افغانستانی ها مهاجر نیستند، اتباع بیگانه هستند
دولتمردان ایرانی با آگاهی از پیامد مقوله ی مهاجر از همان سال های نخستین، هویت آوارگان و اتباع خارجی را برجسته کردند تا مسوولیت درون دینی انصار تحمیل نشود 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۲۴    ۱۳۹۸/۲/۲۲ کد خبر: 158633 منبع: پرینت

- مهاجرین در کشاکش اصلاح طلبان و اصولگرایان دو نکته را برجسته می کند:
1. برای اصلاح طلبان ایرانی مهاجرین ابزار سیاست خارجی است و کنشی در حوزه ی چانه زنی دیپلوماتیک؛
2. اصول گرایان به مهاجرین نگاه ایدئولوژیک دارند و از چشم انداز همسویی ایدیولوژیک مخالف عراقچی.

- کنش مهاجرین حکومت وحدت ملی:
بیشترینه ی مصاحبه ی های بازتاب یافته ی مهاجرین، نگرانی از سرنوشت مبهم است. به دلیل اقامت چند نسل حس بازگشت به وطن بی رنگ است و سفر به کشور سوم، پر رنگ.
این گریز از زادگاه پدر و پدر کلان و نبود حسّ زادگاهی برای نسل سوم (حتی چهارم) با عدم امنیت به معنای وسیع کلمه، بیکاری، تغییر ذایقه ی فرهنگی ... گره خورده است.
با توجه به این واقعیت، باید فهم ما نسبت به مهاجرین اندکی تغییر کند.

- شکی نیست که برای جمهوری اسلامی ایران مردم مصیبت کشیده ی افغانستان آوارگان اند؛ و به قول فرانتس فانون «آوراگان نفرین شدگان زمین اند.» اگر جمهوری اسلامی ایران مردم افغانستان را به عنوان مهاجر می پذیرفت، در آن صورت این مقوله ای درون دینی برای دولت و ملت ایران هویت انصار می بخشید. وظایف و کنش انصار نسبت به مهاجرین در مدینه، روشنتر از آن است که بدان اشارت کنم.

دولتمردان ایرانی با آگاهی از پیامد مقوله ی مهاجر از همان سال های نخستین، هویت آوارگان و اتباع خارجی را برجسته کردند تا مسوولیت درون دینی انصار تحمیل نشود.

به سخن دیگر، دولت مردان ایرانی آگاهانه به مقوله ی مهاجرت از چشم انداز کنوانسیون ها دیدند. با آنهم نتوانستند چون پاکستان کمک های جامعه ی جهانی را به سمت ایران جذب کنند. سرگردانی در بین دو مقوله ی مهاجر و آواره، یکی از عوامل این سرگردانی است. کنش دین ورزانه و حقوقی در چارچوب میثاق های جهانی، پارادوکسیکالی را ایجاد کرد که هم اینک در کنش اصولگرایان و اصلاح طلبان ایرانی می تواند دید.

- آخرین نکته:
افغانستان وطن مهاجرین است، این حق قانونی را هیچ کسی انکار نمی کند. اما وضعیت نابسامان افغانستان سبب شده تا در ذهن و ضمیر مهاجرین این بیت سعدی رژه برود:
سعدیا حب وطن گرچه حدیثی است درست
نتوان مرد به خواری که در آن جا زادم
به هر روی، حکومت وحدت ملی به دلایل و علل گوناگون توان سامان دهی مهاجرین داخلی را ندارد، چگونه می تواند سیل مهاجربن برون مرزی را سامان دهی کند.

فراموش نباید کرد نابسامانی ارزشی ریال (تومان) جیب مهاجرین مصیبت کشیده را چنان تهی نموده، که با تمام پس انداز نمی توانند سرپناه فقیرانه ای را بخرند. بیایید با واقع نگری چالش ایجاد شده ی سیاسی را بررسی کنیم و حس نوستالژیک را به فراموشی بسپاریم. حس نوستالژیک زیباست اما واقعیت زمخت تر از آن است که بتوان انکارش کرد.

دکتور عبدالغفور آرزو


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مهاجر
اتباع
نظرات بینندگان:

>>>   ما خودمان در ایران شهروند درجه دو هستیم و از خیلی از امتیازات بی بهره
افغانستانی دیگه جای خود داره

>>>   خدا را شکر قبول دارید که ایران مثل پاکستان نتوانست از کمکهای بین المللی برای مهاجران بهره مند شود ایران اصلا در شرایطی نیست که بتواند کشور مهاجرپذیری باشد وضع ایران در ۴۰ سال اخیر فقط یک درجه از افغانستان بهتر بود و چون ۴۰ سال تحریم مستمر داشت که چند سالی است که شدیدتر هم شده ارزش ریال ایران به شدت کاهش پیدا کرد افغانها در همه دنیا میدانند افغانهایی که از نظر سوادی و فرهنگی سطح پایینی دارند به ایران مهاجرت کردند به واقع ایران قادر به میزبانی از آنها نیست اگرچه قوانینی به منظور راحت تر شدن زندگی افغانها تصویب کردند اما حقیقت این است که در ایران خود ایرانیها هم زندگی راحتی ندارند مهاجرت افغانها به ایران از ابتدا اشتباه بود کشوری که در تحریم است آنهم نه تحریم ۴ ساله که تحریمهای ۴۰ ساله قادر به میزبانی از مهاجران نیست

>>>   پرشش سوم من
آيا ملطفت و متوجه شديد اکنون که ایالات متحده آمریکا، لانه شرارت و جنگ افروزى خونآشامى تروریستی دولتى به طور یک جانبه معاهده بین المللی برنامه هسته اى «برجام» را لغو و هنوز تحريم ها خود را متوقف نه ساخته بودند که تحریم های بیشتری را به ایران تحمیل می کند و فابريکه و شرکتهاى اتحاديه اروپا را هم تحريم مى کنند اگر با ایران داد و ستدد تجارتی و بازرگانى و نفتى کند.
بر اساس اصل سياست متقابل عمل برابر، ایران اعلام نمود معاهده بین المللی برنامه هسته اى «برجام» را پنج + 1 را نيز نامعتبر و غير قانونى لغو کند. ایالات متحده و اسرائیل ایران را با گزینه ای از تجاوز نظامی تهدید می کنند. و ديروز نماينده ایالات متحده آمریکا مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده مانند کوبايهاى "غربي هاى وحشى" به گونه هفت تيرکش در اجلاس وزيران خارجه بدون دعوت رسمى داخل شد تا اتحاديه اروپا را وادار کند تا برجام دوباره به ميل باداران حاکمان پشتون کرزى و احمدزى مواد ضد ايرانى اضافه و برجام بااهداف امريکه بادار اصلى افغانه تبديل و تصويب شود.
فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا (وزير خارجه اتحاديه) مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده اروپا خانم

آيا خواننده گان عزيز شما يک بستگى و يک پيوند مستقیم مرتبط میان وحشی گرى ایالات متحده داغ شدن موضوع زير "برجام ايران" و حاد شدن تنش و حمله نظامى یالات متحده و خونريزى اش در ايران و گستاخى پشتون حاکمان پشتون و افغانشده گان بى غريت غير پشتون ها نيست.
حقه آبه اصل بين الملى است. حاکمان پشتون و افغانشده گان بدون قدرت در دولت چنين گستاخى عليه پاکستان مبنى به ندادن حق آبه شان نمى کنند. شجاع فقط نام دارند ولى جرات٬ شجاعت و دلاورى ندارند. دلیری جلوه مى کنند.
واما ايران بزرگ 6 ميليون کيلو متر مربعى را تقسيم و تجزيه پارچه پارچه کردند.
ولى کشور امروزى ايران بامساحت ۱٬۶۴۸٬۱۹۵ ( يک ميليون ششصدکیلومتر مربع هجدهم در جهان) تقريبا سه بار بزرگتر از افغان ستان با جمعیت سرشماری شده و نه تخمينى 82 ميليون نفر (هجدهمدر جهان)
تولید ناخالص داخلی: مجموع558,385 میلیارد دلار


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است