آقای عراقچی سپاسگزاریم!
عراقچی معاون وزیر خارجه ایران به خاطر اینکه افغانستانی های مهاجر در کشورش را تهدید به اخراج کرده است، سپاسگزارم. وی به یاد ما آورد که مهاجرت چقدر ذلت بار و تحقیر آمیز است... 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۲۴    ۱۳۹۸/۲/۲۱ کد خبر: 158611 منبع: پرینت

آقای عراقچی، از اینکه بازهم به یادمان انداختید «چراغی که به خانه رواست، به مسجد حرام است»، از شما متشکرم.

من یکی از طرفداران سرسخت بازگشت مهاجرین افغانستانی به خانه آبایی و اجدادی شان بوده و هستم و همیشه مخالف درخواست تمدید حضور افغان‌ستانی ها به خصوص در ایران و پاکستان می باشم.
دلایل مقنعی هم برای این طرز فکر دارم.

هیچ نگاه جامعه شناسانه یا فلان شناسانه دیگری هم به این قضیه ندارم. نگاه من به بازگشت مهاجرین، صرفا یک نگاه توسعه محور است. من مهاجرین را عامل ورود دانش و تجربه مدرن و پیش برندهٔ چرخ توسعه یافتگی افغانستان می دانم. آنها می توانند انرژی جدید و بی بدیلی را به توسعه یافتگی کشور وارد کنند و جامعهٔ دچار رخوت افغانی را از خواب بیدار کنند.

افغانستان زیبا مادر ما و خانهٔ مشترک همه ما است و همه ما در عزت و ذلت آن شریکیم. خوشبختی و بدبختی های آن هم از همه ما است. ما یا باید این خانه مشترک را به صورت مشترک بسازیم و آرامش را به آن باز گردانیم، و یا هم اینکه رفاه ظاهری در مهاجرت که همزمان با چشیدن طعم پر ذلت تحقیر است، را ترجیح دهیم و به کشورمان باز نگردیم.

اگر مهاجرین افغان به کشور باز گردند تاثیر ژرفی بر روندهای توسعه یافتگی کشور خواهد گذاشت، چون:
۱. بازگشت مهاجرین، یعنی ورود شیوه های جدید و مدرن زندگی به افغانستان؛
۲. بازگشت مهاجرین یعنی ورود حرفه ها و کسب های جدید به کشور؛
۳. بازگشت مهاجرین یعنی ورود یک قشر تحصیل‌کرده به بازار کار؛
۴. بازگشت مهاجرین یعنی ورود حجم جدیدی از توقعات مدنی از دولت؛
۵. بازگشت مهاجرین یعنی تزریق انرژی جدیدی به روحیه و روان جامعه؛۶. بازگشت مهاجرین یعنی کارآفرینی های جدید؛
۷. بازگشت مهاجرین تحصیل‌کرده یعنی افزایش رشته های تحصیلی و بالارفتن کیفیت آموزش؛
۹. بازگشت مهاجرین یعنی در حاشیه ماندن نگاههای قومی داخلی؛
۱۰. بازگشت مهاجرین یعنی استیلای فرهنگ «زندگی کردن» بر «زنده ماندن»
و دهها پیامد مثبت دیگر که فقدان آنها باعث دوام جنگ و خونریزی در افغانستان شده است.

ناامنی دلیل بسیار کوچکی برای بازنگشتن است. تا مهاجرین به کشورشان بازنگردند، وضعیت امنیت هم خوب نمی شود. تا مهاجرین بازنگردند این پوستین زیبا کماکان در اختیار شپش های جنگجو و ویرانگر باقی خواهد ماند.

از جناب آقای عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران به خاطر اینکه افغانستانی های مهاجر در کشورش را تهدید به اخراج کرده است، سپاسگزارم. وی به یاد ما آورد که مهاجرت چقدر ذلت بار و تحقیر آمیز است. او به ما یاد داد که خانهٔ انسان، حتی اگر ویران باشد، لذتی دارد که هیچ کاخ دیگران ندارد. او به یاد ما آورد که ترک خانه محقر اما زیبای پدری و مهمان اجباری دیگران شدن، یعنی چشیدن بی پایان طعم ذلت و تحقیر.

دکتور فرامرز تمنا


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عراقچی
ایران
نظرات بینندگان:

>>>   جناب دکتر!!!
براستی که آدم انگشت به دهان میماند از صحبت های کارشناسان! افغانستانی عزیز و واکنش های آنها به حرف های عباس عراقچی. شما اگر موافق بازگشت بودید تا به حال چرا ساکت بودید.و چرا به دولت خود مشاوره نمی دهید که شرایط بازگشت را فراهم کند. شما اگر موافق بازگشت مهاجرین بودید به این زبان نیش و کنایه حرف نمی زدید.حرف های شما هم فقط عوام فریبی کودکانه ای بود. ایران آنطور که شایسته همزبانان نازنین مان بود نتوانست شرایط را برایشان مهیا کند.اما همین مقدار کمی هم که امکانات مهیا شده بود با زبان دراز و پرتوقع بغضی از سیاسیون شما و تعدادی اندکی از مهاجرین فهمید که دوستی شما دوستی خاله خرسه است. ضمنا همیشه در همین سایت هموطن های شما میگویند که مهاجرین در ایران در شمار بیسواد ترین مهاجران هستند .حتی نسبت به پاکستان...چطور الان میفرمایید بازگشت قشر تحصیل کرده!!!
شهاب

>>>   محترم داکتر فرامرز تمنا/
با اهدای سلام وارزوی سلامتی.موضوع مهاجرت یک موضوع بسیار پیچیده؛ دگم وپر راز ورمز است.اینکه یک مسلمان افغانستانی به یک کشور مسلمان وهم کیش وبا فرهنگ وعنعنات بسیار نزدیک بشمول ایران وپاکستان پناهنده ومهاجر شود تا اینکه به یک کشور اروپایی مهاجرت نماید بسیار فرق دارد.برای کشورهای مسلمان وهمسایه این مهاجران میتواند یک فرصت عالی وارزشمند باشد که درصورت رفتار محبت امیز وبا رافت اسلامی ؛ هرچند که مهاجرت پذیری یک تهدید نیست ؛یباعث یک رابطه عمیق ودائمی ومودت امیز بین درهمسایه باشد .وفرق میکند دیدگاه تعامل با این مهاجران چه باشد که در اینجا دوشیوه برخورد با مهاجرین پیش می اید ومن در اینجا فقط منظورم جمهوری اسلامی تیران است ومهاجرین هموطن افغانستانی؛ از یکسو گفتمان انقلاب اسلامی را داریم که این تفکر در رهبران انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی رحمت الله علیه ورهبر کنونی ایران حضرت ایت الله خامنه ای هستند که معتقدن انقلاب اسلامی مرز فیزیکی ندارد همه مسلمانان جهان چه اهل سنت وچه تشیع یکی هستند ووحدت ورشد واعتلای مسلمین در گرو همدلی و اتحاد دربرابر مستکبرین وزورگویان حمایت وپشتیبانی ازهمه مستضعفان جهان بخصوص ملتهای بزرگ وازاده فلسطین وافغانستان است چنانچه درتاریخ انقلاب اسلامی میبینیم پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران با دوکشور قطع رابطه شد 1-رجیم غاصب صهیونیستی2-رجیم راشیست افریقای جنوبی حتا با آمریک قطع رابطه اول نشد چون امریکا شیطنتهای زیاد کرد وقصد براندازی انقلاب را داشت وسفارت خودرا به جاسوس خانه تبدیل کرد ایران قطع رابطه کرد واین گفتمان انقلاب اسلامی از بخشی از مهاجرین یک لشکر الهی؛ ظلم ستیز ومجاهد فی سبیل الله بنام لشکر فاطمیون میسازد که اسمش لرزه براندام داعش انداخت و دیدگاه من اینست اگر در اینده وطن ما بخواهد از شر قدرتهای شیطانی ازاد شود همین لشکر فاطمیون چاره ساز خواهد بود ان شاءالله. گفتمان دوم ودیدگاه تعامل با مهاجرین عزیز هموطن ما گفتمان ورویکرد لیبرال سرمایه داری وغربگراها ونفوذی های دربدنه جمهوری اسلامی است که مهاجرین رایک تهدید ویک ابزار ودالر میبینند وبا رفتار وگفتارشان تفکر شوونیستی برتری نژادی وملی گرایی پوچ وبی معنی را به جامعه القا میکنند بنآ" عباس عراقچی هرچند در مصاحبه اخر خود حرف خود را پس گرفت وگفت سوء برداشت شده ونظرش اتحادیه اروپا وامریکا بوده که بیشتر ملاحظه مهاجرین افغانستانی را بکنند اما صد حیف که این زخم بردلهای اول انقلابیون ایران وبعد مهاجرین وبلکه بردلهای تمامی آزاد اندیشان جهان زده شد که یک فردی که درجایگاه معینیت سیاسی وزارت امورخارجه یک کشوری که سرچشمه انقلاب اسلامی است چرازده شود میتوانست بنحو دیگری انرا بزند.به قول مرحوم سهراب سپهری شاعر ایرانی که گفت من قطاری دیدم که سیاست میبرد وچه خالی میرفت!!؟؟؟//
داکتر عبدالرب اچک زی

>>>   خواستم چیزی بنویسم دیدم شعر شاعر روشن دل آقای عصمتی بهترین است.( فارسی دری را با شعرش می شناسند.)
به استاد محمدکاظم کاظمی و دوستان مهاجرم
این حوالی هنوز باران هست
چتر بازی در این خیابان هست
مثل انجیرهای سرخ مزار 1*
در دلم لعلی از بدخشان هست
ردپایی عمیق از یک اسب
پشت دروازه ی سمنگان هست
نان گندم اگر چه خشکیده است
بذر گندم برای مهمان هست
ما دوتن شاخه های یک بیدیم
تا زمانی که باد و طوفان هست
قلب ما تا همیشه گلشهر*2 است
نی اگر نیست، این نیستان هست
مولوی تا همیشه خواهد بود
شمس، وقتی که در خراسان هست
نکند گریه ات امان ندهد
بین ما مردمی مسلمان هست
یک نجاشی هنوز می خندد
یک نجاشی به نام ایران هست
1)نام اثری داستانی از نویسنده افغانستانی محمد حسین محمدی
2)محله ای مهاجر نشین در مشهد
موسی_عصمتی

>>>   ایران علاوه بر تحریم ها و مجازات های 40 کشور تحت نظارت قوی هوا ى مجهز با با هواهپيماهاى بدو ن سرنشين دوربین ها، سرویس های اطلاعاتی و "روزنامه نگاران"معتبر دولتى کشورهاى امريکا و متحدين اش که درحقيقت خواسته و نه خواسته آستين دراز اطلاعات شان در ایران در خدمت سازمانهاى جاسوسى کشورهاى چهل گانه ناتو و امريکا واتحاديه اروپا است است. ایران تحت نظارت کشورهاى چلگانه قرار دارد. آنها در کمین قرار دارند که جز را کل کنند و فرصتی برای بد نام کردن ایران بدست آرد.
ایران استقلال دارد و روز اش را ندارد. دولت حاکمان اوغان فقط روز استقلال دارد. ولى استقلال ندارد

خودمختارى و عليه تحريم و مبارزه واقعى عليه تروريسم خار چشم عريفان اند.
حاکمان دولت افغان و برادران آدمکش آن، طالبان و سایر تروریست ها قادر به خدمات براى امنیت نیستند، نه زمينه کار و روزى برای مردم را فراهم نمودند. نه خانه و کاشانه براى آواره گان درون و بيرون کشورى نه زمينه خدمات ديگر براى روند ملت سازى (شهروند سازى) وغيره فراهم ساختند. نه بلکه ديگران را مقصور تمام بى مسوليتى خودشان مى نمايند.

سازماندهی مجدد نظام سياسى ضروری است. با اشرف غنی صلح غیر ممکن است. به پاى خود استادن به مفاد شهرهاى شرقى جغرافيه شاهنامه است !.
همين کرزى و غنى احمد زى پشتون سازى را فراهم نمودند. کرزى طالبان را "برادران" خواند. اشرف غنى احمدزى رييس بانک مرکزى و سپس وزير ماليه شد. مقدارى زياد پولها که اصلاً براى باز سازى و بازگشت آوره گان از سوى ممالک چل گانه ناتو و غير ناتو پرداخت شدند براى گسترش پشتون سازى مصرف شدند.

به جای مصرف کمک های مالی برای بازگشت آوار گان٬ برای تمام شهروندان به قوم و قبيله خود٬ برای گسترش پشتون سازى٬ پاکسازى تبارى٬ غضب زمينهاى غير پشتون و ظلم و نسل کشی و تبعیض علیه غیر افغان ها به خصوص هزاره ها، و سیاست مجدد همين قوم زير نام ناقلين کوچيان کارکردهاى خطرناک در یک کشور چندين قومی انجام مى نمايند.
همه اقوام خوشاوندان و اعضاى خاندان شريف ستان با نام منحوس افغان خارج رفته و يا پناهندگان پزيرفته رسمى از همان آغاز به ميلياردها به خويشاوندان پولهاى سخت فرستادند?
اين پول را مردم خود ما چه کردند?
براى معشيت زندگى مصرف درست ? ولى پولهاى هاى خارجى در اقتصاد کشور براى جريان اقتصادى بکار انداخته نشد !
یران علاوه بر تحریم ها و مجازات های 40 کشور تحت نظارت قوی هوا ى مجهز با هواهپيماهاى بدو ن سرنشين، دوربین ها، سرویس های اطلاعاتی و "روزنامه نگاران" معتبر دولتى کشورهاى امريکا و متحدين اش که در حقيقت خواسته و نه خواسته آستين دراز اطلاعات شان در خاورزمين ايران (تجزيه و جدايى ستانهاى خاورى که با تفرقه اندازى انگليس و تضاد و همکارى روسهاى تزارى و دولت کلونياليسم برتانيه 1857 از ممالک محروسه ايران دوران قاجار و نامگذارى با نام منحوس افغان) هم در خدمت سازمانهاى جاسوسى کشورهاى چهل گانه ناتو و امريکا واتحاديه اروپا است.
همه همين کشور هاى چهل گانه که کشور افغانستان را در واقعيت امر اشغال نموده و بدون انگبين اش (انگبین واژه پارسی سره به معنای عسل است) باداران اصلى حاکمان افغان (پشتون) يعنى امريکا با زور ابر قدرتى خود ، هم کرزى امريکايى و هم غنى زى و خانم امريکايى اش مانند زنبورها انگبين به بادران و زهر خود را به مردم رنجيده از هرقوم کشور نيش و گزيندند.
هم کرزى فغ زن و هم اوغنى فغانزن عمال (گماشتگان) امريکا مى باشند.

پرسش اول
اين است که چرا دولت حاکمان پشتون امريکايى ميليارد ها پول ارسالى امريکا و مصارف و پولهاى گذاف 39 کشورهاى ديگر ناتو و اروپا با شمارش عربى "ابجد" ( د = 4 ; ل=30 و ه = 5 دله) قا در نشدند ، اقلا پناهندگان کشور خود را از ايران و پاکستان بازگشت دهند؟
و آنهم کشوريکه دو برابر بزرگتر از آلمان پناجويان که از 39 کشور اخراج و توسط پوليس به يوروبس (هواپيمااروپا ) از اروپا از آلمان مى شوند، سکوت اختيار مى کنند با وجود ايکه کل پناهندگان کشور هندو کوه در اروپا يک بخش 300 هزارنفرى و در ايران 3.000.000 (سه ميليون است)؟
پرسش دوم
من چرا دولت ايران پيروز است ? که در همين چهل سال باوجود محاصره اقتصادی، سیاسی، دیپلماتیک، نظامی و تحریم هاى متواتر و مجازات از سوى همين کشور امريکا+ 39 کشورهاى ناتو اقتصادی، سیاسی، دیپلماتیک، محاصره نظامی و تحریم خلاف هنجارهاى بين الملى سازمان جهانى به عنوان شانزدهمين کشور اقتصادى جهان است?
پنج کشوره ويتوى نام خود را "سازمان امنيت جهانى" مى نامند مانند لويه جرگه سران قومهاى افغان يعنى حاکمان پشتون که هردو نه امنيت و نه صلح ميآورندپس چنين نهاد ها که بدرد کسى نرسد باکفايت و يا بى کفايت اند?

همين امريکا جمع 39 کشورکه در مدت چهل سال کمک به حاکمان در کوه هند واسلحه به مجاهدين و تروريستها و بن لادن و طالبان در نبرد ضد شوروى و ضد روسى نمودند و چنين به مردم قلب آسيا وانمود نمودند که مردم هندوکوه هان شوروى را پاشان و رو سها را شکست دادند.
ولى مردم ايکه پيروز نشد٬ مردم ايکه قيمت زياد مالى و معنوى پرداخت ٬ مردم ايکه کشته به ميليونها از سوى روس و گمشتگان شان ، کشته از سوى تروريستهاى که از بدنه امريکا و عربستان سعودى با انواع واقسام قماشها و کشته از سوى امريکا و ممالک اروپا يى غرب و بلاخره مردم ايکه کشته از سوى نيروهاى دولتى طالبان سرنگون شده باز با تنفس ساختگى دوباره سازى شده با جنگ حمله و انفجار خودانفلاق از عقب عليه مردم مى کنند .و مردم را غرق استخرهاى خون مى کنند اين قسم جنگ وحمله از پشت خلاف افغانيت که ازسالهاى 1960 ميلادى پشتوندارى گفته مى شود. افغانتباران خود افغانيت را زير پا گذاشتند.
با ز سازى و دوباره سازى کشور نامنهاد افغان ستان به هدف نرسيد شکست خورد و اما بازسازى ودوباره سازى طالبان و ديگر خود انفجارى ها مانند رستاخيز وتقويت تروريسم بين الملى وپذيرايى شان براى خوش آمديد داعش و دولت اسلامى رقص و اتن غنى برپاشد
پرسش دوم من

روسيه و کشورهاى دواردور با شکست مردم ميان رودان سنهد وآمو قوى تر و تواناتر و پول دار تر و توانستند گسترش امريکا و اتحاديه اروپا به سوى سر زمين طلا و سبيرين يخزده نفتخيز جلوگيرى نمايند.

( ترتیب و ترکیب قدیم حروف الفبای عربی که عبارت است از: همزه = ۱، ب = ۲، ج = ۳، د = ۴، ﻫ = ۵، و = ۶، ز = ۷، ح = ۸، ط = ۹، ی = ۱۰، ک = ۲۰، ل = ۳۰، م = ۴۰، ن = ۵۰، س = ۶۰، ع = ۷۰، ف = ۸۰، ص = ۹۰، ق = ۱۰۰، ر = ۲۰۰، ش =‌ ۳۰۰، ت = ۴۰۰، ث = ۵۰۰، خ = ۶۰۰، ذ = ۷۰۰، ض = ۸۰۰، ظ = ۹۰۰، غ = ۱۰۰۰. = حساب ⟨ حساب جُمَّل))

حاکمان دولت افغان و برادران آدمکش آن، طالبان و سایر تروریست ها قادر به خدمات براى امنیت نیستند، نه زمينه کار و روزى برای مردم را فراهم نمودند. نه خانه و کاشانه براى آواره گان درون و بيرون کشورى نه زمينه خدمات ديگر براى روند ملت سازى (شهروند سازى) وغيره فراهم ساختند. نه بلکه ديگران را مقصور تمام بى مسوليتى خودشان مى نمايند

>>>   چرا در شهرستان هاى «فارسى» و «ناوه فارسى» و «چين فارسى» (غرب) و «چين فارسى» که اکنون چين افغانى هم درپهلوى اش است درفيض آباد بصورت فامیلی ساکن نشده اند?

چین فارسی نام دهستان در جنوب غرب افغانستان است. این منطقه در استان فراه قرار دارد.
ناوه فارسی نام دهستان در غرب افغانستان است. این منطقه در استان هرات قراردارد.
"فرسی" یکی از شهرستان هرات در شمال باختری افغانستان است. مرکز این شهرستان فارسی است. نام هرات باستان آریا بود؛ و این بوم یک کشور بود. باوجود جدایی کشور آریانا از ایران در سال ۱۸۵۷ تقسیمات اداری افغانستان در زمان امیر عبدالرحمن خان به شش ولایت (استان بود) بود

1- ولایت ترکستان افغانی
2- ولایت بدخشان توأم با واخان
3- ولایت هرات
4- ولایت قندهار
5- ولایت فراه
6- ولایت کابل

بلاخره ديگر شهرستان گويد و نه آن نام از اصطلاحات مولى پخ تونکى قبيلويى!
خوب است که اين نامهاى قشنگ وزيبا و دل ما را پارسى را به درى ورى شاهى ماهى تغير ندادند حاکمان ننگين رننگين !چطور اسپنتا?
پارسى يا درى ورى?
.....

>>>   حسین رضا تاجیک :
واقعا حرف یک معاون وزیر این همه واکنش می خواست ؟! آنهم بعد از تصحیح و توضیح و توجیه حرف توسط خودش !!!
آقای عراقچی گفت که دست مهاجران افغان را می بوسد پس چرا این سخنش را پوشش ندادید ؟!
برادران افغان عزیز شما اگر آنقدری که روی سخنان ایرانی ها غیرت و حمیت داشتید یک دهم آن نسبت به اشغال کشورتان توسط اجانب و کفار غربی تعصب داشتید روزگار این گونه نبود . امیدوارم منصف باشید که این حرف عراقچی صرفا یک لاف سیاسی برای فشار بر غرب وحشی بود نه شما افغان ها .

>>>   رهبرانقلاب: امروز اگر کسی بخواهد وحدت ایران و افغانستان را بشکند، او را #دست_شیطان به حساب خواهیم آورد

🔻 بلندگوهایی سعی داشتند و دارند که روزبه‌روز بین این دو ملت [ایران و افغانستان] جدایی بیندازند؛ اما ما در سخت‌ترین شرایط نیز، هیچ مصلحتی را بر مصلحت دفاع از افغانستان غلبه ندادیم.

🔹️ همه‌ی شما میدانید که تهران زیر موشک بود و هر شبانه‌روز، ده تا پانزده موشک - بلکه بیشتر - وارد تهران میشد و منفجر میگردید و دهها انسان را از بین می‌برد و خانه‌هایی را خراب میکرد. آن روز، علاج کار این بود که به یک طرف لبخند بزنیم؛ ولی در جهت رضای الهی نزدیم و آن شرایط سخت را تحمل کردیم.

🔸️ قبل و بعد از آن نیز در طول جنگ تحمیلی هشت‌ساله، بخش عمده از زحماتی که متحمل شدیم، به‌خاطر موضع قاطع و صریحی بود که در امر افغانستان داشتیم. آن موضع، امروز هم وجود دارد و هیچ فرقی نکرده.

🔹️امروز هم ما در کنار ملت و جهاد و وحدت افغانستان و نیز حکومت اسلامی آینده‌اش قرار داریم.

🔺️اگر کسی بخواهد این وحدت را بشکند و در داخل ایجاد #فتنه کند، با او احساس برادری نخواهیم کرد و او را #دست_شیطان به حساب خواهیم آورد. ۶۸/۷/۱۱

#تحولات_منطقه

>>>   بنده به عنوان یک ایرانی اولین بار است که از یک عزیز افغانستانی حرف حق و درست و منطقی و منصفانه می شنوم...متشکرم آقای پارسا....

>>>   پرشش سوم من
آيا ملطفت و متوجه شديد اکنون که ایالات متحده آمریکا، لانه شرارت و جنگ افروزى خونآشامى تروریستی دولتى به طور یک جانبه معاهده بین المللی برنامه هسته اى «برجام» را لغو و هنوز تحريم ها خود را متوقف نه ساخته بودند که تحریم های بیشتری را به ایران تحمیل می کند و فابريکه و شرکتهاى اتحاديه اروپا را هم تحريم مى کنند اگر با ایران داد و ستدد تجارتی و بازرگانى و نفتى کند.
بر اساس اصل سياست متقابل عمل برابر، ایران اعلام نمود معاهده بین المللی برنامه هسته اى «برجام» را پنج + 1 را نيز نامعتبر و غير قانونى لغو کند. ایالات متحده و اسرائیل ایران را با گزینه ای از تجاوز نظامی تهدید می کنند. و ديروز نماينده ایالات متحده آمریکا مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده مانند کوبايهاى "غربي هاى وحشى" به گونه هفت تيرکش در اجلاس وزيران خارجه بدون دعوت رسمى داخل شد تا اتحاديه اروپا را وادار کند تا برجام دوباره به ميل باداران حاکمان پشتون کرزى و احمدزى مواد ضد ايرانى اضافه و برجام بااهداف امريکه بادار اصلى افغانه تبديل و تصويب شود.
فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا (وزير خارجه اتحاديه) مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده اروپا خانم

آيا خواننده گان عزيز شما يک بستگى و يک پيوند مستقیم مرتبط میان وحشی گرى ایالات متحده داغ شدن موضوع زير "برجام ايران" و حاد شدن تنش و حمله نظامى یالات متحده و خونريزى اش در ايران و گستاخى پشتون حاکمان پشتون و افغانشده گان بى غريت غير پشتون ها نيست.
حقه آبه اصل بين الملى است. حاکمان پشتون و افغانشده گان بدون قدرت در دولت چنين گستاخى عليه پاکستان مبنى به ندادن حق آبه شان نمى کنند. شجاع فقط نام دارند ولى جرات٬ شجاعت و دلاورى ندارند. دلیری جلوه مى کنند.
واما ايران بزرگ 6 ميليون کيلو متر مربعى را تقسيم و تجزيه پارچه پارچه کردند.
ولى کشور امروزى ايران بامساحت ۱٬۶۴۸٬۱۹۵ ( يک ميليون ششصدکیلومتر مربع هجدهم در جهان) تقريبا سه بار بزرگتر از افغان ستان با جمعیت سرشماری شده و نه تخمينى 82 ميليون نفر (هجدهمدر جهان)
تولید ناخالص داخلی: مجموع558,385 میلیارد دلار

>>>   من افغانستانی ساکن ایرانم حالا آقای عراقیچی یک چیزی گفته همتون اومدید مال خودتان تحلیل گرشدید یک کمی انصاف داشته باشید وضعیت ایرانو هم مدنظر داشته باشیدهمه دشمنانش ازهرطرف دندان تیزکرده


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است