از هفتم ثور خونین تا تلخی هشتم ثور !
افغانستان در هر کودتا نابود، در هر جنگ ویران، در هر حکومت خونین شد و اکنون با تمامی تجارت تلخ از کوته نظری رهبران داخلی گرفته تا سیاست تجاوز کشورهای خارجی باز هم باید شاهد کودتا (اما به شکلی دیگر) باشیم و یا وقایعی بدتر از آن؟ 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۵۱    ۱۳۹۸/۲/۸ کد خبر: 158389 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، برج ثور مامن دو رویداد مهم افغانستان است، یکی هفتم ثور که جوی خون قتل عام داود خان و بستگان وی از کاخ جاری شد و آغاز جنگ و کشتار بود و هشتم ثور، روز پیروزی مجاهدین که شروع دیگر خونریزی ها می باشد.

داوود خان با خلع ظاهر شاه اولین خاین حکومت بود که با خیانت همراهان خود به قتل رسید و روز سیاه هفتم ثور رقم خورد، هرچند در آن دوران به قدرت رسیدن حزب چپ و طرفداران شوروی سابق دور از انتظار نبود.

از واقعه هفتم ثور به تکرار تاریخ نویسان، پژوهشگران داخلی و خارجی به تفصیل نوشته اند اما تاریک ترین روزهای این سرزمین بارها توسط سیاستمدارن بازآفرینی شد و جنگ، کشتار، قتل عام، ترور، تجاوز و ... همراه شُوم مردم طی چهار دهه اخیر بوده است.

در دهه شصت میلادی میان روشنفکران و دانشگاهیان افغانستان، کمونیست و لینیسم تفکر غالب بود و پس از به قدرت رسیدن داود خان، حزب خلق و پرچم نفوذ خود را در تمامی بخش ها ریشه ای کرد، ایدیولوژی که به زودی توسط جنبش های مردمی به جنگ فراخوانده شد و پس از سال ها جنگ داخلی با پیروزی مجاهدین وارد مرحله دیگری از کشتار شد.

تا قبل از کودتای داود خان و پس از آن حزب پرچم، مردم افغانستان نه درگیر با ایدیولوژی های کمونیستی بوده و نه اسلام گرایی افراطی، آنچه باعث جنگ میان دو طرف در افغانستان و دخالت شوروی شد بر اساس استراتژی غرب در زمان جنگ سرد شکل گرفت، غرب با تمامی توان در پی شکست شوروی در افغانستان بوده و در این میان پاکستان بهترین فرصت را یافت تا به مامن مخالفان حکومت کمونیسیتی افغانستان و مرکز دفاتر کشورهای غربی بدل شود.

انقلاب همواره در تمامی نقاط جهان که در رویای تغییر و شکوفایی رخ می دهد به عقب افتادگی ملت ها انجامید، امریکا بر اساس منافع خود کشوری صلح جو و با ثبات افغانستان را سرزمینی برای ورود افراط گرایان کرد و شوروی نیز برای رخنه در منطقه، سیاست کمونیستی را تزریق حکومت و مراکز آموزشی کشور کرد و جنگی در گرفت که افغانستان را با خاک یکسان نمود و مردم فجیع ترین جنایت های جنگی را دیدند، تجربه کردند و قربانی شدند.

در این میان، سیاست های استعماری و سیاستمدارن گذشته و اکنون، مقصران تمامی خشونت ها و فجایع افغانستان هستند، آنانی که سرنوشت یک ملت را در منافع حزبی و وابستگی به بیگانان به تباهی کشاندند و امروز نیز با همان روش گذشته با تفکر قومیتی، جنگ را هر روز گسترده تر کرده و خون به پا می کنند.

کودتا تاریک ترین کلمه در تمامی فرهنگ ها است، کودتا یعنی آغاز سیاهی و خون، یعنی مرگ بی گناهان در قدرت طلبی دیکتاتورها.
افغانستان در هر کودتا نابود، در هر جنگ ویران، در هر حکومت خونین شد و اکنون با تمامی تجارت تلخ از کوته نظری رهبران داخلی گرفته تا سیاست تجاوز کشورهای خارجی باز هم باید شاهد کودتا (اما به شکلی دیگر) باشیم و یا وقایعی بدتر از آن؟

ثور امسال نیز به مانند سال 1357 و 1371 همراه با رویدادهای تاسف برانگیز بود.
ناامنی در همه جای کشور گشترش یافته است.
دست به دست شدن بندر آی خانم ضربه دیگری بر تجارت و امنیت بخش عظیمی از شمال را نمایان کرد.
ناامنی ها به بخش های بزرگی از شمال کشور رسیده و تقریبا اکثر ولسوالی های شمال در کنترول مخالفان مسلح قرار دارد.
غرب و شرق و جنوب نیز در وضعیت ناامنی کامل اکثر ولسوالی ها به دست مخالفان مسلح سقوط کرده است.
اکثر کارخانه هایی که در طول چند دهه اخیر به افغانستان آورده شده بود در تعطیلی و یا انتقال از کشور به مشاهده می رسد.
اکثر تجار و سرمایه گذاران خارجی و داخلی افغانستان را ترک کرده و سرمایه های خود را از کشور بیرون می کنند.
ترور، جنایت، آدم ربایی و اختطاف، کشتار غیر نظامیان و ده ها مورد دیگر در حال افزایش است.
دزدی و اختلاس و رشوت و زور گیری و حیف و میل اموال عمومی و بیت المال توسط سردمداران حکومتی و احزاب و قدرتمندان هر روز بیشتر خودنمایی می کند.
حیا و عفت و شرم و صداقت و اعتماد و توکل و اعتقاد رو به افول نهاده و دستمایه های انسانی از میان مردم رخت بر می بندد.
و ده ها مورد دیگر که شما خوانندگان به آن در قسمت نظرات اشاره کنید....

خونی که روز هفتم ثور از کاخ کابل جاری شد، طی چهل و یکسال به دست گروه های مختلف، کل افغانستان را رنگین کرد و هنوز بوی خون می آید و هیچ آینده روشنی بر آن متصور نیست و فقط امید به لطف لایزال الهی است که ما را هنوز سرپا نگهداشته است.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
هفتم ثور
هشتم ثور
نظرات بینندگان:

>>>   روز هشت ثور روز شروع غارت وغصب وغنیمت وند و شیرینی چورکان درتاریخ است

>>>   ٧ ثور روز سياه وسر آغاز قتل وكشتار ها ومهاجرت ها كه عاملين أن كرم وكنه هاى لينن ( خلق وبرجم ) بودند .

>>>   دكتر پدرام به حق از يك رويكرد جديد براى دفاع از خود تاكيد مى كند و شاهد باشيد كه دير يا زود مجبور خواهيم شد تا در پهلوى مبارزات سياسى ، گزينه يى جبرى نظامى را روى ميز بگذاريم .
سقاوی دوم" تحقق پیدا خواهندکرد:
ما شاهد جنگ های شدید وخونین درشمال خواهیم بود-جنگ بلندمدت وطولانی. جنگی که زمین ها وآبادی های دیگری را درشمال دراختیار مهاجمان از جنوب قرار خواهد داد وباعث جابجایی های جدید جمعیتی خواهد شد. کارو انکشاف وسازندگی را در شمال وشمال شرق متوقف خواهد کرد وآن مناطق را به ویرانه مبدل خواهد ساخت. درفرجام برخی از استراتیژی ها وپروژه های مطرح شده در کتاب"سقاوی دوم" تحقق پیدا خواهندکرد. اگر اقوام مظلوم افغانستان به ویژه تاجیک ها با دورزدن رهبران مزدور ومعامله گرخود در یک حرکت سیاسی-نظامی هدفمند متحد نشوند در برابر این تهاجم نمیتوانند مقاومت کنند این استزاتیژی جدید باید معطوف به دفاع وتعرض هدفمند باشد تا بتوانند این نظام تک قومی ی بیرحم را به صورت ریشه یی تغییردهند.
لطيف پدرام

>>>   تشکر

>>>   آمادگی ها برای تجلیل از ۸ ثور
هشتم ثور، روز پیروزی مجاهدین و مردم افعانستان مبارک
نکته: از کسانی که ارزشهای جهاد و مقاومت مردم افعانستان را فروختند توقع بزرگداشت از افتخارات تاریخی مردم و مجاهدین را نداشته باشید.

>>>   سلام
تاریخ ورود مجاهدین به کابل هشتم ثور نه بلکه بنجم ثور است .روزیکه داکتر عبدالرحمن شهید داخل کابل شد و اعلامیه دولت اسلامی را همراه با نجیبالله مجددی ابلاغ کرد . اما من نمیدانم که به چه دلیلی از این سه روز چشم بوشی میشود. امید معلومات بدهید.
با حرمت
قیام همراه

>>>   ثور به معنی گاو است و گاو یک حیوان بی عقل است. در عربی گاو را بنام بقر یاد میکنند.
پس از سوره بقره که عبارت از سوره گاو است، تا انقلاب هفت ثور و هشت ثور، همه شان بی عقلی و نادانی و نا فهمی را نشان میدهند.
در سوره بقره از خلقت زمین و زمان و انسان و کشیدن آنها از جنت و غیره افسانه های دروغ سرمنگسک حرف میزند که همه اش دروغ است و جهان طبیعت را به جهان خلقت تبدیل میکند که در قرن بیست و یکم نه تنها انسان متمدن، بلکه گاو هم قبول ندارد.
با وجودی کهدانقلاب ثور و کمونست ها ا نگاه دانش علوم طبیعی در موقعیت درست قرار داشتند، اما چیزی که به مالکیت شخصی و تولید سرمایه و سرمایه گزاری و پیشرفت اقتصادی و تخنیکی و تکنالوژی جهان میشود، هیچ فهمی نداشتند و کاملأ مخالف سرمایه و سرمایه گزاری و پیشرفت و تمدن جهانی بودند.
موسسین انقلاب هشت ثور که همانا پیروان سوره بقره و یا سوره گاو هستند، با پشتیبانی از هم عقاید شان یعنی کشور های عربی و کشور های سرمایه داری غربی به پیروزی رسیدند، فکر کردند که مثلی که ما حق به جانب هستیم و خدا با ما کمک کرده است و انشأ الله در باز سازی کشور نیز با همین بی سوادی وکلاشینکوف در دست، موفق خواهیم شد.
خبر نداشتند که سک های جنگی یک خشت را بالای خشت گذاشته نمیتوانند، چه رسد به آبادی.
بنأ مجاهدین کشور را به سوی تباهی کشاندند. هرچند میگویند که مداخله خارجی بود و اختلافات را در بین ما انداختند تا با هم جنگ کنیم و مملکت را خراب کنیم.
اما واقعیت این است که نادانی خودشان بود،زیرا مجاهدینی که دعوی میکنند که ما بزرگترین قدرت جهانی را شکست دادیم، چگونه نتوانستند جلو مداخله خارجی ها را در اختلافات درونی خود بگیرند.
بهرصورت اگر جنگ های داخلی هم نمی بود، مجاهندین سواد رهبری جامعه را نداشتند، چون نه تنهی دانش مسلکی کافی نداشتند، بلکه سواد هم نداشتند.

>>>   شرم ما باد!
تصویری که در دل مردم حک نشود و مردم از دل و جان پذیرای آن نباشند، اینطور پاره و رسوا می‌شود.
در تاریخ کشوری دیده نشده است، کسی که هزاران هزار راکت بر سر و صورت شهر خود کوبیده و هزاران انسان اش را تکه تکه کرده باشد، تصویرش با این غرور در جاده های شهر جلوه آرایی کند. شرم ما باد، شرم ما باد!

>>>   هفت ثوری ها که به اشتباهاتی که مرتکب شده اند بار ها اعتراف کرده اند. آیا روزی خواهد رسید که دوستان هشت ثوری نیز به اشتباهات خود اعتراف کنند؟

>>>   همین 8 ثوری ها بودند که مزدوری آی اس آی را میکردند پل ویران مینمودند سرک تخریب کردند مکتب آتش زدند معلم کشتند ودر مقابل کلدار ودال پاکستانی بدسیت آوردند - حتی شوروی نیامده بود که این اشرار برضد حکومت ملی داود خان بغاوت را شروع کرده بودند

>>>   اگــــر آمدن وکمک شوروی اشغال بوده باشد آمدن وکمک جامعه جهانی هم اشغال است پس همان اشرار حالا چرا ویرانی وآدم کشی نمیکنند؟؟

>>>   در این که هفتم یک سرآغاز برای تحولات در افغانستان بود شکی نیست اما اینکه هفتم ثور را به هشتم ثور مقایسه نماییم، این دو از هردید قابل مقایسه نیستند! هفتم ثور روز گذاشتن نخستین گامهای اکثریت ملت بطرف خوشبختی بود اما هشتم ثور روز آغاز تاراج، بغاوت و رذالت در کشور بود! هفتم ثور با همه کمبودیهایش روز نجات ملت از بربریت و هشتم ثور روز انعدام شرف و آبروی ملت بود.
در افغانستان هیچگاهی نه حزب کمونست وجود داشته و نه هم حکومت کمونستی! حزب دموکراتیک خلق افغانستان یک حزب دموکرات بود نه کمونستی و با پیروزیش یک حکومت دموکراتیک را بنا نهاد اما دشمنان سوگند خورده خلق افغانستان توان مشاهدۀ چنین دولت را نداشتند.
هشتم ثور با چپاول دارایی ملت و کشتار ملت توسط چند تنظیم لجام گسیخته آغاز گردید که در طول دهه های اخیر با تغیر نام (گاهی مجاهد، گاهی طالب و حالا هم داعش) وظیفۀ شان قتل چپاول و بیرحمی بوده است.
آنانیکه هشتم ثور را روز با افتخار و روز پیروزی مجاهدین مینامند باید بشرمند! زیرا کدام پیروزی؟ همین پیروزی که طالب را شامل صحنه ساختند؟ همین پیروزی که داعش را بوجود آوردند؟ همین پیروزی که قدمهای نامیمون امریکا، ناتو و متحدین شانرا بخاک پاک افغانستان کشاندند؟ ملت بر کار شان میشرمد، وطن بر اعمال مجاهدین سرافگنده است، و تا فردی بنام مجاهد وجود داشته باشند، ننگ و شرمی خواهد بود بر جبین ملت.
میهن زرغون

>>>   مسولین ارگ و جناب کرزای قاتلان بی‌رحم پشت پرده ای هموطنان عزیزمان در جای جای افغانستان هستند.
یکی پیمان امنیتی امضا کرد و حالا برای فریب دادن افکار عمومی اشک تمساح می‌ریزند.ان دیگری غنی در واقع فقیر و گدا برای حفظ جان طالبان در کندوز به هرترفندی دست زد تا مردم و اردوی ملی را مقصر بدانند
ریزه خوارهای سفره ای بیت المال ارگ نان به نرخ روز می‌خورند.
تأسف و هزاران تأسف و اندوه که ساکنان ارگ غلام حلقه بگوش آمریکا و...است.
مردم ملکی زن و بچه ای بیگناه در نقاط مختلف افغانستان به دست یک عده جاهل پول پرست و البته درندگان انسان نما به خاطر مماشات دولت اختلاف ملی هموطنان خودشان را گردن می‌زنند.
چقدر خون مظلومین در این کشور ریخته شدند و چقدر دستهای ناپاکی​ از پاکستانی‌ها و مسولین خادم الحرمین کرامت انسانی را از قفا سربریدن.

>>>   اگر خیانت در افغانستان حساب شود از پشتون ها غیر قابل شمارش است از تاجک انگشت شمار از هزاره هیچ خدمت هزاره خیلی زیاد است از اوزبک خدمت زیاد است
پشتون را در افغانستان نمی شود گفت که بالای چشمت ابروست
ابراهیمی از تهران

>>>   نقل قول از مقالۀ بالا: "... و رهبرانی که کابل را میدان رقابت و کشتار یکدیگر کردند.... ".
ای کاش رهبران در جنگ های کابل یکدیگر خود را می کشتند، تا مردم از شر شان خلاص می شد. متاسفانه حتی بینی یکی شان خون نشد. این مردم بیچاره بود که قربانی قدرت طلبی این انسان نما ها شدند.

>>>   واه واه 7 ثورخراب و8 ثورما را گل وگلزارساخت

>>>   پدرام!
اگر دولت دستنشاندۀ کابل به پدرام یک مقام دلخواهش را در حکومت بدهد، شرط می کنم که دهنش بسته و از این طمطراق ها دیگر خبری نخواهد بود. چنانچه درستی ادعای مرا در رابطه با دوستم، عطانور، عبدالله ، گلبدین و دیگران ثابت می سازد.

>>>   7ثور در کابل با خون سردار محمد داود خان و 8 نفر گارد آن اما 8 ثور در کابل باخون 65000 هزار کابلی دوستان مقایسه کنید......
>>>   بعد از خاندان دراني ها .... که به قدرت رسید. یا جاسوس خارجی ها بوده و یا توسط خارجی ها بقدرت رسیده.از نظر مردم افغانستان اینها خاين وخود فروخته مصوب میشود..کمونیست ها می‌گفتند جنگ برای ما اجازه نمی دهد که ما برای آبادانی مملکت دست به کار شویم.و همچنین در زمان سک جنگی های دهه70 اصلا مردم از زندگی سالم قطع امید نموده بودند.حاکمان آن زمان دلایل خودشان را ارائه نمودند.واما دراین.اواخر از خائنین پشت پرده نام ببریم..( کرزي و غنی) درزمانی کرزي از ابتدا همه چیز خوب پیش می رفت.و مردم هم بعد از سالها دل شکسته گی و ناامیدی .دوباره به دولت کرزي ....زاده اعتماد کردند.به آبادی مملکت به سطح دانش فرزندان شان به زندگی روزمره شان امید وار شده بودند .همه مردم فکر می کردند که هر چه بدبختی و فلاکتي که تا حالا بوده .منبعد دیگر وجود ندارد و مردم هم با هزار امید و آرزو به زندگی روزمره شان ادامه میداند .واما نميدانستن حاکمان ....و فاسد مانندی کرزي به خاطر منافع پلیدخودش و برادر های ....زاده اش.دوباره کشور ما را به آشوب می کشند.و غنی هم همان راهی ....کرزي را ادامه می دهد.همین که روزانه100 ها نفر به این ها ....می فرستند کافی است این یک نوع مجازات است که از طرف مردمان بیگناه وقلب شکسته انجام می شود.این ها اگر کمی شعور و درک می داشتن .و مانعی نفس های پلید شان میشدن و سرمایه که به همه مردم افغانستان تعلق داشت دل نمي بستن و یک مدیریت سالم را در آن زمان رهبری میکردند.حق و ناحق نمی کردند امروز ما در بهترین جایگاه جغرافیای دنیا سربلند زندگی می کردیم
((مهاجر در بدر

>>>   نا زمانیکه اشرار صفتان ( دین فروشان ،وطن فروشان ،خود فروشان و ناموس فروشان) مردم را احمق ساخته در پی حفظ و بدست آوردن ( قدرت، منصب، ثروت،شهوت)باشند این وطن و مردم روز خوش ذا نخواهند دید، تا زمانیکه تمام گروه های دین فروش فساد پیشه و بی فرهنگ از صحنه روزگار محو نشوند هیچگاه یک نظام انسانی به میان نخواهد آمد.
باید صبر کرد تا این ددمنشان را روزگار نیست ونابود کند

>>>   در این محصولات نقش اصلی را اعضای حزب دموکراتیک خلق اعم از پرچمی و خلقی داشت. وقتی صبغت الله مجددی از پشاور به کابل آمد در کاروان او هیچ پیلوت طیاره، هیچ یک جنرال و افسر متخصص تانک، توپ، لونا، اوراگان و ..... نبود. آن ها صد ها طیاره را از شیندند، بگرام، مزار، شبرغان و ... پیلوتان خلقی و پرچمی پرواز می دادند و بمباران می کردند. تانک، اورگان ها، توپ ها را نیز آن ها به حرکت در می آوردند. من لیست یک هزار جنرال، دگروال و جگرن خلقی و پرچمی را دارم که پس از سقوط حکومت شما در طرف های مختلف جنگ سهم داشتند و...

>>>   کودتای خونین هفت ثور ١٣٥٧ مستقیما به همکاری ورهبری مشاورین نظامی شوروی که درزمان حکومت داودخان در اردوی افغانستان ایفای وظیفه مینمودند صورت گرفتند آغازی فصل تازه جنایت وبدبختی ها درافغانستان شروع گردیدند.گرچه ظاهرا این کودتای خونین به قومانده حفیظ الله امین یکی ازاعضای حزب خلق صورت گرفته است اما این کودتا مطابق پلان شوم وپلان جنگ سردحکومت وقت شوروی به طرف سرحدات سرحدات کشور شان صورت گرفته است.درسال ١٣٥٧ شمسی که درپوهنتون پولیتخنیک کابل محصل صنف سیوم بودم وبه چشم خود میدیدم که استادان شوروی درپولیتخنیک کابل از کودتای هفت ثور با چه خوشحالی وشادمانی به محصلین در صنوف مختلف پولیتخنیک تبریک میگفتند این استادان شوروی آنقدر خوشحال بودند که گویا درکشور خود شان تحول خیلی مثبت وخوشحال کننده صورت گرفته باشد وعملا مداخله شوروی ها درافغانستان آشکارا مینمودند.بعضی استادان شوروی درپولیتخنیک بی شرمانه ومغرضانه در صنوف درسی به محصلین میگفتند که اگر شمایان کدام ضد انقلاب ثوررا در هرجا میبینید فورا به نیروهای امنیتی دولت خلق وپرچم اطلاع دهید اما این اعمال مغرضانه شان با عکس العمل محصلین پولیتخنیک مواجه میگردید وبعضی محصلین با عکس العمل شدید از مداخله بیشرمانه ومغرضانه استادان شوروی را خوش نبودند و واکنش نشان میدادند که درنتیجه همه این محصلین وطن پرست وخداجو توسط اطلاعات جهنمی خلق وپرچم گرفتارشدند وزنده به پولیگون های پل چرخی زیر خاک شدند روح همه شان شاد باشند.کودتای خونین هفت ثور که فقط برای گرفتن قدرت دولتی توسط حزب خلق وپرچم بود خیلی به سرعت دچار اختلاف وکشمکش های داخلی شدند وجناح پرچم را به نام اشرف زادگان ازبدنه دولت جدا کردند ورهبران عمده پرچمی ها را به حیث سفیران افغانستان توسط وزیر خارجه حفیظ الله امین به ممالک مختلف اعزام کردند.جنایت کاران حزب خلق خیلی سریع ازطریق استخبارات جهنمی خود مخالفین نظام خودرا درهرگوشه وکنار افغانستان به محابس فرستادند وبعضی مناطق را به بمباران هوایی مطیع خود ساختند.بازهم حزب جنایتکار خلق برای سلطه قدرت داخلی شان بین نورمحمد ترکی وحفیظ الله امین اختلافات شدید بروز کردند درنتیجه حفیظ الله امین با یک توطیه موفق نورمحمد ترکی را ازصحنه سیاست دور کردند وباالاخره نورمحمد ترکی را بالیشت کشته وبه قول آبچکان کابل به خاک سپرد.حفیظ الله امین فقط صد روز در راس حکومت درکابل قدرت را به دست گرفته بود وبالاخره شامگاه شش جدی ١٣٥٨ شمسی توسط قوای شوروی درتپه تاج بیگ دارالامان کابل کشته شد وقوای شوروی به قومانده مستقیم برژنف ملعون وارد خاک افغانستان گردید وافغانستان را بی شرمانه طبق پلان دراز مدت حکومت وقت شوروی اشغال نمودند وببرک کارمل این وطن فروش خاین توسط قوای شوروی بحیث رییس شورای انقلابی قدرت دولتی را به نام حزب واحد دموکراتیک خلق افغانستان به دست گرفت جناح های خلق وپرچم ظاهرا دوباره متحدگردیدند.دوران حکومت ننگین ببرک کارمل مجاهدین ومبارزین جان برکف افغانستان درکنج وکنار افغانستان برای استقلال وآزادی افغانستان فعالیت وجنگ های چریکی وعلنی شان را باشدت بیشتر ادامه دادند ببرک کارمل این عروسک برژنف ملعون با بیحیایی ازروابط دوستانه ملت مومن افغانستان با دولت وقت شوروی در محافل ومجالس دولتی سخنرانی میکردند درحالیکه ٩٥ فیصد مردم مومن ومجاهد ومبارز افغانستان مخالف دولت دست نشانده دولت وقت شوروی بودند.درین مدت هزارها مجاهد ومبارز ومردم افغانستان عم از ذکور واناث واطفال توسط قوای زمینی وهوایی شوروی ها کشته ومعیوب شدند وخانه های مسکونی،کارخانه ها ومزارع شخصی مردم شریف افغانستان باخاک یکسان گردیدند.مردم شریف افغانستان علیه اشغال افغانستان توسط ارتش حکومت وقت شوروی و ممالک متحد پیمان نظامی وارسا درداخل افغانستان آنقدر به شدت مبارزه وجهاد ادامه دادند که با سرعت ازطرف ممالک پیمان ناتو واکثر ممالک بیطرف پشتیبانی نظامی وسیاسی گردیدند وخواستار خروج قوای شوروی ازافغانستان گردیدند.همزمان جنبش های آزادی بخش در ممالک اروپای شرقی که زیر سلطه حکومت وقت شوروی بودند اوج گرفتند وبرای اولین بار اتحادیه مستقل کارگری دربندر گدانسک پولیند به رهبری لخ والیسا شروع به فعالیت نمود و وخیلی زود به انقلاب استقلال خواهی در پولیند تبدیل گردید که شروع این انقلاب دولت کمونیستی پولیند سقوط کرد وحکومت جدید مستقل به رهبری لخ والیسا درپولیند شروع به کار کرد.انقلاب جدید درپولیند به کشورهای همجوار اروپایی شرقی هم خیلی زود تاثیر نمودند وحکومت های مقتدر اروپایی شرقی با انقلاب های جدید مردم شان یکی بعد ازدیگری سقوط نمودند وازچنگال وسلطه حکومت وقت شوروی خلاص گردیدند ودرعین زمان تحولات جدید درحکومت افغانستان شروع گردید وپایه های لرزان حکومت ببرک کارمل نیز به لرزان بیشتر درآمدند.بامرگ برژنف ملعون وفاشیست سقوط وتغیر حکومت ببرک کارمل نیز شروع گردید وباروی کار آمدن میخاییل گورباچوف ببرک کارمل ازقدرت کنار گذاشته شد وداکتر نجیب الله بحیث رییس شورای انقلابی ورییس دولت درافغانستان تعیین گردید.دولت دست نشانده داکتر نجیب الله هم با مقاومت شدید ازطرف ملت مومن ومجاهدین جان برکف افغانستان مواجه گردیدند بالاخره بافشار کشورهای خارجی وجوامع بین المللی وهم با مجاهدت بیسابقه مجاهدین جان برکف افغانستان دولت وقت شوروی به طرح خروج قوای شوروی ها ازافغانستان تن دادند وخروج شروع قوای شوروی مطابق جدول زمانی ازافغانستان شروع گردیدند.حکومت داکتر نجیب الله که باخروج قوای شوروی وقت، آینده حکومتش را لرزان فکر میکردند مصالحه ملی را درافغانستان مطرح کرد آخرین قوای شوروی در١٥ فروی ١٩٨٩ازافغانستان خارج گردیدند همزمان دولت داکتر نجیب الله درکابل وسایر ولایات حملات شدید خودرا علیه مجاهدین ادامه دادند که بامقاومت شدید مجاهدین ومبارزین جان برکف افغانستان مواجه گردیدند.داکتر نجیب الله که ازقدرت قوی مجاهدین اطلاع کامل داشت درعین زمان طرح مصالحه ملی در افغانستان ،استعفا وبرکناری ازقدرت خودرا را درافغانستان مطرح کرد دراین اثنا بود که یک کودتای نظامی توسط کمونیستان تند رو درشوروی هنگامیکه گورباچوف دررخصتی سالانه اش درجزیره دورافتاده بسر میبرد به وقوع پیوست واین کودتا با مداخله مردم واعضای پارلمان در اتحاد شوروی خنثی گردید وگورباچوف حزب کمونیست اتجاد شوروی بادایر نمودن جلسه بیوروی سیاسی ،حزب کمونیست اتحادشوروی را خاین اعلان نمود وخواستار منحل نمودن حزب کمونیست اتحادشوروی وقت گردید ودربیست وپنجم دسمبر سال ١٩٩١ میلادی حزب کمونیست اتحادشوروی بعد از هفتاد پنج سال قدرت سیاسی دراتحادشوروی ،حزب کمونیست اتحادشوروی توسط میخایل گورباچوف منحل گردید وجمهوری های اتحادشوروی ازبدنه دولت اتحادشوروی سابق جداومستقل گردیدند ودرعین زمان ثابت گردیدند که قدرت های استعماری تحت هرنام وطرح که باشند سرانجام با مبارزه وجنبش های آزادیخواهانه ملت شان سرانجام به استقلال و آزادی ناییل میایند.دولت مرکزی کابل به رهبری داکتر نجیب باالاخره بافشار مجاهدین ومبارزین جان برکف افغانستان وجوامع بین المللی روند استعفای داکتر نجیب الله بیشترگردیدوداکتر نجیب فکر خروج مصون خودرا با ارگان های ملل متحدمطرح کردند وداکتر نجیب الله که میخواست توسط نیروهای ملل متحد درشب تاریک از کابل خارج گردند و به هند کنار فامیل شان بروند توسط قوای ازبیک جنرال دوستم وجمعیت اسلامی درمیدان هوای کابل مانع خروج داکتر نجیب الله وهمراهانش گردیدند وداکتر نجیب الله مجبور گردید که بارفقایش دردفترملل متحد درکابل پناهنده گردیدند ودولت دست نشانده حزب دموکراتیک خلق وپرچم با کشته نمودن ومعیوب ساختن صدها هزار مجاهدین ومبارزین حکومت کودتای ننگین شان درافغانستان ختم گردید وافغانستان دوباره مستقل وآزاد گردیدوسران ورهبران حزب خلق وپرچم برعکس ادعاهای قبلی وانقلابی شان به دامن کشورهای سرمایداری وکاپیتالیستی پناه بردند وملت مومن،مجاهد جان برکف ودلیر افغانستان برای همیشه افتخار کسب استقلال وآزادی افغانستان ناییل گردیدند و به اصطلاح کمونیزم ملحد ومتجاوز را برای همیشه به زباله دان تاریخ سپردند.
و من الله التوفیق. انجنیر عبدالرشید ناصری ازآسترالیا

>>>   هشت ثور روزی بود که مزدوران پاکستان برایغارت گری چور چپاول وارد شهرها شدند

>>>   چرا به جان هم افتیده اییم ؟؟
--------------------------
در شهر هرچه می‌نگرم غیر درد نیست
حتا به شاخ خشک دلم، برگ زرد نیست / " شهکار" /
وقتی میبینم تعدادی ازهموطنان ما خصوصآ ملیت تاجیک اکثرآ ازخورد تا بزرگ ویا از آگاه سیاسی تا ملایی مسجد.... طوری درسایت های اجتماعی درمورد 7 و8 ثور به جان هم افتیده اند و صفحات را با کلمات زشت وحتی دور از آداب واخلاق انسانی پر کرده اند وبه یک دیگر طوری دشنام میدهند که توگویی میراث داران افتخارات ویاهم برعکس جنایات این دوروز تنها وتنها مربوط به همین ملیت است. جالب اینکه اکثر این هموطنان درسالی دوبار مست و انقلابی میشوند وتمام زهروعقده های داشت ونداشت خودرا یکباره علیه یک دیگردرهمین روز میریزند و میکشایند. وبعد ازختم این دوروز درسکوت همیشگی تا سال بعد به خواب زمستانی فرو میروند.و نتیجه هم بعد از این همه گلو پاره کردن ها با شعار های " زنده باد ، مرده باد وحق برباطل پیروز باد...." بقول معروف" چه آوردی هیچ ، چه کردی هیچ.."!!
واقعآ درد آور است که مامصروف چه کاری هستیم ودرچه لجن زار بدبختی غرق شده اییم....؟؟؟
ولی بیخبر از اینکه اگر 9 ثور ویا تاریخ اسفناک وسیاه دیگری که درحال بوقوع پیوستن است موفق گردد ؛ آنوقت رحمی نه به طرفدران ونه هم مخالفین هفت ثوری ونه هم هشت ثوری خواهد نمود وتیغ فاشیزم قبیلوی درپوشش طالب ویا داعش تیزوتیزتر میگردد وسرها رابدون تفکیک ازتن تان جدا خواهد نمود. واقوام اوزبیک ، ترکمن ، هزاره هم ازاین وضعیت مستثنی شده نمیتواند.
بهتراست تا دیرنشده است به حال آید ازاین بگو مگوهای بی حاصل خود داری کنید.
باعرض حرمت عطا صفوی.

>>>   Mazdak Farid
خلیل زاد با طلوع:
"مثلی که بودن ما به شرایط ربط داره،برامدنِ امریکا هم به شرایط ربط داشته باشه... ما از تجربۀ اتحاد شوروی هم یاد گرفتیم... دیدیم که یک برامدنی که در او وقت صورت گرفت،بعد از او چه وقایعی بدی صورت گرفت"...
*****
چرا امریکایی ها سیاست های بدی خویش رادرقبال کشور ما پس از خروج نظامیان شوروی از افغانستان نقد نمی کنند؟چرا آنها نخواستند یا نتوانستند با دولت افغانستان پس از برامدن شوروی ها کار کنند؟چرا پس از 92 نخواستند با ربانی و مسعود کار کنند ؟چرا سرنوشت افغانستان و دولت سازی در کشور مارا پس از برگشت نظامیان شوروی به وطن شان به پاکستان سپردند؟و صدها چرای دیگر!
آنچه آنها امروز می کنند؛تداوم اشتباهات دیروز است!

>>>   ثور به معنی گاو است 7ثور یعنی 7گاو ها 8ثور یعنی 8گاوها درنتیجه تعدادگاوهای8ثوربیشتراست

>>>   بارک الله


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است