ما و ایدولوژی های لیبرالیسم کمونیسم و اسلامیسم
 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۱۲    ۱۳۹۸/۲/۸ کد خبر: 158400 منبع: پرینت

سه گونه ایدولوژی در افغانستان تابحال امتحان شده، و هیچ کدام جواب مثبت پس نداده است این سه ایدولوژی لیبرالیسم، کمونیسم، و اسلامیسم است. هیچ امیدی و عقلانیتی در کمونیسم و اسلامیسم هم اکنون وجود ندارد، ولی در لیبرالیسم می توان هنوزهم با دید خوشبینانه تر نگاه کرد.

لبرالیسم خام و ناقص اولین ایدولوژی بود که وارد افغانستان شد، و در عمل کمابیش تجربه شد و با چالش های متعدد مواجه گردید و تحقق کامل نیافت. اما شاید آخرین ایدولوژی بزرگ نیز لیبرالیسم باشد، که در افغانستان با هوشیاری و در مطابقت با سنت و فرهنگ این کشور قابل دوام باشد.
پس کمونیسم و اسلامیسم را پروژه های شکست خورده و به تاریخ سپرده بدانیم، و لیبرالیسم را تقویت کنیم تا شاید راه نجات ما باشد.

بنیادگرایی طالبانی یک واکنش ارتجاعی به لیبرالیسم است، که عمر دراز نخواهد کرد و سرانجام در برابر لیبرالیسم و پلورالیسم معرفتی و سیاسی آن به زانو در خواهد آمد.

بقول معروف لیبرال دموکراسی نظام خیلی خوب نیست، اما شاید تا حال بشر در حوزه عمومی و در تجربه سیاسی کشف بهتری از لیبرالیسم نکرده باشد. تا کشف یک نظام سیاسی مطلوب تر از لیبرال دموکراسی، نا گزیریم این نظام را بعنوان بهترین نظام سیاسی به رسمیت بشناسیم.

صفرمحمد مظفری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کمونیسم
اسلام
نظرات بینندگان:

>>>   Arachid
خلیلزاد لابی اندیشه های بود که عامل این چراها بوده، او درحل قضایای افغانستان بیشتر “افغانی” فکر کرده تا بحیث یک انسان متمدن و واقعن دموکرات و آزاد اندیش ، هر روز بدتر از روز دیگر ،

>>>   Ariaie
پرسش:
چرا تصوير ملكه ثريا هميشه سانسور ميشود وبا شاه امان الله يكجا نشر نمى شود؟

>>>   Ziai
این آدم روانی همه را گوسفند گونه جمع نموده و چرت و پرت یا جفنگ میگوید. شرم باد به ملت که چنین رهبر برای شان آمریکایی ها تعین نموده است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است