جناب عراقچی! برای شما و سیاستمدارانی چون شما متاسفیم!
شما فکر می کنید که آمریکا بفکر مردم افغانستان است؟ یا از اخراج مهاجرین افغانستانی از ایران می ترسد که بخاطر اخراج آنان در سیاست های متخذه خود بر تشدید تحریم های ایران، کوتاه بیاید؟ 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۳۷    ۱۳۹۸/۲/۱۹ کد خبر: 158601 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران در برنامه گفتگوی خبری شبکه دوم تلویزیون ایران، یکبار دیگر تمامی اهداف عقیدتی و انقلابی جمهوری اسلامی ایران را نادیده گرفته از مهاجرین افغانستانی مقیم ایران به عنوان حربه در مقابل تحریم های ایران توسط آمریکا استفاده کرد.
(در این نوشته مختصر به اتهام های جناب عراقچی بصورت موردی پاسخ می دهیم):

عباس عراقچی به اشتغال مهاجرین افغانستانی در ایران اشاره کرده گفت: "هم اکنون بیش از سه میلیون افغانستانی در ایران هستند که دو میلیون فرصت شغلی را اشغال کرده اند و سالانه سه تا پنج میلیارد یورو از ایران خارج می کنند"!
جناب عراقچی! چگونه از سه میلیون افغانستانی مقیم ایران که اکثرا با خانواده های شان هستند، دو میلیون شان کار می کنند؟ یعنی شما از بچه های یکساله تا پیرزنان شصت ساله را حساب کرده اید که بازار کار ایران را اشغال کرده اند؟

ناگفته نماند که در سرشماری سال 95 تعداد افغانستانی های مقیم ایران توسط مرکز آمار ایران یک میلیون 750 هزار تن اعلام شد نه سه میلیون!
احمدرضا خزاعی (مدیر کل امور اتباع سازمان تامین اجتماعی) در گفتگو با خبرنگار ایلنا گفت: یک میلیون و ۷۵۰ هزار نفر اتباع خارجی توسط مرکز آمار ایران در سال 95 سرشماری شدند و یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از این تعداد اقامت قانونی در کشور دارند. آنها یا کارت اقامت دارند یا به صورت خانوادگی این کارت را دریافت کرده‌اند.
وی در رابطه با تعداد مشغول بکار در ایران نیز آمار داد: در آمایش یازدهم ۲۴۱ هزار پروانه کار برای آنها صادر شده‌است؛ یعنی مجاز هستند در مشاغل تعریف‌ شده‌ای که وزارت کار تشخیص داده، مشغول شوند.
حالا چگونه معاون سیاسی وزیر خارجه ایران محاسبه کرده است که 241 هزار کارت کار به دومیلیون رسیده است؟ شما قضاوت کنید.

عراقچی در رابطه با تحصیل دانش آموزران و دانشجویان مهاجر در ایران نیز آمار ارایه کرده گفت: "هم اکنون 468 هزار دانش آموز افغان رایگان در مدارس ایران تحصیل می کنند؛ در حالیکه هر کدام شان سالانه 600 یورو هزینه دارند".
خوب بود اینجا جناب عراقچی به توصیه ها و فشارهای رهبری ایران بر دولت اشاره می کرد که اگر آن توصیه های نبود هرگز از تحصیل حتی پولی فرزندان مهاجر نیز خبری نبود و چه خوب بود که اگر جناب ایشان به کمک های هرساله سازمان های بین المللی به آموزش و پرورش ایران اشاره می کرد و آن کمک ها را نیز مد نظر می گرفت و پولی که هم اینک با وجود اعلام رایگان از دانش آموزان مهاجر افغانستانی در مدارس ایران به بهانه های مختلف دریافت می شود.

این "به اصطلاح" سیاستمدار ایرانی افزود: "هم اکنون 23 هزار دانشجوی افغان در دانشگاه های ایران مشغول به تحصیل هستند؛ در حالی که سالانه 15 هزار یورو برای هر کدام از آنان هزینه می شود".
در جواب این ادعای شان باید گفت که اینک سه دسته از مهاجرین افغانستانی در دانشگاه های ایران تحصیل می کنند.
دسته اول تعداد انگشت شماری هستند که شما بخاطر موقعیت سیاسی و امنیتی خود فرزندان برخی از سران سیاسی و نظامی افغانستان را بورسیه کرده و برای تحصل، آنان را به ایران آورده اید. لطفا این افراد را جزو الطاف خود به مهاجرین حساب نکنید.
دسته دوم شامل کسانی می شود که در دانشگاه های ایران بصورت پولی آنهم بیشتر در دانشگاه های خصوصی و نیمه دولتی که در قبال تحصیل از دانشجویان شهریه دریافت می کنند مشغول به تحصیل هستند.
دسته سوم شامل افرادی می شود که شما از طریق نمایندگی های خود در افغانستان آنان را بصورت آزاد جذب کرده اید و در قبال تحصیل شان در ایران از آنان پول دریافت می کنید.
هرچند در این میان، چند مورد انگشت شمار هم داریم که از میان مهاجرین در دانشگاه های دولتی با رتبه بالا مقام آورده و شما بهانه ای برای حذف آنان پیدا نکردید و ناچار به پذیرش شان شده اید.

عراقچی دست آخر سخن از اخراج مهاجرین بمیان آورده گفت: "اگر تحریم ها اثر کند و فروش نفتمان به صفر برسد، جمهوری اسلامی ایران مجبور است سیاست ویژه ای را برای اقتصاد خود درنظر بگیرد و ممکن است نتوانیم به این شکل ادامه دهیم و از برادران و خواهران افغانستانی مان بخواهیم ایران را ترک کنند. اگر مجبور شویم چنین خواهیم کرد و تبعاتش بر عهده آمریکا است؛ همان کشوری که افغانستان را به بحران کشید".

جناب عراقچی!
برای شما و برای کشوری که سیاستمداران کوتاه فکری همچون شما را دارد متاسفیم!
شما فکر می کنید که آمریکا بفکر مردم افغانستان است؟ یا از اخراج مهاجرین افغانستانی از ایران می ترسد که بخاطر اخراج آنان در سیاست های متخذه خود بر تشدید تحریم های ایران، کوتاه بیاید؟
یعنی سیاستمدارانی از نوع شما اینقدر کوتاه فکر شده اید که فکر می کنید دولت دست نشانده افغانستان توانایی فشار بر آمریکا را دارد تا به آنان بقبولاند که از تحریم های ایران بکاهند؟

امیدواریم مسوولان نظام جمهوری اسلامی ایران تبعات خروجی سخنان معاون سیاسی وزیر خارجه کشور خود را بسنجند و با توجه به اهداف و مقاصد انقلاب اسلامی ایران و مشترکات دینی و زبانی و همسایگی، جلوی سخنان تحریک آمیز و خام برخی مسوولان مملکتی از جمله سران سیاسی مانند جناب عراقچی را بگیرند تا در آینده هردو ملت شریف و نجیب ایران و افغانستان از عواقب اینچنین سخنانی در امان بمانند.

خداوند بزرگ خدمتگذاران واقعی به ملت ها را در پناه خودش محفوظ بدارد.
کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ایران
عراقچی
مهاجرین
نظرات بینندگان:

>>>   واقعا متاسفیم
بعضی وقت ها مسولان ایرانی کارهایی می کنند که بدور از تمام اهداف انقلاب شان هست اهدافی مانند مسلمان بودن و صدور انقلاب و انساندوستی و غیره
شیما کابل

>>>   چرا از پول هایی که از رفت و امد خانواده های افغان های داخل ایران به دست می اورند حرفی نزدید
یا از ویزاهایی که روزانه برای هررنفر 80 یورو می گیرند تا ویزا بدهند حرفی نزدید
سلیمان هرات

>>>   فکر نمی کردیم ایران از ما مهاجرین بعنوان حربه علیه امریکا استفاده کند
قاضی

>>>   سفیر افغلنستان در ایران هم چند سال پیش از مهاجران افغان مقیم ایران خواست به افغانستان برگردند و گفت افغانستان امروز دیگر افغانستان قدیم نیست اما شما نویسنده محترم چرا وقتی پاکستان در زمان همین عمران خان سال ۲۰۱۸ خواستار خروج مهاجران افغان شد برای پاکستان متاسف نشدید پاکستان نه تحریم است نه بیکاری دارد مثل ایران علاوه بر آن پشتونهای پاکستان هم به افغانستان آمده و پاسپورت افغانی میگیرند اما ایران تحریم است ۴۰ سال بحران با غرب دارد نرخ بالای بیکاری دارد مهاجران افغان هم که اکثرا غیرقانونی وارد ایران شدند و تبعه غیرمجازند کدام کشوری در شرایط تحریمی مهاجر میپذیرد که ایران بپذیرد مهاجران افغانستانی مقیم ایران هم از شرایط ایران ناراضی هستند برای خود مهاجران افغان هم بهتر است به ترکیه یا یک کشور اروپایی بروند

>>>   باز شروع شد.
حضرات گرامی لازم نیست شما تعیین کنید که سیاستمداران ما چگونه سخن بگویند.اخراج مهاجران هرچند انسانی نباشد.اما حق ایران است.همانطور که بستن آب یا هرکار دیگری که مربوط به محدوده خاک افغانستان باشد حق این کشور است. لازم نیست قوانین بین المللی برای ما تشریح کنید.یه نگاه به وضع دنیا بندازین.کجا این قوانین رعایت میشه. همه دنیا بر اساس منافع خود تصمیم میگیرند.حتی سیاستمداران خود شما.بس کنید این مظلوم نمایی کهنه را..

>>>   کشورتان فلج می شود ایرانی های مفت خور که نمیاید کار شاقه افغانی را انجام بدهد افغانی ها تازه به اقتصاد ایران سالانه چقدر کمک میکنند ویا میشود
اینطور گفت یکی از پایه های لرزان جمهوری اسلامی روی دوش افغانیها است اگر افغانها را بیرون کنید خودتان هم سرنگون میشوید شما ....ها اگر میتوانستید این کار بکنید خیلی وقت پیش میکردید
.....
به هرحال این حرفها مفت است و خواب و خیال افغانها نقش خود را دارند در ایران باز چرا این سه میلیون هیچ تغیر نمی کند هرقدر که افغانها برگشت کردند و به کشورهای دیگر پناه بردند از ..... چرا هیچ آمار افغانیها همان سه میلیون است.
هموطن

>>>   عراقچی دیواری پاین تر از مهاجرین افغانستان پیدا نتوانیست واقعا خنده اور است امریکا ایران را تحریم می کند ایران مهاجرین افغانی را اقاعراقچی ایران راچهاردسته تحویل امریکا ه کرده الان دست پا می زند مثلی انسان غریق

>>>   دوستان ببخشید این مقامات ما حرف مفت زیاد میزنن . شما تاج سر ما هستی تا هر وقت هم لازم باشه میمونید ایران
محمد قیاسی ایران

>>>   خدا دولت مار خراب کنه که هرکشوری هر غلطی که دلی میخواد میکند و دولتی ها هم هیچ کاری نمیکنند و عین بت بامیان بی صدا میشینن و خفت را تحمل میکنند

>>>   این ایرانی ها هم زور شان به چند تا کارگر بدبخت میرسه تا کاری میشه افغانستانی ها را اخراج میکنیم دیواری کوتاه تر از کارگر ها ندیدین

>>>   جناب عراقچي !
لطفاً همين كار را بكنيد افغانها هم خسته شدن ديگر ان ايران كه داد از اسلاميت وانسانيت ميزنند ديگر نيست از طرفي هم در ايران جز زيارت امام رضا ع چيزي نيست كار كه خود شما بهتر ميدانيد صفر است تحريم ها بيشتر ميشود گراني قيمتي افغانها در ايران هيچ اهميت وارزش ندارند ولو كه نصف مهاجرين جان شان را هم پيش قدم هاي شما مردم ..... از افغانها راضي نميشويد افغانها هم خدا دارند وهم پزيرش كشور سوم را
از حكومت ايران مي خواهيم كه لطفاً همان هموطنان ما از كشور سوريه خط هاي مقدم واپس بخواهيد روان كنيد در كشور خود مان هم جهاد وعالمان رهبران زياد خوابيده. داعش هدف اش ايران است امريكا هدف اش ايران است ال سعود هدف اش ايران است اسرائيل هدفش ايران است به ما افغانها چي دشمني شما داريد بمب هسته اي موشك جت اورانيوم داريد خدا خوب براي خودتان هشت سال جنگيديد فغان تان دنيا را گرفت افغانها در همان وقت جنك با عرب ها افغانها با يك ابرقدرت جهاني روسيه شوروي كمونيست وقت ميجنگيدن والحمد الله شكست دادن وهمين حالا با امريكا در جنگ ومبارزه هستند در افغانستان قهرمان چهل سال ميشود كه در مبارزه وجنگ هستند ايرلن سال ها مردم مهاجرين .... اين هم در سرش هههه جناب عراقچي خوب محاسبه كردن خوب يك يك ياد از دزدان وسارقين ميلياري خودها ميكرديد نصف داراي بانك ها وايران را دزديدن امروز سه ميليون مهاجر تشريف بردن كه ميبرند انشاالله بعد فردا با هشتاد مليون ايراني خود چي ميكنيد شايد ايران هاي خودت را هم به بهانه هاي مختلف از ايران اخراج كنيد
والسلام يك مهاجر از ايران

>>>   ضمن عرض سلام وادب حضور دوستان عزیز : البته آقا عراقچی حق دارد چون از این مهمانوازی های دراز خسته شده اند ، ولی امروز یک کودک هم میداند که سیاست یعنی چی اگر امروز حقایق گفته شود امکان دارد کتابها را لبریز کرد . همه میدانند که شیر سفید است . با احترام:
دوستی میان ایران وافغانستان پاینده باد . ستایش نیکزاد ونیاش نیکزاد کلاس صنف سوم و پنجم از کابل .

>>>   سخنانِ عباس عراقچی معاون وزارت خارجه ایران را من نکوهش نمی‌کنم، زیرا برایم قابل تعجب نبود.
در جهانِ امروزی همه‌ی دولت-ملت‌ها، بر اساس منافع ملی خود عمل می‌کنند و ایدیولوژی‌ها وسیله‌ای برای تامین منافع ملی است.
بیایید ما این مسئله را بیاموزیم که منافع مردم رنج‌کشیده کشور خود را فدای منافع ایران، پاکستان، عربستان، آمریکا و ... نکنیم.
جواد بیات

>>>   عراقچی، برگ‌برنده‌اش در برابر تحریم‌ها را رو کرد: عذر سه میلیون مهاجر افغانستانی را می‌خواهیم.
(ذلیلی تا این اندازه؟)
محمد نسيم جعفری

>>>   فرشته حسینی·
اگر قصد رفتن به ترکیه را داشتید اما به خاطر گرانی ویزا نمی‌رفتید، وقتش است بروید ایران😉
توضیح: کاکا "عراقچی" قرار است همه مرزهای خروج از ایران را به روی هموطنان عزیز بگشاید.

>>>   عراقچی با تهدید مهاجرین افغان به اخراج از ایران، طرفداران ایران را خجل و شرمنده کرد.
محمد مرادی

>>>   واکنشها به سخنان عراقچی!
هنوز ساعاتی از اظهارات عراقچی نگذشته است که ایرانی ها به سخنان او واکنش تندی نشان دادند. از قبیل:
1. اقتصاد، هسته ای، روابط بین الملل و سیاست را بر باد دادید، لطفا انسانیت را از ما نگیرید.
2. افغانستانی ها کشور را ساخته اند، امثال شما که همه چیز را بر باد داده اید باید بروید.
3. شما باید از برادران و خواهران افغانستانی ما عذرخواهی کنید.
و.......
https://www.mashreghnews.ir/…/%D9%88%D8%A7%DA%A9%D9%86%D8%B…

>>>   اگر وضعيت چنين ادامه پيدا كند، نه تنها مهاجرين، بلكه اتباع ايران نيز ايران را ترك خواهند كرد.
در حوزه بين الملل هر كشور بايد ابزارهاي فشار و تطبيق ديپلماسي شان را داشته باشد. عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران گفته است: "اگر تحریم‌ها اثر کند و فروش نفت مان به صفر برسد، ممکن است از برادران و خواهران افغانستانی‌ مان بخواهیم ایران را ترک کنند." در صورت چنين اقدام افغانستان طور ناخواسته به حيث شخص ثالث متضرر خواهد شد. راهكار و پاسخ به چنين اقدام قرار ذيل بوده مي‌تواند:
١- قطع كامل آب هاي افغانستان بر روي ايران؛
٢- اخذ غرامت توليد گازهاي گل خانه‌اي و آلودگي‌هاي فرامرزي؛
٣- شكايت به شوراي امنيت بابت حمايت از شاخه‌اي گروه طالبان؛
٤-شكايت به محكمه جزايي بين المللي بابت استفاده از مهاجرين در جنگ سوريه؛
٥-اجازه افزار تاسيسات نظامي براي آمريكا در مناطق نوار‌ مرزي افغانستان و ايران؛
٦- حمايت از آمريكا و عربستان در هدف قراردادن گروهك تروريستي رهبر ايران بنام سپاه پاسداران.
شايسته است روابط همسايه‌گي افغانستان با ايران بدين فرجام نرسد و افغانستان به حيث كشور ثالث از تنش آمريكا با ايران متضرر نشود، ورنه افغانستان نيز بدون ابزار سياسي نيست.
محمد أميري

>>>   بی پرده بگویم؛ دستگاه دیپلماسی خارجی دولت حسن روحانی (محترم صاحب نگارنده بهوش باشید گفتم دستگاه دیپلماسی خارجی دولت حسن روحانی ونه جمهوری اسلامی وحتا من تاکید میکنم که شما هرگز جمهوری اسلامی را با انقلاب اسلامی یکی نگیرید) افرادی غربزده ؛ ضد منافع ملی؛ واداده ومرعوب امریکا واروپاییان ونالایق هستند. یعنی عباس عراقچی حتا اگر از کمترین اطلاعات والفبای سیاست آگاهی داشته باشد اینطور حرف نمیزند.
عراقچی به زبان بیزبانی و درلفافه به امریکا ودولتهای اروپایی دارد گرا میدهد که بله تحریمها اثر کرده وما انقدر مستاصل شده ایم وبه بن بست خورده ایم که از هموطنان افغانستانی ما بعنوان حربه ای در برابر فشار تحریمهای امریکا وفشار به دول اروپایی استفاده می کنیم ومن بشما میگویم. نه تنها این فکر وعنوان کردن ان احمقانه است بلکه ایشان با گل بخودی ضد منافع جمهوری اسلامی وضد انقلابب اسلامی گپ زده ااست.
ما اگر امروز گپ از یک نیروی خدایی وانقلابی لشکر پیروز فاطمیون با افتخار حرف میزنبم از خاطر حضور بخش عمده ای از افغانستانیهای مهاجر در ایران است که با تقدیم جان وحفظ وصیانت از حرم ائمه اطهار وشرکت ونقش آفرینی در اعتلای جامعه ارمانی حضرت صاحب الامر والزمان حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه شریف است که پرچم انقلاب اسلامی وزمینه سازی ظهور وتقویت محور مقاومت اسلامی را همت مجاهدتهایشان به دست مبارک صاحب الامرعج بسپارند.
البته عراقچی ودپپلماتهای حسن روحانی این چیزهارا نمیفهمند. مهاجرین افغانستانی ما در ایران منشا خیر وبرکات بوده وهستند نقششان در جنگ تحمیلی صدام وهمین سیل اخیر واقعا مایه دلگرمی ایرانیها شد .
عباس عراقچی باید ان موقع به فکر چاره می افتاد که راکتور اتمی اراک را بادست خودشان تویش بتن ریختند وانراکانکریت ساختند وگول لبخندهای جان کیری راخوردند وخود را دربرابر امریکا تسلیم کردند وصنعت اتمی خود را بادست خود نابود کردند وامریکا واروپا انها را مسخره کردند ویک داستان خیالی بنام برجام درست کردند وتحریمها راچند برابر کردکردند. حال عباس عراقچی برای فرار از پاسخگویی وعذرخواهی وحتا فرار از محاکمه خود ودارو دسته خود به مهاجرین افغانستانی متوسل شده وبا ادرس غلط میخواهد بر بی تدبیری ها،؛ خیانت به ارمانهای انقلاب اسلامی ؛ کوته اندیشی خود سرپوش بگذارد.بگذارد. البته بدلیل کمبود وقت وبه درازا کشیدن ثابت میکردم که مهاجرین افغانستانی عزیز ما همپای ملت شریف وانقلاب اسلامی ایران ودر راستای اهداف وارمانهای حضرت امام خمینی رحمت الله علیه ورهبر کنونی ایران حضرت ایت الله خامنه ای بوده واز این گپهای افراد سیاست زده غربگرا وبی تدبیر همچنان چون گذشته در راه انقلاب اسلامی جهانی که حالا دیگر متعلق به جغرافیای ایران نیست جانفشانی خواهند کرد.//
داکتر عبدالرب اچک زی

>>>   جناب عراقچی گویا یاد شون رفته که پول های مردم ایران را این مهاجرین به کانادا انتقال نداده دکل نفتی را این مهاجرین از وسط دریا ندوزیده این مهاجرین زنده باد و مرده باد به کسی نگفته بی کفایتی خود را بر گردن مهاجرین نه انداز برادر تا دیرزو همین مهاجرین در سوریه و عراق سپر ایران بود حالا شده وصله ناجور برو ...
Amir Mohammadi

>>>   شنیده بودیم که همیشه در بحران‌ها انگشت انتقاد به سمت مهاجرین و قشر ضعیف نشانه می‌رود، اما نه در حد دست‌پاچگی عراقچی!

>>>   کشوری که داد از اسلامیت و اشتراکات تمدنی و فرهنگی می زند، وقتی در اضمحلال و سراشیبی قرار می گیرد و در مقابل تحریم های امریکا ناتوان می ماند چاره ای برای آنان نمی ماند جز اینکه بخواهد با خروج مهاجران افغانستان از این کشور آخرین گلوله های خود را به سوی امریکا شلیک نماید. گفته های عراقچی معاون وزارت خارجه ایران آنقدر کودکانه و غیر دیپلوماتیک است که شاید در درازمدت تبعات منفی این گفته ها، آثار جبران ناپذیری برایشان به ارمغان بیاورد.
ایران بدون تردید در یک بحران منطقه ای و فرا منطقه ای دست و پا میزند، بسیاری از اتباع ایران از این وضعیت خسته شده اند و چه بسا ایرانی هایی هستند که خاموش و بیصدا به افغانستان کوچیده اند، این فاجعه در آینده بیشتر خواهد شد، اینجا افغانستان متضرر اصلی بحران نخواهد بود بلکه این حکومت ایران است که با خودخواهی های خود نمیداند دست به کدام انتحار سیاسی می زند.
گفته های عراقچی جز اینکه روابط سیاسی دو کشور را به وخامت ببرد کمک دیگری نمی تواند به سیستم بهبود انجام دهد.
مهدی ثاقب

>>>   شما با هم دعوا نكنيد
با اين شرايطي كه پيش ميرود لازم نيست دولت ايران اخراج كند.
متاسفانه روزهاي سختي در انتظار ايران عزيز ماست.
تا چند وقت ديگر خيلي از ايراني هاي راحت طلب و افغانهايي كه براي كارو زندگي بهتربه ايران آمده اند به دنبال يك كشور سوم از ايران خارج خواهند شد.
احسان از تهران

>>>   از سخنان عراقچی کاملا بر می آمد که فشارهای آمریکا آنان را سخت کلافه ساخته اند،و سیاست مداران نپخته ای چون عراقچی درست مثل افراد غرق شده که به هر چیزی برای نجات خویش دست و پا می زنند،
آقای عراقچی! آیامیدانید که اخراج مهاجرین افغانستان، مرگ تان را در پی دارد؟ مارا خارج نمایید و ما هم خارج می شویم اما سر مرز استاده و همراه با داعشیان، طالبان و مجاهدین خلق ایران که منتظر چنین فرصتی نشسته اند، با سازماندهی آمریکا و پول عربستان و فرماندهی داعش وباسلاح های سنگین مجهز شده و مجددا وارد ایران می شویم و با سیاست مداران بی عقل مثل توی عراقچی حساب مسلمانی مان را روشن می سازیم.
عراقچی! بدانکه ما در ایران چیزی نداریم که آن را با اخراج کردن تو از دست بدهیم، باورهای دینی مارا اینجا نگهداشته است و بدانکه دروازه های دنیا بر روی ما بازی باز است. عراقچی! از سخنانت سخت متاسف شدم و نمیدانستم که انیقدر بی عقل باشی.

>>>   عراقچی ..... رهبری هرگز نخواهد گذاشت کسی به خواهران وبرادران افغانستانی ما زور بگه ما مردم ایران پشتتون هستیم امثال عراقچی ....هم نمیتونن کاری کنن

>>>   البته برخی از حرف های جناب عراقچی درست نیست اما اینکه سه میلیون افغانستانی در ایران حضور دارد صحیح است آما که شما گفتید 1750 هزار از سال های قبل است و دارای کارت آمایش هستند حدود یک میلیون نفر در چند سال اخیر سر شماری شدند و پاسپورت دارند و کارت کار و اینکه غیر قانونی چند نفر است معلوم نیست به نظر من جمعیت مهاجرین افغانی در ایران بیشتر از آنچه است که عراقچی بیان کرد شما یک سر شهر های ایران بزنید آن متوجه می شوید چقدر مهار وجود دارد

>>>   با همه احترامی که به دوستان ایرانی و دولتمردان هوشیار قایل هستم. باید خدمت جناب معاون وزیر خارجه ایران عرض کنم که مردم افغان که در ایران زندگی می کنند، بهتر است که به یاری شما آن کشور را ترک کنند. از وقتی که مشاور امور مهاجرین در صلیب سرخ هستم، همه برادران افغان که برای امور حقوقی شان مراجعه می کنند، بیسواد هستند و به شدت از این موضوع ضربه خورده اند. در حالی که همه افغان هایی که در دیگر کشورها بوده اند به درجات عالی و متعالی رسیده اند.
لطف بفرمایید و آن مردمان را از سرزمین تان اخراج کنید تا خیری به آنان برسد.
«خودفاخره »

>>>   هیچ خبری برایم خوشحال کننده تر و خفت بارتر از حرف های عراقچی برای اخراج مهاجرین نبوده!
خفتش میراث اشتباهات پدران مان هست و خوشحا..
مرضیه جوادی

>>>   در مباحث امنیت اجتماعی از دیدگاه باری بوزان، مهاجرت یکی از مباحث امنیت نوین است و این پدیده می تواند با سیاست های دولت ها به مساله ی مهمی از امنیت تبدیل شود. امنیتی کردن مساله ی مهاجران توسط ترکیه در جنگ سوریه و کسب امتیازهای مالی از اروپا، یکی از نمونه های جدید امنیتی کردن مهاجرت است.
عراقچی معاون وزیر خارجه ی ایران برای اولین بار، از اهرم فشاری بنام مهاجرین افغانستان در مقابل آمریکا سخن گفت. اینکه اخراج دسته جمعی دو میلیون مهاجر افغانستان عملاً امکان پذیر است یا نه، پرسشی است که به زمان نیاز دارد، اما عجالتاً دولت افغانستان برای ورود بحران جدیدی به افعانستان در پی تنش بین آمریکا و ایران باید آماده باشد. نکته ی ظریفی که عراقچی بدان پرداخته است این است که کشورهای دیگر باید پذیرای مهاجرین باشند. کشور های دیگر چه کشورهایی می تواند باشد؟ آیا این نکته تلویحاً فشار احتمالی بر اروپا تلقی نمی گردد؟ پرسش دیگری هم وجود دارد که سرنوشت مهاجران عراقی و پاکستانی مقیم ایران چه می شود؟ اگر مساله فشار اقتصادی است که فرقی بین مهاجرین کشورهای متفاوت نباید وجود داشته باشد!
داوود عرفان

>>>   یک حساب سرانگشتی
حتی اگر ۳ میلیون مهاجرافغان در ایران باشد(؟!)وحتی اگر از این تعداد۲ میلیون نفر (؟!)شغل ثابت(۳۰۰ روز کار درسال)داشته باشند که قرار باشد سالانه ۵ میلیارد یورو(در حدود ۹۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان )به خارج بفرستند یعنی هر افغان چیزی در حدود ۱۵۰،۰۰۰ تومان باید به خارج بفرستد.
آیا ۳ میلیون نفر افغان در ایران داریم؟!
چه تعداد کودکان،زنان،سالخوردگان،بیماران،معلولان،دانشجویان افغان شاغلند؟!
درآمد متوسط یک فرد شاغل ایران مگر بیشتر از ۱۰۰،۰۰۰ تومان در روز است؟!
یک فرد کارگر چقدر از درآمد خود را در ایران هزینه می کند با این تورم عجیب و غریب؟!
خرج آن یک میلیون نفر غیر شاغل را چه کسی پرداخت می کند؟!آیا منبعی جز همین دستمزد ها سراغ داریم
از خارج از ایران و از کشورهایی خلیج، اروپا و استرالیا هیچ پولی برای مهاجرین و امور مذهبی ونیز از طرف سازمان ملل وارد ایران نمی شود؟!
مگر دانشجویان در ایران رایگان تحصیل می کنند؟!
بحث های آرمان های انقلاب اسلامی،هم فرهنگی، همزبانی، شهدای افغانستانی دفاع مقدس، جنگ آدربایجان، بوسنی و دفاع از حرم اهل بیت در سوریه به کنار اگر یک جنگ جدید در منطقه بروز کند چه؟!
سید یاسر روشن

>>>   رهبری قبیله احمدزی در افغانستان اگر شرف داشته باشد، پس از اظهارات عباس عراقچی می بایست، در کمتر از یک ماه مکان و امکانات اولیه، جمع کمک هزینه های نقدی مخارج زندگی را به پناهجویان برگشتی به وطن پرداخت کند و شرایط بازگشت را پیش از آنکه ایران اخراج اجباری را در دستور کار بگیرد، فراهم سازد!
آنوقت قدر عافیت به دولت ایران مشخص می شود که داشتن ۲ ملیون نیروی کار که بدون هزینه دولت در جامعه ایران ادغام شده اند، چه نعمت بزرگی است.
حمید

>>>   شما با هم دعوا نكنيد
با اين شرايطي كه پيش ميرود لازم نيست دولت ايران اخراج كند
روزهاي سختي در انتظار ايران عزيز ماست.
چند وقت ديگه خيلي از ايراني هاي راحت طلب و افغاني هايي كه براي كاربه دنبال يك كشور سوم از ايران خارج خواهند شد

>>>   اونيكه گفته ايراني مفت خوره راست ميگه
چون ديگه دولت پول مفتي نداره به ما بده مجبوريم كار كنيم و شكممون را سير كنيم
شما بفرما برو اروپا شغلهاي مديريتي منتظر شماست ما هم ميتونيم شغلهاي رده پايين شما را بگيريم و از بيكاري دربياييم و شكم زن و بچه مون را سير كنيم

>>>   ایران :
...اگر فروش نفت به صفریرسد ، ازمهاجرین افغانستان میخواهیم تا ایران را ترک کنند....
جواب:
خیلی خوب!
هزاران مهاجر را که در جنگ ایران و عراق فرستادید ،کشته شدند وبرنگشتند و بیش از 10 هزار از مهاجران افغانستان را که در جنگ سوریه از جمع فرستادید کشته و معلول شدند ؛ همه را زنده کنید و برگردانید به خانواده های شان ، خانواده ها بدون تعلل و کمترین ضیاع وقت کشور ایران را ترک می کنند.
نظر موج

>>>   یک حرفی بود که عراقچی زد و گذشت ، این حرف هیچ وقت عملی نخواهد شد ، چون ملت و یک تعداد سیاسیون ایران علیه این حرف و سیاست عراقچی و امثال عراقچی است و حتی رهبری ایران این حرف را رد کردند و حتی اعلامیه علیه این حرف و سیاست پخش کردند و هیچ کسی موافق با حرف عراقچی نیست
در ضمن گفته های عراقچی بیشتر متوجه آمریکا و کشور های دست نشانده او بود
Ali Wahaj

>>>   چرا آقای چراغچی از میلیون دالری که روزانه از افغانستان به ایران قاچاق می شود چیزی نمی گوید؟
چرا از ورود روزانه 15 هزار راس گوسفند از مرزهای نیمروز و هرات به ایران کیلویی 15 هزار تومان چیزی نمی گوید؟
چرا میلیون ها سرمایه ای که هموطنانم از افغانستان و دیگر کشورها به ایران آوردند و اینجا سرمایه گذاری کردند نمی گوید؟
چرا از کشته های فاطمیون و کشته های جنگ عراق و ایران هموطنانم چیزی نمی گوید؟
و ده ها چرای دیگر ...
شیما کابل

>>>   محترم صاحب مهدی ثاقب//همیشه در همین سایت خوب واوارزشمندafghan paper نوشته های زیبایتان را میخوانم که گاهی طنز هم می نویسید که بسیار دلنشین است. دستگاه دیپلماسی خارجی دولت کنونی ایران که چهارسال دوم خود را تیر میکند ازسال 92 روی کار امده است وامریکا ودول اروپایی را با سیلستهای خود امیدوار کرده است.ایران کشوری بزرگ با مردمی بزرگ دارد با ذخایر فسیلی واب وهوای متنوع واز همه مهمتر رهبری دانا وهوشیار وبیدار دارد وبرخلاف دولتمردان ان که اگر همین رهبر را نداشتند داعش وسربازان رژیم اشغالگر قدس وسربازان امریکایی درسرکهای ان گام مبزدند.تنوع محصولات کشاورزی در حد خودکفایی انقدر که بتواند دور خود دیوار بکشد وروی پای خود استاد کند.اما متاسفانه دولتهای ناتوان ومرعوب غرب بخصوص دولت کنونی ونفوذی ها در تمام ساحات نمیگذارند ایران به اهداف عالیه انقلاب اسلامی برسد البته با همه خیانتها بازهم ایران است که درمنطقه پیدل ایست گپ اول را میزند وچون کشور ما نیست که اگر غنی رییس جمور ما در سرک موتری که درایورش یک سرباز امریکایی باشد دولت افغانستان حق محاکمه اورا ندارد وباید سرباز امریکایی در امریکا به محکمه برود بله محترم مهدی ثاقب استقلال واقعی هزینه دارد وایران دارد هزینه استقلال واقایی خود رامیدهد به گفته های اکثر اقتصاد دانان امریکایی واروپایی تحریم های امریکا20 یا سی فیصد بر اقتصاد ایران اثر گذار است و70 تا80فیصد براثر بی تدبیری وکارشکنی خود مسئولین دولتی است که درحقیقت خود تحریمی دارند وپا به پای امریکا ودر خدمت ان است.این تحریمهای امریکا اگر درهر کشوری دیگر اجرا میشد اقتصاد انرا نابود می کرد.فقط امریکا 7بیلیون دالرز در میدل ایست وبرای داعش هزینه کرد عربستان وهابی امارات وقطر وترکیه هم مجموعابه همین میزان وحتا بیشتر خرج کردند تا داعش را سرپا نگهدارند وسوریه وعراق را در سلطه داعش( امریکاورژیم اشغالگر قدس و وهابیزم) نگهدارند اما با همه تحریمها وکارشکنی ها ووجودهمین عباس عراقچی ها ایران در منطقه گپ اول رامیزند.یعنی بگویم این انقلاب اسلامی ورهبر انست که قدرت دارند وایران اصلا متکی به دیپلم مات هایی مانند عراقچی نیست من مطمئن هستم این فرد حتما عذرخواهی خواهد کرد وخودش میفهمد که بی تدبیری وخامی کرده وخلاف منافع ملی ایران گپ زده حتا اگر واقعادولت حسن روحانی ودستگاه دیپلماسی اش قصد داشت مهاجرین هموطن ماراعذرشان را بخواهدنباید انرا رسانه ای میکرد این گرا دادن به امریکایی ها واتحادیه اروپا است که ما توان مان انقدر ضعیف شده که عذر مهاجرین افغانستانی را می خواهیم حال چرا مها جرین افغانستانی مگر سایر کشورها از جمله عراق مهاجر در ایران ندارند؟ مشکل مسایل دیگر است که خود عراقچی خوب میداند.یعنی فشار به ترامپ وسازمان ملل متحد واتحادیه اروپا؟؟؟امریکایی که روز اول حمله به عراق فابریکه شیرخشک اطفال عراق را بمبارد وتخریب میکند برایش فرقی میکند که هزاران مهاجر از ایران بروند؟؟ این نشان میدهد عراقچی از سیاست ودشمن شناسی هیچ نمیداند//
داکترعبدالرب اچک زی

>>>   فکر کنم ایران یادش نمیاید چقدر منفعت میبرد از مهاجرین افغانستانی ما..اباد ساختن کشورش با مزد کم.پیروزی سوریه باجوانان افغانستان وامثال اینها
نیلوفر ازکالیفرنیا

>>>   کاربری که سالها در ایران زندگی کردی و میگویی چیزی در ایران برای از دست دادن نداری پس چرا انقدر آشفته شدی از سخنان عراقچی تو اگر اهل جنگ بودی از جنگ افغانستان به ایران فرار نمیکردی کشوری بعد از ۴۰ سال و در شرایط سخت اقتصادی بخاطر شرایط بد خودش خواستار خروج شما مهاجران افغان شده شما تشریف ببرید به کشور دیگری یا به افغانستان برگردید چرا وقتی سفیر افغانستان از شما خواست به افغانستان برگردید ناراحت نشدید ولی وقتی عراقچی گفت ناراحت شدید ؟ شما برای زندگی ایران آمدید آب را که دولتتان بر ایران بسته قاچاق مواد مخدر که به ایران میکنید چند میلیون جا را که در ایران اشغال کردید به ایران که فحش میدهید ۴۰ سال هم به تاجیکستان بروید زبانشان هم دری است فحاشیهایی که شما دارید هیچ مهاجری ندارد به نظرت چرا از اخراج مهاجران پاکستانی یا عراقی چیزی نمیگویند مقامات ایران؟ چون نه آنها اندازه شما زیادند نه اندازه شما زبان دراز و فحاش و گستاخ نه مثل شما مرتکب جرائم مختلف میشوند تشریف ببرید به افغانستان یا تاجیکستان یا هرجای دیگری جز ایران که میگویی چیزی برای از دست دادن در ایران نداری اما برای ماندن در ایران تقلا میکنی و شاخ و شانه میکشی

>>>   ایران از برکت خون افغان‌ها، امن است

یادداشت حاضر به ارایه آمار و ارقام غیرواقعی «عباس عراقچی» معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران درباره مهاجرین افغانستانی مقیم ایران، نمی‌پردازد زیرا از دیشب تاکنون پاسخ‌های بی‌شماری به این ادعاهای تهی و پوچ داده شده است. اکنون سؤال این است که چه کسی زمینه را فراهم کرد تا عراقچی به صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بیاید و در امنیت کامل سخن بگوید؟ برای ارایه پاسخ، اندکی به عقب برمی‌گردیم.

آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران طی سخنانی در تاریخ ۱۳۹۴/۱۱/۵ بیان داشت: "اگر این‌ها [افراد اعزامی از ایران به سوریه] مبارزه نمی‌کردند، این دشمن می‌آمد داخل کشور [ایران]، ما باید اینجا در کرمانشاه و همدان و بقیه‌ی استان‌ها با این‌ها [داعش و تکفیری‌ها] می‌جنگیدیم و جلوی این‌ها را می‌گرفتیم."
او همچنین در مورخ ۱۳۹۵/۴/۵ نیز گفت: "کسی که از اینجا [ایران] می‌رود در عراق یا در سوریه به‌عنوان دفاع از حریم اهل‌بیت در مقابل این تکفیری‌ها می‌ایستد، در واقع دارد از شهرهای خودش دفاع می‌کند."
رهبر ایران در تاریخ ۱۳۹۵/۱۰/۱۶ هنگام دیدار با اعضای خانواده‌های جان‌باختگان جنگ سوریه نیز گفت: "اگر جلوی بدخواهان و فتنه‌گران که دستمایه‌ دشمنی آمریکا و صهیونیسم هستند، در آنجا گرفته نمی‌شد، باید در تهران و فارس و خراسان و اصفهان جلوی آن‌ها را می‌گرفتیم. این‌ها دشمن را زمین‌گیر کردند"

اینکه شهروندان افغانستان از ایران با چه هدف و نیتی به سوریه رفتند، نظرات مختلفی ارایه شده و قضاوت‌های زیادی صورت گرفته و آیندگان نیز درباره این مقطع از تاریخ ایران و افغانستان قضاوت خواهند کرد اما بر اساس نص صریح رهبر ایران، کسانی که از ایران به سوریه رفته و می‌روند، ضمن دفاع از حریم اهل‌بیت، از مرزها و امنیت ملی ایران نیز دفاع کرده و می‌کنند. این نکته هم بر کسی پوشیده نیست که ستون اصلی مدافعان حرم، لشکر فاطمیون است که عمدتاً از شهروندان افغانستان تشکیل شده است. «سید زهیر مجاهد» معاون فرهنگی لشکر فاطمیون، در قوس/آذر ۱۳۹۶ با حضور در «برنامه۵۷» شبکه پنج تلویزیون ایران، بیان داشت که در حال حاضر، تعداد اعضای فاطمیون به ۲۰ هزار نفر می‌رسد. وی در همین برنامه تصریح کرد که تاکنون "لشکر فاطمیون حدود ۲۰۰۰ شهید تقدیم کرده است."

با این توضیحات، اکنون به سؤال بالا، پاسخ می‌دهیم. عراقچی با عبور از دریاچه خون شهدای مدافع حرم و لشکر فاطمیون و از برکت خون‌های افغان‌ها که ایران را برای عراقچی و امثال عراقچی امن کرده‌اند، به صداوسیما آمد و مهاجرین افغان مقیم ایران را به اخراج تهدید کرد.

توضیح عکس: این تصویر یکی از قطعات شهدای مدافع حرم و شهروندان افغانستان در بهشت رضای مشهد است. در بهشت رضای مشهد، دو قطعه از شهدای مدافع حرم وجود دارد. در حقیقت، این قطعه، یکی از چندین محل دفن شهروندان افغانستان در ایران است که به گفته رهبر ایران، برای امنیت مرزهای ایران جان داده اند.

مرادی

>>>   به هزیان‌گویی ها و آمار و ارقام مضحکی که جناب عراقچی ارائه کرد کاری ندارم اما به عقیده من باعث و بانی تمام این حرف‌ها و موضع‌گیری‌ها و رفتارهای مشابه، در حقیقت زمامداران افغانستان هستند که در طول چند دهه اخیر چنان بلایی بر سر کشور و مردم آورده‌اند که شهروندان افغانستان، در داخل کشور امنیت جانی ندارند و در خارج از کشور امنیت روانی.
متاسفانه تعصب و جهالت و کوته نظری به اصطلاح رهبران و مقدم بودن همیشگی منافع شخصی و خانوادگی آنان بر منافع ملی و میهنی و معاملات آشکار و پنهان آنان بر سر جان و مال مردم در طول چند دهه اخیر، باعث شده است تا ذره‌ای آبرو و حیثیت و اعتبار و اقتدار برای افغانستان باقی نماند و هر کس و ناکسی به خود اجازه دهد با سخیف ترین الفاظ به مردم و کشور افغانستان توهین و جسارت نماید و آب از آب تکان نخورد!
از ماست که بر ماست!
سید محمد حسینی

>>>   در این پرسش خوب بیاندیشید و مسولانه پاسخ دهید!

پرسش های اساسی که هر افغانستانی از خود باید بکند و مسولانه در پی پاسخ دادن به آن‌ها باشد این است که چرا ما یک‌ ملت همیشه آواره و دربدر هستیم؟ چرا باید ما به عنوان اتباع یک کشوری به نام افغانستان در تمام جهان مورد تحقیر و تخفیف قرار گیریم؟
به راستی! چرا ما صاحب سرزمین و کشوری آباد و آزاد و متمدن نیستیم؟ چرا ما دارای دولتی پاسخگو و مسول و خدمت گذار و اخلاقی نیستیم؟ چرا ما ملتی کم سواد، فاقد تحلیل و درک درست از منافع ملی خود هستیم‌؟ چرا نخبگان ما غالبا خاین و دزد و عوام فریب و مزدور بیگانه هستند؟
خواهشا همه دوستان در حد توان و ظرفیت خود پاسخی به پرسش های فوق بدهند؟ این پاسخ ها سبب خواهد شد تا راه حل هایی را برای بحران کنونی افغانستان پیدا نماییم. راه حل هایی که مطمنا زمینه ساز تولد یک کشور آزاد و آباد و پیش رفته و ملتی متمدن و دارای حرمت و کرامت خواهد شد!
عارف رحمانی

>>>   محمد نسيم جعفری
و اما مهاجرین ما در ایران!

اگر تحصیل فرزندان مهاجر در ایران را که با مشقت زیاد به دست آمده در نظر نگیریم؛ مهاجرین ما در ایران هیچ دستاورد دیگری نداشته‌اند، از نظر روحی و روانی تحت فشار بوده و از نظر اقتصادی نیز فقط در حد روزمره‌گی خرج خانواده‌های شان را تأمین کرده که در حال حاضر به دلیل گرانی اجناس و بالا نرفتن دست‌مزد کارگر، حتی از تأمین خرج خانواده‌های شان نیز عاجزند، لذا اگر وضع همینگونه پیش برود بدون کدام اجبار از سوی شما، مهاجرین خودبه‌خود ایران را ترک خواهند کرد.

آن‌هایی که سال‌ها پیش از ایران به کشورهای دیگر و حتی افغانستان رفتند، به مراتب وضع‌شان بهتر از مهاجرین ما در ایران است، مهاجرینی که یک روز زودتر از ایران خارج شوند، در بسیاری امور، یک روز از مهاجرین مقیم ایران جلوتر خواهند بود. اما آنچه باعث تأسف است این است که چرا همه کلسه و کوزه بر سر مهاجرین شکسته می‌شود؟.

>>>   خاطره‌ای از زندگی در ایران

در سالهای پسین اقامت در ایران، ناخودآگاه یاد گرفته بودم تحقیر "افغانی" بودن را با طنز تلافی کنم. با دوستان دَم ایرانی در محلات بالاشهر تهران و یا اصفهان که قدم می‌زدیم، معمولن صاحبان فروشگاه‌های لوکس، مخصوصن فرش فروشی‌ها، مرا خیال جنوب شرق آسیایی‌ها می‌کردند و با انگلیسی دست و پا شکسته سعی در جلب نظرم می‌نمودند. من هم برای دقایقی بدون شفاف سازی و دروغگویی، کمی چانه می‌زدم و دوستانم هم ادای مترجمم را درمی‌آوردند. در آخر به فارسی می‌گفتم همزبان و همشهری خودتان هستم و زیادی گران حساب می‌کنید. واکنش‌شان را خودتان می‌توانید حدس بزنید.

یکی دو مورد که فکر می‌کردیم واکنش آخر خیلی نامتمدنانه باشد، با همان هویت خارجکی عاریه‌ای و بدون شفاف سازی خود را خلاص می‌کردیم و الفرار تا از خنده منفجر نشویم.
صابر جعفری

>>>   هشدارعراقچی شوخی نیست؛
************************
به باورمن هشدارعباس عراقچی درمورد اخراج مهاجران افغانستانی، برخاسته ازهمان سیاست « مهاجرستیزی » جمهوری اسلامی ایران است که در طی این 18 سال به موازات ، اخراج اجباری مهاجران راعملی کرده وگاهی اخراج جمعی از مرز 80 هزارنفرهم گذشته است. حتی این سیاست غیراسلامی وغیرانسانی را جمهوری اسلامی ایران، با ریختاندن خون مهاجران بی پناه هم اعمال کرده است.
لذا باید سخنان عراقچی را جدی گرفت، چون تجربه نشان داده است که نماینده با صلاحیت دولت ایران درامورمهاجران، حرف آن اهداف پشت پرده را میگوید که قبلا دراتاق های فکر، پیرامون آن بحث وفیصله صورت گرفته است.باقی برشماری ارقام ها ، درمورد هزینه تحصیل دبیرستان ها ودانشگاه ها ، فرصت های شغلی وغیره همه رنگ ولعاب ماهرانه ای است که میخواهند روی « اخراج اجباری مهاجران افغانستانی » پرده بکشند وهم ازاین اخراج به عنوان نخستین حربه، علیه امریکا استفاده کنند. ازنظرمن باید چند اقدام جدی در داخل افغانستان صورت گیرد که :
- دولت افغانستان از طریق وزارت خارجه ووزارت امورمهاجرین، درمورد سخنان عراقچی توضیحات لازم را بخواهد. ونیت دولت جمهوری اسلامی ایران را در قبال مهاجران برای مردم افغانستان، بدون هرگونه مماشات واضح نماید.
- دولت افغانستان با دولت جمهوری اسلامی ایران وارد مذاکره جدی گردد وبطور قاطع ازحقوق مهاجران خود دفاع نماید. اگردولت دراین دفاع ناتوان است. به ملت مراجعه نماید.
- دراین سالهای درد وهجرت، مهاجران افغانستانی درقبال همه برخورد های خشن، غیر اسلامی وغیرانسانی جمهوری اسلامی ایران، توان حتی یک « مظاهره » را برا ی دفاع ازحق شان نداشته اند. لذا نباید بنا را برآن بگذاریم که مهاجران در ایران مانند کشورهای غربی صدای خودرا درتجمعات مدنی بلند کنند. لذا باید نهاد ها ی مدنی ، سازمان های مدافع حقوق بشربخصوص سازمان مستقل دفاع ازحقوق بشرافغانستان، تحت رهبری سیما سمر، صدای مهاجران افغانستانی را به سازمان ملل متحد وهمه نهادهای جقوق بشری بین المللی برساند.
آخراینکه من حد اقل هشدارعراقچی را شوخی نمیدانم ، چون تجارب تلخی در زمینه تا حد کشتارمهاجران وجود دارد، وجمهوری اسلامی ایران ازهرزمینه ای که ممکن باشد علیه مهاجران افغانستانی استفاده میکند. همان جمهوری اسلامی که رهبرش میگوید که ستون فقرات اصلی شکست داعش درسوریه لشکر فاطمیون متشکل ازبرادران افغانی ما بوده است، اما اینک که به هدف رسیده است، همتباران وهم میهنان این لشکر را میخواهند از کشورشان بیرون کنند.
باید برخاست وازمهاجران میلیونی افغانستانی درایران دفاع کرد. چون متاسفانه رژیم چماق بدست ولایت فقیه تحت رهبری خامنه ای، تمام سازو کارهای دفاع ازحق مهاجران داخل ایران را ازآنها سلب کرده است. کوچکترین اعتراض بهانه سازی می شود وبعد هم به جوخه اعدام سپرده میشود. کی میداند که صدها اعدامی مهاجرافغانستانی به اتهام قاچاق مواد مخدر، اعتراض کنندگان ضد راهکارهای غیراسلامی وغیرانسانی دولت جمهوری اسلامی ایران بوده باشد؟
آرزومندم که رهبران سنتی هزاره ، جامعه مدنی وهمه نهاد های مدافع حقوق بشری افغانستان در این زمینه بی تفاوت نباشند. بخصوص استاد محقق که در وصف سجایای قاسم سلیمانی وحشد الشعبی، دهن مبارکش تا بنا گوش بازگردید. حال یاران سلیمانی به صراحت میگویند اگرصادرات نفت ما به صفربرسد، آنگاه عذرمهاجران سه میلیون مهاجر افغانستانی ( اکثریت مطلق هزاره ) را میخواهیم.
علی تقوایی

>>>   اگر خودت هم مجبور شوی این کار را می کنی.
او که به دقت و سنجیده حرف می زد در صورت که خیلی مجبور شویم.....
تقصیر از زمامداران کثیف و فاشیست خود ما است نه کشور مردم.
ایران با تمام بدی ها و شیطنت هایش این مورد حقش است.
ما وقتی در مملکت خود بها نداشته باشیم چه رسد به مملکت بیگانه.
# ملت قدر نشناس ایران.
#حکومت فاشیست خود ما.
رضا اخلاقی

>>>   بازهم در باره مهاجرین افغانی و ایران :

دیروز در پستی گفته های عباس عراقچی را و تهدید اینکه در برابر فشارها و تحریم های غیر انسانی امریکا ممکن است ایران هم اگر درآمد وی از نفت به صفر برسد یک تصمیم غیر انسانی بگیرد و ۳ میلیون مهاجر افغانی را اخراج کند. این حرفهای عراقچی که درحقیقت پیامی به امریکا ( صاحب اختیار واقعی در افغانستان) بود، غیر قابل قبول است. به همین سادگی نمیشود با سرنوشت میلیونها انسان که در اثر جنگ، بیعدالتی و فساد و ناکارآمدی دولتمردان کشورشان آواره شده اند بازی نمود وترس و دلهره در میان آنها ایجاد کرد.
اما کاربران شبکه های اجتماعی و رسانه ها بیکباره احساس ناسیونالیسم افغانی شان به جوش آمده و هر چه که دلشان خواست نثار ایران نمودند. در یکی از صفحات حتا خواندم که اگر ایران به خود حق میدهد که به افغانهای مهاجر توهین کند آنها هم حق دارند به سوریه نروند و حق دارند به کشور خود بر گردند !! کمتر جایی خواندم که در برابر تحریمهای غیر انسانی امریکا علیه کشور ایران که مردم را (و مهاجرین را) صدمه میزند حرف بزنند. بویژه جایی نخواندم که به علل اینکه چرا هنوز ۳ میلیون مهاجر افغان در ایران زندگی میکنند و هر روز علیرغم تحقیر و توهینی که میشبند بازهم تلاش دارند که به این کشور بروند توجه کنند . آنها از جنگ، فقر، بیعدالتی، فساد و ناکار آمدی دولتمردان کابل به ایران پناه میبرند. اکثرآ مجردها میروند، کارهای سخت و دشوار را میپذیرند تا پولی کسب کنند و به فامیلهای خود در افغانستان بفرستند. در همان حال نابرابری روز بروز در افغانستان اضافه میشود، فساد و حیف و میل پول بیت المال توسط دولت و اطرافیان آن از یکسو ثروتهای باد آورده، شهرک ها و حسابهای بانکی در خارج را بار میآورد و از سوی دیگر فقر و درماندگی تا حدی است که اکثریت مردم زیر خط فقر زندگی میکنند.
نه دوستان محترم، ایران حق بر گشت مهاجرین به کشورشان نگرفته. این دولت افغانستان است که با عذر و زاری از ایران و سایر کشورها درخواست میکند که مهاجرین را نگه دارند چون خودش توانایی دادن کار، سرپناه و نان را به آنها ندارد. این جوانان تحصیلکرده بجای افتادن در دام ناسیونالیسم کور واقعیت را نگاه کنند. مهاجرین افغان نه به درخواست حکومت کابل و نه به درخواست دولت ایران، این کشور را ترک نمیکنند. اگر بکنند، از حق برگشت خود زمانی استفاده میکنند که بالا رفتن نرخ دالر و کاهش در آمد آنها را مجبور به برگشت بکند. سال گذشته در فاز اول تحریمهای امریکا و بلند رفتن نرخ دالر موجب برگشت داوطلبانه بیش از ۷۰۰ هزار مهاجر افغان گردید.
کریم پاکزاد

>>>   کاش بیشتر می نوشتید
مثلا اگر این جنجال به آن مرحله که عراقچی گفت اگر برسد
در آن صورت سرنوشت مردم چ میشود
بازگشت به وطن
یا مقصد کشورهای اروپایی میشود؟
نرگس سادات

>>>   بدماش(بدمعاش)محله، قصاب گردن کلفت دیوانه و پینه دوز کوچه

روایت کرده اند که در ایام ماضیه در یکی از روستاهای بلاد خراسان بدماشی کردن کلفتی زندگی می کردی که مدعی بودی؛ عیاریست جوانمرد و داد مظلومان همی ستاند و امنیت دهکده را پاسبانیست نیکو.

از قضای روزگار قصاب دیوانه یی در دهکده پیدا شدی و عربده کشان روزگار مردمان سیاه کردی و اموالشان به تاراج بردی....

مال باخته‌ای زیان دیده‌یی به درب سرای بدماش آمدی و شکایت قصاب بدو کردی و دادخواهی از او بخواستی.
بدماش،شمشیر و زره و سِپَر برتن بیاراست و به دادخواهی مظلوم کمرهمت ببست و چون به دکان قصاب برسید،ناگهان از هیبت و صلابت قصاب دیوانه ترس بر وجودش مستولی شد و چون نیک بر خیابان نظرانداخت متوجه شد که پینه‌دوز فقیری در کنار دکان قصاب بر زمین نشسته و از شدت ضعف بر خود همی لرزد.
بدماش رو به مالباخته نموده گفت: می خواهی پدر این پینه دوز حقیر را دربیاورم تا زهر چشمی از قصاب ظالم و ستمگر گرفته باشم؟
مرد مظلوم به او نگریست و راه خود را گرفت و رفت....

انگار بازیگران جهان معاصر ما نقش عناصر داستان بالا را بازی می کنند؟
تا دیروز ایران قرار بود: تنگه هرمز را بندد، باب المندب را تهدید نماید،عربستان را نابود کند،منطقه را به آتش بکشد، عقاب خلیج فارس باشد...
حالا بعد از آن همه شال و کلاه کردن،شمشیر را برای اخراج مهاجرین افغانستان مقیم ایران از نیام کشیده است تا ترامپ را ادب کند،فاعتبروا يا أولي الأبصار
عبدالحی خراسانی

>>>   بسیار بجا و سنجیده نوشتید
ولی حال مهاجرین افغان هم از این پیش آمد استقبال کنند و هیچ مهاجری دیگر حقارت و زندگی حقیرانه را در ایران قبول نکند و بساط را بر چیده و به وطن بر گردد
چرا که شرایط زندگی در ایران حال دشوار تر از افغانستان است.
ظریف ادیب

>>>   بنظرم خود عراقچی آمریکایی است

>>>   نظر موج
کسی افغانها را به زور به جنگ نفرستاد خودشان داوطلبانه میروند ضمنا بسیاری از هموطنانت در ایران به قاچاق مواد مخدر ، گدایی و تجاوز مشغولند و بسیاری مرتکب قتل شده اند آن به اصطلاح شهدا به اینها در دیگر تمام شد به کشور خودتان برگردید

>>>   دفاع مقام های ایرانی از مهاجرین افغانستانی در ایران قابل ستایش است
ما مهاجرین افغانستانی تمام مردم ایران را به یک چشم نمی نگریم و اینگونه سیاستمداران را افراد دوتابعیتی به نفع غربی ها میدانیم نه ایرانی دلسوز به نظام.
شکریه حیدری تهران

>>>   سلام. آقای عراقی آن وقت که برای مذاکره با آمریکا در پوست خود نمی گنجیدی باید فکر میکردی
شما حرف رهبری خود را به زمین گذاشته و به توصیه های ایشان عمل نکردی...
با این اظهارات سطحی و غیر قابل قبول راه به جایی نخواهید برد...
به فکر جواب خون شهدا ی فاطمیون باشید...

>>>   این مهاجرین افغانستانی قرار است تا چه مدتی در ایران و پاکستان بمانند؟
اگر بودجه وزارت مهاجرین در این 18 سال برای زمینه سازی برگشت مهاجرین استفده میشد تا حال همه مهاجرین برگشته بودند.

بودجه شورای صلح و وزارت مهاجرین و وزارت تکثیر مواد مخدر و دفتر بی بی گل تماما" برای برگشت مهاجرین استفاده شود و تا پیش از شروع زمستان همه مهاجرین برگردند به وطن و در دشت های کابل تا قندهار و کابل تا مزار توزیع نمره صورت بگیرد و شهرک های مدرن احداث کنند.

>>>   یک ضرب المثل بود که وقتی زورش به خود خر نرسید به پالانش می زند. جناب عراقچی اگر افغانی بیرون شود دیگه سبزی مرغ سیب زمینی خیار گوجه می شود ده برابر تحریم آمریکا.

>>>   احمدی
بدون شک که موضوع مهاجرت و مهاجرین یکی ابزار های نو در سیاست کشور ها مبدل شده است تاثیرات قابل چشم گیر در تصمیم گیری ها ی در سطح داخلی و خارجی دارد بخوصوص در کشور های که مهاجرین از یک عده آزادی های برخوردار هستند مانند آزادی بیان ، تظاهرات و حق رای
، ترامپ با آمدنش بر مسند قدرت اولین قدامش ضد مهاجرین بود ممنوع قرار دادن مهاجرین مسلمان چند کشور و ایجاد دیدار استحکامی با مکزیک و یا هم در کشور فرانسه با روی کار آمدن منویل مکغان که طرف دار مهاجرت قانونی بودند وقایل شدن یک سری حقوق و مهاجرین .

من به عنوان یک افغانستانی به ایرانی ها حق میدهم هر نوع موضع گیری در قبال مهاجرین داشته باشند چرا که ما یک حکومت در چند سال گذاشته نداشتیم حد اقل بصورت نسبی زمینه کار ‌ و اشتغال را برای مردم فراهم بسازد ، تا چه مدت کشور های همسایه امهاجرین افغان را خوش آمدید بگویند

>>>   با سلام
رهبر انقلاب ایران سال پیش دستور دادند تمامی کودکان افغانستانی تحت هر شرایطی باید در مدرسه ثبت نام کنند و درس بخوانند.ما مردم ایران دولت حسن روحانی را غربگرا میدانیم اصلا به فکر اهداف انقلاب اسلامی ایران نیستند تازه مگه حرف اقای عراقچی تا شورای امنیت ملی تصویب نکند مگر اجرایی میشود هیچ وقت شورای امنیت ملی ایران این موضوع را تصویب نمیکند، این حرف اقای عراقچی برنامه ریزی شده باند اقای ظریف است که چراغ سبز به امریکا نشان دهند .... بر اینها که مملکت ایران را به فنا دادند، کجاست احمدی نژاد که مقابل امریکا می ایستاد.ما همیشه بر خلاف دولتمران مان مردم افغانستان را برادر و خواهر خود میدانیم

>>>   زنده باد دوستی پایدار وخلل ناپزیر ما باایرانیهای عزیز واگاه.با پاکستان دشمنی کردید چهل سال است که شربت را میچشید.حال شروع کردید به جان ایران.عقل نباشد جان در عذاب.
عاقل

>>>   چرا متوجه نمیشید که ظریف وعراقچی ربطی به ما ایرانی ها ندارند این ها غرب گرا هایی هستند که درجهت منافع غرب عمل میکنند واین کار هم دراصل برای ضربه زدن به ایران انجام دادند لطفا برید صفحات ایرانی رو ببینید که مردم وسیاستمداران ایران مخالف سخنان اشان هستند وخواستار استعفا کلا بزارید یه اصل کلی رو براتون بگم صداوسیما وسینما ودولت فعلی ایران ووزارت خونه هاش پیاده نظام غرب هستند وهیچ ربطی به جمهوری اسلامی ایران ومردم ندارند ضربه هایی که خود ایرانیا از این قشر خوردن کمتر شما نیست پس لطفا منصفانه موضع گیری کنید

>>>   تعداد مهاجران هموطن مان در ایران از سال 1357 به بعد بین سه تا چهار میلیون نفر در نوسان بوده ومردم ایران طی چهل سال خوب یابد میزبان مهاجران هموطن مان بوده اند. سال 2015 چیزی درحدود یک میلیون مهاجربه اروپاآمد فغان کشور های اروپایی به آسمان بلند شدوتا هنوز مشکل اقامت تعداد زیادمهاجران حل نشده است وکشور مختلف یک قاره درگیر مسئله مهاجرین اند.فکرش رابکنید ایران که ازنظر اروپایی ها یک کشور انکشاف نیافته وجهان سومی به حساب می آید این همه سال به ما پناه داده وزمینه کاروتحصیل مارافراهم کرده است سزاوار این همه بدگویی است؟ انصاف داشته باشید هموطنان عزیز!من به عوض همه ای آنهاییکه بدوبی راه گفته اند ازمردم صبور ایران عذر خواهی می کنم وسپاسگذارشان هستم.

>>>   🔷سیاست خارجی واقع گرا،حاشیه ای بر سخنان عباس عراقچی
✍️دکتر محمدعلی بهمنی قاجار (وکیل دادگستری‌و‌حقوقداندبین الملل)

دکتر عباس عراقچی در سخنانی گفته است که اگر تحریم های امریکا بر اقتصاد ایران اثر بگذارد و اروپا نیز کمکی به ایران ننماید ، ایران دیگر نمی تواند به میزبانی از خواهران و برادران افغانستانی اش ادامه بدهد ، این سخنان از چند منظر قابل توجه و بررسی هستند :
۱. باز کردن مرزهای ایران، یکی از معدود ابزارهای عملی و موثر ایران در برابر اعمال فشارهای امریکا و همراهی ضمنی اروپا با این فشارها است، باز کردن مرزها تنها به خروج مهاجران افغانستانی منجر نمی شود، از سویی دیگر با عدم نظارت کامل بر مرزها احتمال تسهیل ترانزیت مواد مخدر و حتی سلاح و سایر تجارت های غیر قانونی نیز بیشتر خواهد شد و دود این مسایل در وهله اول به چشم اروپا خواهد رفت ، چرا ایران باید برای تامین اروپا عهد شکن ، مازاد بر تعهدات خود هزینه بدهد ؟
۲. مهاجران افغانستانی از حضور در ایران ناراضی هستند باز کردن مرزها به آنان کمک خواهد کرد که به سرزمین های دلخواهشان در اروپا بروند این که اروپایی ها آنان را نپذیرند نشان دهنده عدم صداقت آنان در ادعاهای حقوق بشری شان خواهد بود .
۳. تجربه تاریخی نشان داده که حضور گسترده مهاجران افغانستانی در ایران نه تنها به پیوند و همبستگی افغانستانی ها و ایران منجر نمی شود بلکه بر تضادها و سو تفاهم ها می افزاید ، پایان داستان مهاجرت شاید در کوتاه مدت تنش هایی را به همراه داشته باشد اما حتی در میان مدت به دوستی و نزدیکی بیشتر میان ایران و افغانستان می انجامد .
۴. اروپایی ها مدعی میراث داری از حقوق بشر هستند ، تکلیف به عهده آنان است که در مقابل همراهی خود با تحریم های ضد انسانی امریکا ، پاسخگوی عواقب و پیامدهای انسانی موضوع باشند .
۵. ریاست جمهوری افغانستان بارها تاکید کرده که حتی یک قطره آب رایگان به ایران نمی دهد این در حالی است که در عمل حتی حقآبه مسلم ایران را در هیرمند رعایت نمی کند ، سیاستی که عملا سیستان ایران را به سرزمین سوخته مبدل کرده است ، متاسفانه اندیشمندان و روشنفکران افغانستانی و حتی همین نخبگان مهاجران افغانستانی ساکن در ایران هیچ گاه علیه این سیاست ضد محیط زیستی و ضد انسانی دولن افغانستان موضع شفاف و قاطعی اتخاذ نکردند .

در پایان هدایت مهاجران افغانستانی از ایران به سوی اروپا یا عودت دادن آنان به کشورشان می تواند مزه تحریم های ضد ایرانی را به اروپایی ها و حتی امریکا بچشاند و در عمل یکی از معدود راهکارهای ایران برای پاسخگویی به تحریم و فشار امریکا و همراهی عملی اروپا با این فشارها است ، اقدامی کاملا منطبق با خقوق بین الملل و در جهت اعمال حق حاکمیت ملی ایران و سخنان اخیر دکتر عراقچی را باید یکی از پخته ترین موضع گیری های تاریخ سیاست خارجی ایران دانست .

>>>   سوال
وقتی سه میلیون مهاجر زحمت‌کش افغان را تهدید به اخراج می‌کنید تا از این رهگذر اتحادیه اروپا را از سیل مهاجران بترسانید، دنیا چگونه دلسوزی شما را برای مردم فلسطین و لبنان و یمن و بحرین باور کند؟
در ۴۰ سال گذشته، بزرگ‌ترین مشکل ایران با آمریکا و اروپا و حتی با کشورهای عربی بر سر مسئله فلسطین بوده است. اگر به‌واقع مسئله اصلی شما، کمک به مسلمانان و مظلومان جهان است، چرا از ایران و افغانستان شروع نمی‌کنید؟ جز این است که در ایران، سیاست‌ورزی به ماجراجویی‌های ایدئولوژیک تغییر ماهیت داده است و شما جز درگیری با قدرت‌های بزرگ را در شاُن خود نمی‌دانید؛ البته اگر هزینه آن را مردم بپردازند؟
رضا بابایی

>>>   جناب آقای عراقچی سلام
ما مهاجران افغانستان در زمانه‌ی جنگ با عراق و داعش باشما«برادر» بودیم. البته ما ادعایی نداشتیم خودتان این برادری را جار می‌زدید.
باز هم البته ما به همان برادری در زمان جنگ و «اتباع بیگانه» بودن، در زمان صلح راضی بودیم. داشتیم سر به‌زیر و بی‌حاشیه به جریان سازندگی ایران کمک می‌کردیم که تحریم شروع شد. فشار تحریم را ما «اتباع‌بیگانه» بیش‌تر تحمل کردیم. حتما در جریان هستید که ما برای خرید گوشت‌دولتی، شکر و سایر اقلام موردنیاز زندگی، کارت ملی نداشتیم و قاعدتا هم نباید داشته باشیم.

ولی تمام دغدغه و سوال من این است که شما چرا ما را در زمانه‌ی اخراج از ایران« برادر و خواهر » خود می‌خوانید و می‌دانید. آن هم با آن لحن لطیف دیپلماتیک. یعنی سیاست تا این حد بی پدر و مادر است؟ یا کدام کاسه‌ی زیر نیم‌کاسه است؟
با تشکر
علی‌مدد رضوانی غزنیچی.

>>>   ما دیروز به خانواده‌ی خواهرمان که در کرج است، بیست و پنج هزار افغانی فرستادیم. آن‌ها عیال زیادند و مزدشان کفاف خرج‌شان را نمی‌کند. چهار برادر دیگرم هم در ایران است. سه-چهار سال می‌شود که هیچ پول نمی‌فرستند. قبل از آن سالانه حدود چهل‌هزار افغانی می‌فرستادند.
این در حالی‌ست که عراق‌چی می‌گویند چند میلیارد یورو از ایران خارج می‌شود. چند روز یکی از فامیل‌ها از ایران آمد. می‌گفت یخچال‌های مردم خالی‌اند.
مهریار

>>>   🔸رهبرانقلاب خطاب به خانواده‌های افغانستانی: همینقدر بدانید بنده‌ی حقیر به شماها افتخار میکنم

>>>   با سلام شاید که این آخرین قوت و زور جمهوری اسلامی ایران باشد درمقابل امریکایها که مهاجرین افغان را اخراج میکنیم که بالای آمریکا فشار بیاید امریکایها
نفت و گاز و پتروشیمی وصدها قلم دیگر را نشانه گرفته اند ایران در عوض زورخودرا به چار تا کارگر افغانی نشان گرفته به این میگن سیاست سلامی ...
معلم

>>>   باور کن آن عده افغانی های که در ایران زندگی می کنند.اکثریت این ها گیر ماندن این ها که آمدن برای این نیامدن که در ایران ماندگار شوند.
این به هوای اینکه از ایران راحت میتوانند به ترکیه ویا کشور های عربی امارات سفر بکنند ویا بطوری قاچاقی بروند.آمدن ایران .بیش از60 درصد شون اینجوری آمدن.آن قاچاق بر های لعنتی که این ها را بطوری قاچاقی از افغانستان بیرون می کنند.ویا انتقال میدهند چنین موارد را به این بدبخت ها پیشنهاد میدن.درخودي افغانستان هم کار های خیلی خوب وجود دارد وهم پولشان باارزش تر است.این ها بدترین کار سخت را در کشورهای بیگانه انجام می دهند اما درکشور خودشان شرمشان میآید وفکر میکنند که همچون کار های را انجام دهند غرورشان می شکند .
(علی مردان

>>>   بیخود شلوغش نکنید. عراقچی گفت مرزها رو باز میگذاریم تا مهاجران بروند اروپا. والا باید خوشحال هم باشید. این تهدید اروپایی هاست نه تهدید شما. ضمنا چنین حرفی فقط حرف یک معاون وزیر نیست. دست کم تصمیم شورای عالی امنیت ملی باید باشه.

>>>   ماشاءالله انقدر هم که معرفت دارید شماها، یک نفر هم پیدا نمیشه بگه آمریکا داره غیرقانونی مردم ایران رو تحریم می کنه و این کارش محکومه.

>>>   اگر امام خمینی »ره« زنده بود هرگز این گونه موضع گیری را تحمل نمی کرد. آقای عراقجی لطفا اصول سیاست خارجی ایران در قانون اساسی را مطالعه کنید. دست برداشتن از اصول انقلاب یعنی تسلیم شدن به آمریکا و غرب.

>>>   اول باید بگم آقای عراقچی در سخنانش بار ها از کلمه شاید استفاده کرده و همانطور که گفتم این سخنان بیشتر برای فرستادن پیام به اروپا است برای تعهد و اجرای تعهداتش در برجام است و اینم بگم ایشان در وزارت خارجه به عنوان معاون سیاسی مشغول به کار هستند و تصمیم گیری درباره موضوعات مهم‌ توسط افراد رده بالای کشور گرفته میشه همچنین این سخنان ایشان با واکنش منفی توسط اکثر سیاست مداران ایرانی مواجه شده (من تا حالا موافقی ندیدم) و اکثریت مردم هم با این سخنان موافق نیستند ، همچنین بهتره زیاد این سخنان را جدی نگیرید چون این ها هر روز یه چیزی میگن فردا یه چیز دیگه میگن و هفته دیگه کسی یادش نمیاد که چی گفته ‌ . ‌ در ضمن ‌‌چرا شماها منتظر هستین تا یکی اسم کشورتان را بیاورد و شما سریع بیاید و بکوبیدش ؟؟؟ مثل دفعه قبل که وزیرخارجه تان به جواد ظریف وزیرخارجه ما گیر داده بود که چرا در مورد مذاکره با طالبان سخانی گفته است در حالی که این سخنان را من چندین بار از زبان رئیس جمهور افغانستان شنیده بودم.
کیوان از ایران

>>>   آدرس اقلید هستم

>>>   زهیر فارابی :
پیشنهاد می دهم ایران برای تحت فشار قرار دادن اروپا اجازه دهد تا سوداگران مواد مخدر در افغانستان به طور آزادانه مواد مخدر را از افغانستان به اروپا ترانزیت کنند البته به این شرط که حق و اجازه توزیع آن در ایران را نداشته باشند . با اینکار اروپایی می فهمند که ما دیگر جوانان پاکمان را قربانی افیونی نشدن جوانان فاسد اروپایی نخواهیم کرد .

>>>   نویسنده گرامی لازم نیست شما برای سیاستمداران کشور ما متاسف باشید. اگر نگران آمار مهاجرین افغانی هستین چرا به این اشاره نمی کنید که چقدر وضعیت افغانستان بغرنج هست که هیچکدام از همولایتی های شما حاضر به ترک ایران نیست؟!!!
در شرایط تحریم کاملا طبیعیه که سیاستمداران ما هر نوع تصمیمی رو بگیرند و تاسف شما بهتره متوجه شرایط کشور خودت باشه.
ضمنا اینقدر نگران آمار نباش چون همین سیاستمداران با بخشندگی تمام به خیلی از فرزندان اتباع کشور شما شناسنامه ایران رو دادند.

>>>   به عنوان یک ایرانی باید در جواب بعضی از دوستان بی انصاف افغانستانی بگویم،
اولا:سخنان اشتباه یک نفر را نباید به پای یک ملت و کشور گذاشت. همچنان که ما سخنان بعضی از سیاستمداران شما را علیه ایران به پای مردم افغانستان نمی گذاریم.
ثانیا:ما دو کشور همسایه،هم زبان، هم دین و دارای اشتراکات فرهنگی هستیم و باید در غم و شادی هم شریک باشیم.
ثالثا:درست است مهاجران عزیز افغانستانی در کارهای عمرانی ایران فعال هستند. اما از این مهاجران کسانی هم هستند که در ایران سابقه قتل ، تجاوز ، سرقت و شرارت دارند.
رابعا:ببینید چند درصد مواد مخدر دنیا در کشور شما تولید و صادر میشود و مردم ایران در راه مبارزه با قاچاق آن چقدر شهید داده و هزینه می کند.
خامسا:تهدید به همکاری با آمریکا، عربستان و اسرائیل و... علیه ایران در حالیکه سالها است کشورتان تحت اشغال و ظلم بیگانگان است کار بسیار سخیف و زشتی می باشد.در پایان باید بگویم ما ممنون رزمندگان داوطلب افغانستانی در نبرد علیه صدام و داعش هستیم.اما یقین بدانید اگر شجاعت و اتحاد ایرانی ها علیه دشمن نبود کشور ما هم مثل افغانستان ، سوریه ، عراق و ... میشد.
ممنون

>>>   عراقچی؛ دیپلمات که اعداد ریاضی را نمی داند
برخلاف ظریف که دیپلمات ورزیده ای است، عراقچی هنوز خام است و ناشیانه حرف می زند.اودرمصاحبه اش سخنی گفت که باهرمقیاسی که بسنجیم ازپشتوانه منطق وعقلانیت به دوراست.اوگفت: هردانشجوی افغانستانی درهرسال۱۵هزار یورو برای ایران هزینه دارد.کافی است این عدد را ضرب در۴ سال و سپس باتومان معادل سازی کنید ازکجا سردرمیاورد!!
محمد عارف دولتشاهی

>>>   عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی جمهوری اسلامی ایران خواستار عذرخواهی سیدعباس عراقچی، معاون وزیر خارجه این کشور شد.
سیدعباس عراقچی در یک گفتگوی تلویزیونی گفته بود که اگر فشار تحریمها زیاد شود، مجبور هستیم که از مهاجرین افغانستانی بخواهیم ایران را ترک کنند.

عراقچی با اعلام اینکه ۳ میلیون مهاجر افغانستانی در ایران زندگی میکنند و این جمعیت بیش از ۲ میلیون فرصت شغلی را از ایرانیان سلب کرده، گفت که بعد از چهار دهه مهاجرین میتوانند ایران را به هر مقصدی که بخواهند ترک کنند.

سخنان عراقچی در حالی بیان می شود که رسانه ها از تحریم های جدید آمریکا علیه ایران سخن میگویند.
پس از مصاحبه آقای عراقچی، واکنشهای زیادی در شبکه های اجتماعی به راه افتاد.
کاربران افغانستانی در شبکه های اجتماعی با هشتگ #مرز_را_باز_کنید کمپاینی براه انداختند و خواهان عملی شدن گفته های آقای عراقچی هستند. این در حالی است که در دوسه سال اخیر، ایران مرزهای خود با ترکیه را بشدت کنترل میکند و اجازه خروج مهاجرین از این مرز را نمیدهد.

در ادامه وا‌کنشها به سخنان آقای عراقچی، رئیس سابق صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، عزت الله ضرغامی در تویتر خود نوشته است که سخنان آقای عراقچی باعث رنجش مهاجرین افغانستانی شده است و با یک عذرخواهی ساده حل میشود.

>>>   حالا بنده خدا مگر چه گفته.نظر شخصی خود اش را اعلام نموده.مگر در افغانستان چه مشکلی وجود دارد.که مهاجران نگران آن هستند .همین حالا میلیون ها نفر بشمول خود بنده درافغانستان زندگی می کنیم.سال ها میگذرد صدای یک گلوله هم شنیده نمیشود.البته دربعضی مناطق دوردست گروه های تروریستی بخاطر خودنمایی یک کار های ناشایست وغیر انسانی را بالای مردم انجام می دهند آنهم سال دو .سه بار من از هموطنان مهاجر خود صمیمانه میخوام تشویش را به خودتان راه ندهید برگردید
(غفور

>>>   سلام ما ایرانیها تا ابد دوست و عاشق عزیزان افغانمان خواهیم بود. همونطور که شما گاهی دچار دولتهایی با مغز آمریکایی و غرب زده میشوید ما نیز اکنون دچار دولتی شدیم که نماینده تفکر انقلابی و حکومت جمهوری اسلامی نیست. سخنان عراقچی کاملا شخصیست و هرگز نماینده ما ایرانی ها نیست.
دکتر صدر

>>>   افغان ها بسیار متوقع هستند و جالبه که فقط از کشورهای دیگه توقع دارن. چرا ما باید الان که در شرایط تحریم هستیم جور مهاجران یه کشور دیگه رو بکشیم؟ کاملا حرف آقای عراقچی طبیعیه و کشور ما به دنبال فشار به ترامپ نیست چون اصلا برای ترامپ فرقی نمی کنه که افغان ها چی میشن بلکه استدلال آقای عراقچی مسائل دیگری است که طبق معمول شماها به نفع خودتون میخواین تفسیرش کنین.

>>>   به امید افغانستان مستقل آزاد و متحد
یک ایرانی.

>>>   با این وضع نیازی نیست افغانها را اخراج کنید
خود ما هم از زندگی در ایران خسته شدیم
فقط مرز ترکیه را باز کنید ما میریم
ایرانتون بخوره دمو فرق سرتون
رحمان احمدی مهاجری از شهر تهران

>>>   سخنان جنجالی عباس عراقچی گرچه واکنش های مختلفی در پی داشت؛ ولی یاداوری این مطلب به ایشان و همه ی دوستان و دشمنان انقلاب اسلامی ضروری می باشد که انقلاب اسلامی ایران و مردم آن در شرایط کنونی هیچگاه تنها نخواهد ماند و ملت های آزاده ی عالم، خصوصا علمای اعلام و مراجع بزرگوار تقلید، سکوت را خواهند شکست و به وظیفه ی شرعی و دینی خود در قبال جمهوری اسلامی ایران؛ عمل خواهند کرد!
آقای عراقچی ظرفیت های مادی و معنوی جهان اسلام را در دفاع از انقلاب اسلامی، نا دیده گرفت و بهتر بود بجای مسئله بیرون کردن مهاجرین افغانی از ایران، به ظرفیت های بالقوه جهان اسلام اشاره می کرد و امکانات و توانمندی های آنان را به عنوان پشتوانه ی عظیم انقلاب به رخ جهانیان می کشید!
رویا رویی آمریکا با ایران، رویا رویی حق و باطل و کفر و ایمان خواهد بود.
گرچه برخی کشور های اسلامی در برابر تهدیدات و تحریم های ظالمانه، ظاهرا همسویی و همصدایی با آمریکا دارند؛ ولی ملت های آنان، کما فی سابق ایران را در شرایط فعلی یاری خواهند کرد.
آقای عراقچی!
خود را نبازید، بیرون کردن مهاجران افغانی مشکل گشای تحریم ها و فشار های اقتصادی آمریکا بر ایران نیست. مهاجرین افغانی سرمایه ی معنوی نظام هستند. همانها بودند که خالصانه و بی ریا، شما را در جنگ هشت ساله ایران و عراق یاری رساندند!
همین مهاجرین، در میادین بین المللی، عزت و اقتدار و آبروی جمهوری اسلامی ایران را حفظ کردند؛ و اگر لازم باشد باز هم شما را در شرایط امروزی و حتی در شرایطی سخت تر از امروز نیز شما را یاری خواهند کرد؛ قرص و محکم باشید!
کیست تا نداند که آمریکایی ها در انتقال پایتخت خود به قدس و بخشیدن بلندی های جولان به اسرائیل عملا احساسات مسلمان و غرور آنان را نا دیده گرفته و با پروش گروهای تروریستی و تکفیری در منطقه، باعث ویرانی کشور های اسلامی و گسترش جنگ و نا امنی در جهان شده است.

عبدالرازق احمدیان

>>>   ایران علاوه بر تحریم ها و مجازات های 40 کشور تحت نظارت قوی هوا ى مجهز با با هواهپيماهاى بدو ن سرنشين دوربین ها، سرویس های اطلاعاتی و "روزنامه نگاران"معتبر دولتى کشورهاى امريکا و متحدين اش که درحقيقت خواسته و نه خواسته آستين دراز اطلاعات شان در ایران در خدمت سازمانهاى جاسوسى کشورهاى چهل گانه ناتو و امريکا واتحاديه اروپا است است. ایران تحت نظارت کشورهاى چلگانه قرار دارد. آنها در کمین قرار دارند که جز را کل کنند و فرصتی برای بد نام کردن ایران بدست آرد.
ایران استقلال دارد و روز اش را ندارد. دولت حاکمان اوغان فقط روز استقلال دارد. ولى استقلال ندارد

خودمختارى و عليه تحريم و مبارزه واقعى عليه تروريسم خار چشم عريفان اند.
حاکمان دولت افغان و برادران آدمکش آن، طالبان و سایر تروریست ها قادر به خدمات براى امنیت نیستند، نه زمينه کار و روزى برای مردم را فراهم نمودند. نه خانه و کاشانه براى آواره گان درون و بيرون کشورى نه زمينه خدمات ديگر براى روند ملت سازى (شهروند سازى) وغيره فراهم ساختند. نه بلکه ديگران را مقصور تمام بى مسوليتى خودشان مى نمايند.

سازماندهی مجدد نظام سياسى ضروری است. با اشرف غنی صلح غیر ممکن است. به پاى خود استادن به مفاد شهرهاى شرقى جغرافيه شاهنامه است !.
همين کرزى و غنى احمد زى پشتون سازى را فراهم نمودند. کرزى طالبان را "برادران" خواند. اشرف غنى احمدزى رييس بانک مرکزى و سپس وزير ماليه شد. مقدارى زياد پولها که اصلاً براى باز سازى و بازگشت آوره گان از سوى ممالک چل گانه ناتو و غير ناتو پرداخت شدند براى گسترش پشتون سازى مصرف شدند.

به جای مصرف کمک های مالی برای بازگشت آوار گان٬ برای تمام شهروندان به قوم و قبيله خود٬ برای گسترش پشتون سازى٬ پاکسازى تبارى٬ غضب زمينهاى غير پشتون و ظلم و نسل کشی و تبعیض علیه غیر افغان ها به خصوص هزاره ها، و سیاست مجدد همين قوم زير نام ناقلين کوچيان کارکردهاى خطرناک در یک کشور چندين قومی انجام مى نمايند.
همه اقوام خوشاوندان و اعضاى خاندان شريف ستان با نام منحوس افغان خارج رفته و يا پناهندگان پزيرفته رسمى از همان آغاز به ميلياردها به خويشاوندان پولهاى سخت فرستادند?
اين پول را مردم خود ما چه کردند?
براى معشيت زندگى مصرف درست ? ولى پولهاى هاى خارجى در اقتصاد کشور براى جريان اقتصادى بکار انداخته نشد !
یران علاوه بر تحریم ها و مجازات های 40 کشور تحت نظارت قوی هوا ى مجهز با هواهپيماهاى بدو ن سرنشين، دوربین ها، سرویس های اطلاعاتی و "روزنامه نگاران" معتبر دولتى کشورهاى امريکا و متحدين اش که در حقيقت خواسته و نه خواسته آستين دراز اطلاعات شان در خاورزمين ايران (تجزيه و جدايى ستانهاى خاورى که با تفرقه اندازى انگليس و تضاد و همکارى روسهاى تزارى و دولت کلونياليسم برتانيه 1857 از ممالک محروسه ايران دوران قاجار و نامگذارى با نام منحوس افغان) هم در خدمت سازمانهاى جاسوسى کشورهاى چهل گانه ناتو و امريکا واتحاديه اروپا است.
همه همين کشور هاى چهل گانه که کشور افغانستان را در واقعيت امر اشغال نموده و بدون انگبين اش (انگبین واژه پارسی سره به معنای عسل است) باداران اصلى حاکمان افغان (پشتون) يعنى امريکا با زور ابر قدرتى خود ، هم کرزى امريکايى و هم غنى زى و خانم امريکايى اش مانند زنبورها انگبين به بادران و زهر خود را به مردم رنجيده از هرقوم کشور نيش و گزيندند.
هم کرزى فغ زن و هم اوغنى فغانزن عمال (گماشتگان) امريکا مى باشند.

پرسش اول
اين است که چرا دولت حاکمان پشتون امريکايى ميليارد ها پول ارسالى امريکا و مصارف و پولهاى گذاف 39 کشورهاى ديگر ناتو و اروپا با شمارش عربى "ابجد" ( د = 4 ; ل=30 و ه = 5 دله) قا در نشدند ، اقلا پناهندگان کشور خود را از ايران و پاکستان بازگشت دهند؟
و آنهم کشوريکه دو برابر بزرگتر از آلمان پناجويان که از 39 کشور اخراج و توسط پوليس به يوروبس (هواپيمااروپا ) از اروپا از آلمان مى شوند، سکوت اختيار مى کنند با وجود ايکه کل پناهندگان کشور هندو کوه در اروپا يک بخش 300 هزارنفرى و در ايران 3.000.000 (سه ميليون است)؟
پرسش دوم
من چرا دولت ايران پيروز است ? که در همين چهل سال باوجود محاصره اقتصادی، سیاسی، دیپلماتیک، نظامی و تحریم هاى متواتر و مجازات از سوى همين کشور امريکا+ 39 کشورهاى ناتو اقتصادی، سیاسی، دیپلماتیک، محاصره نظامی و تحریم خلاف هنجارهاى بين الملى سازمان جهانى به عنوان شانزدهمين کشور اقتصادى جهان است?
پنج کشوره ويتوى نام خود را "سازمان امنيت جهانى" مى نامند مانند لويه جرگه سران قومهاى افغان يعنى حاکمان پشتون که هردو نه امنيت و نه صلح ميآورندپس چنين نهاد ها که بدرد کسى نرسد باکفايت و يا بى کفايت اند?

همين امريکا جمع 39 کشورکه در مدت چهل سال کمک به حاکمان در کوه هند واسلحه به مجاهدين و تروريستها و بن لادن و طالبان در نبرد ضد شوروى و ضد روسى نمودند و چنين به مردم قلب آسيا وانمود نمودند که مردم هندوکوه هان شوروى را پاشان و رو سها را شکست دادند.
ولى مردم ايکه پيروز نشد٬ مردم ايکه قيمت زياد مالى و معنوى پرداخت ٬ مردم ايکه کشته به ميليونها از سوى روس و گمشتگان شان ، کشته از سوى تروريستهاى که از بدنه امريکا و عربستان سعودى با انواع واقسام قماشها و کشته از سوى امريکا و ممالک اروپا يى غرب و بلاخره مردم ايکه کشته از سوى نيروهاى دولتى طالبان سرنگون شده باز با تنفس ساختگى دوباره سازى شده با جنگ حمله و انفجار خودانفلاق از عقب عليه مردم مى کنند .و مردم را غرق استخرهاى خون مى کنند اين قسم جنگ وحمله از پشت خلاف افغانيت که ازسالهاى 1960 ميلادى پشتوندارى گفته مى شود. افغانتباران خود افغانيت را زير پا گذاشتند.
با ز سازى و دوباره سازى کشور نامنهاد افغان ستان به هدف نرسيد شکست خورد و اما بازسازى ودوباره سازى طالبان و ديگر خود انفجارى ها مانند رستاخيز وتقويت تروريسم بين الملى وپذيرايى شان براى خوش آمديد داعش و دولت اسلامى رقص و اتن غنى برپاشد
پرسش دوم من

روسيه و کشورهاى دواردور با شکست مردم ميان رودان سنهد وآمو قوى تر و تواناتر و پول دار تر و توانستند گسترش امريکا و اتحاديه اروپا به سوى سر زمين طلا و سبيرين يخزده نفتخيز جلوگيرى نمايند.

( ترتیب و ترکیب قدیم حروف الفبای عربی که عبارت است از: همزه = ۱، ب = ۲، ج = ۳، د = ۴، ﻫ = ۵، و = ۶، ز = ۷، ح = ۸، ط = ۹، ی = ۱۰، ک = ۲۰، ل = ۳۰، م = ۴۰، ن = ۵۰، س = ۶۰، ع = ۷۰، ف = ۸۰، ص = ۹۰، ق = ۱۰۰، ر = ۲۰۰، ش =‌ ۳۰۰، ت = ۴۰۰، ث = ۵۰۰، خ = ۶۰۰، ذ = ۷۰۰، ض = ۸۰۰، ظ = ۹۰۰، غ = ۱۰۰۰. = حساب ⟨ حساب جُمَّل))

حاکمان دولت افغان و برادران آدمکش آن، طالبان و سایر تروریست ها قادر به خدمات براى امنیت نیستند، نه زمينه کار و روزى برای مردم را فراهم نمودند. نه خانه و کاشانه براى آواره گان درون و بيرون کشورى نه زمينه خدمات ديگر براى روند ملت سازى (شهروند سازى) وغيره فراهم ساختند. نه بلکه ديگران را مقصور تمام بى مسوليتى خودشان مى نمايند

>>>   با این وضعی که دولت مستطاب روحانی با سیاستمدارایی چون عراقچی برای ایران دارند ایجاد می کنند نه تنها افغان ها بلکه خود ایرانی ها هم مجبور به ترک ایران خواهند شد.
یک ایرانی

>>>   دوستان افغانی... به عنوان یک ایرانی از شما معذرت میخام. متاسفانه ایران با این سیاست نه تنها به مردم خودش رحم نمیکند چه برسد به مردم کشورهای دیگه. اگر صدایی از حاکمیت ارسال میشه که ما افغانی ها رو دوست داریم بخاطر استفاده از تیپ فاطمیون و گروههای افغانی تحت حکومت ایران هست. این مسئولین در ظاهر عاشق فلسطینی ها هم هستند اما هدفشون پیش برد سیاستهاشونه. امیداورم به زودی این نظام پلید سقوط کنه بتونیم کنار هم راحت و بی دغدغه زندگی کنیم

>>>   آیا مشکل ایران با اخراج مهاجرین حل می شود؟

اخیرا آفای عباس عراقچی معاون وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی و یکی از مذاکره کنندگان ارشد برنامه هسته ای ایران در گفتگو با شبکه دوم تلویزیون ملی جمهوری اسلامی گفت: «اگر فشارهای اقتصادی امریکا علیه ایران ادامه یابد، ممکن است به لحاظ اقتصادی به نقطه‌ای برسیم که از برادران و خواهران افغانستانی بخواهیم که ایران را ترک کنند. این که به کجا بخواهند بروند مربوط به خود آنهاست.»

نیازی نیست که در این رابطه از انسانیت و اسلامیت، مشترکات و عاطفه و مفاهیم ارزشی یاد آوری شود، برای این که می‌دانیم این چیزها در دیپلوماسی و عقلانیت سیاسی امروزی بازیگران ملی و بین المللی جایگاهی ندارد. تأسف من تنها این نیست که چرا اتباع افغانستان تحت فشار قرار داده می‌شوند و چرا به عنوان ابزار مقابله با امریکا از آنها استفاده می شود، بلکه بیشتر از آن جهت است که چرا دیپلمات کار کشته و فعالی چون عراقچی، در شرایط بسیار حساس و سرنوشت ساز کنونی حرفی می‌زند که به ضرر ایران و نفع دشمنان آن است؟

به نظر می‌رسد که دیپلوماتها، تحلیلگران سیاسی و مقامات دولتی که هم‌نظر آقای عراقچی هستند، تاریخ افغانستان را خوب نخوانده اند، به ساختار سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و مذهبی افغانستان و پیوندهای عمیق چند دهۀ اخیر مهاجران افغانستانی با ایران توجه ندارند یا اهمیت نمی‌دهند. شاید به همین دلیل است که درک ‌نمی‌کنند اخراج مهاجران از ایران برای امریکا و اروپا چه ضرری دارد؟ آیا استفاده ابزاری از اتباع افغانستان علیه امریکا و اروپا آنها را تحت فشار قرار می‌دهد و باری از دوش ایران برداشته می شود؟

بدون تردید پاسخ منفی است، نه تنها اروپا و امریکا تحت فشار قرار نمی‌گیرند و باری از دوش ایران برداشته نمی شود، بلکه تمام هزینه های مادی و معنوی که جمهوری اسلامی طی چهل سال گذشته نه تنها در رابطه با مهاجرین مقیم ایران بلکه در رابطه با تمام افغانستان از جنبه‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی متقبل شده است بر باد داده شده و پیامدهای سنگین آن از هرجهتی برای ایران قابل تحمل نخواهد بود.

متأسفانه نمی‌توان مانند آقای عراقچی بدون ملاحظه، این مساله را باز کرد تا مهاجر ستیزان و تحلیلگران سطحی نگر متوجه شوند که چه کار خطرناکی می‌کنند. این دوستان باید به نکات زیر توجه کنند:
1- مقایسۀ وضع مهاجرین افغانی در ایران با مهاجرین سوری، عراقی و دیگر کشورهای خاورمیانه در چند سال اخیر، مانند قیاس مع الفارق است.

2- امریکا و متحدانش سالها هزینه کرده اند که مردم افغانستان و بخصوص مهاجرین مقیم ایران را بدبین ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران نموده و از میان آنها علیه ایران سربازگیری نمایند. اعزام تکفیری های افغانستانی وابسته به برخی گروه‌های جهادی در جنگ یمن، عراق و سوریه شاهدی بر این مدعاست. هزینه امریکا برای ایجاد نارضایتی اتباع افغانستان بویژه مهاجرین از ایران را عملکرد و برخوردهای نامناسب برخی نهادهای امنیتی و اداری و دولت مردان شبیه آقای عراقچی با مهاجرین، بسیار کاهش داده و آن را هم بردوش جمهوری اسلامی گذاشته اند.

3- به اعتراف بسیاری از تحلیل‌گران ایرانی، امریکا و متحدین اروپایی، عربی و یهودی این کشور، تمام شیعیان جهان را حامی بالقوۀ ایران و دشمن تعریف کرده اند و آنها را هدف قرار می‌دهند. شیعیان یمن، عراق، سوریه، بحرین، لبنان، عربستان، نایجریه، افغانستان، پاکستان و دیگر کشورها سالهاست که قربانی این دشمنی می‌شوند.

شاید بیش از شصت درصد مهاجرین افغانستانی مقیم ایران، همان‌ها که لشکر فاطمیون از دامن آنها برخاست، شیعه باشند. کسانی که این ها را از ایران اخراج می‌کنند به امریکا و متحدانش خدمت می‌کنند و هزینه آنها را برای کشتن و عذاب دادن شیعیان، از جیب جمهوری اسلامی ایران می پردازند. با این کار چه کسی ضرر می‌کند، ایران یا امریکا؟

و اما در مورد هزینه های که مهاجرین افغانستانی بر اقتصاد ایران وارد کرده اند و رقم آن را مهاجر ستیزان گاهی سه میلیارد یورو، گاهی شش میلیارد و زمانی هم هشت میلیارد یورو قلمداد می‌کنند باید گفت که این آمارها یک جانبه و ادعایی است و از سوی کدام مرکز علمی و پژوهشی ایرانی یا بین المللی بررسی نشده است. در این رابطه تحلیل‌گر سیاسی منصف ایرانی چناب آقای سیدحسام رضوی مطلبی خوبی نوشته که فعلا نیاز نیست به آن پرداخته شود.

در پایان به جناب آقای عراقچی و سایر هم‌فکران شان در قضیۀ مهاجرین، یاد آوری می‌شود که بیش از چهل سال از مهاجرت و رفت و آمد اتباع افغانستان به ایران می گذرد، اما ترس از تحقیر، دستگیری و اخراج هم‌چون شمشیر داموکلس لحظه ای دست از سر آنان بر نداشته است. اگر از فجایع و رویدادهای دردناک اردوگاه های اخراج مهاجران بویژه تل سیاه در زاهدان، سفیدسنگ در مشهد، عسکر آباد و کهریزک در تهران و فاجعه خفاش شب، قلعۀ ساختمان و ... بگذریم و آنها را به هر دلیلی توجیه کنیم، اظهارات غیر مسوولانه و مصوبات ناسنجیدۀ دولت مردان ایرانی در مورد سرنوشت مهاجرین و پیامدهای آن که هر از چندگاهی روح و روان انبوهی از زن و مرد و پیر و جوان بی‌پناه را به شدت تحت فشار قرار داده و دلهره و ترس سراسر وجودشان را فرا می گیرد، با هیچ منطقی توجیه پذیر نمی باشد.

خوب است که ایرانیان شرافتمند اجازه ندهند بیشتر از این برخی افراد بی‌رحم، نمک پاش زخم های ناسور مهاجرین مستضعف باشند و شمشیر داموکلس را بر سر آنها نگهدارند.
عیبی نباشد از تو که بر ما جفا رود
مجنون از آستانۀ لیلی کجا رود؟

باقر مصباح زاده

>>>   طرف میگه مرز ایران رو باز کنید که برویم !!!
مرز ایران به سمت افغانستان باز هست بفرمایید بروید به سلامت
ولی اینکه مرز ترکیه رو بنا بر تهدید عراقیچی باز کنند همچین چیزی نه توقع درستی از طرف شماست و نه ممکن هست مگر آنکه تزکیه و ایران قصد فشار بر اروپا رو بصورت متحد داشته باشند و هماهنگ باشند
خیلی بد هست که شما افغان ها با وجود داشتن یک حکومت دمکراتیک در کشورتان هنوز در سطح پایین فرهنگ و تعهد ملی باقی مانده آید

>>>   عراقچی این حرفو زد برای ترساندن اروپا چون افغانی های داخل ایران به سمت افغانستان برنمیگردن بلکه به سمت ترکیه میروند تا به اروپا برسند پس یک بار سنگین مالی برای اروپا خواهد بود که البته این حرف ها اگرم عملی بشه شامل فاطمیون نمیشه نکته ای که هست و باید گفت قیمت ارزان بنزین و برق و نان و ....در مقایسه با قیمت جهانی در ایرانه که به صورت یارانه ای در اختیار مردم قرار میگیره پس افغانی ها هم به نوعی یارانه بگیر هستند

>>>   اگر سیاست های نظامی امریکا و فشار اقتصادیش ادامه پیدا کنه صد در صد حکومت ایران طوری حمایت از طالبان ضد امریکایی میکنه که ظرف چند ماه این مقداری از افغانستان که دست دولت هست هم از دست بره و دوباره طالب حاکم بشه خدا این ترامپو نابود کنه که همه چیز تقصیر اونه

>>>   جناب عراقچي !!!
١/هيچ كشوري اين حق رو نداره كه مرز كشورش با كشوري ديگر را براي اتباع كشوري ثالث باز كند و جمهوري اسلامي اين اجازه رو نداره كه با باز كردن مرز خودش با تركيه براي انباع افغان، روابط حسنه ٩٠ ساله خوب ما رو با ترك ها خراب كنه ،
٢/ ايران انقدر بزرگ هست كه سه ميليون افغان و بلكه بيشتر رو در خودش جا بدهد. افغان ها هم مفت خور نيستند كه اينقد بر سرشان منت بكذاريم
٣/ مرز ايران هم به سمت افغانستان براي افغان ها باز هست و نه به سمت تركيه
لطفا منطقي و انساني نظر بديد نه احساسي و سياسي

>>>   سلام
برادران افغان
من یک ایرانی و مسلمان شیعه دوازده امامی هستم.
طبق فرهنگ و تمدن کهن ایرانی من
طبق اصول اعتقادی دین و مذهب من
پناه دادن به کسی که (( به هر دلیلی )) به پناه نیاز دارد ، از اوجب واجبات است.

حالا (( هر کسی ، تا کید می کنم هر کسی )) حرفی غیر از این زد یا ایرانی نیست ، یا شیعه نیست.
چرا که ما
از کوروش کبیر
از حسین ابن علی (ع)
درس آزادگی آموختیم.
در ضمن با عرض پوزش خواهش می کنم ، حماقت های افرادی امثال عراقچی را به پای کل ملت ایران ننویسید.
زنده باد افغانی
زنده باد ایرانی

>>>   واقعا به عنوان یه ایرانی متاسفم از کار بعضی مسئولین عزیزان ما ایرانی ها شما خراسانی ها (افغانستان اسمی جعلی برای خراسان بزرگ)ومردم کشور تاجیکستان همه یک ملتیم با سه دولت متفاوت نباید مرز ها باعث جدایی ما بشه
علی از ایران

>>>   شما برادران و خواهران عزیز ما هستید... موضوع, تهدید سیاسی امریکا و اروپا بود و بس ...البته به نحو نامناسبی بیان شد... اسلام مرز ندارد این پیام انقلاب اسلامی و کلام معمار آن حضرت امام خمینی است...

>>>   باید صبور باشید صحبت از سیاست است و بس بمانی

>>>   من هم به عنوان یک ایرانی افغانستات را نام جعلی برای خراسان میدانم هرچند پشتون ها بدشان بیاید فارسی زبانها اینجا مردمان بومی بودند و هستند.

>>>   من به عنوان یک ایرانی سخنان عراقچي را به شدت محکوم می کنم و از برادران خود در افغانستان عذرخواهی می کنم
اسماعیل خراسان رضوی

>>>   سلام برادر
ضمن تایید بخش بسیاری از سخنان تان و دغدغه های درستی که داشتید، به نظرم در مورد بورسیه ها اشکالی وجود داشت در متن که عرض می کنم
یکی از دوستان مهاجر من در دانشگاه فردوسی با کسب رتبه زیر صد توانست بورسیه ایران شود و برای تحصیل خود هزینه ای پرداخت نمی کند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است