بیایید اول طالب را تعریف کنید
طالب مخالف سیاسی، طالب برادر، طالب دشمن، طالب نوکر خارجی، طالب قاتل مردم، طالب مجری احکام اسلامی، طالب یک جریان افغانستانی مستقل و بدون وابستگی... بالاخره طالب کی و چی است؟ 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۳۴    ۱۳۹۸/۲/۱۴ کد خبر: 158539 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)در لوی جرگه قبیله باید در درجه اول از طالب یک تعریف ارایه می شد و مردم نظرات خود را پیرامون آن ارایه می کردند. یا اینکه تعداد شرکت کننده در جرگه در ابتدا از طالب یک تعریف به جرگه ارایه می کردند و سپس پیرامون صلح یا جنگ با طالب بحث به میان می آمد.

طالب مخالف سیاسی، طالب برادر، طالب قاتل مردم، طالب دشمن، طالب نوکر خارجی، طالب پاکستانی، طالب ایرانی، طالب روسی، طالب چینایی، طالب انگلیسی، طالب آمریکایی، طالب مجری احکام اسلامی، طالب یک جریان افغانستانی مستقل و بدون وابستگی... بالاخره طالب کی و چی است؟

شما وقتی از یک پدیده و یا یک جریان تعریف مشخصی نداشته باشید، هرگز روی آن پدیده و یا جریان نمی توانید تصمیم گرفته و یا حتی نظر بدهید. پس باید اول از طالب یک تعریف ارایه شود.

در دوران حکومت کرزی هم وضعیت چنین بود و نتیجه این شد که نظاره گریم. دقیقا در رابطه با طالب، جناب اشرف غنی نیز همان مسیر را پیمود و هرگز به کسی اجازه نداد که یک تعریف مشخص از طالب داشته باشد و خود نیز همان راه کرزی را در مبهم گذاشتن جریان طالبانیزم تعقیب کرد.

از آنجا که در هیچ جرگه ای مردم بر حکومت ها چیزی را تحمیل نکرده اند بل این حکومت ها بودند که از حضور مردم اهداف خود را به دست آورده اند، در این جرگه نیز اشرف غنی بر پیچیدگی اوضاع کمک کرد و تعریف مشخص از طالب را در ابهام بیشتری فرو برد.

در حالیکه این جرگه به منظور پیدا کردن راهکار، بخاطر قناعت دادن طالبان برای حاضر شدن جهت مصالحه با دولت افغانستان تعیین شده بود، اما این مکانیزم اصلا وجود نداشت و کنترول کنندگان جرگه نگذاشتند تا از طالب تعریف مشخصی داده شود و پیشنهاد راهکار، جهت قناعت دادن طالبان برای مصالحه، مطرح گردد.

در حقیقت هم داودزی و هم اشرف غنی می دانند که باید در درجه اول تعریف مشخصی از طالب داشته باشند تا بر مبنای آن تعریف بتوانند تصمیم اتخاذ کرده و از ابهام جریان طالبانیزم بیرون بیایند، اما سفارت آمریکا به آنان این اجازه نمی دهد.

در افغانستان این دولت و حکومت و پارلمان و یا سران سیاسی و نظامی نیستند که تصمیم گیرنده باشند، بل این خارجی ها و در راس آنان آمریکا است که تصمیم می گیرند از چه کسانی چه تعریفی به اذهان راکد جامعه تزریق گردد.

آنان از افراد سالم و پاک نفس و مجاهد این مملکت را، جانی و قاتل و مفسد ساختند و از مفسدان غرب آمده و جانیان بین المللی، سیاستمدار و حکومتدار و مدافع حقوق بشری آفریدند.

در هرحال، مهم برایند جرگه است که چی به دست آوردیم و آیا دشمن را قناعت دادیم و چقدر به مصالحه نزدیک شدیم؟ این را شما پاسخ بدهید.

خداوند ما را از شر اجانب در امان بدارد.
کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جرگه
طالب
نظرات بینندگان:

>>>   طالب ابزار دست پاکستان است
با ابزار مذاکره کردن چه سودی بخشد
با صاحب ابزتر کار را یکطرفه کنید

>>>   ۱۷۵ طالب تروریست آدم کش جانى زورگو ووحشى از روی حسن نیت جرگه اوغانها آزاد مى شوند . و در مقابل پيشتر از صد نفر گلايه کننده باز داشت مى شود.

جرگه اوغانها پدیده قرون وسطایی که پيگارکنندگان پيغار کننده گان چه مردان و چه زنان را تحت فشار قرارمى داد . در قرون وسطايى حکومت مثل قيصر و رهبر حکومت مثل "قيصر" و رهبر دينى مثلا "پاپ رومن کاتوليک" باهم اتحاد مى کرد مثل رييس جمبور اوغنى با سيا ف (جملات الگوى اش از ابوبکر عمر ومعاويه وعثمان وعايشهولى نام محمد و خديجه و فاطمه وعلى وحسن وحسين فراموش اين وهابى سلفى شد ابو حنيفه کابلى را در قبر آزارداد.ابو حنيفه به به اهل بيت و همه اهل على وفاطمه ومعصومين نسل محمد احترام خاص داشت.شرمنده باد فاشيتى غنى و وهابت سيافى هردو حاکم و آخوند با زبان و دالر جرگه را کوچک و بى معنى ساختند.

جرگه های قبیله ای در تاریخ سیاه افغانستان (1957) همیشه سلاح در دست حاکمان سياسى و پوف و چوف روحانت مذهبى اند براى انحصار و قدرت مشروعیت قدرت حاکم زمان و قانونی کردناهداف حکومت است. در حقيقت حاکميت سياسى اوغنى و نفرى مذهبى روحانيت غنى يک نظر اند: دو روى يک سکه اند:
اشکال استدلال سياسى اوغنى
1- طالبان اوفغان يعنى پشتون اند همه تروريستان پشتون اند يعنى از تبار غنى

اشکال استدلال دينى مذهبى سيافى
2- طالبان مسلمان اند و کلمه مى خوانند

پيرامون استدلال اول طالبان و تروريستان در واقعيت اکثرا پشتون اندولى پشتون يک قوم ار چهارده قوم در هندوکوه است سيزه اقوام ديگر همراى طالبان ارطبات زبانى فرهنگى وهنرى رواجى وخوراکى نداردهمراى طالبان ارطبات زبانى فرهنگى وهنرى رواجى وخوراکى ندارد.
پيرامون استدلال دوم طالبان: سياف خوداش گفت که خود کفکان باانفجار بمعمل اسلامى نيست. چطور يک مسلمان مسلمان رامى کشد.
مذهب طالبان سلفى و واهابى است . مذهب اکثر مردم در کوهان هنوان حنفى و جفرى و هفت امامى و طريقتهاى زياد اند.
استدلال هردو همکار عليه مردمان 32 ميليونى سبک و پوده و خام است. بازداشت پيغار گر نه کار سياسى و نه کار دينى است.
سياف و غنى چرا شما از معاويه شخصيت الگوى سياف پيروى نکرديد و انتقاد وکنندگان را بازداشت شکنجه نمى کرديد بلکه بى نمازى تان را با عضو آب سرد خود را نمازى وبا نظافت مى ساختيد.
هيچ لويه جرگه در تاريخ سياه سياست وحشت قرون وسطایی نبوده که شرکت کنندگان عليه خواست اراده پيشنهاد حاکم خان وملا کلان اش راى مخالف داده باشد.
چرا ? منطق و عقل !
عقل سليم در بدن سالم! هردو شان نه سليم و نه سالم! اگر مى دانستند که 3200 شرکت کننده گان از طرف غنى دعوت شده بودند و نتيجه فيصله پيش از پيش معلوم بود يا تا وقتى گپ زده شود که هدف رييس جمبور وشاه فيصله شود.
امان اله خان کرزى وغنى لويه جرگه جنگير خان بزرگ را افغانيگى تر ساختندهنوز بى معنا تر٬ رشخندتر هجوتر وتراژدى کمدىتر پوليسى تر و پوچتر.

>>>   طالب! ادامه همان ظالمان است که بر خون انسان اسیاب را میچرخاند! طالب ارتجاع سیاه است که در خدمت امپریالیزم اند!

>>>   طالب جریان سیاسی طالب از جمله ملت مسلمات افغانستان طالب مبارز در مقابل بی عدالتی بی ناموسی ناموس فروشی و هزاران جریانات دیگر طالب تعریف روشن و واضع دارد مانند بعضی بیناموسها نیستند که در همان کاسه میخورد و در همان کاسه میشاشند مانند یکتعداد کولی ها که نی راز وطن دوستی را میداند و نی حیثیت ناموس را چون ناموس فروش هستند و حالا میخواهند که خود را در افغانستان جابجا نماید وکولی گری خود را به سیستم عصری به پیش ببرند وهمین عدالت است که از تعریف حقیقی طالب چشم پوشی میکند و میخواهد که ازهان مردم را تغییر دهد که امکان ناپذیر است

>>>   هیچ‌وقت از دیگران ننالید، پشتون‌ها اگر بر َضد باقی اقوال متحد هستند، به لحاظ سیاسی حق مسلم شان است. بارها دیدیم که وقتی بحث منافع کلان شان مطرح شود، زلمی خلیل‌زاد آمریکایی، حکمت‌یار پاکستانی، اتمر انگلیسی، غنی لیبرال و کرزی شعبده‌باز در یک دسترخوان می‌نشینند و یک آواز را از گلوهای مختلف بیرون می‌کشند. آن‌طرف تاجیک بی‌عقل که عمری در یک سنگر مبارزه کرده، بین هم اتفاق نظر ندارد. حتا ما در سطح سیاسیون پنجشیر دیدگاه واحد سیاسی نداریم. هرکدام این بی‌شعورهای سیاسی دُم شان به پای یک طرف دیگر بسته است. عبدالله جرگه را تحریم می‌کند، والی پنجشیر که توسط خود عبدالله معرفی شده است، در جرگه اشتراک می‌کند، قانونی جرگه را تحریم می‌کند، امرالله در کنار امرخیل یکی از چک‌چکی‌های سخنرانی اشرف‌غنی می‌شود. آن‌طرف چارتا پول‌گرفته و بی‌استقامت دیگر می‌آیند این رسوایی سیاسی را که هیچ منطق و نتیجه‌یی ندارد، توجیه می‌کنند و چنان جف می‌زنند که گویی اشرف‌غنی با این جرگه افغانستان را به اروپا وصل کرده باشد. به سران بی‌مایه و ترسوی تاجیک می‌نویسم که اگر سیاست بلد نیستید، حداقل شرافت داشته باشید.

دشت مان گرگ اگر داشت نمی‌نالیدیم
نیمی از گَله‌ی ما را سگ چوپان خورده
نجیب باور

>>>   در دبی بودم ساعت ده شب تلویزیون را روشن کردیم که میزی گردی روی موضوع افغانستان در تلویزیون ابوظبی دایر شده و درواقع در یک کشوری که طالب را به رسمیت شناخته وبالای جنگ افغانستان پطرول پاش میدهنداولین برنامه ای جالب ودیدنی بوددر ابوظبی سفیر طالب هاواز کویت سفیر دولت ربانی ویک نفر از وزارت خارجه ای امارات عربی هم درین گفت وشنود حاضر بودند وگرداننده ای پروگرام جمال ریان کارمند تلویزیون ابوظبی بود اولین سوال از سفیر طالب صورت گرفت که شما که هستیت وچگونه بمیان امدید وچطور سریع رشد ونمو کردید ومعنی طالب چیست ؟ مولوی صاحب لب گشود وجواب داد ما شاگرد های مدارس دینی هستیم واز بطن جامعه برامده وبا پشتیبانی ملت بزرگ شدیم و...وسفیر ربانی هم که داکتر نصیر احمد نام داشت دفاع محطاطانه وکم رنگ وضعیف نمود نوبت رسید به کارمند وزارت خارجه ای امارات فکر میکنم مدنی تخلص مینمود رو به سوی سفیر طالبها نمود وگفت محترم!ولدت فی باکستان وربیت فی باکستان وجیت من طریق باکستان الی افغانستان و... یعنی در پاکستان تولد شدی ودرانجا تربیه گردید ی واز طریق پاکستان در افغانستان اورده شدی بعد این دانشمند که واقعا معلومات کافی وارزنده از روابط افغانستان وپاکستان داشت روابط دوکشور را خوب تشریح نمود وچیز های مهم وحیانی راعرضه نمود ومشت طالب وطرفدارانش را باز کرد وجمال ریان از فردای ان روز فرار را برقرار ترجیح دادوبه تلویزیون الجزیره ای قطر رفت ونمیدانم بالای مدنی چه بلای اورده باشند واین برنامه حتما در ارشیف تلویزیون ابوظبی موجود است یک تعریف طالب این است که خارجی ها انهارا تروریست نمیدانند وقتی تروریست نباشند چرا اعضای ان را در گوانتانامونگه داری مینمایند مگر این که گوانتانامودوبخش داشته باشدیک بخش ان معهد ودانشگاه بوده طرفداران خودرا تربیه وبعد دوره ای فراغت ودیپلوم میرسد واز ان دانشگاه فارغ التحصیل میگردند مانندابوبکرالبغدادی عراقی وعبدالسلام ضعیف ومتوکل وصدها وهزار های دیگر طالب را در لیست تروریست ندارند که هیچ با انها در کشور های تحت فرمان خودنمایندگی ودفتر میدهند میشود کشور های خلیج بدون اجازه ای ارباب ها طالب را به رسمیت بشناسد وتمویل وتسلیح نماید وبازخارجی ها نشست ومذاکرات طولانی ومهم با طالب داشته باشندوبندی های طالب را از طریق جرگه ای ریشخند غنی ازاد نمایند تعریف طالب نزد اکثر این است وباز دامنه ای تحلیل وتبصره وسیع است هرکسی از ظن خود شد یار او---وزدرون او نجست اسرار او

معلم محمد داود بیگ از لیسه ای صمیم سانچارک

>>>   براي ملت شدن و ملت ساختن مردمان يا اقوام ساكن در يك سرزمين، همان طوري كه گذار عالمانه و عاملانه و هم ديگر پذيرانه آنان از گذرگاه هاي تنگ و تاريك هويت هاي قومي و قبيله يي، به وادي دلكش هويت متعالي ملي، يك امر الزامي پنداشته مي شود به همان پيمانه و حتي بيشتر از آن رعايت و به رسميت شناختن حقوق اساسي و هويتي آنان از سوي دولت های حاكم در عرصه هاي فرهنگي، سياسي و اقتصادي و توزيع عادلانه ثروت ملی و قدرت ملي، امریست ضروری که جزء لاينفك وظاايف و مسووليت هاي اين دولت ها مي باشد.
در واقع اين مسايل از بديهي ترين حقوق شهروندی شهروندان يك كشور است كه بايست تا پاي جان، پاي آن بايستند. در غير آن ملت شدن و يا ملت ساختن مردمان يك سرزمين، فريبي بيش، تلقي نخواهد شد. پذيرش متقابل ارزش ها و باور هاي پسنديده ي فرهنگي تاريخي و ميهني همديگر، از مولفه هاي انكار نا پذير و تسهيل كنندهٔ روند دولت ملت سازی، تلقی می شود.
توریالی غیاثی

>>>   طالبان برخاسته از دوران جهل و سانسور و خفقان دیکتاتوری دوران چپیهای حفیظ و ببرک کارمل دیکتاتور بوده که راه روند رشد سیاسی آزاد جامعه را سد کرده و مردم را در بی اطلاعی و نا آگاهی تمام چشم و گوش بسته بدامن طالبان و متحجرین دینی و اسلامی طالبان انداختند/

>>>   Abdul Ghafar Hanifi
۱۷۵ ضرب در ۱۷۵ مساوی به چند میشود.
یعنی ۱۷۵ زندانی طالب را که قرار است غنی احمدزی از زندان پلچرخی آزاد نماید بدون شک هرکدام آن ۱۷۵ فردملکی یا افراد نیروهای نظامی دولت خواهند کشت.
حال شما بگویید حاصل ضرب جنایت طالب و غنی چند مقتول می شود.

>>>   چرا غنی اینقدر با جرآت است و هر کاری دلش خواست با مردم وطن و بیت المال می کند ، غنی با جرآت است و بی هراس و یا حریفان سیاسی اش و مردم زبون و بی همت اند که او را چنین همت بخشیده اند !!!
نجیب سلام

>>>   اینکه اشرف غنی احمدزی قومگراو دروغگو و عوام فریب خاین به ملت است حرف نمینم اما در مورد شناخت طالبان که کی هستند و چه هستند باد گفت که طالبان متشکل از خلقی های کمونست زمان گذشته که به پاکستان فرار کرده بودند و ای اس ای انها را جذب دستگاه استخباراتی خودش بخاطر ویرانی و بربادی کشور ما تربیه کردند و نظر به عقاید مردم ما نام طالب و ملا و مولوی را گذاشتند و انها را بزیر نام امارت اسلامی طالبانی پاکستانی ساخت خود شان انسجام دادند و در زمان حکومت مجاهدین که جاسوس سابقه دار ای اس ای کلبدین راکتیار زمینه ورود طالبان را با راکت پراگنی هایش اماده کرده بود همین خلقی های کمونست بنام طالبان همراه با نظامیان پاکستانی و استخبارات انکشور با با ضراب خانه پیشرفته پاکستان از راه بندر اسپین بولدک وارد خاک کشور ما گردیدند و امارت طالبانی پاکستانی را که تمام صلاحیت و قدرت و تصمیم گیری را نظامیان و استخبارات پاکستان داشتند تنها نام از طالبان و رهبر انها که تا اخر مرگش بدست پاکستان کسی چهره منحوس انرا ندیده قسمت زیاد خاک کشور ما را اشغال کردند تنها کسی که در برابر جاسوسان ای اس ای بنام طالبان و قوای نظامی پاکستان تا اخر مقاومت کرد قهرمان ملی کشور احمدشاه مسعود بود که انرا توسط دوتن از خود فروخته شده عرب بنام ژورنالست که مدت یکماه تا بازدید شان با قهرمان ملی مهمان سیاف بود بمجرد مقابل شدن با شهید احمدشاه قهرمان ملی کشور با انفجار بمب که داخل کمره دوربین انها جاسازی شده بود نامردانه انرا بشهادت رساندند واضحیست که همین طالبان که ادعای حکومت اسلامی را دارند متشکل از اعضای نظامی حزب خلق تره کی و امین کمونست جاسوسان و تربیه شده وفادار و فرمانبردار ای اس ای پاکستان خاین ترین و ظالم ترین انسان بی غیرت دشمن مردم مسلمان کشور ما بنام طالبان است نام نهادی طالبان بالای این خاینین بخاطر فریب مردم بادرنظر داشت عقاید و باور های مردم ما ای اس ای پاکستان نام این گروه مزدور شانرا طالبان و امارت اسلامی طالبانی نام نهاده است در حالیکه انها از دین و دستورات دینی بهره ندارد بلکه بر ضد دین هم هستند .

>>>   متاسفم که با این .....وحشی هم کشور هستم! اصلا قابل اصلاح نیستند.
گر مسلمانی از این است که حافظ دارد
وای اگر از پی امروز بود فردایی
محمد از قندهار

>>>   طالبان درزمان حکومتشان هزاران دختر وزن ازهرات به پاکستان انتقال دادن
پس نگویید طالب مجاهداست
طالب نوکر است
طالب وطن فروش است
طالب مزدوراست
طالب یک ملت رااواره کرده
طالب مارابی هویت کرده
طالب نه عقل درست دارد نه تفکر درست
طالب میخواهد خواسته هایش رابه زوربه مردم تحمیل کند
طالب تمام زیربنایی اقتصادی کشور از بین برد
طالب دکترنجیب راکشت
طالب به هیچ کس رحم نمیکند
مرگ تنها شصت هزارطالب درافغانستان زندگی می‌کنند
چراسی میلیون افغانستانی حق انتخاب نداشته باشن
مگردرجهان یک کشوریایک فرهنگ است
کلی کشور وفرهنگ است
و همه باهم زندگی میکنن
چرادرکشورمایه عده جاهل به زور حکومت کنن

>>>   طالب شیره مجاهدین سابقه است که بر دسترخوان دیګران کلان شده!

>>>   سوال من از انسان های با وجدان ؟
ازانسان های بی وجدان و چک چکی هایی دالر بیگیر چون سعیدی ، استاد جلال ، جنبش رستاخیز معامله گر که جرگه ای قومی و قبیلوی نمایشی اشرف را توصیف و تمجید میکنند که اصلن جای سوال نیست،
سوال من از انسان های با وجدانی که در این جرگه کثیف طالبانی اشتراک داشتند اینست که زمانی که اشرف غنی روانی دیوانه ۱۷۵ زندانی طالب را رها کرد با کدام وجدان چک چک کردید ؟ و چرا این خواست وحشیانه را رد یا به باد انتقاد نگرفتید ؟ آیا ازین روانی سوال کردید که با گرفتاری هریک ازین آدم خوران چند تن از فرزندان و سربازان این وطن قربانی شده اند تا موفق به دستگیری حد اقل یک قلاده طالب شده ؟
برعکس چند تا معامله گرودالربگیر میاید و بما طعنه ای تحریم این جرگه ای نمایشی را میدهد و برعکس تحریم کنندگان را ملامت میکنند که چرا شما جرگه ای به این خوبی را تحریم کردید ؟ ازین چک چکی ها میپرسم که اگر زره ای وجدان در وجود تان زنده است برای یک ثانیه نزد همان وجدان تان مراجعه کنید جواب خوبی نصیب تان میگردد که تا ابد خجالت خواهید بود،
ای کاش به جای سربازان چند تن از خانواده ها و فرزندان شما کشته میشد آنوقت شاید جواب تان چیزی دیگری میبود
فریده فروغ

>>>   صلح با طالبان با سیاست چماق و هویج
تنها سخن گفتن از صلح و مذاکره با طالبان، این گروه را مغرورتر، متکبرتر، و بهتر است بگویم آدم خوارتر می کند. در پهلوی گفتگو و موازی با آن، جنگ باید در دستور کار دولت باشد.
تضعیف موضع نظامی طالبان بهترین ابزار برای پیشبرد مذاکره با این گروه است. شکست طالبان در میدان جنگ ربط مستقیم با چانه زنی و دیپلماسی این گروه با دولت و آمریکا دارد. طالبان اگر سرکوب نظامی شوند، راحت تر تن به گفتگو و مذاکره می دهند و در سر میز مذاکره پیش شرط ها و پس شرط های کمتر مطرح می کنند.
این نظر که میگوید: سرکوب نظامی طالبان راه حل نیست بصورت مطلق درست نیست گرچه بهره ای از حقیقت دارد.
صفرمحمد مظفری

>>>   نه صلح امکان دارد و نه هم اوغان .....شدنی است و نه از تقلب، عوامفریبی، و تمامیتخواهی دست بردار است۰ یگانه راه نجات فقط تجزیه کشور بدو حصه بین اوغان ها و اتحاد قوم های غیر اوغان میباشد و بس۰ در غیر آن قوم های غیر اوغان برای همیشه در آتش جهالت اوغان خواهند سوخت۰
بگذارید این اوغان بین خودشان هرچه میخورند بخورند۰ قوم های غیر اوغان تمام مشکلات کوچک بین تان را کنار بگذارید و یکسره حساب تان را از این تمامیت خواهان متقلب انتحاری انفجاری فاشیست جدا کنید و ملک خود را و آینده فرزندان خود را بسازید۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است