اسراف از برکت می‌آید یا از پول جیب؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۱۳    ۱۳۹۸/۲/۱۹ کد خبر: 158603 منبع: پرینت

وقتی سطح نیاز مواد خوراکی بالا برود؛ هنگامی‌که خرید و تقاضا بیشتر شود و بازار هم آماده‌ی چنین پیش‌کش و داد و ستد نباشد و ظرفیت تولیدی یا وارداتی آن را نداشته باشد، طبیعتن که نرخ‌ها و بهای مواد خوراکی در بازار بالا می‌رود.

اینجا است کسانی که باورمند به برکت و ریزش مایده‌های آسمانی بر سر سفره‌‌های شان از دریچه‌ی غیب هستند، به مردم دروغ‌گو و خرافه‌پسند معرفی می‌شوند. نه فراوانی و رنگینی سفره‌های رمضانی ما پیوندی به برکت غیبی دارد و نه بلند‌رفتن نرخ‌ها ارتباطی به گنهکاری، عصیان و روزه‌خواری شماری از ماها. این که سفره‌های ما در این ماه پر و رنگین می‌شوند، دلیلش عزم و اراده‌ی ما در خرج و هزینه‌کردن پول برای خریداری و آمادگی ما برای داشتن افطاری و سحری بهتر و گرفتن انرژی لازم برای مقابله با گرسنگی و تشنگی در طول روزهای روزه‌داری است.

شماری هستند که حتا در این ماه قرض گرفته خود را گرو می‌کنند، اما غم سفره‌ی افطار و سحری خود را می‌خورند. شماری هم هستند که در رمضان به جای رژیم‌گرفتن و لاغرشدن از پرخوری و گوشت و پلوخوری مفرط شکم و پهلو و غبغب می‌اندازند و شماری هم وجود دارند که سفره‌ی خالی از برکت و پر از باورمندی به روزه‌‌داری خود ادامه می‌دهند.

دقیقا می‌توان گفت که فراوانی و رنگینی سفره‌ها در ماه رمضان ناشی از عزم راسخ در خریداری مواد، جرأت مصرف پول، حس مراقبت از خود و تقابل و تدابیر با گرسنگی و تشنگی ناشی می‌شود و هیچ روزنه‌ی اقتصادی و فراوانی غیبی به روی روزه‌داران در این ماه گشوده نمی‌شود. اگر چنین می‌شد ما حالا با این تناقض رو به رو نمی‌بودیم و فراوانی و رنگینی سفره‌های مان سبب پریشانی‌های بعدی، بلندرفتن نرخ‌ها و بهای مواد خوراکه، کم‌شدن مواد در بازار و قرض‌داری ما نمی‌شد.

همچنین دلیل بلندرفتن نرخ‌ها و بهای مواد نه از عصیان و گنهکاری و روزه‌خواری شماری از ماه ها است بل از نبود آمادگی بازار در عرضه و تقاضا؛ نبود تولید بسنده در داخل کشور؛ کم‌بودن واردات مواد مورد نیاز نخستینه از بیرون به کشور و توزیع نشدن به هنگام آن به بازارها است.

بازارها باید برای عرضه و تقاضا در ماه رمضان متوازن باشند تا نرخ‌ها و بهای مواد بالا نرود و به این ترتیب مسلمانان روزه‌دار منصفی، که کسبه‌کارند و مواد خوراکی می‌فروشند یا به بازار عرضه می‌کنند در نگاه و پیشگاه خریداران و مشتریان بدنام و بی‌انصاف معرفی نشوند.

راه دیگر برای جلوگیری از بلندرفتن نرخ‌ها و بهای مواد خوراکه در این ماه کنترول جدی قیم از سوی نهادهای مسؤول به ویژه شهرداری‌ها است تا جلو بهانه‌های نامشروع و نامنصفانه‌ی عرضه‌کننده‌گان و فروشندگان برای بلندبردن غیر متوازن و ظالمانه‌ی این مواد را بگیرند.

فرجامین طرح برای جلوگیری از بلندرفتن بهای مواد خوراکی در بازار، پرهیز از خریداری و مصرف افراطی و مکرر مواد مورد ضرورت و داشتن تقسیم اوقات مصرفی برای موادی مانند گوشت، تخم، ترکاری، خرما، میوه، نوشابه باب، شیرینی‌باب و ... است.

باور بامیک


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اسراف
رمضان
نظرات بینندگان:

>>>   اســراف از کـد 91 می اید

>>>   انرژی ،تولید و مصرف سه چیزی هستند که با هم ارتباط دارند.
تقاضا زیاد در بازار سبب تولید بیشتر میشود و تولید بیشتر سبب مصرف انرژی بیشتر میشود.
بر عکس،انرژی کمتر،سبب تولید کمتر میشود و تولید کمتر سبب تقاضای بیشتر و در نتیجه سبب بلند رفتن نرخ اجناس میشود.
حالا در ماه رمضان،مردم بخاطر گرفتن روزه،انرژی کمتر برای تولید دارند و در نتیجه تولید کم میشود و نرخ ها بالا میرود.
در نتیجه گرفتن روزه سبب قیمتی نرخ ها میشود.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است