هزاره ها و ضرورت عبور از سیاست مُلایی
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۵    ۱۳۹۸/۲/۶ کد خبر: 158374 منبع: پرینت

برای پشتون ها بودن در راس قدرت مهم است نه چیز دیگر، که اگر چنین نمی بود شاهد این همه عصبیت در انحصار قدرت نمی بودیم. پشتون ها قدرت را به هرچیز دیگر ترجیح می دهند حتی در بدل فروپاشی کشور. در انتخابات پیشرو اگر مداخله وزیر خارجه آمریکا نمی بود، فروپاشی نظام حتمی و فروپاشی کشور دور از انتظار نبود.

واقعیت اما این است که بودن درقدرت بدون هیچ کار دیگر در نفس خود، هیچ امتیازی نمی تواند باشد. به همین خاطر است که از حاکمیت بیشتر از دو و نیم قرنه پشتون ها هیچ چیزی نصیب افغانستان نشده است. فقط تباهی و نکبتی ارمغان این حکومت ها بوده است.

برای هزاره ها اما حضور و مشارکت در ساختار حکومت کافی است، حتی اگر این حضور کاملا صوری و نمایشی باشد. معاونت ریاست جمهوری برای هزاره ها مشارکت درقدرت تعریف می شود، حتی اگر این معاونت دارای هیچ صلاحیت عملی نباشد چنانچه که در دولت اشرف غنی شاهد آن هستیم.

افزون خواهی پشتون ها و کم خواهی هزاره ها، هردو به یک اندازه از منطق و عقلانیت سیاسی فاصله دارد. اگر اندکی پشتون ها کمتر بخواهند، و کمی هم هزاره ها خواهان سهم بیشتر شوند یک تعادل نسبی در ساختار قدرت دولتی در افغانستان به وجود خواهد آمد.

حضور قدرت مند هزاره ها درقدرت اما بدون عبور از شیخ و ملا ممکن نمی شود این شیخ چه شیخ محمد محقق باشد چه شیخ سرور دانش. شیخین قدرت سیاسی را با مدیریت یک مدرسه دینی خلط می کنند. عبور از شیخ و ملا، یکی از ضرورت های روزگار اکنون هزاره هاست و این را باید جدی گرفت.

صفرمحمد مظفری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
هزاره ها
سیاست مُلایی
نظرات بینندگان:

>>>   بچيش چاره نداري همين ها هم نميبود ما و ترا كس مامور هم نميساخت

>>>   بی شک

>>>   متاسفانه یک تعداد از هزاره ها با خدا و رسول و فران و روحانیون سر محالفت داردند.
خدایا اینها را به راه راست هدایت کن.

>>>   دنبال پناهندگی به کدام کشور غربی هستی؟

>>>   بالاخره بیدار شدید !!!
غنی تا هنوز نماز خواندن را یاد ندارد مگر همه گی را در قوطی کرده است.
آزاده

>>>   این شیخ و ملا هزار بار بهتر از نکتائی پوشان بی خبر از ژرفا و پهنای سیاست کشور است جنبش روشنائی با حمایت پر شور داخلی و خارجی از سوی دانشپژوهان و نکتائی پوشان اداره میشد که متاسفانه نتوانست حتی برای یکسال خود و مسیر این جنبش را تحمل داشته باشد.

>>>   مظفری بدون دقت و منطق گفت: «حضور قدرت مند هزاره ها درقدرت اما بدون عبور از شیخ و ملا ممکن نمی شود» آقای مظفری این ادعای شما دور از منطق و عقل است. مصادیق مهم نیست. اما ادعای شما که شیخ و ملا را به طو رعام ملامت و نکوهش می کنید اشتباه است. در طول تاریخ کشور حکومت در اختیار غیر شیخ و ملا بوده است ا زدوران شاهی تا خلق و پرچم و امروز از عبدالرحمن تا اشرف غنی همه غیر ملا بوده اند چه تاجی به سر این مردم زده اند. ملاک باید شایسته سالاری باشد نه چیز دیگر. افراد مثل شما که خواسته یا ناخواسته به یک نهاد توهین می کنید اصلا قابل توجیه نیست. مثل اینکه کسی صنف مهندسان یا پزشکان را ملامت کند. لطفا قلم و قدم تان را اصلاح کنید.

>>>   باز مظلوم نمائی هزاره ها شروع شد. این قوم حریص هیچ سیر شدنی نیست.

>>>   تعبیرعبور ازملا را این جناب چقدر درک کرده؟!
به نظرمی رسد ما هزاره هابخصوص قلم بدستان یا افراط میکنیم یاتفریط، اصلا بار معنایی ملارا کمی دقت کتیدبعد بنویسید.

>>>   درطول تاریخ افغانستان تنهادردوره حکومت به گفته بعضی هاکمونستی هزاره هادرحاکمیت حضور درخشان وپررنگ داشتند.سلطان علی کشتمند صدراعظم جمهوری دموکراتیک افغانستان بود ودوکتور عبدالواحد سرابی معاون ریس جمهور.کشتمند حزبی بود وسرابی غیرحزبی.کشتمند درواقع باکفایت ترین صدر اعظم درطول تاریخ حکومتداری افغانستان به شمار میرود که این راهمه می دانند.هم دوستانش وهم حریفانش.اما هزاره هاقدر کشتمند باشخصیت وباکفایت را ندانستند وبه دنبال چند تامعامله گر کم سویه رفتند که نتیجه اش راهمه دیدیم.این رهبران فعلی هزاره هاجز معامله برسر رای هزاره ها وبه دست آوردن ثروت ومکنت برای خود وخانواده شان چه کار دیگری انجام داده اند.اگربیدار نشوید واینهارا خلع قدرت نکنید ورهبران واقعی تان را به جایگاه اصلی شان برنگردانید روزگارتان بدترازین هم می شود.

>>>   بهترین حکومت صادقانه ومخلصانه در طول تاریخ افغانستان توسط یک ملا وشیخ بود، افسوس که عمرآن حکومت کوتاه بود، آن ملا ویا مولوی صبغة الله مجددی بود، این مردک باید بفهمد که هیچ ملای دیندار وخداترسی اگر به مردم خدمت نتوانست حد اقل ظلم نمی کند.
ولی باسوادان بی دین مانند دزدان چراغ بدست سرمایه های ملی ما را جارو می کنند.
التماس تفکر.

>>>   تعداد زیادی از هزاره ها راه رسیدن به قدرت را از طریق شیخین جستجو می کنن..
و این الگو می شود برای یکعده دیگر که گو یا راه دیگری جز شیخین وجود نداردن..
کم خواهی و قانع بودن هزاره ها یک واقعیت است..
جوانان هزاره ها هنوز جایگاه اصلی شان را پیدا نتوانستن..


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است