حمله گروهی طالبان و کوچی‌ها بر ولسوالی بهسود
 
تاریخ انتشار:   ۲۳:۵۵    ۱۳۹۸/۲/۲۲ کد خبر: 158637 منبع: پرینت

گزارش‌ها از منطقه کجاب ولسوالی حصه دوم بهسود ولایت میدان وردک حاکی از حمله گروه طالبان به همکاری کوچی‌ها بالای پوسته‌های نیروهای خیزش مردمی است که با تلفاتی همراه بوده است.
شورای ولایتی میدان وردک می‌گوید که حوالی ساعت یازده شب (شنبه، 21 ثور) گروه طالبان به همکاری کوچی‌ها بالای پوسته‌های نیروهای خیزش مردمی در منطقه کجاب ولسوالی حصه دوم بهسود حمله گسترده‌ای را انجام دادند.

حسین علی بلیغ، عضو شورای ولایتی میدان وردک ضمن تأیید این خبر به خبرنگار آوا گفت: تعداد نیروهای گروه طالبان که شب گذشته حمله را آغاز کردند، به 150 تن می‌رسید و درگیری‌های پراکنده تا ساعت دو امروز ادامه داشت.
به گفته او، وضعیت در کجاب بهسود وخیم است و هیچ نیروی حکومتی در منطقه وجود ندارد. ولسوالی‌های حصه اول و دوم نیز نیروی کافی برای مقابله ندارند و تنها نیروهای خیزش مردمی مقاومت می‌کنند.

به گفته این عضو شورای ولایتی میدان وردک، تاهنوز هیچ کمکی از طرف حکومت مرکزی برای سرکوب حمله طالبان صورت نگرفته و اگر وضعیت به همین منوال ادامه پیدا کند، ولسوالی‌های بهسود به دست گروه طالبان و کوچی‌ها سقوط خواهد کرد.

بلیغ تاکید می‌کند که طالبان از پوسته‌ها خبری نداشتند، بلکه چون کوچی‌ها منطقه را بلد بودند، نیروهای نظامی طالبان را راهنمایی کردند.
وی افزود: این حمله تلفاتی نیز در پی داشته، اما رقم دقیق آن تا هنوز معلوم نیست.

این نخستین بار نیست که مردم ولسوالی‌های بهسود مورد حملات گروه طالبان و کوچی‌ها قرار می‌گیرند، بلکه حملات متعدد به مردم این منطقه در طول سال‌های گذشته، همواره تلفات و خسارات زیادی برجای گذاشته است.

بر اساس گزارش‌های محلی، از مدت‌ها بدین‌سو در مناطق کتوک، تیزک، خرس قول، حومه‌های کجاب و بعضی مناطق دیگر، توسط نامه‌هایی نامشخص از مردم خواسته شده خانه‌های‌شان را ترک کنند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کوچی
بهسود
نظرات بینندگان:

>>>   کوچیها حق دارند که آز علفچرهای منطقه بهسود ولایت میدان وردک استفاده کنند چون علفچرهای آزاد است
هزاره ها نی خودشان از این علفچرهای بزرگ استفاده میکنند ونه هم دیگران را میگذارند هربار به بهانه های مختلف باکوچیهای مظلوم جنگ و درگیری میکنند طبق قانون اساسی کوچیها آزاد هستند که درهرکجای وطن خود که بخواهند میتوانند زندگی کنند هزاره حق ندارد که به کوچیها حد و مرز نشان بدهند...
رامین اسحاقزی

>>>   کوچی ها حق دارند از علفچر ها استفاده کنند نه اینکه کشت مردم محلی را پامال مواشی شان کنند.

>>>   کوچیها حق دارند که آز علفچرهای منطقه بهسود ولایت میدان وردک استفاده کنند چون علفچرهای آزاد است
هزاره ها نی خودشان از این علفچرهای بزرگ استفاده میکنند ونه هم دیگران را میگذارند هربار به بهانه های مختلف باکوچیهای مظلوم جنگ و درگیری میکنند طبق قانون اساسی کوچیها آزاد هستند که درهرکجای وطن خود که بخواهند میتوانند زندگی کنند هزاره حق ندارد که به کوچیها حد و مرز نشان بدهند

>>>   بلی گوچی ها حق دارد آدم بکشد گوچی حق دارد
چپاوال کند گوچی ها حق دارد مسلح شود از طرف
دولت نژاد پرستی اشرف غنی گوچی ها حق دارد
تا از طرف وهابی دالر بکرد
خوب این بیبند باران از کجا مسلح شده است از
همین نژاد پرستان یا از طرف جهلستان مکار
از قدیم تا حالا این ها آدم کش بودن وآدم میکشند
اینها نسلی بنی اسرائیل است با برادری خود رحم نکرد
چه رسد با دیکران اینها قوم قریش است
گوچی حق دارد باید بچه بازی کند
کوچی حق دارد آدم را پوست کند آن هم زنده
وسلام هم ومهاجر

>>>   هزاره ها جز خود دیگر هیچ کس را در مناطق مرکزی افغانستان تحمل کرده نمی توانند. به بهانۀ طالبان می خواهند که کوچی ها از چراکاه های آزاد که مال دولت افغانیتان است، استفاده نکنند. هر سال این نزاع جریان دارد.
مظلوم نمائی به عادت مردم هزاره تبدیل شده است.

>>>   پس جناب رامین تمام افغانستان مال کوچیها است هرجا دلش خواست برود تمام مزارع وحاصلات مردم افغنستان را ازبین بیبرد

>>>   اسحاق زی خدا ترا نزنه. کوچی یعنی چه؟ آدم که بی غیرت شد کوچی می‌شود . یعنی درس نمیخواند، کار نمیکند، خود را در دم شتر آویزان می‌کند به امید اینکه از شیر و گوشت اش شکم خود را سیر کند و از سرگینش خود را گرم کند. این شد تمام فلسفه ای زنده گی شان. از دین خبر ندارند، از علم خبر ندارند و کلا منتظر دانه ای مروارید اند که از منقار شاهین پاین بیفتد. از این زندهگی کرده مرگ بهتر است. حالا آمده اند روزی کسی رابدزدند که در راه آبادی خود و کشور خود قربانی می‌دهند . نمیدانم که چرا از کوچی های جاسوس شتر مرخ دفاع میکنی؟ این کوچی ها بین تمدن و جهالت دومی را انتخاب نموده اند. من هم مثل تو هزاره نیستم ولی از واقعیت نباید چشم پوشی کرد که همین هزاره ها زحمت کش اند ، مورد ستم قرار گرفته اند ولی با برده باری راه دانش، علم، ترقی و تمدن را در پیش گرفته اند، ما باید به وجود این ها افتخار کنیم. هزاره ها سال ها قربانی داده اند و از این کشور دفاع نموده اند. بی انصافی خواهد بود که به خاطر تبار خود از جهالت دفاع کنیم. باید عادلانه قظاوت کنیم.
تشکر امل

>>>   اقای اسحاقزی حتما شما هم کوچی هستید. علفچر در تمام افغانستان وجود دارد. کوچی ها اگر واقعا می خواهند گوسفندان و شتران شان را چاق کنند و سپس ببرند پاکستان، باید بدون اسلحه و بدون اینکه زراعت و کشاورزیهای مردم را از بین ببرند وارد مناطق غیر مسکونی شوند نه اینکه نصف شب به وسیله طالبان مردم را قتل عام کنند. پروژه کوچی سازی افغانستان به خصوص مناطق هزاره جات از زمان ظاهر شاه وجود داشته است. کوچی ها در گذشته اجناسی را که از پاکستان می آوردند به زور بر مردم هزاره می فروختند و حتی اجناس خود را پیش دروازه خانه مردم می گذاشتند و اعلام می کردند که سال دیگر می آییم پول آنها را از شما می گیریم. مردم هم به خاطر اینکه دولت ظاهرشاه از کوچی ها حمایت می کردند حق هیچ اعتراضی نداشتند. امروز کوچیها خوابهای گذشته را می بییند و وضعیت فعلی را که از زمان حکومت کمونیستی به این طرف آغاز شده بر نمی تابند چونکه نمی توانند با مردم هزاره برخورد اربابی و زورگویی خود را عملی کنند. از نظر اشرف غنی هم اگر طالبان در مناطق هزاره تجاوز کردند اشکالی ندارد زیرا آن را به نفع کوچی ها می داند. اشرف غنی در صدد کوچینیزه کردن افغانستان است. در تذکره الکترونیکی فرهنگ کوچی گری را منقش نموده و در پاسپورت های جدید بعضی صفحات آن را با غژدی کوچی مزین نموده و نیز سالانه دو میلیارد افغانی را به کوچی هااختصاص داده و تأکید نموده که در وزارتخانه ها بابد اطاقی برای کوچی ها اختصاص داده شود و در مجلس به صورت سهمیه باید بدون انتخابات نماینده داشته باشند و به خواست اشرف غنی کسی حق ندارد در برابر آنان بایستد. کوچی های که همه اش پاکستانی هستند از سوی اشرف غنی تاج سر مردم افغانستان قرار داده شده اند. اشرف غنی بدون تقیه و بدون هیچ ترس از کوچیها و جنایات آنان حمایت می کند. چند سال پیش که کوچی های مردم بهسود را قتل عام کرده بود اشرف غنی هیچ واکنشی از خود نشان نداد اما همین که مردم بهسود چند تا شتر و گوسفند کوچی ها به اسارت گرفته بودن اشرف با عصبانیت فریاد می زد که این وضعیت غیر قابل تحمل است که مردم هزاره گوسفندان کوچی ها را به اسارت گرفته و باید آنها را آزاد کنند و مردم هم آنها را آزاد کردند. حالا برخی از مردم هزاره هم با روشنفکری کاذبی که دارند در کنار این جنایت کار نشسته و از او حمایت می کنند. به خدا قسم اشرف غنی لیاقت گوسفندچرانی کوچی ها را هم ندارد.

>>>   خیلی ظالمانه است که به یک بارگی برادران هزاره ما حقوق کوچی هارا زیر پا کرده و علفچرهای آن ها را غضب و حتی فرزندان شان را که با گله های رمه در علفچربودند به قتل رساندند و خانه های مردم کوچی را تخریب و زمین های شان را به زور و مکارگی ازخود کردند.این نوع حرکات به نفع مردم منطقه نیست.
کابلی

>>>   اووف از مظلومیت کوچی ها ای مردم حق ترحم دارند و هزاره ها خیلی ظالم اند نمیگذارند کوچی های مظلوم مواشی شان را در باغات , مزرعه و علفچر آنها بچرانند جون کوچی ها حق دارند در هر جای ای وطن آزادانه مواشی خودرا بچرانند.

>>>   کوچیگری وکوچ کردن به کجا؟
معمولا انسانها حتی حیوانات به سوی کوچ وحرکت می کنند که جای خالی ومکانی مناسب برای سکونت وزندگی داشته باشند، این طور نیست به جای بروند که باعث آوارگی وکوچیدن ساکنان اصلی آنجا شوند،درصورت دوم می شود تهاجم و تجاوز!
حال شما قضاوت کنید؛ کوچیهای وطن ما از کدام دسته هستند؟
آیا جای خالی ومراتع بلا سکنه برای احشام شان دارند؟
یا اینکه سبب آوارگی ساکنان اصلی وبومی آن مناطق شده وزندگی را برای آنان سخت حتی ناممکن می سازند؟
ازهمه مهمتر آیا کوچی ها افغانستانی اند یا پاکستانی؟
تقی از مشهد

>>>   رامین اسحاق زی : کوچی ها مظلوم نیستند با طالب اند باسلاح اند فرمانهای تعصب برانگیز امیر عبدالرحمان خان هم طوری بوده که کشت وزراعت وزمین ها تحت کشت مردم بومی را زیر پا نکنند بالای جوی ها یعنی خارج از مزرعه مردم بومی مال خودرا بچرانند این طور آزادی را کدام قانون برایشان داده که هرجا دل شان بخواهد مال خودرا بالای آن رها کنند نخیر آنطور نیست مال مردم ,کشت مردم را حق ندارند چور کنند یا بالای مال خود بخورانند.درهیچ قانون تاحال اینطور ذکر نشده بود که هرجا وهرچه بخواهند بعدازین اگر احمدزی صاحب آن قانون را پاس کند نمیدانم اما تاحال انطور قانون نبود.به مردم بومی هرمنطقه باید غرض نگیرند وحمله مسلحانه نکنند گرچه که حکومت امروز ازایشان است اما بازهم این حق را نادرند واینطور قانون دلخواه تاهنوز توشیح نشده است.
بادرود.عبیدی.نجراب.

>>>   غنى كوچى
نجيب كوچى
قيوم كاكاى تا سن ٨٧ سالگى سفير كوچى
نيم زمين افغانستان چراه گاه كوچى
از عسكرى معاف
ماليه معاف
١٠ كرسى فوق العاده در پارلمان
كرسى فوق العاده در سنا
سرحد پاكستان برويش باز
ليسه رحمان بابا در اختيار شان
وزارت اقوام و قبايل در اختيار شان
صاحب دها حتى صدها مراكز تجارتى ، شركت هاى ترانسپورتى و تيل و نفت و گاز

صد ها جنرال و دگروال و ريس ومعين و وزير ازقوم كوچى احمدزى
.
صدها امتياز ديگر اما هنوز هم محروم؟؟؟؟
همين حرف شما را نفهميدم.
برادر : كوچى ها يكى از وسيله هاى دست داشته استخبارات خارجى بخصوص انگليس ها اند. در تمام دنيا كوچى ها مسكن كزين شدند ولى انگليس ها و پشتونها هرگز نگذاشتند كوچى هاى افغانستان مسكن كزين شده اهلى و احل مكتب، درس و تعليم شوند چون خارجى ها ميتوانند از كوچى ها براى پيشبرد أهداف مختلف استفاده كنند مثلا ار بين بردن زراعت ، مين گذارى، سوختاندن مكاتب و تعميرات دولتى و خصوصى، جنگ هاى محلى و فرقه يي، جاسوسى و صدها عمل تخريبى ديگر. غنى چون اجنت است پس او هم در تقويه كوچى ها با انگليس ها همكار است ورنه گفته ميتواند كه در كدام قشر و طبقه ، مردم غريب تر، فقير تر و محروم تر از كوچى وجود ندارد؟
ميدانى كه هنوز يك تعداد مردم در بدخشان و تخار و غور و چغچران حتى برنج و شرينى (چاكليت) را نمي شناسند؟ ايا انها ازين مملكت نيستند ؟؟؟؟

>>>   درمناطق بهسودکوچیها هیچ حقی ندارند واين منطقة سرزمین پدری هزارها است کوچیهای کثیف وطالبان وهابی باحمایت اشرف غنی حمله وحشیانه کردند....

>>>   اقای اسحاقزی قوم پرستی در اسلام و انسانیت نادرست است ما باید منحیث یک انسان مسلمان حقیقت را بگویم نه اینکه بطرفداری از قوم و قبیل خود سخن زنیم من که نه هزاره هستم و نه طرفدار کدام قوم این کجای عقل و منطق است که کوچی ها هر جا به ملکیت مردم معترضانه خود را جاگزین کند هیچ عقل و منطق انرا نمی پسندد قانون اساسی اینرا نگفته که بر ملکیت مردم کوچی ها حق زندگی و تصرف را دارد بلکه هدف انست که مانند سایر مردم بهر جای کشور که حق کوچی ها باشد زندگی کرده میتواند امروز کوچی ها از قاچاق و غصب زمین های دولتی و فروش ان بر مردم نیازمند ملیون دالر را هرکدام شان بخود ذخیره دارند ایا از فروش ملکیت دولتی توسط ران کوچی ها در ولایت لوگر خبر نداری که داری و در شهر کابل در منطقه ارزان قیمت مربوط ناحیه دوازدهم ده ها جریب زمین دولتی را همین کوچی ها بخود دیوار کرده اند و با نمره بندی با قیمت های گزاف بالای مردم بفروش رسانده ده ها ملیون دالر از فروش ان به جیب زده اند و دها مثال دیگر اشرف غنی کوچی هم ملیون ها افغانی را از بوده دولت با استفاده از قدرتش در اختیار کوچی ها قرار داده است امروز کوچه ها تنها در شهر کابل ده ها خانه های مجلل قیمت بها و موتر های لوکس حتی زرهی در اختیار دارند صاحب مارکیت ها و سرای ها و تان تیل هستند در حالیکه نه بزو گوسفند دارند و نه شتر مرکب لکس زندگی میکنند تجارت حلال و حرام دارند بازهم امتیاز از کوچی گری را برایشان داده میشود .

>>>   شما هم بی امت هستید که یک چند کو چی را هم از پا در اورده نمی تو انید

>>>   اسحاق زی خدا ترا نزنه. کوچی یعنی چه؟ آدم که بی غیرت شد کوچی می‌شود . یعنی درس نمیخواند، کار نمیکند، خود را در دم شتر آویزان می‌کند به امید اینکه از شیر و گوشت اش شکم خود را سیر کند و از سرگینش خود را گرم کند. این شد تمام فلسفه ای زنده گی شان. از دین خبر ندارند، از علم خبر ندارند و کلا منتظر دانه ای مروارید اند که از منقار شاهین پاین بیفتد. از این زندهگی کرده مرگ بهتر است. حالا آمده اند روزی کسی رابدزدند که در راه آبادی خود و کشور خود قربانی می‌دهند . نمیدانم که چرا از کوچی های جاسوس شتر مرخ دفاع میکنی؟ این کوچی ها بین تمدن و جهالت دومی را انتخاب نموده اند. من هم مثل تو هزاره نیستم ولی از واقعیت نباید چشم پوشی کرد که همین هزاره ها زحمت کش اند ، مورد ستم قرار گرفته اند ولی با برده باری راه دانش، علم، ترقی و تمدن را در پیش گرفته اند، ما باید به وجود این ها افتخار کنیم. هزاره ها سال ها قربانی داده اند و از این کشور دفاع نموده اند. بی انصافی خواهد بود که به خاطر تبار خود از جهالت دفاع کنیم. باید عادلانه قظاوت کنیم.
تشکر امل

>>>   در سالهای حکومت داودخان 17 فیصد عواید ملی از مالداری و ازبرکت همین کوچی ها بدست میامد ولی در جنگ ها و تنگنظری های فاشیستی بعضی حلقات حال علفچرهای این کوچی ها نیز غصب شده و به اسطلاح مردم ما که یک پاو هم از متجاوزین وحدتی میگردد. کوچی ها مدافع خاص ندارند و نه هم تلویزون مانند تلویزیون فاشیستی محقق دارند ولی مردم همه چیز را به چشم میبینند و با تبلیغات سوی تان نمی توانید حق مردم و بیت المال را در شکمبه های گنده تان جادهید و در چشم مردم خاک بیاندازید.

>>>   کوچی هاهیچ حق ندارند درهیچ جای افغانستان که بدون اجازه مردم محل وارد بشود اگرمردم اجازه داد باید مدت محدود بی آزار درمنطقه باشد وکرایه علف چر را بدهد نه اینکه مردم را بکشد ومسلح باشد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است