رهایی تروریستان در مغایرت با قانون جزایی
طالبان «بومان علی» را در پیش چشمان دختر خورد سالش در قره باغ غزنی تیرباران کردند و او با دستان کوچک خود زخم پدر را که خون از آن فوران میکرد، می پوشاند تا مگرخون وی بند آید... 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۰۶    ۱۳۹۸/۲/۱۷ کد خبر: 158573 منبع: پرینت

غنی با افتخار اعلان کرد که 175 زندانی طالب را از زندان رها میکنم و به طالبان هم پیام داد که بیایید تا طی مراسم شانداری زندانیان را با خود ببرید و هم در مورد سایر زندانیان تان مذاکره کنیم و دفتر تان را میتوایند در کابل بازکنید. این حاتم بخشی های غنی برای طالبان بر خلاف قانون اساسی و قانون اجراات جزایی بوده که در گام اول دوهدف را دنبال میکند:
1 - معیارهمسویی قبیله ای به عنوان هم تباران، به شدت درآن مد نظر گرفته شده است.
2 - به طالبان میگوید که این من هستم که درمورد جنگ وصلح، تصامیم اجرایی اتخاذ کرده میتوانم. خلیلیزاد وسیاسیون مخالف من، توانایی اجراات عملی را ندارند وگره سرنوشت مذاکرات صلح سرانجام باید بدست من بازشود.
اما غنی از لحاظ قانونی صلاحیت رهایی تروریستان طالبی را ندارد. چون فقره 18 ماده 64 قانون اساسی صلاحیت عفو و تخفیف مجازات را به رییس جمهور بطور مشروط داده است و محدودیت جدی قانونی را در برابر آن وضع کرده است.
تخفیف مجازات و یا عفو شامل کسانی میشود که به حکم محکمه نهایی، محکوم شده باشند. متهمین که پرونده شان نهایی نشده باشد شامل این فقره نمیگردد.
همچنان قانون اجراات جزایی به عنوان قانون، عفو را به دوبخش یعنی عفو عمومی و عفو خصوصی تقسیم کرده است. در هردو بخش کسانیکه علیه امنیت داخلی و خارجی دست به اعمال تروریستی زده باشند، رییس جمهور صلاحیت عفو آنها را ندارد.

طالبان: عفو عمومی یا خصوصی:
طالبان درگیر جنگ مسلحانه با حکومت افغانستان است. در جریان سالهای گذشته، اعضای آن مرتکب جرایم تروریستی، جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی و جرایم جنگی و علیه بشریت شده اند. از این رو براساس قانون عفوعمومی و ضمیمه شماره یک قانون اصول اجراآت جزایی، آنها نمی توانند از امتیاز عفو عمومی یا خصوصی برخوردار شوند. تنها در صورت می توانند از این امتیاز بهره برند که مرتکب جرایم فوق الذکرنشده و حکم قطعی محکمه آن را ثابت کرده باشد.

حال غنی که بر اساس محدودیت های قانونی و قانون اجراات جزایی نافذ در کشور، حق عفو تروریستان را ندارد، چگونه برخلاف قانون در جرگه مشورتی، عفو تروریستان طالبی را اعلان میکند؟ هنوز به طالبان پیام میدهد که بیایید تا سایر زندانیان شمارا نیز رها کنم. یعنی با من مذاکره کنید، من دنبال رعایت قوانین نافذه کشورنیستم، اگر مرا درقدرت نگهدارید، من صلاحیت حتی عفو «حق العبد» را نیز به خود اختصاص میدهم. مهم نیست که شما طالبان «بومان علی» را در پیش چشمان دختر خورد سالش در قره باغ غزنی تیرباران میکنید و او با دستان کوچک خود زخم پدر را که خون از آن فوران میکند، می پوشاند تا مگرخون وی بند آید. بعد همینگونه قاتلان بومان علی ها، رحیمی های نوداماد را بدون هیچگونه پرسش رها میکنم. فقط شما یک چراغ سبزی به من نشان دهید، بعد ببینید که من طالبان زندانی را چگونه و طی چه مراسم باشکوهی از زندان های کشور، رها کرده و با عزت به شما می سپارم.

در برابر این یکه تازی های غنی و خودکامگی های لجام گسیخته او مردم باید بپا خیزند و مدعیان رهبری سیاسی و سیاست ورزان عدالتخواه، بعد از اول جوزا حتی برای یکساعت هم مجال تداوم حکومت غنی را ندهند. چون این دیکتاتور کشوررا به سمت تباهی و تجزیه سوق میدهد. باید در مقابل آن ایستاد و ملت را از گروگان او رهانید. در غیر آن سراسر افغانستان در خون غوطه ور خواهند بود و همین لحظه ای که این سطور رقم میخورد، همتباران غنی (طالبان) در بغلان حمام خون راه انداخته اند و او برای تداوم قدرت سیاسی خود به این تروریستان باج می دهد و قاتلان هر روز هارتر میشوند.
پ.ن: استدلال ها ی قانونی از نوشته «احسان قانع» گرفته شده است.

علی تقوایی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تیرباران
تروریستان
نظرات بینندگان:

>>>   چرا غنی اینقدر با جرآت است و هر کاری دلش خواست با مردم وطن و بیت المال می کند ، غنی با جرآت است و بی هراس و یا حریفان سیاسی اش و مردم زبون و بی همت اند که او را چنین همت بخشیده اند !!!
نجیب سلام

>>>   الا لعنت الله علی القوم الظالمین.آنانیکه مسافرین مظلوم وقوم محروم را به خواطر قوم وقواره وزبانش به شکل فجیع به شهادت میرسانند بدانند که این گونه اعمال ضد بشری وغیر افغانستانی شان به عنوان آدم کشان وطن فروش وخاین به عنوان لکه ننگین شان ثبت تاریخ آینده افغانستان خواهد شد.این آدم کشان ظالم واین پست فطرتان بیگانه، وحدت ملی ملت مومن وزجرکشیده اففآنستان را خدشه دار نموده وآب به آسیاب دشمن افغانستان میریزند. خداوند متعال درقران کریم فرموده: وسیعلموالذین ظلمو ای النقلبون المنقلبون. بدانید آنانیکه ظلم میکنید که همه چیز درتغیر وتحول است یعنی امروز که ظلم میکنید وقتی خواهد رسیدکه خودتان مظلوم واقع خواهید شد.
ع.ناصری ازآسترالیا

>>>   باقر علی در کارته سه به هزاران نفر را پیش چشمان اولاد های کوچکش تیل داغ کرده و رقص مرده را بالایی اجرا می‌کرد بیتقوا چشم پوشی از جنایات نکنید

>>>   مگر همین انتحاریها وانفجاریها که درمساجد،تکایا،محل تجمع مردم محروم ومظلوم کابل شدند انتقام جنگ های دهه هفتاد غرب کابل بوده؟اگر اینطور باشد قوماندانان چنین نیرو فعلا درکابل حیات دارند وصاحبان پول نهایت زیاد شده وازاین طریق بلندمنازل وویلاهای متعدد درداخل وخارج افغانستان برای روزهای آینده شان ساخته اند.خداوند خودش بهتر میداند.
ع.ناصری

>>>   به نظر سوم
اگر ان شخص که تو میگویی این کار را کرده اول به کدام سند ؟
دوم در ان روزگار کی جنایت نکرده؟
سوم ان شخص یک جناین کار مثل همه جنایت کارها از همه اقوام بوده.
نه شخص رییس مملکت که قسم یاد کرده .
وسنبل کشور در سراسر دنیا از جانب کشور است
ودر اخر تو خود را به خواب زده ای وگر نه کسی که خواب است را میتوان بیدار کرد.
واخرت خودرا برای مطامع دنیا وتعصبات به باد نده.

>>>   لعنت الله علی القوم الضالمین.
خدا این پاکستانی ها را .....کند (طالبان)
اجمل احمدزی لندن

>>>   اشرف غنی فاشیست پست ترین زمامدار و دست نشانده امریکا در اوغانستان است که باو وصف جنایات طالبان اوغان هنوز هم به تروریستان هم زبان و هم فرهنگ خوی ترحم میکند فقد دعا میکنم خداوند دشمنان غنی را بجز از داعشیان و طالبان همه را در حفظ و امان خود نگهدارد اگر حامیان غنی کشته میشوند فرق نمیکند.

>>>   ین تاجیکِ درد دیده را ؛ دیگر نیازارید...
با وعده های نمایشی
با دروغ های شاخدار
با فریب های مداوم
با آواهای ملایم و...
نیازاریدش که دیگر طاقت و توان‌ رنج و بدبختی در او نمانده است.
بسیار غم‌ کشیده است او ...
بسیار ستم کشیده است او ...
بسیار مایوس است او ...
نکنیدش این همه خموش و پَرسوز...
رهایش کنید به حال خودش تا نفسی آرام بکشد و بداند برای چه دارد نفس میکشد .
سپس او میداند که چه کند و چه نکند ، چه به خیرش است و چه به زیانش ...
خیر تان که برایش نرسیده است ، نمیرسد و نخواهد رسید.
کم از کم ، شرِّ تان‌هم را نرسانیدش.
ادریس خراسانی

>>>   اویانی
بازهم گلچین کردند!
با هر خار و خرکار خود گلی را پر پر دارند
با هر ستور پای لوچ خود مغزی را به تیر بندند

اینبار اسدالله کهزاد، یکی از برجسته ترین های حزب کنگره ملی را از ما گرفتند؛ چونکه او اندیشه بود؛ اندیشه مبارز با استبداد. او روشنگر بارز و آزادیخواه راستین کشور بود.
او را در برابر خانه اش، در پلخمری به باران تیر فاشیزم پختونوالی بستند. مانند همیشه، از نام طالب و داعش و ...
گناه او این بود که او روشن بود و با اندیشه همگرایی تاجیکان. او می رزمید با دانش خود و در پاسداریی از ارزشهای مادریی این سرزمین بود.
او دانش داشت و آگاه بود. او پرکار بود و پیکار داشت در برابر استبداد و بیداد گری های فرمانروایان کشور.
او را آتش زدند و مگر؛ آیا ترور کهزاد، فرجام کار فاشیزم است؟
نه!
آغاز ترور نزدیکان دکتر پدرام است و برنامه کشتن خودش.
بیاییم بس بگوییم به کشتار مان بدست فاشیزم فرمانروا!
بس کنیم خسپیدن گوسپندی را!
تا چه زمانی، به گفنه کدام فرزانه ی:

«گوسفندی ببرد گرگ مزور همه روز
گوسفندان دیگر خیره بر او می نگرند!»

>>>   اشرف غني اصلا قانون را بلد نيست نميدانم چگونه بنام مغز متفكر مشهور شده يا اينكه به ريشخندي اين نام را سرش مانده اند.

>>>   بعد از مداخله نظامی امریکا در کشور ما عناصر قبیله با نوکری استعمار گران و از زور اشغالگران تا که توانستند برای تحکیم قدرت قبیله و تطبیق اهداف شئونیستی و فاشیستی خود از این فرصت سهو استفاده کردند۰
قبیله با نوکری انگلیس روس پاکستان و حال نوکری امریکا همیشه منافع علیا کشور را قربانی منافع قومی و قبیلوی خود کرده اند۰ تاریخ این کشور گواه این حقیقت است۰

>>>   متعصبترین گروه همین اوغانها یاپشتونها هستند۰
همین اوغان ها یا پشتونها هستند که گاهی طالب میشوند، و گاهی گلبیدینی، گاهی داعشی، و حتی گاهی جنایتکاران خلقی و نجیبی ویا فاشیست های اوغان ملیتی میشوند۰ ولی بازهم خود اینها و رهبر های اینها بر اساس همان روابط تعصبات قومی و پشتونولی خود همه باهم یکی میشوند، یعنی چون همه اوغان هستند و باهم وجه مشترک تعصبی قومی دارند به اساس همان وجه مشترک باهم همبستگی و همکاری میکنند۰ خلاصه که تمام این وحشت و کشتار ها را همین اوغان ها میکنند، فقط به اشکال مختلف، ولی بازهم به اساس همان مشترکات قومی تعصبی از همدیگر دفاع میکنند و انگشت ملامت را هم با دیده درائی بطرف دیگر اقوام یعنی غیر اوغانها میگیرند۰

>>>   غنی در داغ اولادت بسوزی
بی بی گل را کفن تو خود بدوزی
کنی شیون به مرگ مریم خویش
نبینی روز خوب جز بد روزی

>>>   اکرام اندیشمند
وقتی اشرف غنی رئیس جمهور در روزپایانی جرگۀ مشورتی صلح از رهایی 175 طالب زندانی خبر داد، اعضای جرگه چنان ذوق زده و خوشحال شدند که برخی های شان به پا خواستند و کف زدند.
من وقتی این شور و شعف و کف زدن این ملت قهرمان مجاهد و شهید پرور را در رهایی آدم کُشان طالب دیدم، دقایق طولانی حیران مانده بودم که خندید و یا گریست.
هنوز روز سوم ماه مبارک رمضان به پایان نرسیده است که طالبان صد ها مسلمان روزه دار را برای کسب ثواب بیشتر در این ماه صیام در ولایات مختلف افغانستان به خاک و خون کشاندند و این کشتار و این ثواب هم چنان ادامه دارد.

>>>   Noori
با این قشر بی فرهنگ بی هویت بی دین جز با مقابله به مثل هیچ منطق دیگری کار گر نیست باید دشمن درجه یک ملت خوانده شوند و از نیروهای امنیتی خواسته شود در هر گوشه ای این وطن ریشه آنها خشکانده شود
متآسفم در موجودیت این رهبران پر از فتنه ونیرنگ مزدور صلح آمدنی نیست

>>>   نه صلح امکان دارد و نه هم اوغان ....شدنی است و نه از تقلب، عوامفریبی، و تمامیتخواهی دست بردار است۰ یگانه راه نجات فقط تجزیه کشور بدو حصه بین اوغان ها و اتحاد قوم های غیر اوغان میباشد و بس۰ در غیر آن قوم های غیر اوغان برای همیشه در آتش جهالت اوغان خواهند سوخت۰
بگذارید این اوغان بین خودشان هرچه میخورند بخورند۰ قوم های غیر اوغان تمام مشکلات کوچک بین تان را کنار بگذارید و یکسره حساب تان را از این تمامیت خواهان متقلب انتحاری انفجاری فاشیست جدا کنید و ملک خود را و آینده فرزندان خود را بسازید۰

>>>   این یک جفای بزرگ به مردم افغانستان است وحشی ها
را رها میکند تا زیاد تر ادم بکشند.
ترحم بر پلنگ تیز دندان
ستم کاری بود بر گوسفندان

>>>   یک تعداد ‍قوم محترم پشتون جنایات افشار و دوره عبدالرحمن را افتخار خود می داند و تهمت های رقصه مرده به مردم هزاره می زند در حالیکه با اساس اسناد تاریخی ثابت شده که جنایت های خود شان بوده و حالا غنی را از جنایت ها و طالبان را از جنایت هایش تبره ء می سازد. این راه راه رفتن به ترکستان است و دفاع از جنایت قوم پشتون و سایر اقوام مورد قبول افکار آزاده خواهان بشریت نیست. باید طالبان و اشرف غنی کوچی از جنایت کرده بشرمد و روزی به پایه محاکمه جهانی خوهد رفت.

>>>   این اشرف غنی از حقوق جزایی و هیچ حقوق دیگری سر در نمی آورد. آزادی جانیان طالب مانند این می ماند که کسی به علت قتل زندان شده باشد و خانواده مقتول در خواست قصاص اورا دارند اما اشرف غنی او را با حکم خود آزاد کند! طالبان نه یک نفر بلکه چندین نفر را کشته و همه ملت افغانستان درخواست دارند که آنان به جزای خود برسند اما اشرف غنی همه این حقوق را نادیده گرفته و به راحتی آنان را ازاد نموده تا جنایت بیشتری بیافرینند.

>>>   هیچ گرگ به کله رحمی ندارد
هیچ پرنده لاش خور با کبک رحم نمیکند
هیچ ماری به کنجشک رحمی نکرد
هیچ ظالیم دلش نسوخت به کسی
هیچ تمساحی به ماهی رحم نکرد
=====================
ترحم نکرد گرگ تیز دندان
درید پاره کرد شکم گوسفندان

>>>   غنی وطالبان وداعش در یک جبهه واحد هستند ویک هدف واحد را خواستار هستند وان پشتونیزم کردن وطن است سیاسیون غیر پشتون از خواب غفلن بیدار شوید
احمد ولی از کابل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است