اکثر فسادها از زیر سر همین باسوادها سر می‌زند
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۷    ۱۳۹۸/۲/۱۱ کد خبر: 158441 منبع: پرینت

لوی جرگه (سوای هر نوع قضاوت خوب و بد) تصویری واقعی از عینیت اجتماعی ما است.
از دانشگاهیان، روشنفکران، نخبه‌ها... که در لابلای کتاب‌ها زندگی می‌کنند باید معذرت‌خواهی کنیم:
_ ما واقعا معذرت می‌خواهیم که مردم این جغرافیا نتواستند از قرون وسطی به دوره‌ی پسامدرن بصورت اتوماتیک جَست بزنند.
_ ما در پیشگاه شما شرمنده‌ایم که این ملت شبیه قهرمان‌ِ رمان و فیلم‌های مورد علاقه‌ی شما نیستند.
_ باید پوزش بخواهیم که در این جرگه: شوالیه‌ها، فیلسوف‌ها، نظریه‌پردازها، اسطوره‌ها، موسیقی‌دان‌ها، هنرمندانِ کلاسیک، مدرن و پست مدرن که زیاد دوست دارید دعوت نشدند.
_ ما شرمنده‌ایم که شما پروژه‌های میلیون‌ دالری را بخاطر مدنیت به جیب زدید، پول‌دار شدید، زندگی‌لاکچری دارید و ... و ما هنوز متمدن نشدیم.
_ ما واقعا شرمنده‌ایم که مثل همیشه: پر ادعایی‌ها، لاف‌وپوف‌ها کرشمه‌ها و ناز و اداهای روشنفکرانه‌ی شما را نادیده گرفتیم.

واپسین سخن:
چندی پیش بخاطر نمایشگاه کتاب به دانشگاه کابل (معتبرترین مرکز آکادمیک کشور) رفتیم، سربازِ دم دروازه می‌گفت: اینجا همان‌جایی‌ است که دانشجویانش بخاطر یک کاسه لوبیا سر و گردن شکستند و مثل حیوان به جان هم افتادند و از کلکین‌های دانشگاه یکدیگر را بیرون پرت کردند.
اینجا جایی است که در بین اساتید، کارمندان و دانشجویان مسایل سمتی، قومی، زبانی، نژادی، مذهبی... موج می‌زند، تمام جنگ‌های سمتی، قومی و مذهبی از همینجا دامن زده شده...
اکثریت فسادها از زیر سر همین باسوادهای دانشگاهی سر می‌زند، از فسادهای مالی میلیون دالری در ادرات دولتی و غیر دولتی گرفته تا فساد اخلاقی در پستو‌خانه‌های همین ادارات...

رسول عبدی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
فساد
سواد
نظرات بینندگان:

>>>   آقای رسول عبدی!
از با سوادان که خیری ندیدیم امیدورام نوبت به شما بی سوادها نیز برسد تا دیده شود چه گلی به سر این مردم می زنید. گزارش ناقص شما از پوهنتون کابل خود فتنه انگیزی است. از لجه ایرانی شما معلوم است که بسیار با بدبینی اظهار نظر کرده اید. شما جزء کدام دسته هستید؟ با سوادان یا بی سوادان؟

>>>   درود ،این کشور شرمنده ای 5 هزار ساله خودش است که نتوانسته اصلاحات بیاور، این کشور شرمنده تاریخ نویسان که به لطف بیگانگان تاریخ رو نوشتند دست کاری کردند ، این کشور شرمنده معدنیات خودشه که نتوانسته دست به سر و صورت کشور خودش بزنه، این کشور شرمنده خودش است که نتوانسته از همدلی اتحاد برادری دست یک دیگر رو به مهربانی بفشارد ، این کشور شرمنده خودش است که چهل سال در مسجد به گفته های بیگانه دست و صورت شستند، این کشور شرمنده خودش است که یه تعداد خائن، نادان رو در دامن خودش پرورش داد، این کشور شرمنده خودش است که دیگران به عرش رسیدن اینا به فرش تکیه زند، این کشور شرمنده خودش است که دامان مادر وطن رو خالی و جیب همسایه ها رو پر کرد، این کشور شرمنده خودش است که همیشه خائن، دزد غارت گر رو پرورش و به جان هم دیگه انداختند، این کشور شرمنده خودش است در این دنیای تکنالوژی، آنترنت، شبکه های ارتباطی اجتماعی به جان هم دیگه توطعه و دامن می زند، بالخره این کشور شرمنده خدا و محمد و دین که نتوانسته برای مردم این سر زمین آرامش صلح و امنیت بیاورد امین.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است