سیاف مقهور جرگه قبیله ای غنی!
حضور سیاف در این جرگه، رنگ دیگری به آن داد و یکبار دیگر در میان سران سیاسی منتقد غنی، اختلاف و پراکندگی ایجاد کرد. اما این سبب نمی شود که مشروعیت و صلاحیت جرگه مورد پذیرش تمامی اقوام و شخصیت های متنفذ این سرزمین قرار بگیرد 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۰۴    ۱۳۹۸/۲/۱۰ کد خبر: 158423 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper) با وجود تمامی مخالفت ها و تحریم ها، جرگه مشورتی قبیله در کابل گشایش یافت. اشرف غنی در معیت عمر داوودزی، صبح روز دوشنبه جرگه قبیله ای صلح را افتتاح کرد.
گفته می شود که در این جرگه به بیش از ده هزار تن کارت دعوت فرستاده شده است تا سه هزار نفر در آن شرکت کنند.
این جرگه در حالی برگزار می‌شود که اکثر چهر‌ه‌های سیاسی، احزاب و نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری آن را تحریم کرده‌اند.

حزب جمعیت اسلامی، حزب وحدت شاخه‌ خلیلی، حزب وحدت شاخه‌ محقق، حزب افغان ملت، حزب جنبش ملی، حزب اسلامی شاخه‌ حکمتیار، حزب محاذ ملی، حزب نجات ملی، روند دفاع از ارزش‌های جهاد و مقاومت، حزب پیوند ملی، حزب همبستگی ملی، حزب ترقی مردم و حزب مشارکت ملی، از احزابی‌اند که جرگه‌ مشورتی صلح را تحریم کرده‌اند.
حامد کرزی، داکتر عبدالله، محمد یونس قانونی، احمد ولی مسعود، احمد ضیا مسعود، حنیف اتمر، محمد کریم خلیلی، محمد محقق، صلاح الدین ربانی، انورالحق احدی، عطامحمد نور، اسماعیل خان، گلبدین حکمتیار، جنرال دوستم و ده ها فرد دیگر از جمله تحریم کنندگان این جرگه قبیله ای هستند.

طالبان نیز با نشر اعلامیه‌ای برگزاری لوی‌جرگه را تلاش برای مشروعیت‌بخشی به حکومت فعلی عنوان کردند. در اعلامیه طالبان آمده است، افرادی که در این جرگه اشتراک می‌کنند، «دشمنان واقعی صلح‌ اند» و حکومت سعی می‌کند با کشیدن خطوط سرخ و سبز روند فعلی مذاکرات بین طالبان و امریکا را سبوتاژ کند.

قبل از دایر شدن لوی جرگه، اشرف غنی به دیدار عبدالرب رسول سیاف رفت و از او تقاضا نمود تا در قبال... در جرگه قبیله شرکت کند و ریاست این جرگه را بپذیرد. سیاف نیز یکبار دیگر مقهور قدرت و پیشنهاد... غنی شده و ریاست تشریفاتی جرگه قبیله را پذیرفت و در جلسه افتتاحیه جرگه رسما مسوولیت صوری جرگه را برعهده گرفت.

چنانچه سیاف در این جرگه شرکت نمی کرد، دیگر هیچ فرد بزرگ غیر دولتی و حزبی و سیاسی مطرح امروز در جرگه نبود و این جرگه بدون حضور سران سیاسی و دینی و اجتماعی غیر حکومتی تشکیل می شد و آنجا بود که هیچ مشروعیت سیاسی و اجتماعی پیدا نمی کرد. اما حضور سیاف در این جرگه، رنگ دیگری به آن داد و یکبار دیگر در میان سران سیاسی منتقد غنی، اختلاف و پراکندگی ایجاد کرد.

با این کار سیاف، احتمال دارد دیگر شخصیت های سیاسی و اجتماعی متمایل به او و نزدیک به سیاست های وی، در روز اختتامیه جرگه قبیله شرکت کنند و در این میدان رقابت سیاسی خودی نشان دهند اما این سبب نمی شود که مشروعیت و صلاحیت جرگه مورد پذیرش تمامی اقوام و شخصیت های متنفذ این سرزمین قرار بگیرد.

این جرگه که به منظور تحکیم حاکمیت فعلی و قدرت بخشیدن به آن دایر شده است، بدون هیچ نتیجه مشخصی که به نفع ملت باشد پایان خواهد یافت. هرچند حاکمیت برنامه ریزی کرده است که از این جرگه بیشترین استفاده را در راستای منافع حکومتی و دوام وضعیت فعلی ببرد، اما بعید به نظر می رسد که مفید فایده برای عموم باشد.

در هرحال این جرگه نیز مانند جرگه های گذشته پایان میاید و چیزی که از آن باقی خواهد ماند، هزینه سرسام آور و دزدی های گوشه و کنار آن است که باری بر روی دوش این ملت فقیر و بیچاره اضافه خواهد کرد و سلطه استعمارگران خارجی را دوامی بیشتر خواهد بخشید.
آیا شما نظر دیگری دارید؟

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سیاف
جرگه
نظرات بینندگان:

>>>   چندسخن نادرست استاد سیاف !
استاد رسول سیاف منحیث ریس جرگه مشورتی آقای گماشته شد و امروز در جرگه مشورتی صلح،نگرانی جدی خود را از احتمال تجزیه افغانستان به صراحت بیان نمود.
او گفت: هیچ عامل دیگری نمی‌تواند باعث تجزیه کشور شود؛ اما تشویش و نگرانی او بیشتر از ناحیه #تعصبات #قومی و #لسانی است که باید جلو آن گرفته شود. او همچنان گفت: اینکه #کل افغانستان #اوزبیک یا #تاجیک و #هزاره و #پشتون شود #امکان پذیر نیست، اما همه این #اقوام می‌توانند در سایه و چتر #اسلامیت و #افغانیت زندگی باهمی داشته باشند.
استاد سیاف باید میگفت: کل #اقوام مسلمان و #هویت های #اجمتاعی و #فرهنگی باهم #برادر و برابر #جامعه‌ای افغانستان میتوانند در زیر #سایه و چتر #اسلامیت و ملت #افغانستان زندگی #باهمی داشته باشند. چون وقتی خودشان اعتراف میکنند که نمیشود کل افغانستان را ازبیک و تاجیک و هزاره و پشتون یا افغان بسازیم پس این سخن شان نیز درست و منطقی نیست که همه اقوام زیر سایه و چتر یک #هویت قومی بنام ( #افغانیت یا پشتون ) در بیایند و بگونه #تحمیلی و جعلی #هویت #افغانیت را بپذیرند و هویت #اصلی شان را از دست بدهند. این خود جعل و جبر و جهل و جنگ هویت قومی و حذف هویت های اجتماعی و قومی در جامعه‌ای چندقومی کشوری بنام افغانستان است.
بها بقایی

>>>   استبداد غنی!
یادم هست، در جرگه‌ی قانون اساسی که ریاست آن را مرحوم صبغت‌الله مجددی به دوش داشت، یکی از اعضای جرگه (ملالی جویا)، ایستاد شد و هرچه در دل داشت، بر زبان جاری ساخت و تا توانست به این و آن توهین کرد.
مرحوم مجددی که ریاست جرگه را به دوش داشت، از مؤظفان امنیتی، خواست که آن خانم را به دلیل ایجاد بی‌نظمی از محل جرگه دور سازند؛ اما کسی هیچ اقدامی نکرد! دست آخر آقای مجددی با تیپ خاصی که داشت رو به خانم کرد و گفت: خو خیر است، حال که ایطور است سرجای خود بشین و بی‌نظمی نکن...! هرچه بود غائله ختم شد و کسی از جرگه اخراج نگردید.
و اما در جرگه‌ی مشورتی صلح، با وصف آن‌که آقای غنی و پاچه‌خواران او، فراوان کوشش کردند که به جز از دعاگویان و ثنا خوانان‌شان کس دیگری نتواند به جرگه راه یابد، با آن هم، وقتی صدای کوچک‌ترین انتقاد را شنیدند، با استبداد تمام که خاصه‌ی طرز تفکر آقای غنی و طرف‌داران او است، به اخراج چند عضو جرگه اعم از زن و مرد اقدام کردند و بار دیگر نشان دادند که حکومت غنی یعنی حاکمیت استبداد!
سید مسعود حسینی

>>>   شورای جاهلان و ظالمان
Nargis Rezai

>>>   متاسفم ب حال ای کشور
هر چی بالای۴۰ً ۰ سال بود رفت ک‌ ب جای ما حرف بزنه در صورتیکه ما خیلی خوبتر میتونیستیم ظاهر بشیم‌
افسوس
Dina Amin Alkozai

>>>   ارگ نشینان امرالله صالح را در پهلوی قاری عیسی نشانده خوب تحقیر نمودند !
ضیاالحق امرخیل بسیار آگاهانه امرالله صالح را ضربه فنی کرد تا دیگر راه بازگشت نداشته باشد و تا زنده است در خدمت شوونیزم قومی مانند برده و غلام قرار داشته باشد .
قاری عیسی در آلمان زندگی می کند و از بام تا شام مصروف دشنام دادن به اقوام غیر پشتون و بیشتر تاجیک ها است ، اینکه چه کسی و با چه نیتی قاری عیسی را از آلمان در لوی جرگه برده است معلوم نیست و آنچه معلوم است این است که قاری عیسی را همه می دانند که از جانب اشرف غنی احمدزی تمویل می گردد و فقط انسان احمق باشد که فکر کنند که نشستن امرالله صالح در کنار قاری عیسی تصادفی بوده باشد .
حسن علی عدالت

>>>   سياف كسي است كه آغاز گر جنگ داخلي تحت حمايت سعود يهابود جنگ شيعه و سني را در كابل براه انداخت
عبدالقیوم کریمی


>>>   استاد هم صنفي ليسه ابن سيناي من است او رفت دارالعلوم عربي و من رفتم لندن
بيان حقيقت تلخ است در همين صفحه ديگران هم چيزي ها نوشته اند
نور عزيز شما را درك مي نمايم
اميدوارم مرا به اشتباه نگريد يك حقيقت را باز گومي نمايم
امر صاحب به من هدايت داد نشرات تلويزيون را براي چند روز متوقف سازم چنين هم شد
گفتم امر. صاحب اين كار درست نيست.
در جواب برايم گفت ؛چه علاقه داري بخاطرنشرات تلويزيو زير راكت هاي سياف مردم كابل جان خود از دست دهند سكوت نمودم وگفت تهديد است تهديد....
سياف بعد يك از بر خورد سنگين نظام با مسعود بزرك تار همدلي بست خدا گواه
Noorulhaq Noor

>>>   واقعیت نچندان دور عامل اصلی اختلاف مذهبی در کشور بعد از انقلاب اسلامی استاد شیخ الحدیث سیاف بود و سازمان نصر حزب وحدت اسلامی که توسط حلقه مخفی خلقی ها رهبری میشد.
Shirindel Aziz

>>>   سیاست مدار واقعی مثل سیاف ده بار ایمان خود را میفروشند آنهم زیر نقاب دین، واقعن که ما مردم چقدر گوسفندی هستیم که فریب ریش این نوکران انگلیسی و آمریکایی را بار بارخوردیم حال دانستم که این جهاد نبود برعکس ناموس فروشی و دین فروشی بود و مردم گوسفندی با چه خوشباوری دنبال این ....های ریش دار و لنگی دار دویدند....
Farida Frogh

>>>   این ....صفت که همیشه طالبان را تروریست و انتحاری ها را مرتد می گفت امروز بعد از انتخاب شدن به حیث رئیس جرگه نمایشی، گفت کرزی و اشرف غنی درست می گفتند طالبان برادران ما اند.
من چندین سال است می گویم این جاسوس را پاکستانی های لر و برادران بر شان منحیث اجنت در پنجشیر و شمال فرستاده بودند تا اجازه ندهد اقوام غیر افاغنه باهم متحد شوند. این قاتل چندین بار از ایجاد اتحاد شمال و یکجا شدن احزاب جمعیت، جنبش و وحدت انتقاد کرده بود و دوستم را ملیشه گلم جمع و برادران هزاره ما را با فتواهای ....و دروغین اش کافر و واجب القتل میدانست.
نازنین وطندوست

>>>   یکی از نقاط ضعف مجاهدین در برابر تکنوکرات‌‌ها و غرب آمده‌گی‌های حریص و بی ریشه، ساده‌لوحی و برخورد عاطفی شان نسبت به دنیای سیاست بوده/ می‌باشد.
شاید استاد سیاف به‌دلایل مشترکات پشتونوالی با اشرف غنی یا امتیازات حکومتی تطمیع شد و با رفقای جهادی اش پشت کرد. سیاف خواست غنی غل‌زایی را در نخست از انزوای سیاسی درانی‌ها «حامد کرزی» و هم‌چنان از تحریم‌های سیاسی احزاب و مردم افغانستان بیرون کشد. اما در حقیقت سیاف به انتحار سیاسی تن داد.
باورم نمی‌شود پس ازین؛ «ای میدان ره که مجاهدین نزند هیچ‌کسی زده نمی‌تاند». ادامه یابد!
فهیم فطرت

>>>   والا در قبال استاد سیاف نباید اینقدر زود قضاوت کرد
حد اقل بگذاریم این جرگه غنی و تیم اش به انجام برسد
و در خاتمه دیده شود که دال میپرد یا چپاتی
ترس من اینست که در آخر جرگه اکثر سیاسیون تحریم کننده. در قطار نخست سبز نشوند
هیچ گزینه ی نیست که در میدان سیاست احتمال اش بعید باشد.
درود
Haji Mohammad Shafi Ayubi

>>>   قبول است که جرگه یک مجلس مشورتی به شکل کهنه و قدیمی است اما از خیلی ابزار های مدرن حال دارند برای برگزاری جرگه استفاده می کنند حال نمی شد
این چند هزار نفری که به جرگه دعوت شده بودند خودشان در یک انتخابات درون جرگه ای برای خود رئیسی تعیین کنند که یکی دیگر برای شان رئیس تعیین کرده است؟از همین جا به چیستی و بی معنایی اعضای جرگه باید پی برد.
قدوس خطیبی

>>>   انتخابات طول می کشید، باز شکایت های انتخاباتی بررسی میشد، شاید به دور دوم میرفت، باز باید کسی ریاست وحدت ملی لویه جرگه درست میکرد، خلاصه خیلی طولانی میشد
محمد سعید سدید جامی

>>>   اقای سیاف یک شخصیت محلی است، نه ملی. در هر گوشه وطن نام دارد ولی پیرو و حامی کتلوی و توده ای ندارد، از همین رو برای بقا و سهم در قدرت هر کس در حاکمیت باشد و او را بپذیرد او به نا چار با او نزدیکی میکند، در غیر ان آقای سیاف سالها قبل از صحنه سیاست حذف میشد.
Mohammad Dawod

>>>   دیروز در پارلمان ایلا گویی های غنی را داکتر ضیا سمنگانی جواب داد ولی امروز دونفر را حین حرف زدن این نفاق افگن بیرون نمودند
این خود یک استبداد وگریز از جواب مردم بوده واین بیمار روانی خود میگوید وخود میخندت وتعدادی ادمهای ماشینی کف میزنند
چه مزخرفاتی را مردم افغانستان دامن گیراند
حبیب کوهستانی

>>>   ستاد سیاف حق انتخاب دارد، ولی به‌حیث یک رهبر و بزرگ جهادی با پذیرش ریاست “جرگه“ و ایستادن در کنار اشر‌ف‌غنی (عامل شماره یک و اصلی نفاق و بحران در کشور) ریسک بزرگی را پذیرفته‌است، احتمال دارد حتا این تصمیم استاد “سیاف” به‌اعتبار و جایگاه‌اش صدمه‌‌ی بزرگی وارد کند.
مرتضی_جلالی

>>>   برادر چرا ما تاجيك ها أوزبك ها و هزاره ها لغات پراني ميكنيم،
اين حرف من از روي تحصب نيست،
پشتون ها دارند اهسته اهسته
ميخ شانرا محكمتر مي كوبند،
از ما ٣ قوم فقد حرف هاي فيسبوكي ميزنيم
ولي انها عمل ميكنند،
پشت سياف و عبدالله عبدالله زنچو نگرديد اينها پشتون هستند،
هيچ وقتي به ما و شما نميشوند،
هر پشتوني امد
اين غير پشتون ها را فريب داد.
Noor Akemi

>>>   سیاف هم آدم است خوب می فهمد چه چیز به خیر جامعه است، مگر شماهایکه طبل دولت موقت می کوبید کنار اتمر ایستاده اید تا دیروز چه ناسزاها که به اتمر نگفته بودید، وفرق اتمر باغنی درچیست، شما به عنوان میراث داران جهاد چقدر کنار خون مسعود ایستادید، مگر عبدالله یا برادر مسعود از اتمر ارزش بالا نداشت، قبول کنین که به غیر منافع تجارانه به هیچ چیز فکر نمیکنین بانور تان.
صالح خالقی
>>>   AhanGar
سیاف هم اوغان است۰
اوغان یا افغان هیچ فرقی باهم ندارند و هردو یعنی پشتون۰
اوغان یا افغان همان اپگان یا پتهان است و همه نامهائی هستند که غیر پشتونها به پشتونها اطلاق میکردند و میکنند در حالیکه خود پشتونها به خود پختون یا پشتون مینامند۰
ما اوغان نیستیم۰ افغان یا افغان یعنی پشتون و همه ما را خداوند پشتون هست نکرده است۰ اکثریت مردم کشور اوغان نیستند۰
ما نه هویت خود را بر دیگران تحمیل میکنیم و نه هم میگذاریم دیگران هویت خود را به هر بهانه که شده بر ما تحمیل کنند۰
نام افغان اولین بار در قانون اساسی سال ۱۳۴۳ توسط حاکم های پشتون بر ملت تحمیل شد وتا بحال با جعل و فریب در ماده چهارم قانون اساسی وجود دارد که باید اصلاح و تغییر بخورد۰
غیر پشتونهای ساده دِلی که از روی سادگی و خوبی خود را افغان مینامید، فردا روزش که رسید، باز هم پشتون افغان اصیل میباشد، و با کوچکترین اعتراض که اگر انجام دهی، توافغان نا اصل میباشی، لهذا فریب بیجا بنام وحدت ملی نخور۰
پشتونها تمامیت خواه هستند، به وحدت ملی واقعی باور ندارند، و بهترین کاری که میکنند به زور همه را یکسان نام میگذارند، و این یکسان سازی جبری، آنهم بنام قوم خودشانرا وحدت ملی تلقی میکنند۰
چرا بر دور یک نام بیطرف ویا بر دور نام انسانیت همه متحد و یکپارچه نشویم که بر دور نام یک قوم خاص همه قوم های کشور متحد شویم؟
این وحدت ملی است یا یکسان سازی به جبر و به زور، آنهم بنفع یک قوم خاص؟

>>>   درنوشته های تان از یک شخصیت مهم، تاثیرگذار و رهبر نسل جوان وجویای عدالت و آزادی یعنی دکتر لطیف پدرام چرا نام نمیبرید؟ اینده این کشور بدست پدرام وپدرام ها است.

>>>   اگر به لِست نام های تحریم کنندگان نگاه کنید، همه جنگسالانِ اند، که کابل را ویران کردند و 65 هزار کابلی را کشتند. در طول 18 سال گذشته جز پُر کردن حساب های بانکی شان در خارج، هیچ کاری مفیدی به مردم چه، که حتی برای قوم خود نکردند. اینها دستجمعی به ماسکو رفتند و در عقب طالبان نماز خواندند و به طالبان بعیت کردند. فقط به خاطر مقام و دالر قوم خود را قربانی میکنند.

>>>   اخراجی لویه‌جرگه!
گل‌محمد از ولایت دایکندی به دلیل اعتراض از لویه‌جرگه اخراج شد و به او اجازه داده نشد که حرفش را بیان کند.
این در حالیست که سرور دانش دیروز گفته بود، در لویه‌جرگه، مردم آزادانه نظرشان را بیان خواهند کرد.
محمد نسيم جعفری

>>>   تازمانیکه این کـد 91 باشد چنین مجالس بیثکر ووقت ضایع کن هم است

>>>   3200 آدم جمع شده اند تا بگویند صلح خوب است و جنگ بد
شه کوه بد مکوه
اما حرف اصلی این است که کی با کی میجنگد و چرا میجنگد
اگر عوامل جنگ از میان برداشته نشود هیچ صلحی در کار نیست

>>>   Salam
چند آدم بی اندیشه و سلطه دوست همیشه وجود دارد ، داکتر نجیب هم هزار ها تن را جمع کرده بود و همه گفتن به آسمان بروی از پایت می گیریم و اگر در خاک بر‌وی از ....این شکمبو ها را هر کی وعده و پول دهد همان جا می روند ، ستودیوم ورزشی هم از مردم برای حکمتیار پر بود

>>>   این ....صفت که همیشه طالبان را تروریست و انتحاری ها را مرتد می گفت امروز بعد از انتخاب شدن به حیث رئیس جرگه نمایشی، گفت کرزی و اشرف غنی درست می گفتند طالبان برادران ما اند.
من چندین سال است می گویم این جاسوس را پاکستانی های لر و برادران بر شان منحیث اجنت در پنجشیر و شمال فرستاده بودند تا اجازه ندهد اقوام غیر افاغنه باهم متحد شوند. این قاتل چندین بار از ایجاد اتحاد شمال و یکجا شدن احزاب جمعیت، جنبش و وحدت انتقاد کرده بود و دوستم را ملیشه گلم جمع و برادران هزاره ما را با فتواهای ....و دروغین اش کافر و واجب القتل میدانست.
نازنین وطندوست

>>>   Ariaie
تضاد ميان فتوا هاى قبلى و فعلى سياف در رابطه به حكم شريعت در مورد طالبان بيشترين بحث را در ميان كاربران شبكه هاى اجتماعى به خود اختصاص داده است. فكر كنم غنى گليم سياف را هم جمع كرد و او را خلع فتوا ساخت

>>>   Saboor Raheel
جرگه اوغنی، متشکل است از:
۱- ۱۵۰۰ نماینده‌ه که از طرف حکومت غنی معرفی شده اند.
۲- ۱۸۰۰ گوسفندان (گوسفندیان) امر خیل.
یعنی ۱۸۰۰ نفر صدفیصد نماینده های دستچین غنی اند که کافیست هر فیصله‌یی را به نفع غنی رقم بزنند. از ۱۵۰۰ دیگر هم شمار زیادی گوش به‌فرمان غنی بابا اند. باقی اکثریت شان کسانی اند که فقط نام و شهرت میخواهند، و لو با ریدن در مسجد باشد. شماری هم اصلا چنان غول تشریف دارند که آورده شده اند و از خود اختیار ندارند. اگر هم کسی‌ باشد که با کدام‌ برنامه شخصی مستقل آمده باشد با اندکترین صدای مخالف دهنش بسته شده و برون از مجلس پرتاب میشود. اینست ترکیب و حقیقت لایه جرگه اوغنی.
توضیح جناب امرالله صالح چیست؟

>>>   Qasimzadah
شرم هم چیزی خوبی است.
انگار تمام دار و نداری این سرزمین همین زی ها است، یا "کرزی" است یا "استانکزی" است و یا احمدزی. حالا حتما چند تا کور باطن این کار آقای غنی را نیز ملی خواهند گفت.
مرد میدانم آرزوست تا دمار از روزگار قومگرایان، برتری طلبان و قبیله پرستان برآورد.
تاریخ کشور پر از ریدن های همین زی ها است. خدا هرچه قومپرست و برتری طلب را نابود کناد.
یادداشت: وقتی بین دو زی جنگ است، پس چرا این همه آدم های دگر باید کشته شوند؟ هم خود را توته توته کردند و هم دگران را.‌‌.. مات و حیرانم خدایا.

>>>   بهر صورتش سیاف که ریش مانده تا سر ناف همیشه از نام مجاهد میزد لاف و گزاف خدا شرماندش که با گرفتن چند پول فریب اشرف غنی عوام فریب دغل باز را خورد بخود کسر شان کرد بجای یک انسان احمق جعلکار فاسد پیشه ضیاالحق امر خیل رفت محبوبیت نیمه که برایش باقی مانده بود انهم بابت سخنان تندو تیزش در مورد طالبان بود انرا هم برباد داد حال درک کرده که چه اشتباه بزرگ را مرتکب گردیده به عمر داوودزی اسوس انگلیس که هم تیم ثبات با سیاف است گفته است که این اشتک بازاری را دور کنید و امر خیل خاین را بگوید که دست بازی نکند در غیر ان من از این جرگه برگه تان میرم علتش هم عدم قبولی چهار تن معاونین سیاف در شورای مشورتی است که بخواست غنی احمدزی و توسط ضیاالحق امرخیل خاین ملی طرح و مورد تاید غنی قرار گرفته بود و میخواستند که این تصمیم شانرا عملی کنند اما از جانب اکثر اشخاص در نشست تالار مواجه شد و رد شدند به همین نسبت سیاف را عصبانی کردند .

>>>   شرایط عضویت در نشست مشورتی صلح / لویه جرگه !
1_ وابسته به حکومت باشی
2_ حرف نزنی مخصوصا علیه حکومت
3_ از درون حکومت معرفی شده باشی
4_ وقتی رئیس جمهور سخنرانی می کند از خوشی گریه کنی و پارازیت نشی
5_ هر گپی شد تیرته بیاری چون قبلن پول گرفتی
6_ اگه خواب داشتی بخواب اما اگه حرف داشتی اخراج میشی
7_ پیر ها بر جوانان مقدم اند چون مردسالاری حکم می فرماید
مهم نیست چی می فهمی مهم این است که کی را در ارگ میشناسی !
بهار سهیلی

>>>   شمشیر محافظان امرخیل بالای اعضای جرگه
روز دوم جرگه؛
😱😱😱😱😱😱
پس از اعتراض‌های دی‌روز و ایجاد تشنج بر سر انتصاب معاونان جرگه، انتخابات هیات اداری امروز نیز برگذار نشد.
دبیرخانه بدون گزینش هیات اداری اعضای جرگه را به ۵۱ کمیته کاری تقسیم کرد. هر کمیته بیش‌تر از ۸۰ عضو دارد و روسای کمیته‌ها نیز از قبل گماشته اند. اکثریت اعضای کمیته‌های آدم‌های بی‌سواد اند و اصلن نمی‌دانند برای چه آورده شده اند.
کنترول جرگه برای حکومت دشوار و درد سر ساز شده است. ظاهرن مهندسی در گزینش افراد خیلی موثر واقع نشده و هنوز ده‌ها صدای اعتراض برضد «اجندای پنهانی جرگه» در داخل تالار بلند است.
شب گذشته دبیر خانه برای ۱۲۰۰ کنترول کننده تازه، کارت توزیع کرده است تا صدای هر معترض را به‌موقع سرجایش خاموش سازند.
از سوی دگر حضور نظامیان در داخل تالار سبب شکایات جدی اشتراک کننده‌گان به ویژه زنان شده است.
شام دی‌روز «شوخی مزه دار» یک عضو جرگه هنگام صرف غذا در طعام خانه با واکنش تند محافظان «ضیاالحق امرخیل» روبه رو شده است.

با این‌حال تاکنون بیش‌ترین حاصل جرگه عکس‌های یادگاری است که در رسانه‌های اجتماعی خبرساز شده اند.
فطرت
Razaq Mamoon
اشتراک‌گذاری

>>>   نشست امروز جرگه به تشنج کشیده شد و برهم خورد!
حاضرین انتقاد کردند که رئیس و معاونین جرگه باید بر اساس انتخابات از میان حاضرین انتخاب شود اما اشرف غنی سیاف را رئیس انتخاب کرد و او و امرخیل ها می خواستند چهار نفر دیگر را معاون انتخاب کنند که مردم اعتراض کردند و جلسه امروز بر هم خورد.
ببینیم فردا چی رسوایی می کنند.

>>>   صفرمحمد مظفری
کیست که به داد معاونین غنی برسد؟
اشرف غنی با لجاجت ها و تک روی هایش به تنهایی با همگان طرف قرار گرفته، و کسی هم نیست که این آدم را از دست خودش نجات بدهد. اما بد بخت آقای دانش و آقای صالح هستند، که هنوزهم در کنار غنی ایستاده اند و شاهد خطاها، تک روی ها، و لجاجت های احمقانه وی می باشند.
معاون شدن برای کسی که با کل جامعه و مردم طرف شده است، خیلی جسارت می خواهد اما گویا این جسارت و درایت را دانش و صالح از برکت بودن در پهلوی غنی پیدا کرده اند.
غنی زدگی دانش و صالح مضاعف است، و پیامد اش برای این دو نفر خیلی خطرناک. کیست که دانش و صالح را از دست غنی نجات بدهد؟ کسی هست که دلسوز معاونین محترم محمد اشرف غنی باشد؟

>>>   Nazanin Watandost
#سیاف:《کرزی طالبان را برادر خواند و غنی آنها را مخالف سیاسی. قرآن حرف هردو را تایید میکند.》

#قرآن_به_کمرت_بزند_سیاف، مردم را خوب ساده لوح فکر کردی. تا دیروز خودت از روی همین قرآن می گفتی جنگ طالب حرام است، انتحاری طالب مرتد است، طالب دشمن است و محبوسین اش باید برای عبرت در چهار دروازه کابل آویزان شوند اما امروز طالب برادر شد و جنگ اش هم مشروع.

بگو برای مشروع اعلام کردن طالبان از روی قرآن و برادر خواندن شان چقدر دالر گرفتی؟ در کجای قرآن آمده است که کسی پلچک را ویران می کند، مکاتب را آتش می زند و سرک ها و خیابانها را مین فرش می کند و در هر انتحاری صدها طفل و زن مردم را سر به نیست میکند برادر شما است و این کارش مشروع است..‌.؟

خوب از همه که بگذریم چرا قرآن دیروز دیگه چیز می گفت و امروز چیز دیگر می گوید؟
لطفا شریک سازید تا مردم این دشمنان قرآن را بیشتر بشناسند و دیگر به فتواهای دروغین شان فریب نخورند.

>>>   محمد نسيم جعفری
پشتون‌ها باید بیدار شوند!
برای قومی که چندین قرن حاکم مطلق بوده و تمام امور کشور را به صورت انحصاری و دربست در اختیار داشته‌اند و اکنون نیز حکومت و تمام منابع اقتصادی کشور در دست آن‌ها است، واقعا عیب و شرم است که از طریق نمره نه، بلکه با سهمیه‌بندی (گدایی) وارد دانشگاه‌ها شوند.
مردم عام پشتون باید از خواب بیدار شوند و از رهبران شان بپرسند: با وجود اینکه قدرت و اقتصاد و... در اختیار پشتون بوده و است، چرا فرزندان پشتون از طریق رقابت جوان‌مردانه با دیگران به دانشگاه‌ها راه نمی‌یابند؟ و چرا آن‌ها را باید از طریق سهمیه‌بندی و با نمره‌های پایین که نوعی گدایی است، وارد دانشگاه‌ها نمود؟.

>>>   روز جمعه در شهر پلخمری ولایت بغلان عده‌ای از مردم (شاید ۳۰۰ نفر) تظاهرات کرده مسیر کابل و مزار را بسته بودند. مسافران ساعت‌ها را تحمل کردند. بعد از شام/ تاریک شدن هوا حوصله ها سر رفته میان مسافران و تظاهرات گران مشاجره لفظی و یکی دو مورد درگیری و زد و خورد صورت گرفت و با گذشت چند دقیقۂ از زمان پولیس به خاطر پراکنده کردن تظاهرات چیان و باز شدن راه به فیر های هوایی پرداختند که در نتیجه راه باز شد و موتر ها به مسیر های شان در حرکت شدند.
الغرض: بعد از باز شدن راه تعدادی از همراهانِ همسفر در تماس تلفنی با خانواده ها و دوستان شان قضیه، اتفاقات و جریان ها را چنان تعریف و توصیف می‌کردند که تردید می‌کردم که یا من درست ندیده‌ام و یا کدام داستان دیگری است که ازش بی‌خبرم!
و آنچه را شاهد بودم با تعریف و توصیف همراهان فاصله های زیادی داشت!.
پ.ن: بدون شک در نقل ها و گزارش‌ها (از هر اتفاقی) احساسات و عواطف گزارش دهنده تأثیر بسزایی دارد.
محمد فهیمی

>>>   یک زن نیز که می‌خواست صدای اعتراضش را در جرگه مشورتی صلح بلند کند، از سوی نیروهای امنیتی با درگیری و خشونت از تالار خارج شد

>>>   aim Rahimi
آیا سیاف را می شناسید؟

سیاف پسر مامای حفیظ الله امین، از جمله جهادی های خشن، از قوم خروت و هم تبار گلبدین و غنی احمد زی است.
کار نامه های سیاف:

۱) با مهارت خاص در زیر جلد استاد ربانی و احمد شاه مسعود جا گرفت، از فردای ۸ ثور با مکاره گی خاص مسعود را با حزب و حدت و جنبش ملی دوستم که متحدین طبیعی جمیعت بودند مواجه ساخت و انها را چنان به جان همدیگر انداخت که نتایجش در ویرانی کابل و کشتار ده ها هزار کابلی ها معلوم است.

۲) سیاف بدون شک سبب قتل و حشیانه استاد عبدالعلی مزاری گردید.

۳) سیاف مسبب اصلی سقوط دولت استاد ربانی است؛

۴) در سال ۲۰۰۱ تروریستهای عرب را به جان احمد شاه مسعود روان کرد و مسعود بدون شک توسط سیاف به قتل رسید؛

۵) اگر بخاطر داشته باشید در زمان کرزی بخاطر رسیدن به ریاست شورای ملی در برابر یونس قانونی با تمام نیرو کوشید و از هر وسیله استفاده کرد و هر بد وردی که یاد داشت به آدرس قانونی و پارسی زبانها گفت، هر چند قانونی هم کدام کسی نیست که بالایش حساب شود اما سیاف در برابرش شکست خورد؛

۶) در سال ۲۰۰۳ سیاف در یک نشست بزرگ حکم تکفیر لطیف پدرام را صادر کرد، خوشبختانه زورش نرسید ورنه پدرام سنگسار شده بود.

اینکه یک تعداد جمیعتی ها و شورای نظاری ها همه چیز را از طریق پول گز و پل می کنند، سیاف چون و هابی است ، سعودی ها همواره پول های گزاف در اختیار ش می گذارند و از ان پول های باد آورده کم کمک در جیب شورای نظاری ها و جمیعتی ها می ریخت و می ریزد هنوز ، از همین سبب آن پول پرستان او را مانند رهبر و پیشوای خود می پرستند.

اینکه ده ها بار از مراجع مختلف شنیده شده که سیاف در دوران جهاد دختران جوان افغانستانی مهاجر در پا کستان را به عربها می فروخت، می گذاریم به وجدانش، اگر و جدانی داشته باشد!!!

حرف آخر!

۷) دوستانیکه حاکمیت ببرک کارمل و نجیب الله را به خاطر دارند ، حتمآ به یاد دارند که کابل از سه طرف همیشه راکت باران می شد:

از سمت شرق، کوه صافی توسط گلبدین؛

از طرف جنوب، خاک جبار و چهار آسیاب توسط گلبدین؛

از سمت غرب، پغمان توسط سیاف...

بنا براین این سروده شاعر دقیق است:

" کبوتر با کبوتر، زاع با زاع
کند همجنس با همجنس پرواز

حالا سوال این است که اگر سیاف با اشرفغنی یکجا نشود پس با چه کسی یکجا شود؟

فکر می کنم همین قدر در معرفی سیاف پسر سکه مامای حفیظ الله امین کافی باشد...
اگر دوستان سوالی دیگر ی هم در مورد آقای سیاف داشته باشند در خدمتم

>>>   راه رسیدن به صلح
برای رسیدن به صلح سه راه وجود دارد!
1 : راه اول رسیدن به صلح: مسابقه پرش ازبالای چوکی ها مخصوصا نمایندگان موسفید لوی جرگه.
2 : راه دوم رسیدن به صلح: پوشیدن تنبان ودامن کشال، اگر جاهای حساس بدن درمسابقه پرش پاره شد دیده نشود.
3 : راه سوم رسیدن به صلح : نشستن به چوکی لویه جرگه به قیمت بی آب وبی عزت نمودن خود ومردم افغانستان.
محمد حسین عزیزی

>>>   هیچ کس باور نمی کرد وقتی که در پست قبلی از موافقت سیاف به ریاست لویه جرگه نوشته بودم.
حالا به سیاف جهادی تان آشنا شدید؟
بارها گفته ام که اوغو بلاخره اوغو یه!؟
سامی دره ای

>>>   جناب استاد سیاف از کدام کشور صحبت مینمایند؟ متاسفانه برادران پشتون به اشغال راضی اند واز تجزیه هراس دارند وبیزار اند به گفته ای اوغانها <یا نه کوم یا دخره کوم>شراکت با هموطن وبرادر وهم کیش خودرا دوست ندارند وراضی هستند که۴۶ کشور درینجا نیرو ولشکر داشته باشدخوش هستند که ا داره ای کشوری ولشکری وزمین وهوایش بدست امریکا وانگلیس باشد ولی هرگز یک بیلست زمین را به صاحب های اصلی این خطه ای باستانی نمیدهند گویا معامله گری در سرشتشان عجین شده از شاه شجاع وترکی وامین ونجیب وکرزی وعبدالله وغنی وحکمتیار و...کم ندارند اما احمد شاه ابدالی یکی دارند سایرین با حکمروای برادران پشتون مخالفت ندارند اما با معامله گران دیورند و امضا کنندگان قرار دادامیتی ونتایج غیر مترقبه ای جرگه ای بزرگ و...شراکت نمی نمایند با اصل جرگه کسی بد بین نیست ولی اگر این جرگه برای امضا نمودن سند محکومیت کشوربر پاگرددراد مردان وازاد ه گان ا ن را تاید نمی نمایند کمونیست ها میگفتند ما سیاف را بنام اخوانی در بندی خانه نینداخته ایم بلکه اورا یک امریکای وغربی میدانیم از همین جهت هم کمونیست ها دریک شب ۷۲ نفر از جوانهای مسلمان رااز رگبار گذرانیدند ولی همانطوری که گفته بودنداستاد را از انها جدا نموده ونگاهداشتند و اینک باقرار گرفتنشان در پهلوی رولا غنی ان تکهنات را به اثبات رسانید ومعلوم گردید که استاد ما ارتباط های در خارج داشته اند وقتی خارجی ها هنگام سقوط طالب بابزرگان مقاومت شمال نشستند وبه توافق رسیدند انها توافق خودرا مشروط به توافق دونفر از ریش سفید ها کردند خارجی ها سوال نمودند که ان دوریش سفید که ها اند مارشال صاحب مرحوم گفت استاد ربانی واستاد سیاف ریس هیات خارجی هابه مزاح یا راستی میگویدربانی را بگذارید تاریخش تیر شده اما با استاد سیاف فردا صبح قرار چای صبح را داریم این هیات با سایر مقاومت گران یک ساعت ملاقات داشتند اما با جناب استاد دوساعت ونیم را گذرانیدند
والله اعلم بالصواب
مولانا قربانب

>>>   نه صلح امکان دارد و نه هم اوغان انسان شدنی است و نه از تقلب، عوامفریبی، و تمامیتخواهی دست بردار است۰ یگانه راه نجات فقط تجزیه کشور بدو حصه بین اوغان ها و اتحاد قوم های غیر اوغان میباشد و بس۰ در غیر آن قوم های غیر اوغان برای همیشه در آتش جهالت اوغان خواهند سوخت۰
بگذارید این اوغان بین خودشان هرچه میخورند بخورند۰ قوم های غیر اوغان تمام مشکلات کوچک بین تان را کنار بگذارید و یکسره حساب تان را از این تمامیت خواهان متقلب انتحاری انفجاری فاشیست جدا کنید و ملک خود را و آینده فرزندان خود را بسازید۰

>>>   روی سیاه و شرمسار شدنی است، چنانچه درین جرگه غیر قانونی چنان شد۰

>>>   غنی نه توان جنگیدن با طالب دارد و نه توان صلح، آنچه توان دارد که با هزاران ترفند به قیمت کشتار مردم رییس جمهور بماند.
ثریا بها

>>>   سیاف در قبال چه وعده ویا چه مبلغی پشت به تمام دوستان جهادی اش نمود ؟؟؟

>>>   نه صلح امکان دارد و نه هم اوغان انسان شدنی است و نه از تقلب، عوامفریبی، و تمامیتخواهی دست بردار است۰ یگانه راه نجات فقط تجزیه کشور بدو حصه بین اوغان ها و اتحاد قوم های غیر اوغان میباشد و بس۰ در غیر آن قوم های غیر اوغان برای همیشه در آتش جهالت اوغان خواهند سوخت۰
بگذارید این اوغان بین خودشان هرچه میخورند بخورند۰ قوم های غیر اوغان تمام مشکلات کوچک بین تان را کنار بگذارید و یکسره حساب تان را از این تمامیت خواهان متقلب انتحاری انفجاری فاشیست جدا کنید و ملک خود را و آینده فرزندان خود را بسازید۰

>>>   جرگه ای که حتی یک مخالف داشته باشد، آنرا نباید جرگه مشورتی نامید. حتی الامکان تلاش شود تا فرد نارازی را توجه اش جلب نموده و با حضور در مجمع رضایتش را حاصل نمود... در غیر این صورت جرگه حالت خصوصی به خود می گیرد، مانند جرگه غنی امروزی... پس با این همه مخالفت ها این جرگه را مجلس شخص غنی نامید و بس...

>>>   لویه جرگه یا عوام فریبی؟
این جرگه ها یک روش پوسیده و بی معنی است که همیشه حکومت ها وقت برای مهر تایید گذاشتن بر برنامه های از قبل تعیین شده خود از آن سهو استفاده نموده اند. معمولا فیصله های آن از قبل تعیین میشوند و اگر بازهم فیصله مطابق میل مرجع کار نبود او میتواند از آن سر باز بزند، مانند جرگه کرزی مداری.
غنی احمدزی باز هم شش تا هفت میلیون دالر این ملت خسته و گرسنه را برباد میکند تا باز هم در چشم مردم خاک بزند.
در صورتی که امکانات رفراندوم یا همه پرسی عمومی موجود باشد و دارای پارلمان نماینده های مردم باشیم ضرورت به این عوام فریبی ها و درغلگری های اوغانی بنام لویه جرگه و امثال آن دیگر وجود ندارد۰
این نمایش های مضحک لویه جرگه همیشه از طرف قشر حاکم برای فریب مردم سهو استفاده شده و فیصله های آن یا از قبل تعیین شده اند ویا اصلا مراعات نمیشوند۰ این روش کهنه غیر اصولی فقط عوامفریبی، ضیاع وقت، و ضیاع پول ملت است و بس، و باید به آن پایان داده شود۰

>>>   صفرمحمد مظفری·
توزیع پول در جرگه مشورتی صلح
شرکت کنندگان جرگه مشورتی صلح بعضا اظهار کرده اند که، عوض مشارکت شان در این جرگه مبلغ سی هزار افغانی از جانب برگزار کنندگان این جرگه دریافت کرده اند. روشن است که برگزار کنندگان این جرگه رییس جمهوری و تیم انتحاباتی وی بود، و این پول های که به شرکت کنندگان داده شده است از بودجه دولت مصرف شده است.
وقتی هر فرد عادی شرکت کننده در این جرگه سی هزار افغانی گرفته است، معلوم است که افراد شاخص دست کم سی هزار دالر دریافت کرده اند. حالا سوال این است که اگر این جرگه کمپاینی و انتخاباتی نبوده، چگونه برگزار کنندگان این همه پول را به مشارکت کنندگان توزیع کرده اند؟
آیا رییس جمهوری و دار و دسته انتخاباتی وی حق دارند که این همه پول را از بودجه دولت دریک برنامه کمپاینی و شخصی مصرف کنند و کیسه دولت و مردم را بیشتر از پیش خالی نمایند؟
دولت و شخص رییس جمهوری باید به این سوال های شهروندان کشور جواب بدهند، و روشن کنند که این همه پول را از کجا و از چه منبعی به دست آورده اند؟ سرمایه ملی که نباید در اینگونه برنامه ها این همه حاتم بخشی شود.

>>>   سياف ادم خوب است بد گويي نكنيد در بين پشتون ها همين يكي واقعا عالم و قابل احترام است. او تعصب ندارد و يك عالم و رهبر محترم است. ما باييد بد را بد بگوييم و خوب وا خوب.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است