صلح در جرگه یا خلیلزاد و یا راه سوم؟ کدام یک؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۱۶    ۱۳۹۸/۲/۱۰ کد خبر: 158434 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper) جرگه مشورتی صلح با حضور چند شخص بدنام و فاسد و متقلب و دیگر افراد حکومتی و تعدادی بی خبر از همه جا که فقط برای چند روزی تفریح، شرکت در جرگه پذیرفته اند، دایر گردیده است.

برگزار کنندگان جرگه می گویند که این جرگه جهت تامین صلح در کشور و نظرخواهی برای یافتن راه های صلح در افغانستان برگزار شده است و هیچ تبلیغاتی برای اشرف غنی و هیچ کوششی برای تداوم حکومت غنی در این جرگه صورت نمی گیرد.

در همین حال خلیلزاد برای دور بعدی مذاکرات صلح با طالبان به قطر رفته است و در ضمن صحبت هایش گفته است که حتی در صورت مصالحه با طالبان، صلح در افغانستان آمدنی نیست.

شما چه فکر می کنید؟ آیا مصوبات جرگه درباره صلح تاثیری بر روند صلح در کشور خواهد داشت یا مذاکرات خلیلزاد برای صلح کارساز خواهد بود و یا راه سومی برای آمدن صلح در کشور وجود دارد؟

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جرگه
هفته
صلح
نظرات بینندگان:

>>>   Ayar
از نظر من لویه جرگه ها فقط بمنظور سرکوب دموکراسی و خواست ها و آرمانهای وطنپرستانه یی همه مردم در کشور ما میباشد.
آنانیکه لویه جرگه را در قانون اساسی کشور درج نمودا اند و آنرا عالیترین مرجع تصمیم گیری ذکر داشته اند نه تنها دموکراسی را که رهبران و باداران شان ادعا میکنند که در افغانستان دموکراسی را آوده اند، خود آنرا را زیر پا نموده اند بل کشور را برای همیشه بسوی بحران سوق داده اند.
به امید روز ی که نسل های بعد ما از این لویه جرگه های قلابی و زور گو در امان بوده فقط همین قدر بدانند و آگاه باشند که چگونه سرنوشت یک کشور بدست افراد فروخته شده، غرق در فساد، تفنگ سالارو بالاخره قاتلین مردم شان تعین میگردید و مردم چی رنج ها از این لویه جرگه کشدیده اند.
موفق

>>>   Zareh
مردمی را که بار بار امرخیل مدیریت انتخاباتی و دموکراسی کند، از چنین جماعت و مردمی چی انتظار خواهد داشت. ما مردم، آنچه را که حق و ظرفیتمان است، نصیب شده ایم

>>>   Najib Salam
لطیف پدرام

جناب آقايان عطا، دوستم، محقق، خليلي، احمدضيا، احمد ولي، امرالله صالح، قانوني،صلاح الدين... اين را در خاطرات تان بسپاريد غني،كرزي، اتمر، احدي در هماهنگي با يك ديگر با برنامه پيش مي روند تا جامعه اي غير پشتون را تكه-تكه كنند و از شما در اين راستا سوء استفاده مي كنند نه به شما پٌست و مقامي مي دهند و نه اتمر مخالف كرزي است و حتي تحريم اين لويه جرگه و مخالفت و تحريم آن از طرف كرزي، اتمر و... سمبوليك براي گمراه كردن شما است.
شما اين همه سال درس نگرفتيد همين كرزي نبود گفت« نميگذارم آنها(غير پشتون ) رئيس جمهور شوند» همين كرزي، غني، اتمر نبودند شما و ياران تان را ترور، تبعيد، خانه نشين، زندان، شكنجه و جنگ سالار معرفي كردند؟
مگر اينها نبودند طالبان را برادر خطاب كردند شما را به جهان جنگ سالار معرفي كردند...؟
مگر شما نمي بينيد اتمر و غني بر عليه يك ديگر هيچ وقت سخنراني نمي كنند؟
باور كنيد اين بار حكومت را بگيرند كه با اين رفتارهاي نسجنيده شما كه مي گيرند و در چند سال بعدي بلاي سر شما بياورند عقاب ها در آسمان به حال روزتان گريان كنند! شما چه فكر كرديد سياست را بازي كودكانه تصور كرديد و فكر كرديد آنچه آنها مي گويند راست ميگويند و عمل مي كنند؟!
مگر در اين چند سال شما معاون، وزير بي صلاحيت نبوديد كه از كرزي، غني و اتمر مي ناليديد حالا چه شد دوباره براي آنها كمپين مي كنيد؟!
شما از اينكه معاون، وزير و... پدرام شويد شرم مي كنيد اما در آنطرف پيش آدمهاي مي رويد نه دانش و نه شجاعت پدرام را دارند. اگر تصور مي كنيد كشورها پشتونهارا بخاطر افغان بودن شان دوست دارند سخت در اشتباه هستيد اين قدرت مردم و روابط است كه سياست كشورها را تغير تحول مي دهد. مگر فراموش كرديد عطا در بلخ بود چطور مقامات كشورها پيش آن در رفت آمد بودند، وقتي عبدالله به غني اخطار داد" صبرشان تمام شده است" چطور خارجي ها براي ديدار آن هر روز صف بستند؟!

>>>   ن بیگزاد shadab amin bigzad
زهرانادری: جرگه فعلی نه عنعنوی است ونه جرگه که ازآن درقانون اساسی یاد شده، این جرگه برای حاکمیت استبداد فعلی برگزار شده و هیچگونه مشروعیت قانونی ندارد

>>>   هنگدوست هروی
بانو فرخنده زهرا نادری : اشرف غنی جرگه کلان را برای محکم کردن پایه های حکومت استبدادی خود برگزار کرده.
غنی این جرگه را با استبداد رای پیش برده. این جرگه هیچ مشکلی از مشکلات افغانستان حل نمی کند.

این سخنان کسی است که در انتخابات گذشته تا چند ماه پیش از نزدیک ترین افراد تیم غنی احمدزی بود. این خانم وقتی میگوید غنی مستبد است پس دانسته میشود که با پست و استخوان خود استبداد غنی را حس کرده. خیلی هم کوشش کرده که که بردباری نشان دهد. اما تحملش تمام شده. حرف این خانم باید برای بسیاری از هموطنان ما در مورد غنی حجت باشد.

گفتگو با بی بی سی فارسی

>>>   از نظر من تمام کسانیکه این جرگه را تحریم کرده اند، اما در نشست با طالبان در ماسکو افتخارانه شرکت کردند، اشخاص بدنام و فاسد و متقلب اند و مردم ماهیت اصلی اینها را با پوست و استخوان خود تجربه کردند.

>>>   لویه جرگه اگر اختلافات را بیشتر و عمیق تر نکند، کاری دیگری از آن ساخته نیست. خود همین لویه جرگه بااین ترکیبی که دارد نمادی بارز اختلاف و چندگانگی است. اشرف غنی با این حرکت نمایشی خود می خواهد زندگی حکومت خود را کمی طولانی تر کند. اصلا اشرف غنی به صلح و وحدت و اتحاد ملی هیچ اعتقادی ندارد چه و همان چیزی را می خواهد که آمریکا و بادارانش می خواهد. او فقط به جکومت خود می اندیشد و تنها تلاشی که از او دیده شده تقویت کوچی و کوچی مداران است و بس. تمام ارزشهای ملی و انسانی را زیر پای خود گذاشته و به اختلافات قومی، زبانی و منطقوی بیش از پیش دامن زده و باعث خلق بحران پس از بحران بوده است. او خود عامل اختلاف است که اگر برداشته شود بسیاری از اختلافات فروکش می کند.

>>>   عاملان مرگ
غنی وداعش و طالب اجیر اند
بـه دام فــتــنــۀ دالـر اسـیر اند
نـدارد آرد شــان بـا هـم فـرقی
سه قالب پرکن یکنوع خمیراند
کلوچ سوخـته می سـازند ما را
تغـار پر سـم صـد مـن پتیر اند
به خون ترمیکنند گر نان مردم
بـرای اجنبی شـیر و پـنـیـر اند
زاول چشمۀ شان خشک گردید
سـراب خشـکـستـان کـویـر اند
اگر در روز دفـتـر می نشینند
به شبها رهزن و قافله گیر اند
بلی! یاران و همراهـان ایشان
شریک دزد ومحبوب امیر اند
ز اول فاسدان رشوه خوار اند
به دولت یا وکیل و یا وزیراند
بـه مـردم وعـدۀ بسـیـار دادنـد
بحرفهای دروغین بی نظیراند
اگـر فـرمـانـدهـان طالـبـان اند
اگر در ارگ کابل سـردبیر اند
ز تـاراج معـادن بـا کی گـویـم
شـریک مـافـیــای بـاجگیـر اند
در اوج اعـتیاد و کشت تریاک
به ضد نوجوان و طفل وپیراند
چه آرد«لوی جرگه» انتخابات
کجا ایـن خیل خاین دلپذیـر اند
جدا از مکر طالب و غنی باش
که هردوعاملان مرگ ومیراند
چـه دانی راز پنهـان قـطــر را
قرارووعده ها مافی الضمیراند
نظام پیشـرو طالب کـراسیست
اجیران دسـتبوس زور میر اند
عجب مسخـرگی برپـا کـردنـد
برای قدرت در کش و گیر اند
رسول پویان
15/4/2019

>>>   استبداد غنی!
یادم هست، در جرگه‌ی قانون اساسی که ریاست آن را مرحوم صبغت‌الله مجددی به دوش داشت، یکی از اعضای جرگه (ملالی جویا)، ایستاد شد و هرچه در دل داشت، بر زبان جاری ساخت و تا توانست به این و آن توهین کرد.
مرحوم مجددی که ریاست جرگه را به دوش داشت، از مؤظفان امنیتی، خواست که آن خانم را به دلیل ایجاد بی‌نظمی از محل جرگه دور سازند؛ اما کسی هیچ اقدامی نکرد! دست آخر آقای مجددی با تیپ خاصی که داشت رو به خانم کرد و گفت: خو خیر است، حال که ایطور است سرجای خود بشین و بی‌نظمی نکن...! هرچه بود غائله ختم شد و کسی از جرگه اخراج نگردید.
و اما در جرگه‌ی مشورتی صلح، با وصف آن‌که آقای غنی و پاچه‌خواران او، فراوان کوشش کردند که به جز از دعاگویان و ثنا خوانان‌شان کس دیگری نتواند به جرگه راه یابد، با آن هم، وقتی صدای کوچک‌ترین انتقاد را شنیدند، با استبداد تمام که خاصه‌ی طرز تفکر آقای غنی و طرف‌داران او است، به اخراج چند عضو جرگه اعم از زن و مرد اقدام کردند و بار دیگر نشان دادند که حکومت غنی یعنی حاکمیت استبداد!
سید مسعود حسینی

>>>   شورای جاهلان و ظالمان
Nargis Rezai

>>>   متاسفم ب حال ای کشور
هر چی بالای۴۰ً ۰ سال بود رفت ک‌ ب جای ما حرف بزنه در صورتیکه ما خیلی خوبتر میتونیستیم ظاهر بشیم‌
افسوس
Dina Amin Alkozai

>>>   ارگ نشینان امرالله صالح را در پهلوی قاری عیسی نشانده خوب تحقیر نمودند !
ضیاالحق امرخیل بسیار آگاهانه امرالله صالح را ضربه فنی کرد تا دیگر راه بازگشت نداشته باشد و تا زنده است در خدمت شوونیزم قومی مانند برده و غلام قرار داشته باشد .
قاری عیسی در آلمان زندگی می کند و از بام تا شام مصروف دشنام دادن به اقوام غیر پشتون و بیشتر تاجیک ها است ، اینکه چه کسی و با چه نیتی قاری عیسی را از آلمان در لوی جرگه برده است معلوم نیست و آنچه معلوم است این است که قاری عیسی را همه می دانند که از جانب اشرف غنی احمدزی تمویل می گردد و فقط انسان احمق باشد که فکر کنند که نشستن امرالله صالح در کنار قاری عیسی تصادفی بوده باشد .
حسن علی عدالت

>>>   قبول است که جرگه یک مجلس مشورتی به شکل کهنه و قدیمی است اما از خیلی ابزار های مدرن حال دارند برای برگزاری جرگه استفاده می کنند حال نمی شد
این چند هزار نفری که به جرگه دعوت شده بودند خودشان در یک انتخابات درون جرگه ای برای خود رئیسی تعیین کنند که یکی دیگر برای شان رئیس تعیین کرده است؟از همین جا به چیستی و بی معنایی اعضای جرگه باید پی برد.
قدوس خطیبی

>>>   انتخابات طول می کشید، باز شکایت های انتخاباتی بررسی میشد، شاید به دور دوم میرفت، باز باید کسی ریاست وحدت ملی لویه جرگه درست میکرد، خلاصه خیلی طولانی میشد
محمد سعید سدید جامی

>>>   برادر چرا ما تاجيك ها أوزبك ها و هزاره ها لغات پراني ميكنيم،
اين حرف من از روي تحصب نيست،
پشتون ها دارند اهسته اهسته
ميخ شانرا محكمتر مي كوبند،
از ما ٣ قوم فقد حرف هاي فيسبوكي ميزنيم
ولي انها عمل ميكنند،
پشت سياف و عبدالله عبدالله زنچو نگرديد اينها پشتون هستند،
هيچ وقتي به ما و شما نميشوند،
هر پشتوني امد
اين غير پشتون ها را فريب داد.
Noor Akemi

>>>   اگر به لِست نام های تحریم کنندگان نگاه کنید، همه جنگسالانِ اند، که کابل را ویران کردند و 65 هزار کابلی را کشتند. در طول 18 سال گذشته جز پُر کردن حساب های بانکی شان در خارج، هیچ کاری مفیدی به مردم چه، که حتی برای قوم خود نکردند. اینها دستجمعی به ماسکو رفتند و در عقب طالبان نماز خواندند و به طالبان بعیت کردند. فقط به خاطر مقام و دالر قوم خود را قربانی میکنند.

>>>   Saboor Raheel
جرگه اوغنی، متشکل است از:
۱- ۱۵۰۰ نماینده‌ه که از طرف حکومت غنی معرفی شده اند.
۲- ۱۸۰۰ گوسفندان (گوسفندیان) امر خیل.
یعنی ۱۸۰۰ نفر صدفیصد نماینده های دستچین غنی اند که کافیست هر فیصله‌یی را به نفع غنی رقم بزنند. از ۱۵۰۰ دیگر هم شمار زیادی گوش به‌فرمان غنی بابا اند. باقی اکثریت شان کسانی اند که فقط نام و شهرت میخواهند، و لو با ریدن در مسجد باشد. شماری هم اصلا چنان غول تشریف دارند که آورده شده اند و از خود اختیار ندارند. اگر هم کسی‌ باشد که با کدام‌ برنامه شخصی مستقل آمده باشد با اندکترین صدای مخالف دهنش بسته شده و برون از مجلس پرتاب میشود. اینست ترکیب و حقیقت لایه جرگه اوغنی.
توضیح جناب امرالله صالح چیست؟

>>>   Qasimzadah
شرم هم چیزی خوبی است.
انگار تمام دار و نداری این سرزمین همین زی ها است، یا "کرزی" است یا "استانکزی" است و یا احمدزی. حالا حتما چند تا کور باطن این کار آقای غنی را نیز ملی خواهند گفت.
مرد میدانم آرزوست تا دمار از روزگار قومگرایان، برتری طلبان و قبیله پرستان برآورد.
تاریخ کشور پر از ریدن های همین زی ها است. خدا هرچه قومپرست و برتری طلب را نابود کناد.
یادداشت: وقتی بین دو زی جنگ است، پس چرا این همه آدم های دگر باید کشته شوند؟ هم خود را توته توته کردند و هم دگران را.‌‌.. مات و حیرانم خدایا.

>>>   شرایط عضویت در نشست مشورتی صلح / لویه جرگه !
1_ وابسته به حکومت باشی
2_ حرف نزنی مخصوصا علیه حکومت
3_ از درون حکومت معرفی شده باشی
4_ وقتی رئیس جمهور سخنرانی می کند از خوشی گریه کنی و پارازیت نشی
5_ هر گپی شد تیرته بیاری چون قبلن پول گرفتی
6_ اگه خواب داشتی بخواب اما اگه حرف داشتی اخراج میشی
7_ پیر ها بر جوانان مقدم اند چون مردسالاری حکم می فرماید
مهم نیست چی می فهمی مهم این است که کی را در ارگ میشناسی !
بهار سهیلی

>>>   شمشیر محافظان امرخیل بالای اعضای جرگه
روز دوم جرگه؛
😱😱😱😱😱😱
پس از اعتراض‌های دی‌روز و ایجاد تشنج بر سر انتصاب معاونان جرگه، انتخابات هیات اداری امروز نیز برگذار نشد.
دبیرخانه بدون گزینش هیات اداری اعضای جرگه را به ۵۱ کمیته کاری تقسیم کرد. هر کمیته بیش‌تر از ۸۰ عضو دارد و روسای کمیته‌ها نیز از قبل گماشته اند. اکثریت اعضای کمیته‌های آدم‌های بی‌سواد اند و اصلن نمی‌دانند برای چه آورده شده اند.
کنترول جرگه برای حکومت دشوار و درد سر ساز شده است. ظاهرن مهندسی در گزینش افراد خیلی موثر واقع نشده و هنوز ده‌ها صدای اعتراض برضد «اجندای پنهانی جرگه» در داخل تالار بلند است.
شب گذشته دبیر خانه برای ۱۲۰۰ کنترول کننده تازه، کارت توزیع کرده است تا صدای هر معترض را به‌موقع سرجایش خاموش سازند.
از سوی دگر حضور نظامیان در داخل تالار سبب شکایات جدی اشتراک کننده‌گان به ویژه زنان شده است.
شام دی‌روز «شوخی مزه دار» یک عضو جرگه هنگام صرف غذا در طعام خانه با واکنش تند محافظان «ضیاالحق امرخیل» روبه رو شده است.

با این‌حال تاکنون بیش‌ترین حاصل جرگه عکس‌های یادگاری است که در رسانه‌های اجتماعی خبرساز شده اند.
فطرت

>>>   صفرمحمد مظفری
کیست که به داد معاونین غنی برسد؟
اشرف غنی با لجاجت ها و تک روی هایش به تنهایی با همگان طرف قرار گرفته، و کسی هم نیست که این آدم را از دست خودش نجات بدهد. اما بد بخت آقای دانش و آقای صالح هستند، که هنوزهم در کنار غنی ایستاده اند و شاهد خطاها، تک روی ها، و لجاجت های احمقانه وی می باشند.
معاون شدن برای کسی که با کل جامعه و مردم طرف شده است، خیلی جسارت می خواهد اما گویا این جسارت و درایت را دانش و صالح از برکت بودن در پهلوی غنی پیدا کرده اند.
غنی زدگی دانش و صالح مضاعف است، و پیامد اش برای این دو نفر خیلی خطرناک. کیست که دانش و صالح را از دست غنی نجات بدهد؟ کسی هست که دلسوز معاونین محترم محمد اشرف غنی باشد؟

>>>   محمد نسيم جعفری
پشتون‌ها باید بیدار شوند!
برای قومی که چندین قرن حاکم مطلق بوده و تمام امور کشور را به صورت انحصاری و دربست در اختیار داشته‌اند و اکنون نیز حکومت و تمام منابع اقتصادی کشور در دست آن‌ها است، واقعا عیب و شرم است که از طریق نمره نه، بلکه با سهمیه‌بندی (گدایی) وارد دانشگاه‌ها شوند.
مردم عام پشتون باید از خواب بیدار شوند و از رهبران شان بپرسند: با وجود اینکه قدرت و اقتصاد و... در اختیار پشتون بوده و است، چرا فرزندان پشتون از طریق رقابت جوان‌مردانه با دیگران به دانشگاه‌ها راه نمی‌یابند؟ و چرا آن‌ها را باید از طریق سهمیه‌بندی و با نمره‌های پایین که نوعی گدایی است، وارد دانشگاه‌ها نمود؟.

>>>   نه صلح امکان دارد و نه هم اوغان انسان شدنی است و نه از تقلب، عوامفریبی، و تمامیتخواهی دست بردار است۰ یگانه راه نجات فقط تجزیه کشور بدو حصه بین اوغان ها و اتحاد قوم های غیر اوغان میباشد و بس۰ در غیر آن قوم های غیر اوغان برای همیشه در آتش جهالت اوغان خواهند سوخت۰
بگذارید این اوغان بین خودشان هرچه میخورند بخورند۰ قوم های غیر اوغان تمام مشکلات کوچک بین تان را کنار بگذارید و یکسره حساب تان را از این تمامیت خواهان متقلب انتحاری انفجاری فاشیست جدا کنید و ملک خود را و آینده فرزندان خود را بسازید۰

>>>   Bagramian
لویه جرگه یا دقیقتر (دیره اوغانی)به جز از روسیاهی به اشرف غنی احمدزی دیگر هیچ دست اوردی نخواهد داشت. چون طالبان یگانه نیروی مسلح مخالف دولت غنی احمدزی به هیچ وجهه اکنون با او و باند وی روی میز مزاکره نخواهند نشست. چرا که اکنون آنان با یگانه حامی و پشتیبان دولت غنی احمدزی امریکاییان دارند به توافق رسیدند و یا می رسند. دولت امریکا فقط از آنان یک تضمین می خواهد و آنهم در صورت چیره شدن طالبان در سراسر اوغانستان در آینده نباید خاک و منافع امریکا در منطقه مورد تهدید آنان قرار گیرد و بس!

>>>   Salam
بعد از اول جوزا به غنی نباید یک ساعت هم وقت داد تا حکومت کند ، بعد از اول جوزا بایست یک حکومت سر پرست که وظیفه اش صرف برگزاری انتخابات باشد شکل گیرد و اعضای این حکومت عبوری و سرپرست خود و اعضای آن نباید جز تیم های انتخاباتی باشند ، غنی اگر باقی بماند ، امر خیل ها دوباره انتخابات را مهندسی خواهند کرد و این فاجعه ادامه خواهد یافت. این وظیفه ی همه ی نیروهای سیاسی است که غنی را بعد از ختم دوره تعین شده نا مشروع اعلان کنند و اگر مقاومت کرد او را با روش های درخور از ارگ اخراج کنند و به جرم نقص قانون دستگیر و‌محاکمه شود ، مردم رومانیا روزی چاوشیسکی را چنین محاکمه کردند .

>>>   بزرگترین شکست سیاسی غنی بعد از افشای تقلب و ایجاد حکومت 50/50 دایر ساختن این جرگه ؟ خلاف قانون اساسی است. این که طالب و دیگران چه موقف دارند مهم نیست. غلطی کلان غنی و ناکامی سیاسی وی عدم ایجاد یک اجماع سیاسی داخلی برای دفاع از نظام ، قانون اساسی و مشروعیت ملی میباشد. این جرگه از آغاز با نبود توافق سیاسیون - بخش اجرائیه و گماشتن شخص رسوایی مانند امرخیل اعتبار خود رااز دست داده است.
در همه نشست های اخیر تلویزیونی هیچ یک از مدافعین جرگه به شمول امرخیل و زهره یوسف ، نبی مصداق ووو قادر به دفاع ازین جرگه و مشروعیت آن نبوده اند. بازیگران بیرونی این جرگه را نسبت نفی آن بالوسیله طیف گسترده سیاسیون اهمیت نمی دهند و مشوره های آن ؟ کدام موقف سیاسی قوی برای غنی ایجاد نمی کند.
نمیدانم جناب شما خراسانی که با دقت و مو شگا فانه اوضاع را میبینید چرا بدینگونه مسحور جرگه غنی شده اید. در باره شیوه ستالینیستی مراقبت پولیسی داخل تالار جرگه بالوسیله گماشتگان امنیت ملی همه شاهدیم . مظاهراین مراقبت پولیسی را درین چند روز دیدیم که مجال بیان مخالفت و صحبت کردن را نمی دهند.
نوید پارسا

>>>   یک عضو جرگه:
“افکارطالبانی در جرگه حاکم است. طالبان نکتایی پوش حضور قدرت‌مند دارند. عفو عمومی و آزادی زندانیان طالب نُقل مجلس کمیته‌هاست. گرازش کمیته را نا وقت شب تکمیل کردیم اما به‌جای نا معلومی برده شد. مطمئنم که گزارش دست کاری و تحریف می‌شود. ما رسالت خود را در کمیته انجام دادیم و دگه از دست ما بالاست”.

>>>   من به آنانی متاسف نیستم که در بیرون از جرگه مشورتی صلح عکس یک پیر مرد و یک زن را رد و بدل میکنند که مرد از نبودن راه عبور، و زن برای جلوگیری از اسراف یک عملی را انجام داده اند. و حالا بعصی ها در مورد آنان طنز و فکاهی میسرایند و این رفتار آنان شده سوژه ی چندین روز.
من به آن عکاس و روشن فکر ساختگی که به عنوان شخصیت روشن فکر و همه چیز فهم در آنجا حضور دارد متاسفم .
آن عکاسی که برای رسوایی خود و جرگه چنین تصاویر را منتشر میسازد.
صلح می آید در صورتی که ما اول با خود سازگاری کنیم
بعد مردم خود را با هر نوع فرهنگ شان بپذیریم و بلاخره با دیگران یعنی طالبان صلح کنیم.
من یکی از موافقین این جرگه هستم، اما مخالف این گونه انسان های که برای عکاسی و بدنامی این جرگه در آنجا حضور دارند.
نیایش حسینی

>>>   ديروز بود يا پريروز بود كه در همين فيسبوك "قسم به ذات اقدس الهي" به خاطر فهميدن سؤال كردم كه دليل موافقت و مخالفت تعدادي با جرگه جاري صلح چيست.
موافقان زيادتر بر مشوره ، بلند شدن صداي اكثريت خاموش و صلح جامع تكيه كرده بودند كه زيادتر همان خط و مسير نظري دولت را نشان ميداد اما مخالفين بل رقم چيزها گفتند.
- جرگه يك امر "اوغاني" است پس نبايد داير شود.
- چراً بايد سر جرگه پول مصرف شود!!!؟
-غني با اين جرگه ميخواهد كه سلطه خود را تمديد كند(نه گفته اند چطور)
- اشتراك كننده هاي جرگه أفراد دولتي و بيسواد استند و "نخبه" نيستند. (يعني من نيستم)
- جرگه هييچچچ فائيده ندارد (حتي به اندازه پرستامول)
- از جرگه كده ريفراندوم خوب است!!!؟
- تعداد ار نماينده انتسابي اند( نمي گويند از چند نَفَر چند تا) (
من تا حال نداستم كه واقعن مخالفين كدام الترناتيف بجاي جرگه دارند؟
فرید بهمن

>>>   كوچي هاي پاكستاني از كدامين گوشه وطن دفاع كرده اند كه غنی دومیلیارد افغانی بودجه برای کوچی ها اختصاص داد
کریمی

>>>   غنی نه توان جنگیدن با طالب دارد و نه توان صلح، آنچه توان دارد که با هزاران ترفند به قیمت کشتار مردم رییس جمهور بماند.
ثریا بها

>>>   خبرنگاران در دومین روز جرگه مشورتی صلح نیز اجازه ورود به خیمه لویه را نیافتند .
رسانه ها که از قبل جهت تجمع در هوتل انترکانتنینتال خواسته شده بودند ساعت دوازده اجازه حضور در مقابل خیمه را یافتند .
رسانه ها نماینده های مردم که در جرگه اشتراک داشتند از این تصمیم برگذارکننده گان جرگه انتقاد کرده آنرا خلاف آزادی بیان دانسته گفتند هر انچه در خیمه اتفاق می افتد نباید از چشم رسانه ها ومردم افعانستان به دور باشد .
اما ضیاالحق امرخیل این تصمیم هیات برگذار کننده جرگه را سانسور رسانه ها ندانسته گفت انتخابات هیات اداری یک مساله اداری است وفردا که بحث پیرامون مذاکرات صلح است پوشش زنده خبری برای رسانه ها آزاد است .
فرزانه

>>>   نه صلح امکان دارد و نه هم اوغان انسان شدنی است و نه از تقلب، عوامفریبی، و تمامیتخواهی دست بردار است۰ یگانه راه نجات فقط تجزیه کشور بدو حصه بین اوغان ها و اتحاد قوم های غیر اوغان میباشد و بس۰ در غیر آن قوم های غیر اوغان برای همیشه در آتش جهالت اوغان خواهند سوخت۰
بگذارید این اوغان بین خودشان هرچه میخورند بخورند۰ قوم های غیر اوغان تمام مشکلات کوچک بین تان را کنار بگذارید و یکسره حساب تان را از این تمامیت خواهان متقلب انتحاری انفجاری فاشیست جدا کنید و ملک خود را و آینده فرزندان خود را بسازید۰

>>>   غنى احمدزى زمانى كه خود را در حضور جمع از مردم، با حصار شديد نيرو ها امنيتى، در عقب ميكروفون ميبيند، چنان بى باده مست ميشود، كه با حركات دست و كله كه در يك من لنگى گم است، سخنرانى و چيغ ميزند،
تعدادى از چك چكيهاى و تكبير گويان هم از قبل تعين شده، فضاى تالار را آنقدر "انقلابى"جلوه ميدهند، و مردم را مجبور ميسازنند كه نا فهميده كف
بزنند !؟ اكثريت شركت كننده ها اصلن نميداند كه غنى احمدزى چه گفت ؟چرا اين مردم بيخود كف ميزنند ؟؟
اما اينها افراد امنيتى شخصى غنى اند، با اين عمل ميخواهند احساسات مردم را تحريك و كنش و واكنش مردم را آزمايش نموده ، مثل ديگر رهبران خودكامه "جهان سومى" مخاليفن و موافقين خود را شناسائى، به مرور زمان آنها را از جمع خود خارج ، مجازات ،زندانى و حتا سر به نيست شان نمايند ! در كشور ما و ده ها كشور عقب مانده جهان سوم اين فرهنگ زشت و مبتذل جريان دارد و جز باز رسى مردم، توسط رهبران انحصارطاب و تماميت خواه و فاشيستىها معروف "جهان سومى" است : بايد براى يك جامعه انسانى كه در او حق وحقوق مساوى اقوام و احترام متقابل ميان همه شهروندان كشور و آزاديها مدنى،و رد هر نوع خشونت و ظلم و ستم دينى، مذهبى و فرهنگى ، قومى....
به اميدى آنروز
میهنجار

>>>   بعد از سقوط شهرستان كران و منجان در بدخشان جنگ را اوردند به دروازه هاي پنجشير ، شايد در تابستان پيشرو بالاي پريان حمله كنند . مگر اين والي كوچيزي در خدمت ارگ قرار دارد .
كاپي كمنت جناب بهادر پرياني

>>>   محمد نسيم جعفری
حضور پررنگ طالبان در لویه‌جرگه!
_______
هر چند گروه طالبان، به‌طور رسمی لویه‌جرگه را تحریم کرده بودند، اما حضور نمایندگان فکری آن‌ها در جرگه بسیار پررنگ بوده است.
لوگویی را که تلویزیون به اصطلاح ملی برای پوشش رسانه‌ای برنامه‌های لویه‌جرگه طراحی کرده بود، نیز نشان از حضور پررنگ تفکر طالبانی در لویه‌جرگه و مدیریت آن داشت.
دو ماده‌ی مهمی که بسیاری از کمیته‌های پنجاه‌ویک گانه‌ی لویه‌جرگه بر آن تأکید کرده‌اند، همان خواسته‌های مهم طالبان است که بارها بر آن‌ها تأکید نموده‌اند و آن دو خواسته، عبارتند از:
۱. خروج نیروهای ناتو از افغانستان.
۲. ممانعت از پخش سریال‌ها و آهنگ‌ها از تلویزیون‌های خصوصی.

>>>   جر گه نمایشی بود و فقط برای 3400 نفر یک تفریح بود و ساعت چنیدین خانم بی حجاب که از خود نه شوهر و نه محرم داشت
خوش گذشتا ن هم خو ش
وشوهر های شان خوش بود که گویا خانم های شان در جرگه سهم گرفتند......


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است