بحران تازه ارگ نشینان، تدویر لوی جرگه
شخصیت های بدنام، معامله گر و محتاج که زیر نظر ضیاءالحق امرخیل کار تدویر، تبلیغ و سازماندهی لوی جرگه را برعهده داشتند چنان جرگه را در نظر مردم بی ارزش نموده که اکثریت مردم آن را به چوپان و رمه تشبیه می کنند 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۴۵    ۱۳۹۸/۲/۸ کد خبر: 158403 منبع: پرینت

تدویر لوی جرگه مشورتی صلح به یک بحران جدید برای ارگ نشینان تبدیل شده است که انتظار آن را نداشتند!

اشرف غنی احمدزی خودش زاده یک بحران است و بسیاری از تصمیم گیری هایش هم بحران آفرین است ، ارگ نشینان به این باور بودند که از راه خرید و تطمیع بعضی احزاب ، کاندیدا های ریاست جمهوری ، جامعه مدنی و شخصیت های مستقل و سیاسی می توانند لوی جرگه مشورتی صلح را در راستای منافع تبلیغاتی ، انتخاباتی و دوام بقای قدرت ، مهندسی و زمینه سازی می نمایند که چنین نشد و مهره های درشت که در حوادث افغانستان نقش آفرینی دارند برخلاف تصور و روند معمول در افغانستان اینبار وارد معامله نشدند و خود را در بدل پول نفروختند و لوی جرگه مشورتی صلح را تحریم کردند و حتی اکثر آنهایی را که ضیاالحق امرخیل در داخل تالار لوی جرگه در بدل پول و تطمیع قرنطین کرده است از وضعیت چگونگی لوی جرگه ناراض هستند و از اجندای لوی جرگه اظهار بی خبری می کنند که این موضوع باعث آن شده است که ضیاالحق امرخیل ، امرالله صالح ، سمیع حامد و مرتضوی سراسیمه شوند و کارت عضویت لوی جرگه را به افراد غیر از لوی جرگه توزیع نمایند که تعداد آنها به صد ها نفر می رسند و آنها را در مهمانخانه های امنیت دولتی جابجا کرده اند و در بدل پول و تطمیع اجندای مورد نظر ارگ نشینان را به آنها توضیح و تشریح می نمایند که اگر در روزهای تدویر لوی جرگه اعضای که در خیمه لوی جرگه جابجا شده اند از خط ارگ نشینان عدول نمایند بصورت عاجل افراد ریزرف را وارد لوی جرگه و کمیسیون های لوی جرگه کنند که صدای ارگ نشینان باشند و همچنین ارگ نشینان تا هنوز نتوانسته اند که یک فرد مشهور را که اجندای ارگ نشینان را قبول داشته باشد برای ریاست لوی جرگه مشورتی صلح خریداری نمایند.

گرچه جرگه ها و لوی جرگه ها در افغانستان نماد از یک فرهنگ عقب افتاده قومی محلی و طایفوی است که در خدمت زور آوران بوده است و نمی تواند در زمان کنونی کارآمد داشته باشد با آنهم سران قبیله حاکم در افغانستان که نمی توانند از فرهنگ قبیله سالاری عبور نمایند از وجود چنین جرگه ها در راستای منافع قومی و قبیلوی خود کار می گیرند و همواره سران قبیله را زیر نام چنین جرگه ها برای حفظ منافع قبیله جمع آوری کرده اند و این برای اولین بار است که برگزاری لوی جرگه در میان سران قبیله به تمسخر گرفته می شود و چه بسا که تضاد در میان جرگه پرستان را به نمایش می گذارد که تحریم ، طالبان ، حامد کرزی ، حنیف اتمر و ده ها شخصیت های وابسته به فرهنگ لوی جرگه شاهد مدعای این حقیقت است.

گذشته از همه شخصیت های بدنام ، معامله گر و محتاج که زیر نظر ضیاءالحق امرخیل کار تدویر ، تبلیغ و سازماندهی لوی جرگه را به عهده داشتند چنان جرگه را در نظر مردم بی ارزش نموده است که اکثریت مردم آن را به چوپان و رمه تشبیه می کنند و این امر موجب خشم ارگ نشینان شده است تا جایی که امرالله صالح به یاوه گوی روی آورده از گوسفندان امرخیل خواسته است که تحریم کنندگان را تحریم کنند.

سمیع حامد گفته است که در میان گوسفندان گوسفند باشعور هم وجود دارد و مرتضوی به احزاب طعنه زده است که از مشوره گوسفندان هراس نداشته باشند و از لابلای اظهارات ارگ نشینان معلوم می شود که لوی جرگه و نتیجه لوی جرگه بیش از اینکه متوجه چگونگی برخورد ارگ نشینان با طالبان باشد متوجه طعنه زدن و کنایه گفتن به آدرس اپوزیسیون دولتی ، نیمه دولتی ، احزاب سیاسی ، کاندیدا های ریاست جمهوری ، شخصیت های مستقل سیاسی و جامعه مدنی است که این خود دلالت بر ایجاد یک بحران جدید توسط ارگ نشینان است که به اندازه یک دانه جو بالای جنگ و صلح در افغانستان تاثیر ندارد و فقط ضیاع حد اقل پنج میلیون دالر از بودجه مردم گرسنه افغانستان و فلج نمودن بیش از یک هفته زندگانی برای شهریان کابل است.

حسن علی عدالت


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
لوی جرگه
ارگ
نظرات بینندگان:

>>>   رئیس صاحب جمهور برای گلبدین واستتاد سیاف هدایت دادند تا کتاب خاطرات شانرا بنویسند بعدا سکرترش به آنها زنگ زده گفته است گلبدین موضوع یا فصل راکت زنی هارا سانسورکند همچنان استاد سیاف هاوان های که بالای حزب وحدت پرتاب میکرد ر ا حذف کند
همچنان ار عبدالله عبدالله خواست تا کتابچه های آنمر صاحب مشهود را به او بدهد تا بخواند

>>>   Soraya Baha
لویه جرگه ابزاری در دست دیکتاتور
این جرگه، جرگۀصلح نیست، صلح با دشمن یعنی طرف های درگیر جنگ معنا می دهد، که طرف درگیرجنگ دراین جرگۀ فرمایشی حضور ندارند، اشرف غنی یک مشت افرادی را خریده و برگزیده است، تا مهرتأیید به ادامه حکومت استبدادی وی بزنند و برای خود گویا مشروعیت کسب کند.
آقای ستیزسه پرسش کلیدی را برای لوی جرگه طرح می کند
۱. اجندای جرگه را کی تهیه می‌کند؟
اگر کمیسیون دولتی برگزاری لوی جرگه اجندای جرگه را تهیه می‌کند، پس چه ضمانتی برای استقلالیت کاری آن وجود دارد. هر نهادی‌که اجندا را تهیه کند، حاکم سیاسی بر عمل‌کرد آن خواهد بود.
۲. رییس لوی جرگه را کی بر می‌گزیند؟
اگر رییس و رهبران دولت چنین کاری را انجام دهند، استقلالیت جرگه در کجا تمثیل می‌شود؟ رییس نقش مهمی بر فیصله‌های جرگه دارد.
۳. تربیون جرگه را کی نظارت می‌کند؟
اگر قرار باشد تربیون جرگه به گونه‌ی دموکراتیک در اختیار منتقدین قرار نگیرد و توسط کمیسیون برگزاری نظارت و کنترول شود، چه ضمانتی برای شنیدن و گفتن نقدها و آرای مردم است.

>>>   عطا صفوی
غنی، تمام کوچی های غژدی نشین را از تمام کوه و صحرا و دشت های افغانستان و از آنطرف مرز جمع آوری کرده، پول های هنگفت، زمین و خانه وعده کرده تا جرگهء مشورتی را در انستیتوت پولیتخنیک کابل راه باندازد، تا ایشان برای ابقای پنج سال دیگر، برای غنی دیوانه رای دهند،
ای مردم، این جرگهء ساختگی را تحریم کنید، تا پنج سال دیگر کشور تان به قهقرا و بد بختی خواهد رفت و فرزندان و جوانان تان در جنگهای ساخت غنی، بقتل خواهد رسید، و کوچی های لر و بر را بالایتان مستولی خواهد کرد.

>>>   خبرِ_جالبِ_امروز:
جرگه مشورتی تا هنوز نه رئیس دارد و نه اعضاء،
غنی به خانه سیاسیون میرود تا یک رئیس به جرگه پیدا کند و اعضای برگزاری لویه جرگه مشورتی در کوته سنگی، کمپنی و سرایِ شمالی اتاق به اتاقِ محصلین و مسافرین میرود تا عضو جرگه شوند، در غیرِ آن از جاهای متذکره نفرهای روزِمُزد می گیرد
حميدالله.

>>>   طالبان خیلی روشن گفتند:
صلح یا جنگ ما با استادعطا، اسماعیل خان، ژنرال دوستم، داکتر عبدالله...است؛ اشرف غنی را غاصب سهم پشتون‌ها در حکومت می‌دانند و به نام‌های مبارک امرالله صالح و سرور دانش...چندان آشنا نیستند؛ اینها را نمی‌شناسند.
#نقیب‌الله_رسولی

>>>   Raheel
جرگه شاید به همین هموطنان عزیز ما معنایی داشته باشد. شاید هم بخشی از فرهنگ شان باشد. برای سایر مردم به قول زنده یاد نسیم فقیری، جرگه یک عنعنه بیگانه است و یک دروغ عنعنوی و عنعنه دروغین است.

>>>   Ahrary
در قرن ٢١ سخن از جرگه كه تا حال دستپاك دولت ها بوده لكه ننگ است

>>>   Ahrary
اینها جاهلتر از آن استند که بدانند در کدام قرن و زمان زندگی می‌کنند. ‌

>>>   Saidkheali
اگر قرار باشد اینها بیایند با سرنوشت ما تصمیم بگیرند بدانید که این کشور آباد شدنی نیست یعنی سرنوشت تحصیل کرده ها را بی تحصیل ها تعین میکند وای به حال ما

>>>   جرگه را تحریم کرد یعنی چه ؟
جرگه روشی است تاریخ تیر شده ، ضد دموکراسی ‌، ضد ارزش های زمان ، ضد عدالت اجتمالی ، اگر عبدالله ، احزاب سیاسی و دیگر آن مخالف این روش پوشالی و پوسیده هستند و آنرا بخیر مردم ‌و کشور نمی دانند باید شجاعانه ایستاده شوند و مانع بر گزاری این امر پوسیده خرافاتی شوند ، در غیر آن با تحریم کردن خشک و خالی بیکارگی ناتوانی و هیچ بودن خود را ثابت می‌کنند اگر غنی از به بحران رفتن کشور ترس ندارد شما که سال‌های درجنگ بوده اید چرا از بحران می تر سید، اگر با مانع شدن دیوانه گی های غنی کشور به بحران می رود برود.
های مردم شما میلیونها نفر طرف دار دارید خود را بشناسید. یک « هی » کنید جل و پوستک غنی را مردم بیرون می اندازد.

>>>   Saifi
تا اين جرگه است وطن هم روي خوشي را نمي بيند

>>>   خداوند آن ملتی را در بدر کرد
که نمایندگان جرگه اش اینها باشند !
تاریخ پنج هزار ساله و سرنوشت سی میلیون انسان در شمله و شف لنگوته های این جانداران تهی مغز گره خورده است.
نماینده های گماشته شده ی غنی احمدزی در جرگه مشورتی تقلبی!
مردم در زیر خط فقر است ولی حکومت فاشیستی پول ها را برای بقای خود در قدرت به مصرف می رساند.

>>>   اصلا اشرف غتی یک انسا ن دو روی است یک دفعه همین رهبران در می گرند در جای دیگر همین رهبران را تخریب می کند اصلا این شخص منا فق است و خداوند منافقین را دوست ندارد
و دیگر اینکه این شخص یهودی و خا نش هم یهو دی لبنانی است

>>>   akemi
درکابل جرگه صلح برگزار می‌کنند، اما دربغلان با مردم می جنگند.
اعتراض مردمی بغلان وارد چهارمین روز خود شد وشاهراه عمومی هنوز مسدود است.

>>>   انسان های که تفکر و خرد دارند همیش یکه و تنها اند و هر گز به جمع بی سر ها و بی اندیشه ها ملحق نمی شوند . گله ها ی گوسپند را همیش یک سگ اداره می کند .

>>>   ارف كياني
خدایا به بزرگی خون مطهر پینجاهزار شهید که در طول پنج سال بنابر سؤ رهبری این مریض جان خود را از دست داده اند!
ما را از شر این عوام فریب دشمن مدار نجات ده!
این ادمک حاضر است که بخاطر حفظ موقف نامشروع که باتوسل به کودتا شرم آور بدست آورده است ،سی میلیون شهروند کشور را قربانی کند!
در این ایام مقدس
خداوند به برکت بزرگی
قرآن از شر این مریض ملت ما را نجات دهد!
دوام این آدم یعنی نابودی ملت و تجارت بالای عزت. و شرف ملت است!

>>>   لویه جرگه یا عوام فریبی؟
این جرگه ها یک روش پوسیده و بی معنی است که همیشه حکومت ها وقت برای مهر تایید گذاشتن بر برنامه های از قبل تعیین شده خود از آن سهو استفاده نموده اند. معمولا فیصله های آن از قبل تعیین میشوند و اگر بازهم فیصله مطابق میل مرجع کار نبود او میتواند از آن سر باز بزند، مانند جرگه کرزی مداری.
غنی احمدزی باز هم شش تا هفت میلیون دالر این ملت خسته و گرسنه را برباد میکند تا باز هم در چشم مردم خاک بزند.
در صورتی که امکانات رفراندوم یا همه پرسی عمومی موجود باشد و دارای پارلمان نماینده های مردم باشیم ضرورت به این عوام فریبی ها و درغلگری های اوغانی بنام لویه جرگه و امثال آن دیگر وجود ندارد۰
این نمایش های مضحک لویه جرگه همیشه از طرف قشر حاکم برای فریب مردم سهو استفاده شده و فیصله های آن یا از قبل تعیین شده اند ویا اصلا مراعات نمیشوند۰ این روش کهنه غیر اصولی فقط عوامفریبی، ضیاع وقت، و ضیاع پول ملت است و بس، و باید به آن پایان داده شود۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است