جرگه فرمایشی اولین قربانی اش را گرفت
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۰۴    ۱۳۹۸/۲/۸ کد خبر: 158394 منبع: پرینت

لوی جرگه فرمایشی امروز اولین قربانی اش را گرفت.
ایستگاه بازرسی پولیس منجر به ایستاد شدن یک قلب شد.

یک طفل نو تولد در ایستگاه بازرسی پولیس واقع ایستگاه اخیر دانشگاه کابل پس از آنکه اجازه منتقل شدنش به شفاخانه از سوی موظفین پولیس داده نشد، فوت کرد.
نیروهای امنیتی برای تأمین امنیت لوی جرگه فرمایشی، راههای اطراف و منتهی به خیمه لوی جرگه را بسته اند.
حتی دل‌شان به ناله و فغان پدرک بیچاره‌اش هم نسوخت.

تمنا بهار


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جرگه
قربانی
نظرات بینندگان:

>>>   Raheel
جرگه برنامه غنی است. ابتکارش به دست اوست. سازماندهی اش به دست اوست. در خدمت اهداف قبیله سالارانه و فاشیستی اوست‌. در حیرتم که آقای امرالله صالح چرا کاسه داغتر از آش است؟

>>>   Nikzad
نوش جان تان مال بیت المال را بخورید و در فکر ملت نباشید عزیزان

>>>   Reza
انسان حیران می ماند که چه ابرازنظر کند کاملا وحشت است هر کی را از پشت جنگل کوه دعوت کردند که بیاید در جرگه مشورتی اشتراک کند
با تاسف که کشور بسوی بحران حطرناک در حرکت است

>>>   غ را چه غم است او یک یهودی است و مردم را مداری واری بازی می دهد
غ از ترس از سیایه خو د هم می ترسد زیرا او یهودی است ایمان ندارد

>>>   يك طفل هفت ماه به دليل راه بندان لوى جرگه قبيله ، جان بأخته است.
قاتل اين كودك #غنى است

>>>   بسیار جالی تائسف و تاثر است که یک تعدد از سگ صفاتان را در چهاراهی های کابل استخدام کردند که مثل سگ بجفند دیگه کدام کاری ندارند شما مرد شوین برین در خط های اول همگی تان مفت خور و مزدور باز که صلاحیت پیدا کردین باز به همچو اعمال غیر انسالی دست می زنین بسیار جای تاسف است .

>>>   تمام قتل های نظامیان کشور ما بشمول قتل های مردم ملکی از جانب ترورستان و فوت این طفل معصوم که در نوع خودش قتل است همه و همه اش بدوش ریس جمهور غنی خاتک و سر قوماندان اعلی میباشد همچنان کسانی که به اثر فقر و نرسیدن غذا به انها که عدم دسترسی بکار از جانب نان اوران شان است و ونسبت نبود غذا جان میدهند دامنیر اشرف غنی احمدزی است که بعوض وارسی به خانواده های فقیر بخاطر دوام قدرتش ملیون ها دالر را از بیت المال که در اختیارش است مصرف کرده است ابلیس از تکبر و خود خواهی به ادم سجده نکرد لعنت از جانب الله ج برایش داده شد غنی که از تکبر و خود خواهی حرف شنو نیست متنفر اکثریت جامعه ما گردیده حضرت ادم که از حسد و حرص خلاف ار الله ج از درخت کندم بخورد اشرف غنی از حرص و حسد به دوام قدرتش هم خودرا بد نام بی اعتبار عام و خاص کرده و هم نهاد دادگاه عالی رابا فیصله شان مبنی بر دوام کار اش را که غیر قانونی و شرعی صادر کرده اند.

>>>   اصلا اشرف غنی نمی خو اهد از قدرت دست بکشد زیرا او این جرگه را به خاطر اینکه باید صلح بو جو د نیاید و همه گپ ها را بالای جرگه بی اندازد
و همین کسا نیکه در جرگه هم خو استه شده همه شا ن از همین گروه غنی است
ما وشما مردم باید علیه این مداری قیا م نمیایم تا اینکه همین انسان نان همه را نصف نمود و این شخص یک ادم کاره است و دروغ گو که هچ کاری از این ادم قابل تاید نیست همه کار هایش نمایشی است
فقط یک 500 نفر را برای شا ن دالر های را تقسیم نمو ده پیشتبانی می کنند
در این چرگه هر مس اشتراک می کند از او کرده انسان ضعیف پیدا نخو اهد شد

>>>   در باره گشايش دانشگاه کابل
از سال 1303 - 1360 خورشيدى (1924-1927 ميلادى) دولت امان اله خان با کمک دولتهاى ضد برتانيه بويژه آلمان و شوروى سه صد 300 کانونهاى آموزشى نوين در کل کشور کهتر و در کابل مهتر سا خته شد
کابل : چهار ليسه در کابل (ليسه امانى (پسرانه آلمانى) و ليسه امان يا ليسه امانيه (دخترانه آلمانى) و ليسه استقلال (فرانسوى) و ليسه غازى + ليسه حبيبه که انگليس در زمان پدر سه صد زنه ساخته بود)
تا سال 1927 در جلال آباد و قندهار و هرات و مزارشريف ليسه ساخته شدند.
مکاتب ثانويى و فنى
امان اله خان مثلا مير امام الدين را قومندان خوگيانى ساخت و وى امين خان خوگيانى پسر اسرائيل خان خوگيانى را رييس آموزش خوگيانى ساخت و شخصى که کتاب تاريخ افغان (جمال الدين نامنهاد افغانى را همه اجداد اش تا نبيره اش در اسدآباد گورستان خاندانى دارد) را از عربى به فارسى ترجمه کرد که در آن جمال الدين افغانى کلمه "افغان" را تعريف کرد.
دولت امانى
طب کابل در زمان امان اله خان مکتب موسسه نسوان و مکتب فنى قابلگى ونرسينگ و شفاخانه على آباد دانشگاهى راساخت. اين نخستين قدم و پيش زمينه يعنى فاکولته طب. دانشگاه سازى حالت نيست روند و فرايند.
مکتب هاى عالى فنى (کالج) در کابل زياد در شهرهاى ديگر کم
گشايش دارمعلمين و مکاتب عالى تيليفون و تلگراف اکادمى پليس و اقتصاد وخانه دارى ليسهزراعت مدرسه هاى قران خوانى بودند
1919 = يک ليسه و 2000 شاگرد در کابل
آمار :
650 آموز گران براى 54000 شاگردان
که 3000 آن بزرگ سالان (اکابر)

در سال 1325 (1946) دانشگاه کابل با چهار فاکولته به‌حیث یک واحد آموزشی "نیمه مستقل" تحت عنوان "دانشگاه کابل" ایجاد گردید و نخستین رییس آن دکتور عبدالمجید (بعدا وزیر عدلیه) بود. دومین رییس آن دوکتور انس (بعدا وزیر اطلاعات و کلتور) بود. در این‌جا بد نیست گفته شود که در فرمان تقرر دوکتور انس "به‌حیث رییس دانشگاه کابل ذکر شده بود."
واژه هاى "دانش" و "گاه" واژه هاى ديرباز پارسى اند که ريشه "دانش" (پارسى نو) در پارسى ميانه يا پهلوى "دانشنيه" و در پاسى باستان "دا" و يا "دانيت" و "دانيک" جمع "دا" مصد دانستن در گردان ضمير مفرد سوم "داند" بود ونه او مى داند در پارسى جديد!
دانک جمع دانا (فارسى نو که تقريبا يک درجند شعر با کلمه فارسى درى سرائيده شده است .اگر اين اشعار بزرگان که از ايشان "درى" نقل قول مى شود با نگاه ژرف زبانشناسى وپژوهشى ادبى شعرى و نظمى و سبکى و شيوه ادبى تاريخى علاجى شود هر شخصى که وزن و قافيه در جريان دوره هاى سبکى شويه شعرى ونظمى دانا باشد واگر هم بُرنا درک خودى و درى بيگانه در مى آبد که شاعران پارسى در کل
17 بار اشعار پارسى شيوه و نظم و گفتار اراکى يا نظم عراقى عجم و نظم درى ونظم هند ى ناميده اند.
با پته خزانه و فابريکه لغت کشى پشتوتولنه آنقدر لغت ساخته و بافته چه در داخل چارچوب اکادمى پشتو و چه در خارج آن در بازار براى ساختن و ارسال هرلغت افغانى (منظور پشتو) 50 روپيه داده مى شد.
همين لغت هاى غير طبيعى ساختگى با گرززور و قدرت دولت و حکومت و ارتش و پوليس و سازممانهاى استخبارات دادگاه و ديوان عالى "اصطلاهات ملى" دولتى ظاهر خان ارتقا داده شدند و غير افغان شده گان با تباران غير پشتون و کل مردمان با زبانهاى نا افغانى مانند اوزبيک ترکمن و پارسى زبان هامجبور شدند که از "اصطلاهات ملى" استفاده کنند و واژه هاى مادرى خود را به گورستان حاکمان "پشتونافغانپټانروهيله" (اصطلاح مولى ساخته در فابريکه هاجى ارمان طنز پارسى پيزيفلاژ طنز پارسى = "از "چاقوى کابلى" و "تيغ هندى" آمده بسته )که از نوک تيز چاقوى جرايى فاريابى و جراح بزرگ همدان واصفهان على پسر سينا بلخى (نوک چاقو گر تيز اس چون تيز است با زخم جراح مريض شفا مى آبد و پاک مى شود طنز و کمدى و تراژدى گريه وخنده با ريختن اشک از چشم در زمان گريان وحالت خندان جان در لرزه و اشک مى برآيد پاسازى بدن و عقل و روح روان جسم وبدن قلب ودل پاک مى شود) که بنام نامى اش دانشکده طب شفاخانه على آباد زمينه نام دانشگاه کابل را در دهه 40 ميلادى فراهم ساخت.
حاکمان و دربارى ها فارسى زبانان محمدزايى و افغانشده گان همين که زبان گشودند به زبان پارسى و ديگر زبانهاى نا افغانى ستم٬ جفاء و خيانت و ظلم و مانع رشد طبيعى واژه سازى و يا وام از واژه هاى نو که در زبان فارسى در کشورهاى فارسىزبان ساخته ويا اختراع و يا کشف شدند ويا از زبانهاى باستانى دوباره بازسازى شدند. ساختن لغت در زبان پشتو درست٬ شايسته٬ روا ٬حلال٬ قانونى و مشروع و در زبانهاى ديگر و فارسى ممنوع و باطل?
کسانى هستند که امروز در فغان ستان و به ويژه امريکا که در باره ساختن يک واژه پارسى فغ و داد و غوغا و غالمغال شيون و ناله و ناره و آه و شکايت واه ويلا فغان در شکنجه گاه بخت النصر (نبوکدنصر دوم شاه بابل شکنجه گر نواسه نبيره شاوول افغانه) از شکنجه افغانه کرده افغان کردند.
واژه‌سازی فرایند واژه‌سازی، کلمه‌ سازی، ساخت کلمات تازه یا ساخت واژه‌های نو (نوواژه، واژهٔ ابداعی یا واژهٔ اختراعی (به انگلیسی: Neologism) در زبان‌ها و فرهنگ‌های گوناگون بشری از اهمیت و جایگاهی حیاتی برخوردار است. چند راه برای واژه‌سازی وجود دارد.
زبان شناسى و سازمانهاى جهان تکامل و رشد زبان را در ساختن واژه هاى بومى مى دانند. زايش واژه ها از ترکيبات واژههاى باستانى با با زبان نو ساخته مى شود. در سالهاى واژه سازى پشتو نه به روال‌های تکوین واژه به‌طور طبیعی بلکه از سوى افراد در گردهمايى همايش هاى جلسات تعداد کثيرى از لغت و کلمات پشتو در ماورا فزيکى اختراع و يا کشف شدند . در این بخش از زبان‌شناسی، گفته می‌شود که واژه‌های جدید از طریق ترکیب، اشتقاق، گسترش معنایی، تکرار واژه و غیره ساخته می‌شوند.
در جريان همين روند واژه پشتو براى دانشگاه ساخته شد و من اين اصطلاح را يگانه اصطلاح ملى نمى گويم و مجبور نيستم از آن لغت ساختگى نا -مادرى بکار نمى برم. اين لغت پشتو براى دانشگاه در دهه سده 1960 ميلادىبه زور قدرت

سعید نفیسی (1895 - 1966 تهران - دانش‌پژوه،ادیب، تاریخ‌نگار، نویسنده، مترجم و شاعر ایرانی در سال 1308 خورشیدی 1930 به وزارت فرهنگ تدریس زبان فرانسه در دبیرستان‌ها، به کار آموزش در مدارس علوم سیاسی، دارالفنون (در ايران دانشگاه گندى پور وجود داشت ولى قاجار و رضا خان دانشگاه نمى گفت ) کابل دانشکده و دانشگاه مى ڰفت

سعید نفیسی از آغاز بنیانِ دانشگاه تهران در جایگاه استاد دانشکدهٔ حقوق و پس از آن، به استادی دانشکدهٔ ادبیات برگزیده شد.سعید نفیسی چندی در دانشکده های دانشگاه کابل استاد بود و آوازه وجود دارد که اين بزرگ مرد ادبى محصل يا دانشجو در دانشگاه کابل بود که هنوز تغير به پشتو داده نشده بود

>>>   زیاد نگران غنی نباشید. ایشان را آمریکایی ها مهار می کنند. دوم، اگر آمریکایی ها رفتند؛ غنی قبل از آنها می رود و اگر ماند؛ کار یک هفته است. افغانستان مشکلات و معضلات اساسی تر دارد.
فقر
نفرت
سیاست و مذهب
همسایگان متخاصم
فساد
ناکار آمدی.
- جعفر رسولی

>>>   Ali Sajadi
كابل ما كه ملكيت اصلي مردم فارسي زبان است شاهد چهره هاي ناخوش آيند اينها وجرگه قومي غني سر كرده قبيله است
ما چه ملت بد بخت هستيم كه با اينها در يك جغرافيا زندگي ميكنيم و دوصد هفتاد سال است كه قبيله كوچي مهاجر به كمك انگليس روس و امريكا بالاي كشورحاكميت ميكند

>>>   متأسف شدم . خداوند به پدر و مادرش ؛ صبر عطأ بكند.
اما يك سؤال : از ايستگاه اخير پوهنتون تا شفاخانهء اتاتُرك و شفاخانهء فرانسوي ها تقريباً بيشتر از صد قدم فاصله نيست و در كمتر از سه دقيقه ميشد كه نوزاد را در آغوش گرفته و به مركز صحي انتقال ميدادند چرا پدر طفل اينكار را نكرد و اصرار داشت كه حتماً با موتر ، مريض را به شفاخانه انتقال بدهد ؟!

>>>   Soraya Baha
لویه جرگه ابزاری در دست دیکتاتور
این جرگه، جرگۀصلح نیست، صلح با دشمن یعنی طرف های درگیر جنگ معنا می دهد، که طرف درگیرجنگ دراین جرگۀ فرمایشی حضور ندارند، اشرف غنی یک مشت افرادی را خریده و برگزیده است، تا مهرتأیید به ادامه حکومت استبدادی وی بزنند و برای خود گویا مشروعیت کسب کند.
آقای ستیزسه پرسش کلیدی را برای لوی جرگه طرح می کند
۱. اجندای جرگه را کی تهیه می‌کند؟
اگر کمیسیون دولتی برگزاری لوی جرگه اجندای جرگه را تهیه می‌کند، پس چه ضمانتی برای استقلالیت کاری آن وجود دارد. هر نهادی‌که اجندا را تهیه کند، حاکم سیاسی بر عمل‌کرد آن خواهد بود.
۲. رییس لوی جرگه را کی بر می‌گزیند؟
اگر رییس و رهبران دولت چنین کاری را انجام دهند، استقلالیت جرگه در کجا تمثیل می‌شود؟ رییس نقش مهمی بر فیصله‌های جرگه دارد.
۳. تربیون جرگه را کی نظارت می‌کند؟
اگر قرار باشد تربیون جرگه به گونه‌ی دموکراتیک در اختیار منتقدین قرار نگیرد و توسط کمیسیون برگزاری نظارت و کنترول شود، چه ضمانتی برای شنیدن و گفتن نقدها و آرای مردم است.

>>>   این اوغان کوچی همین نام مجلس و نام پارلمان را هم بد کرد۰
پارلمانی که ۲۵ درصد آن تکمیل نشده و قسمت تکمیل شده آن هم مورد مناقشه است و تمام برگزار کنندگان آن هم محکوم به خیانت ملی به محکمه معرفی شده اند صرف اهداف سیاسی افتتاح میشود۰
کوچی کاملن مردار کرده۰

>>>   اگر طفل را در بغل گرفته و به سمت شفاخانه می‌دوید حتماً به ضرب مرمی مزدوران غنی هم پدر و هم طفل یکجا کشته می‌شدند!

>>>   جرگه جاهلان و جاعلان برای غولاندن مردمان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است