روسیه یکی به نعل می کوبد یکی به میخ!
روسیه از یکسو با برگزاری کانفرانس های بین المللی در زمینه بحران افغانستان رئیس جمهور کرزی را به همکاری کشورش با دولت دلخوش می کند، از طرف دیگر به خاطر ادامه همکاری هایش با ناتو از غربیها امتیازات ویژه مثل استقرار موشک های ضد هوایی در اروپای شرقی را دریافت می نماید 
تاریخ انتشار:   ۲۳:۵۱    ۱۳۸۹/۸/۸ کد خبر: 15858 منبع: پرینت

به گزارش بخش سیاسی شبکه اطلاع رسانی افغانستان ( afghanpaper )، اواخر هفته گذشته اداره اطلاعات روسيه و آمريكا براي نخستين بار عمليات مشترك نابودي چندين كارگاه فراوري ترياك به هروئين را با همكاري دولت افغانستان براه انداختند.

که طی این عملیات که در ولایت ننگرهار آنجام شد، بیش از يك تن هروئين - به ارزش پنجاه ميليون دالر كشف و ضبط گردید و سه كارگاه ساخت هروئين و يك كارگاه مرفين تخريب شد. گفته شده كه در اين عمليات ‪ ۹‬ هلیکوپتر نيروهاي آمريكايي شركت داشتند .

به دنبال عملیات مشترک نیروهای ناتو و واحدی 70 نفره از قوای خاص مبارزه با مواد مخدر روسی در شرق کشور، امروز رئیس جمهور کرزی این عملیات را خودسرانه توصیف کرد و با لحن تند و جدی خواستار توضیحات در این رابطه شده است.

در این بیانیه دفتر ریاست جمهوری آمده است که اجرای چنین عملیات نقض صریح حاکمیت ملی افغانستان و در مخالفت با قوانین بین المللی قرار دارد. هیچ سازمان و نهادی حق ندارد که به طور خود سر در داخل افغانستان عملیات اجرا کند و در صورت تکرار چنین عملیاتی، دولت به آن عکس العمل نشان خواهد داد.

البته این یک امر طبیعی است که رییس جمهور یک کشور از آنچه در حوزه‌ی حاکمیتش رخ می‌دهد مطلع و باخبر باشد و در همین رابطه توضیحات مورد نیازش را از هر کسی که خواسته باشد، بخواهد. شگفتی در این‌جاست که به گفته مقامات روس پولیس مبارزه با موادمخدر وزارت داخله، در جریان این عملیات سهیم بوده و به مشکل می‌توان تصور کرد که رییس جمهور را در جریان کار قرار نداده باشد.

اگر از این حساسیت رئیس جمهور و بی اطلاعی ایشان از این عملیات بگذریم، این موضوع مطرح می شود که روسها همواره گفته اند که نمی خواهند در عملیات مسلحانه در افغانستان اشتراک داشته باشند، زیرا بسیاری از مقامات دولتی و مخالفین مسلح چندین سال در برابر روسها جنگیده اند و خاطره خوشی از آنها ندارند، ولی اینکه چرا یکباره تصمیم شان عوض شده و آن هم با آمریکا عملیات مشترک انجام می دهند، جای بحث دارد.

بايد پذيرفت كه روسيه يك بازيگر سنتي در منطقه و افغانستان تلقي مي شود و كشورهاي فرا منطقه در مقايسه با روسيه از پيچيدگي مشكلات افغانستان كمتر آگاهي دارند. به همين دليل محترم كرزي همیشه علاقه داشته است تا با روس‌ها ارتباط بيشتري برقرار كند و از فشار يك جانبه آمريكا و ناتو رها شود.

انتصاب عموي حامد كرزي به عنوان سفير افغانستان در روسيه، رفت و آمدهاي زياد نزديكان كرزي به این کشور و خریداری هلیکوپترهای روسی که قابلیت دید در شب دارند توسط وزارت دفاع افغانستان، دلالت بر این تغيير بازي سياسي در کشور دارد.

اين مسايل از ديد آمريكايي ها و ناتو بدور نيست اما آمريكايي ها مي خواهند كه در دادن نقش به روسيه، آنها ابتكار عمل را داشته باشد نه كرزي و همچنين با قايل شدن نقش براي روسيه، امتيازاتي از اين كشور بگيرند.

حضور روسيه و ساير كشورهاي منطقه در بازي سياسي بنام مبارزه با تروريزم و مواد مخدر ، موجب خواهد شد كه از باج خواهي هاي پاكستان كاسته شود. به این معنا اسلام آباد همواره خود را ستاد مبارزه عليه تروريزم در جهان قلمداد كرده و سالانه بودجه چشمگيري از اين راه كسب مي كند و از سوي ديگر نقش پرورش دهنده تروريزم در منطقه و جهان را نير بر عهده دارد. لذا در حقيقت ناتو و آمريكا قصد دارند با وارد کردن روسیه به این عرصه بديلي براي پاكستان ايجاد كنند و به مقامات پاکستانی بگوید اگر اين بازي دوگانه را ادامه دهند، عين بازي با خود آنها خواهد شد.

در این میان روسیه هم بازیهای سیاسی کلانی را به راه انداخته و از این رقابت ایجاد شده بین دولت افغانستان و آمریکایی ها بیشترین استفاده را می برد. از یکسو با برگزاری کانفرانس های بین المللی در زمینه بحران افغانستان رئیس جمهور کرزی را به همکاری کشورش با دولت دلخوش می کند، از طرف دیگر به خاطر ادامه همکاری هایش با ناتو از غربیها امتیازات ویژه مثل استقرار موشک های ضد هوایی در اروپای شرقی را دریافت میکند.

به هر حال می تواند با دیدی مثبت گفت این عملیات مشترک می‌تواند سرآغاز همكاري‌هاي بيشتر ميان روسيه و ايالات متحده امريكا در مسايل مربوط به افغانستان باشد که هر دو کشور ترس از گسترش تروریزم و مواد مخدر در جهان را دارند. روسیه از قاچاق روز افزون مواد مخدر به کشورش رنج می برد و آمریکا از قدرت یافتن شبه نظامیان. لذا اگر این دو قدرت با یکدیگر صادقانه همکاری نمایند این امید وجود دارد که مشکلات افغانستان تا حدود زیادی حل شود، مشروط بر اینکه منافع دولتها بر اصول انسانی و حقوق بشر پیشی نگیرد.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   هرکشوریکه در زمینه ریشه کن نمودن موادمخدر با اوغانستان همکار باشد،دشمن قاچاقچیان و مافیای مواد مخدر و دوست مردم اوغانستان خواهد بود.

>>>   بهتر ازین است که نی به نعل بکوبی نی به میخ و نی بفهمی که چطور عکس العمل نشان بدهی.

>>>   با تقدیم سلام
بله راست مگه کرزی هر کار که به زارا ر ه کرزی با شه و به نفع افغانستان اون غیر قاه نونی است اگر به خانه‌های مردم عمله کنند و انسان‌های به گونا را بکشن برای کرزی هیچ فرق نمیه کنند که در آن کی‌ اشتراک کردا اگر به خاطر تجاوز روسیه در گذشته به افغانستان با شه انگلیس هم چند با ر به افغانستان تجاوز کرده و امروز هم آمریکا و چندین کشور دیگه پس چطور انگلیس آمریکا و و و و دوست افغانستان است و روسیه دشمن

>>>   آمریکائیها و روسها، قبلآ حتمآ روی این عملیات باهم مشوره کرده اند که اگر درین موضوع از حکومتی که تا گلون در فساد اداری و اخلاقی غرق است . خودش و یکتعداد اراکین بلند پایه دولت و، وابسته گانش در تجارت مواد مخدر با مافیای این پدیده شوم سهیم میباشند. استهزان گرفته شود. شاید مافیای فساد اداری دولت، سریعتر دست بکار شده و فعالیت نماید. درین صورت عملیات موئفقانه آنجام نگیرد شاید همین علت بوده که فساد اداری را کنار گذاشته و حتک حرمت حریم میهن ما را نموده اند.

>>>   تا وقتیکه روسای ما توسط پول های هوای بی خاصیت شوند هر کشوری توان مداخله را خاهد داشت.
رستم

>>>   تنها امسال دولت امریکا به پاکستان 2 میلیارد داد تا علیه فعالیت های تروریست ها استفاده شود. ولی او اینرا برای پروژه های انکشافی پاکستان و یکمقدار کم را برای تقویه این گروه خونخوار به مصرف خواهد رساند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است