روزه واقعی شامل امساک تمام اعضای وجود است
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۲    ۱۳۹۸/۲/۱۶ کد خبر: 158555 منبع: پرینت

روزه واقعی شامل امساک تمام اعضای وجود مانند است، دست، دهان، پای، چشم، گوش، زبان، قلب و...
درس های اجتماعی را که انسان مسلمان میتواند از امساک روزه ماه مبارک رمضان بگیرد فراوان است بطور مثال نکات چندی از این محسنات و مزایا ی اجتماعی روزه را در ابتدا پیشکش عزیزان میکنیم.

اولین درس اجتماعی را که انسان روزه دار میتواند از امساک روزه ماه رمضان و مشق و تکرار آن بدست آورد خودسازی، حصول اعتماد به نفس، صبر و استقامت، امانت داری و ده ها صفات و خصال خجسته و عالیه دیگر ی خواهد بود که برای روزه داران واقعی میتواند حاصل گردد. زیرا روزه برای انسان مومن می آموزاند تا در هیچ حالتی از احوال و تحت هیچ شرایط به حقوق، عزت و آبرو و اموال دیگران ولو ناظر و محافظی هم در بالای اموال آنها حضور نداشته باشد، تعرض و تجاوز نماید و یا اقدام به چنین کاری کند و به هیچ وجهی او این حق را به خود نخواهد داد تا اقدام به قتل مسلمانان کرده و یا به حقوق و اموال و نوامیس دیگران دست درازی و تعرض کند.

چه حرمت نفس، عزت و آبرو، حقوق مالی، عزت و حیثیت و شرف دیگران را باید مانند حیثیت و آبروی خود دانسته و از تعرض و تجاوز مصون و محفوظ بداند. زیرا مومنان راستین و روزه داران واقعی اعتقاد کاملی دارند که روزه به معنی واقعی آن شامل امساک تمام اعضا و جوارح ظاهری و باطنی انسان میگردد که دست، دهان، پای، چشم، گوش، زبان، قلب و همه وجود انسان مؤمن باید روزه دار باشد.
دهان و زبان او به جز از کلمة حق و سخن خیر چیز دیگری نگوید، از دست و زبانش کسی آزار و اذیت نشود، پایش بسوی حرام و ناحق کشیده نشود، چشم و گوش آن فقط حق ببیند و حق بشنود وحق بگوید، قلبش به ذکر خدا مشغول بوده از شرک، نفاق، بغض، کینه، عداوت، ریا و خودنمایی پاک و مبری باشد.

حالا آنهایی که در ماه مبارک رمضان اقدام به قتل مسلمانان مینمایند چه مبرر شرعی و دینی دارند و به پیشگاه خداوند بزرگ (ج) چه جوابی خواهند داد من نمیدانم؟
والسلام

سید محمد خیر خواه


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
روزه
امساک
نظرات بینندگان:

>>>   در ماه مبارک رمضان باید تمام اعضای بدن بشمول معده و روده ها پاک باشند،تا در هنگام افطار با گفتن الهم لک ثمت و بک آمنت و الیک توکلت و علی رزقک افطار،نان و آب پاک در جای پاک یعنی معد و روده ها داخل شود.
بنأ قبل از گرفتن روزه،باید کسانی که روزه میگیرند،جولاب بخورند تا از طریق اسهال شدن،تمام معده و روده های آنها پاک شوند.

>>>   👈چند روایت از اهل بیت در مورد
فلسفه روزه :

🌼امام رضا علیه السلام فرمود:
مردم به انجام روزه امر شده‏اند تا درد گرسنگى و تشنگى را بفهمند و به واسطه آن فقر و بیچارگى آخرت را بیابند.
(وسائل الشیعه، ج 4 ص 4 ح 5 علل الشرایع، ص 10 )

🌸امام علی(ع):
خداوند روزه را واجب كرد تا به وسیله آن اخلاص خلق را بیازماید.
(نهج البلاغه، حكمت 252 )

🌺امام سجاد(ع):
حق روزه آن است كه بدانى اين پرده ‏اى است كه خداوند در برابر زبان، گوش، چشم، اندام و شكمت آويخته تا ترا از آتش بپوشاند.
(تحف العقول ص 258)

✅روزه یک عبادت است، تمرین بندگی است اینکه در خفا و بدور از چشم دیگران میتوانی غذا بخوری اما چون خدا را ناظر میدانی، امتناع میکنی، در واقع روزه تمرین اخلاص است.

تقی از مشهد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است