مهاجرین انسان هستند، اورانیوم نیستند
تبدیل نمودن سه میلیون مهاجر افغانستانی به حیث یک فشار در متقابل سیاست غیر انسانی امریکا خود غیر انسانی است. اینها مواد اقتصادی یا اورانیوم و آب سنگین نیستند که مورد معاوضه قرار بگیرند، انسان هستند 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۵۳    ۱۳۹۸/۲/۲۰ کد خبر: 158606 منبع: پرینت

تحریم های امریکا علیه ایران از تحریم نفت، به پطروشیمی و حالا قرار است به فلزات، آهن، آلمونیوم و مس نیز توسعه یابد. این تحریم ها با هیچ قانون بین المللی مطابقت ندارد. هدف آنها تنها مجبور کردن دولت ایران و بزانو در آوردن آن در برابر ابرقدرت استعماری امریکا نیست.

هدف تحقق نقشه های اسراییل و عربستان سعودی، عربها در مجموع، بزانو در آوردن ایران بمثابه کشور، قدرت منطقه و حتی فرهنگ است. عربها که با حمله نسل اول اسلام، علیرغم تحمیل دین اسلام، نتوانستند فرهنگ و زبان و تمدن ایرانی را از میان بردارند، نسلهای بعدی شان، متولیان کعبه و مدینه بهترین شرایط تاریخی را با ایجاد مثلث شوم امریکا ـ اسراییل ـ عربستان و اقمار آن مانند امارات، و بحرین بدست آورده اند که برای یکباره این "دولت" را ساقط کنند، ایران را تجزیه نمایند و تسلط اعراب را در منطقه کامل سازند.

جدا از اینکه چه شناخت و قضاوت در مورد رژیم کنونی ایران که کمترین چیزی را که میتوان گفت یک دموکراسی نیست بلکه یک نظام تیوکراتیک متکی بر تفوق اراده فرد بر تمام جامعه استوار است، داشته باشیم، تحریم های امریکا غیر انسانی است. تحریم های بانکی حتی خرید ادویه را هم نمیدهد. در زمان سیلاب های اخیر ایرانیان خارج کشور نمی توانستند به همین علت کمک های مالی خود را به آسیب دیدگان برسانند.

در برابر این موضع خصمانه امریکا که میخواهد هم خطر جنگ را روی ایران سایه افگند و هم اقتصاد آنرا ویران کند نباید ساکت ماند. دولت افغانستان اگر کمی عاقل باشد باید به صراحت به امریکا بگوید که افغانستان به هیچوجه با چنین سیاست هایی در برابر یک کشور همسایه همراهی نمیکند. همه میدانند که این تحریم ها و فشار ها هیات حاکمه را نه بلکه ملت ایران را صدمه میزند. سال گذشته دیدیم که گرانی ارز چگونه هزاران مهاجر افغانستانی را مجبور به ترک ایران و بر گشت به افغانستان ویران و جنگ زده نمود.

ایران حق دارد که برای دفاع از خود و دفاع از اقتصاد خود تدابیری را اتخاذ کند. ولی آنچه را که آقای عباس عراقچی معاون وزارت خارجه ایران امروز گفت: "هم اکنون بیش از سه میلیون افغانستانی در ایران هستند که دو میلیون فرصت شغلی را اشغال کرده اند و سالانه سه تا پنج میلیارد یورو از ایران خارج می کنند." و در صورت مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم ها آنها را از ایران اخراج میکند، غیر انسانی است و خود آقای عراقچی اعتراف میکند که "از لحاظ انسانی نمی خواهیم چنین اتفاقی بیفتد" اما "اگر مجبور شویم چنین خواهیم کرد و تبعاتش بر عهده آمریکا است؛ همان کشوری که افغانستان را به بحران کشید." وی در واقع میگوید که افغانستان را امریکا اشغال نموده (این موضع رسمی ایران است) و مسوولیت کار و زندگی افغانها هم بدوش امریکا است.

ممکن است از نگاه سیاسی زره ی واقعیت در آن باشد ولی نه از نگاه انسانی و نه هم از نگاه اقتصادی موجه هست. دو میلیون مهاجر افغانستانی که بگفته عراقچی "فرصت شغلی را اشغال نموده اند" در واقع اعتراف میکند که بخش مهمی از چرخه اقتصادی ایران را مهاجرین افعانستانی میگرداند و آنهم در شغل های سخت و کم درآمد و بدون هیچ تضمینی نه برای ادامه کار و نه برای صحت و سلامتی آنها.

عراقچی خودش میداند که اخراج سه میلیون مهاجر در قدم نخست ناممکن است مگر با ظلم و تعدی و کشتار و این برخورد، شایسته یک ملت به ملت دیگری که بویژه دارای یک ریشه فرهنگی و بسا تاریخ و دین مشترک دارند، نیست.

ایران با چنین اعلامیه هایی، حتی اگر عملی نشود، ضربه بزرگ به همبستگی میان دو ملت میزند و از دیپلومات منور و کارگشته ای مانند عباس عراقچی چنین بیاناتی دور از انتظار است. تبدیل نمودن سه میلیون مهاجر افغانستانی به حیث یک فشار در متقابل سیاست غیر انسانی امریکا خود غیر انسانی است. اینها مواد اقتصادی یا اورانیوم و آب سنگین نیستند که مورد معاوضه قرار بگیرند، انسان هستند. ولی در عین حال باید به آنهایی که از چهل سال به اینطرف مردم افغانستان را به کشتن دادند، یا گدا یا مهاجر ساختند هزاربار نفرین فرستاد.

کریم پاکزاد


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اورانیوم
مهاجرین
نظرات بینندگان:

>>>   آقای محترم نویسنده اگر ایراینها دین اسلام را بزور عربها قبولکرده اند پس در مسلمانی شان شک واقع میگردد ورنه اگر دین اسلام را راه نجات خویش و. دین رستگاری وفلاع جامعه خویش قبول داشته اند کار نیکو را انجام داده اند ،چون. خوبترین دین در نزد خالق لایزال دین اسلام است و جای شک وشبه هم نیست پس نویسنده محترم خودت بخطا رفتی و. خواب هستی به پهلو. بگرد ،و اما ایرانی ها میخواهند مهاجرین را یک سلاع در مقابل امریکا استفاده کنند عمل نا معقول و. ناپسند میباشد باید سیاست مداران ایرانی فکر کنندکه چه باید بگویند
عبدالله ریحان

>>>   صرف نظر ازسخنان عراقچی مهاجرین افغان باید ایران را ترک کنند و به این مهاجرت چهل ویک ساله پایان دهند. ادعای مشترک بودن فرهنگ و دین ومذهب دلیل نمی شود برای جاخوش کردن در مملکت دیگران وماندگار شدن.

>>>   این سیاست های کلی نظام نیست. رهبر ایران ومردم ایران مخالف این حرف ها هستند ولی متاسفانه دولت فعلی ایران ومامردم ایران خودمان کلی ازدست این دولت آسیب دیدیم ولی چاره ای نیست وباید دوسال دیگه باهمین دولت سر کنیم لطفا مردم افغانستان ناراحت نشن چون ما مردم ایران پشتشون هستیم ونمیزاریم همچین اتفاقی بیافتد

>>>   اگر دولت افغانستان بفکر ملت بود بجای جیب هاو نفع باداران شان ،امروز مهاجران افغان در سرتاسر جهان اینطور لگدمال و بیعزت نمی شد ...

>>>   پخته را در بخارا گاو خورده است،چول نداف را در سمرقند بریدند.

>>>   اینکه ایران چه رژیمی دارد و چه حکومتی به ما مربوط نیست.
اما یک نکته را نباید فراموش کرد که ایران حریف امریکا و ما نوکر امریکا هستیم.

کمترین کاری که دولت کرزی و اجمدزی باید انجام میداد برگشت دادن مهاجرین از ایران و پاکستان بود.
تا این دو کشور از مهاجرین ما به حیث اهرم فشار استفاده نمیکردند.

از چند ملیارد دالری که این دوزی به انواع مختلف حیف و میل کردند فقط یک ملیارد دالر کافی بود تا همه مهاجرین به وطن برگردند.
بهتر است که ایران و پاکستان هم مهاجرین و هم گروه های دهشت افگن افغانستانی را که در این دو کشور پناه گرفته اند حد اکثر ظرف یکسال از کشور هایشان اخراج کنند تا این مهاجرین برگشته وسیله فشاری شوند بر دولت و طالب تا این درامه موش و پشک را پایان دهند.

>>>   انقلاب اسلامی ایران با تمام مشکلات وتحریمهای ظالمانه امریکا باتمام قدرت به پیش میرود ومتاسفانه بسیاری از مشکلات ایجاد شده در اقتصاد ایران منشا درونی دارد وعوامل نفوذی و غربگرایان وغربزده ها امریکا را دراین اهداف شوم خود یاری می کنند ونوعی وندالیزم اقتصادی وکارشکنی وبی تدبیری گریبان جمهوری اسلامی را گرفته که توسط بعضی از دولتمردان این اهداف اجرا میشود .
بارها در همین سایت afghan paper اشاره کرده ام که حساب چند غربگرا ومرعوب هیمنه امریکا که امریکا را کدخدای جهان مینامند وخودبه خداپشت کرده اند از حساب انقلاب اسلامی جداست .ملت ایران در انقلاب سال 1357 با تکیه برخدا ومحوریت خدا توانستند بر قدرت جهنمی شاه وساواک وارتشی که درخدمت شاه ونهایت بادار کلان امریکا بود با دست خالی به پیروزی برسند وشاه را بیرون کنند پس از ان توطیه تجزیه وعوامل باقیمانده شاه ومجموعه کلان از عوامل ضد انقلاب وترور بسیاری از تیوریسین های انقلاب اسلامی همچنان بر مشکلات فایق امدند تا صد دام به ایران حمله کرد یک جنگ تمام عیار نیابتی با ائتلافی از محور عربی عبری وغربی که به جنگ جهانی سوم بیشتر شباهت داشت و باتقدیم دهها هزار شهید 8 سال مردانه جنگیدند وپیروز شدند من سه عامل اصلی را موجب پیروزی ایران بر دشمنان میدانم اول یاری خدا چون ملت ایران تکیه گاهش خدا بود دوم داشتن یک رهبر اندیشمند بنام روح الله خمینی رحمت الله علیه وسوم ملت ایران که ثابت کرده است متجاوز را تا سرجایش ننشاند ارام نمیشود که البته انها با کمک ویاری از قیام حضرت ابا عبدلله الحسین( ع ) توانستند پیروز شوند.
در سالهای بعد امریکا و کشورهای همسو فهمیدند این انقلاب ایران بهیچ وجه از بیرون صدمه نخواهد خورد مگر با نفوذی ها وغربگرایان .تحریمهای امریکا و حربه های صهیونیزم بین الملل تنها مربوط به این دوسه سال گذشته نیست واز عمر جمعوری این تحریمها شروع شدند ولی بی تدبیری ها و وندالیزم اقتصادی وماهواره وشبکه های مجازی ونفوذ عوامل امریکا وعربستان وهابی وصهیونیستها ضربه های اقتصادی وتحریمها راتشدید کرده .و رهبر کنونی ایران چندین سال است که اقتصاد را محور برنامه های کشور نامگذاری میکند ویک استراتجی اقتصادی بنام اقتصاد مقاومتی را پیشنهاد داد ولی مشکل عوامل داخلی در بدنه دولتهایی که سرکار امدند واجرانکردند ونمی کنند.
سخنان عراقچی در بحث مهاجرین هموطن ما یک ادرس اشتباه وانداختن تیر بر تاریکی است .همین اقایان صنعت هستوی خود را با دست خود نابود کردند وبه مردم خود دروغ گفتند والبته خود همین اقایان نقش اصلی در تشدید تحریمهای امریکا داشتند ودارند با این همه مشکلات انقلاب اسلامی بدون یک لحظه وقفه براه خود ادامه میدهد.هرگز وهرگز افرادی چون عراقچی نماینده مردم ایران نیستند ونماینده انقلاب اسلامی ایران هم نیستند این افراد نماینده هیئت دولتی هستند که کمتر از دوسال دیگر از ساحه سیاسی ایران محو خواهند شد ودولتی دیگر که انهم از انقلاب اسلامی نمایندگی نخواهد کرد وبرای چهار سال برنامه اجرایی کشور خود را ادامه میدهند.افرادی بشمول عباس عراقچی بدانند معامله باغرب بر سر مهاجرین افغانستانی مفکوره ای عبث و کهنه شده است وارمانهای انقلاب اسلامی را با این سیاست بازیها به بازی نگیرد.امروز نیروهای جان برکف محور مقاومت بشمول فاطمیون افغانستان نه تنها از ایران ودر ایران بلکه درهرجای دنیا درس مقاومت وایستادگی را در برابر ظلم وخدامحور بودن را از انقلاب اسلامی فرا گرفته اند وخاری درچشم دشمنان انقلاب جهانی حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه بوده وهستند/
داکتر عبدالرب اچک زی

>>>   اول اینکه3 میلیون مهاجر وجود ندارد.شش ماه قبل موقع دلار در ایران رو به افزایش بود و ارزش پول ایران روز به روز کم میشد همان موقع70 درصد مهاجرین برای این خرچ ودخل شان همخوانی نداشت از ایران خارج شدن وفقط یک تعداد زن و بچه دار فعلا با مشکلات سرسام آور دارن زندگی می کنند

>>>   سیاست پدر و مادر ندارد یعنی همین

>>>   تقریبا منصفانه ترین مطلبی بود که در این زمینه در این سایت منتشر شده.
اما انصافا با هر متر و معیاری بسنجیم، خیلی نامردیه که آمریکا بره افغانستان رو اشغال کنه بعد مسوولیت زندگی مردم اونجا رو به عهده نگیره و بندازه گردن کشوری که تحت شدیدترین تحریمهای واشنگتن قرار گرفته.

>>>   اول باید بگم آقای عراقچی در سخنانش بار ها از کلمه شاید استفاده کرده و همانطور که گفتم این سخنان بیشتر برای فرستادن پیام به اروپا است برای تعهد و اجرای تعهداتش در برجام است و اینم بگم ایشان در وزارت خارجه به عنوان معاون سیاسی مشغول به کار هستند و تصمیم گیری درباره موضوعات مهم‌ توسط افراد رده بالای کشور گرفته میشه همچنین این سخنان ایشان با واکنش منفی توسط اکثر سیاست مداران ایرانی مواجه شده (من تا حالا موافقی ندیدم) و اکثریت مردم هم با این سخنان موافق نیستند ، همچنین بهتره زیاد این سخنان را جدی نگیرید چون این ها هر روز یه چیزی میگن فردا یه چیز دیگه میگن و هفته دیگه کسی یادش نمیاد که چی گفته ‌ . ‌ در ضمن ‌‌چرا شماها منتظر هستین تا یکی اسم کشورتان را بیاورد و شما سریع بیاید و بکوبیدش ؟؟؟ مثل دفعه قبل که وزیرخارجه تان به جواد ظریف وزیرخارجه ما گیر داده بود که چرا در مورد مذاکره با طالبان سخانی گفته است در حالی که این سخنان را من چندین بار از زبان رئیس جمهور افغانستان شنیده بودم.
کیوان از ایران

>>>   ....ما ایرانی ها و شما افغانستانی ها در تمام مشکلات با هم بودیم و اگر تکه نانی بود با هم تقسیم کردیم و خوردیمو حالا به همین اسانی نمیگذاریم کسی که فرزندانش در کشورهای دیگر خوش میگذراند برای بقیه تعیین تکلیف کند

>>>   نویسنده محترم عراقچی گفت شاید مجبور بشیم مهاجران افغان را اخراج کنیم نگفت حتما اخراج میکنیم افغانهای مقیم ایران که هر فحشی بلدند نثار ایران و مردمش میکنند چرا این یک جمله انقدر برای شما و مهاجران افغان سنگین بود ؟ ایران کشور عادیی نیست کشوری اروپایی هم نیست مثل ترکیه عصو ناتو هم نیست ۴۱ سال است که روابط ایران با آمریکا دچار تنش شده یک مقام ایرانی یک جمله گفت آنهم با ادبیات شاید نه باید این یک جمله انقدر برای شما دردناک بود ؟ مگر مهاجران افغان ادعا نمیکردند ایران کشور بدی است و به افغانها در ایران ظلم میشود پس چرا ناراحت شدند از یک جمله عراقچی؟
به نظر شما افغانها باید تا ابد در ایران بمانند ؟
پاکستان بدون تحریم اعلام کرد دیگر قادر به میزبانی از مهاجران افغان نیست وضعیت ایران که از پاکستان به بدتر است باید میزبان مهاجران باشد ؟ ایران مرز با ترکیه را باز گذاشت فیلم گذاشتید در یوتیوب بازی جدید ایران با مهاجران افغان ، در سایتهای خبری افغان نوشتید پلیسهای ایران کاری با مهاجران افغان که میخواهند به ترکیه بروند ندارند و مرز را باز گذاشتند در عین حال به ایران بد گفتید که این کار را کرد ! بخاطر بیش از حد باز گذاشتن مرز از طرف ایران ، ترکیه مرز با ایران را دیوارکشی کرد مرز بسته بود به ایران فحش میدادید ایران مرز را باز گذاشت فحش دادید افغانها در ایران زندگی میکنند فحش میدهند به افغانها بگویند بروند یا شاید اخراج شوند آنهم بخاطر تحریم و وضعیت ایران باز هم فحش میدهند بهتر نیست مهاجران افغان که انقدر فحش میدهند به کشور دیگری غیر از ایران بروند ؟ زندگی در ایران وحی منزل است ؟ مرز ایران با افغانستان که باز است به افغانستان و از افغانستان به تاجیکستان یا هر کشور دیگری که میخواهند بروند

>>>   جناب نویسنده، آقای عراقچی گفتند "فرصت شغلی را اشغال نموده اند." یعنی اینکه اینجا شغل دارند و کار میکنند و اون هم بیشتر کارگر ساختمان هستند و اصلا حتی بخش کوچکی از چرخه اقتصاد ایران هم توسط افغان ها چرخیده نمیشه. چرا حرف رو به نفع خودت تحریف میکنی برادر من.
اگر افغان ها هم نباشند باز هم نیروی کار ما کاملا جوابگو هست و مطلقا این طور نیست که نیازمند نیروی کار شما باشیم.
مگه مهاجرین افغان متخصص و پروفسور هستند؟!! مهاجرین فقط کارهای یدی انجام میدن کارهایی که هیچ تخصصی نمیخواد.

>>>   اول اینکه3 میلیون مهاجر وجود ندارد
این آمار ۷۰ درصدی مهاجرت مهاجران افغان را از کجا آوردی در اوج بالا رفتن قیمت دلار هم که افغانها به ایران می امدند هر تعداددی مهاجرت کردند به همان تعداد قدری بیشتر یا کمتر باز هم مهاجران افغان راهی ایران شدند پارسال فقط به واسطه چند مورد تصادف جاده ای تعدادی از مهاجران قاچاق دستگیر شدند حتی در اوج سیل امسال هم مهاجران افغان وارد خاک ایران شدند اخبارش هم هست


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است