افراطیت دانشگاهی کمتر از داعش و طالب نیست!
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۳۷    ۱۳۹۸/۲/۱۱ کد خبر: 158459 منبع: پرینت

بصیره اختر، فرخنده‌ای دیگر است که در صحن دانشگاه کابل به خاطر پوشش، مورد فحاشی و دست‌درازی دانشجویان داعشگاهی قرار گرفت.
من از این سخن می پرهیزم که: (مسلمان نباید دست خود را به نامحرم بزند) من در اینجا از سقوط اخلاقی حرف می‌زنم، نه از اصول دین، و این کارِ من نیست.
وقتی بنیادهای اخلاقی جامعه سُست باشد، دیگر هیچ امیدی برای زندگی اجتماعی باقی نمی‌ماند.

من واقعا متاسف و متاثرم، باور دارم که شیوع اندیشه افراط‌گرایی و خشونت اجتماعی در دانشگاه ‌های کشور، کمتر از اعمال داعش و طالب نیست. من بارها در محافل مختلف از این وضعیت نگرانی خود را ابراز کردم و تاکید کردم که جنگ روزی پایان میابد، طالب و داعش از بین خواهند رفت؛ اما آنچه بر‌جا می‌ماند ذهنیت افراط‌گرانه‌ای است که در جامعه موجود است و این یعنی بزرگترین تهدید برای زندگی انسانی، واقعا برای من، این، بزرگترین مسئله و موضوع است که نمی‌دانم چرا به آن پرداخته نمی‌شود. ترس من نیز همین است که بارها از آن به «عزای‌اجتماعی» یاد کرده‌ام. عزای اجتماعی یعنی مرگ ارزش‌های انسانی که هر روز جامعه از آن‌ها تَهی می‌شود و سونامی می‌آفریند.

باور دارم اگر نهادهای سیاسی، اجتماعی و اکادمیک به این وضعیت توجه نکنند، زمانی فرا می‌رسد که تمام فصل‌های زندگی‌مان زیر سایه سیاه افراطیت قرار خواهد گرفت.
من هم‌واره درد می‌کشم، واقعا در می‌کشم.

چندی است نقد اساسی من بر آن‌دسته از استادانی است که در دانشگاه‌های کشور، اندیشه‌های افراط‌گرایانه را رواج می‌دهند؛ ذهن دانشجویان را به گروگان می گیرند، دست به موج‌آفرینی‌ می‌‌زنند و برخی استادان و دانشجویان دیگر را تهدید می‌کنند.

(پیشنهاد من به حکومت، جامعه مدنی، احزاب و نهادهای اکادمیک)
طرح ایجاد گفتمانی زیر عنوان (انسانم آرزوست) که به تحلیل و تحقیق ریشه‌های افراطیت بپردازد. این گفتمان باید استمرار داشته باشد و مانند ‌«برابر‌نهاد» عمل کند.
من حاضرم به عنوان یک شهروند در راستای ایجاد این گفتمان با دیگران همکار باشم.

معین


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
داعش
دانشگاه
نظرات بینندگان:

>>>   جلو این وحشت باید گرفته شود، موجودیت این چنین انسان ها در مراکز اکادمیک شرم اور است، این جناوران مثل مکروب در جامعه هستند.
افغان

>>>   شما خودتان لوبياي پوهنتون را خورده ايد و ميگوييد در دانشگاه گچالو ميخوردم . دال پوهنتون را خورده ايد ميگوييد دال خور نيستيم چتلستاني دالخور است. بروييد نصوار تان را بزنيد شما را به پوهنتون چي.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است