیدا نکردند که ثبت نام نمایند ایران وهند وپاکستان در بالا جیب شان میباشد انا لله وانا الیه راجعون
معلم داود بیگ از لیسه ای صمیم

>>>   زنده باد نرس صاحب اشرف غني. در افغانستان نرس را داكتر و مستري را انجنير مينامند و راننده را استاد ميگوييند و استاد را اوستا ميگويند. معلم كورس را اوستاذ ميگويند.

>>>   سیاف هم لویه‌جرگه را ریاست کرد، هم پول هنگفت گرفت و هم پسرش نماینده کابل شد.
سود لویه‌جرگه فقط به سیاف رسید.
جعفری

>>>   محمود فضلی مشاور ارشد رییس‌جمهور، از چهره‌های اصلی و تعیین کننده در اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی در کابل است.
فضلی نه تنها در کابل، بلکه در نتایج اکثر ولایات به نمایندگی از ارگ مداخله کرد و پول‌های هنگفتی را نیز برای ایجاد یک پارلمان مطیع رئیس‌جمهور هزینه نمود.
لیست نهایی نتایج انتخابات پارلمانی کابل به دستور فضلی و با موافقت رئیس‌جمهور نشر شده است.
روسا و اکثر کمیشنرهای کمیسیون‌های انتخاباتی به ساز ارگ می‌رقصند.
مختار وفائی

>>>   آمریکا با ۴۰۰ میلیون جمعیت ۲ نامزد انتخاباتی دارد افغانستان با جمعیت کمتر از ۴۰ میلیون اینهمه نامزد ریاست جمهوری ؟ اینهمه هزینه تبلیغات صرف فقرا و بیکاران شود برای افغانستان بهتر است

>>>   جو انان بیدار و بیکار که فعلا همه تان تحصلات عالی دارید انجانب منحیث یک شخص بی طرف برای تان توصیه می دارم که از حق خود دفاع کنید و ان این است که بعد از اول جو زا همه روزه برای یک هفته علیه این رهبران بی کفایت تظاهرات را در سراسر افغا نستان بر پا کنید باز شما شاید خو اهد بود که این مذدورک کفار چه رقم چو کی را رها می کند در غیران روز تان از این کرده هم بدتر می شود

>>>   کسی را به ده نمیگذاشتند میگفت اسپ مرا به خانه ای حاکم بسته نماید!!! در دوحه چنان مینماید که صاحب اول این مملکت وحاکم امر ونهی ان اول امریکا است وبعد طالب هااما این دیگران بالای لحاف ملا نصرالدین جنجال دارند حکومتی را که جان کیری بنا نهاده بود در واقع با ختم دوره ای وزارت خارجه ای جان کیری واتمام دوره ای اوباما به پایان رسیده وکم رنگ شده بودچون درینجا زمین وفضا وهمه امور توسط خارجی ها اداره وکنترول میگردد بودن وبا نبودن ارگ وپارلمان وسایر ادارات دولتی سبک وبی تاثیراست اینها همه رویکش اشغال وموجه جلوه دهنده ای استعمار اندمنتها درین باب نزاع بالای نوکری خوبتر وغلامی بهتردر جریان است هرگروه میکوشد دل ارباب را بدست اورد واورا به نوکری بگیرند ویا دوره ای غلامی اولی هارا تمدید نمایندبیخبر ازین که انها یعنی خارجی ها انتخاب خودرا کرده اندوگزینه ای اصلح نزد انها طالب علیه ال... .است وگاه گاهی هم دول داعش هم باید به صدا دراید تا کار ارای خودرا از دست ندهند واین دیگران به قول طورسن به شمول خودش به گارلسونی هم نمی ارزنددر دوحه بازی تام هند گیری ادامه دارد افکار جهان را بخود مشغول نموده ولی در واقع انجا مذاکراتی در جریان نیست یک کورس وترینیگ به راه انداخته شده برای طلبه هدایات وارشادات لازیم ارایه میگردد ودستوراتی صادر میشود و طالب ها در منصه ای اجرا قرار میدهند
معلم محمد داود بیگ از لیسه ای صمیم

>>>   به نظر دهنده چهارده
اگر آمریکا با آن جمعیت400 میلیونی اش دوتا نماینده دارد.آن ها از هر نگاه پیش رفته تر وانسان های باشخصیت وبا شعور هستند .مثلی خر چران های ما نیستن که نی بوی از انسانیت برده و نی کدام حس مردم دوستی ووطن دوستی در کله پوچ شان است.این ها همیشه با زور کم وقهار بسیار خودشان را حق به جانب میدانند تا حالا کسی از این پاده بان ها نپرسیدن آیا شما ها لیاقت چنین چیزی را دارید.این افراد برای مردم تکراری شده.هر وقت که این ها عکس های شان را بنمایش میگذارند.برای مردم افسردگی پیش می آید.درصورت که در کشور ما اشخاص تحصیل کرده دانشمند.با نفوذ که به هیچ تیم ویا گروه واجزاب شامل نبوده.در افغانستان زندگی می کنند .وجود دارد .
(قادري

>>>   او مردم
وقتی که حکومت به دست اشرار بی فرهنگ برسد ،منتظیر چنین شرارت پیشه گی و فساد پیشه گی باشید.میگویند (سزای قروت طغارهٔ درشت) مردم برای رسیدن قدرت به عناصر شرارت پیشه و فساد پیشه
( دین فروشان،وطن فروشان، خود فروشان و ناموس فروشان) چقدر دعا کردند که بالاخره دعای شان در ۸ ثور سال ۱۳۷۱ مستجاب شد‌حالا باید برای صد سال دیگر حوصله (فساد و شرارت) را داشته باشند.مردم ما سزاوار چنین (رهبران و چنین وضیعت) اند خدا برای شان لازم دید.

>>>   اوغان نه آنقدر فرهنگش را دارد و نه هم مغزش آنقدر انکشاف کرده که به مردم سالاری، انتخابات پاک، و به احترام حقوق شهروندی همه باور داشته باشند. بازهم راه های تقلب، خیانت، و جنایت را پیدا میکنند و باز هم همان وحشت و دهشت را که در سرشت خود بصورت طبعی دارند درین موارد نیز بنمایش میگذارند.

>>>   طرح شورای نامزدان به بحران دامن می زندتنها راستیکه از شبکه می شنوم!!!!!

>>>   به او مردم، هههه
اگر هفت ثور نمیبود هشت ثور هم نمیبود. تو در بالا باید بدانی که اگر کثافتکاری ها خیانت ها آدمکشی ها و وطنفروشی های شما خائن های بیناموس و نوکر بیگانه نمیبود نه هشت ثوری درکار بود و نه هم مردم به گفته خودت برای کامیابی هشت ثوری ها دعا میکردند.

>>>   بهترين طرح است ،تا كه حكومت استبدادي غني رواني است انتخابات تحت قيادت اين مريض مفهوم ندارد

>>>   اوغان نه آنقدر فرهنگش را دارد و نه هم مغزش آنقدر انکشاف کرده که به مردم سالاری، انتخابات پاک، و به احترام حقوق شهروندی همه باور داشته باشند. بازهم راه های تقلب، خیانت، و جنایت را پیدا میکنند و باز هم همان وحشت و دهشت را که در سرشت خود بصورت طبعی دارند درین موارد نیز بنمایش میگذارند.

>>>   بهترين طرح است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است