ده حقیقت تاریخی در مورد امان الله و حبیب الله کلکانی
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۱    ۱۳۹۸/۲/۵ کد خبر: 158361 منبع: پرینت

ده حقیقت تاریخی در مورد امیر امان الله خان و امیر حبیب الله خان کلکانی:

1️⃣ نخستین قیام مردم بر ضد امان الله توسط ‌پشتون ها به خصوص اقوام شینواری، جاجی و منگل صورت گرفت. امان الله خان برای فرو نشاندن این شورش‌ها، از حبیب الله خان کلکانی کمک خواست.

2️⃣ امان الله خان در سال های نخست پادشاهی، خواهان ایجاد اصلاحات گسترده و اختیارات مشخص برای ملکه ثریا گردید. افکار شاه جوان با وضعیت فرهنگی و اجتماعی مردم در تضاد کامل بود. یکی از فرمان های شاه، پوشیدن کلاه شپوی فرانسوی به عوض لنگی بود. در جامعه ای که هنوز لنگی جایگاه مقدس دارد، چنین اقدامی دور اندیشانه نبوده است.

3️⃣ امان الله خان مانند قهرمانان تاریخ تا آخر بر روی باور و اراده‌ی خود ثابت قدم نماند و چون سقراط جام شوکران ننوشید؛ بلکه با گسترده شدن نارضایتی ها، تمام فرمان های خود را یکی بعد از دیگری پس گرفت و حتی همسر خود ملکه ثریا را از مقام عزل نمود. سال آخر حکومتش، فرقی با دوران پدرش نداشت. در نهایت با مقدار زیادی پول (۹ کرور) از کشور فرار کرد و تمام برنامه های اصلاحی متوقف گردید.

4️⃣ امان الله خان نخستین شاهی بود که از پشت دیوارهای بلند ارگ بیرون شد و اقامتگاه و دفتر خود (دارالامان) را در بین مردم و بدون دیوار احاطه ساخت.

5️⃣ حبیب الله خان کلکانی، بدون جنگ و خونریزی کابل را تسخیر کرد. پس از آنکه فتوای علمای دین و بیعت جمع کلانی از وزرا و مقامات دولت را با قلم محی الدین انیس دریافت کرد، به مقام شاهی رسید. او در دوران نه ماهه‌ی پادشاهی هیچ آسیبی به خانواده و دوستان امان الله خان نرساند و هیچ کسی را به جرم همکاری با امان الله خان مجازات نکرد.

6️⃣ حریف و رقیب حبیب الله کلکانی، نادر خان بود نه امان الله خان. فروپاشی حکومت امان الله توسط اقوام پشتون صورت گرفت؛ صرف تصرف کابل توسط حبیب الله کلکانی آنهم با بیعت اعضای دولت شد.
امان الله خان در آخرین نامه به قوم پشتون تقاضا کرد تا در برابر دفاع از او، از مالیات و عسکری معاف شوند. این کار ناشایسته و تبعیض آمیز امان الله خان را بعدا نادر شاه با مردم پکتیا انجام داد.
اما برای نخستین بار، این نادر بود که بحث قومیت را برپا کرد و با تحریک قوم پشتون، جنگ قومی را بر ضد کلکانی در داد. چیزی که تا آن زمان بی پیشینه بود. نادر برای لشکرش دستور داد تا بر شمالی حمله کنند و گفت: «سرشان از من، مال شان از شما». در نهایت «مدال سرکوب مردمان شمالی» را برای لشکریان داد.

7️⃣ امیر حبیب الله کلکانی به برابری قومی و عدالت اجتماعی باورمند بود. سکه های پولی را که زیر نام خود ضرب زد، به هر دو زبان فارسی و پشتو بودند. در حالیکه امان الله خان، نظام نامه‌ی ناقلین را ایجاد کرد و بهترین زمین های شمال را به اقوام پشتون داد. این کار موجب ایجاد مشکلاتی گردید که تا اکنون ادامه دارد.

امیر حبیب الله در تمام فرمان ها و اسناد رسمی دوران پادشاهی خود، نام امان الله خان را «شاه مخلوع اعلیحضرت امان الله خان» نوشته است. همچنین نام نادر شاه را «سپه سالار محمد نادر خان». حتی او به رسم جوانمردی به افراد خود اجازه نداد تا اتاق خواب امان الله خان را باز کنند. در حالیکه نادر شاه و ظاهر شاه و اخلاف و فرزندان شان تا امروز نام حبیب الله خان کلکانی را به سبکی و توهین و تحقیر «بچه سقاو» می نگارند و در موردش داستان های #دروغین نشر می کنند.

8️⃣ نادر اساس سیاست و کشورداری اش را بر دروغ و غدر گذاشت. امیر حبیب الله کلکانی، به قرآن امضا و مهر شده‌ی نادر باور نمود و‌ به منظور صلح به کابل آمد. اما نادر بر قرآن پا گذاشت و قول ‌و قرار خود را شکست. از جمع ۱۶ نفری که با امیر حبیب الله کلکانی ناجوانمردانه به قتل رسیدند، ۵ نفر شان از قوم پشتون بودند.
در حالیکه حبیب الله کلکانی را متهم به دزدی می کنند، او هیچ چیزی برای خود و خانواده اش بر نداشت. اما با آمدن لشکر نادر که‌ ملقب به «غازی» است، شهر کابل کامل چور شد.

9️⃣ امیر امان الله جدا از اینکه اساس تعصب را در کشور گذاشت و طبق نظامنامه ناقلین اش زمین های تاجیک ها و ازبک ها و هزاره ها را به اقوامش تقسیم کرد؛در بین تمام شاهان پیش و بعد از خود، نخبه ترین چهره بوده است.

1️⃣0️⃣ امیر حبیب الله خان کلکانی فرصت زیادی نداشت تا دیده می شد که چگونه حکومت می نمود. چیزی که در آن زمان کوتاه اتفاق افتاد اما، از چشم تیز بین تاریخ پنهان نیست. هیچ کس به جرم همکاری با شاه مخلوع مجازات و دستگیر نشد؛ خانه‌ای چور نگردید و زمینی از صاحبش گرفته نشد. او مال و پول و خانه‌ای برای خود انبار نکرد. تمام امور بر روال ‌برنامه های امان الله خان ادامه یافت.
در حالیکه نادر تا سال های متمادی یاران و بازماندگان امیر حبیب الله خان کلکانی را شکنجه و اذیت کرد و زمین هایشان را مصادره نمود. همچنین ظاهر شاه که پس از قتل نادر توسط عبدالخالق هزاره به قدرت رسید، تا دور ترین بستگان شهید عبدالخالق را اعدام و زندانی کرد. خانم مامای شهید عبدالخالق هزاره ، کودکی در شکم داشت که زندانی‌اش کردند. پسر در زندان به دنیا آمد و در زندان ۲۱ ساله شد!

نازنین وطندوست


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
امان الله
حبیب الله
نظرات بینندگان:

>>>   Shahiem
امان الله خان سیستم را خود در جرگه بزرگ پغمان با قبول کردن همه خواستهای ملآ ها که بیشتر شان هم از قوم و قبیله خودش بودند از بین برده بود و همچنان مانند دیگر بزرگان قبلی و بعدی ، اشخاص کار فهم و وطن پرست را از دورش دور کرده بود و با وجود خائنین چون فامیلی حضرت و بزرگان قومی اش که همه رفته و به حبیب الله کلکانی بیعت کردند و بعدآ با او هم خیانت کرده و به نادر آن نماینده خاص انگلیس بیعت کردند ، از بین رفت .

>>>   شمس كچكين
چه ملتى بوديم چه فرهنگى داشتيم وچه سرزمينى داشتيم اماباتاسف عده بى ريشه وبى بنياد توسط حمايت. استعمارخونخوار بالاى گرده هاى ماسوار اند وبزرگان بيخرد وجبون مصرف جمع كردن دالر استند اياجواب وجدان راچه خواهند دادند
Dit verbergen of rapporteren

>>>   عمر راوی
سیاست خارجی تاجیکان خراسان !
( بخش یکم )
تاجیکان خراسان ( افغانستان ) هرگز سیاست مستقل قومی در هیچ زمینه ای نداشته اند، چه رسد به سیاست خارجی . اما اقوام دیگر، سیاست های مستقل قومی خود داشتند و دارند. موازی با سیاست های رسمی ، خود شان نیز با کشورهای مختلف وارد گفتگو میشوند و حتی تفاهم نامه های خصوصی امضاء میکنند. سیاست رسمی دولت وقت هرچه باشد، انان با کشور ها و احزاب سیاسی مقتدر و موثر رابطه برقرار میکنند و موقف قومی و سیاست قومی خویش را روشن می سازند . تاجیک ها ، تا همین امروز ، چنین کاری را نکرده اند و حتا به ذهن شان هم گذر نکرده است که میتوانند به مثابه یک قوم بزرگ و تاثیرگذار از خود سیاست خارجی مستقل داشته باشند و با کشورها و احزاب مقتدر جهان بر مبنای آن وارد گفتگو شوند و به تفاهم های ضروری برسند.
شرایط در منطقه و جهان در حال دگرگونی های بسیار ژرف است. موجهای تازه ای از حادثه ها در حال پیدایش می باشند. تاجیکان به صورت عموم و تاجیکان خراسان به طور ویژه هیچگونه آماده گی برای روبرو شدن با امواج خروشان حوادث و دگرگونی های نوین ندارند.
ما تاجیکان ، به سیاست مستقل قومی نیاز داریم . یک سیاست خارجی روشن که منافع راهبردی تاجیکان خراسان (افغانستان) را در الویت قرار دهد و ملت تاجیک را از دنباله روی های کورکورانه و سیاهی لشکر شدن برای شعار های قومی دیگران رهایی بخشد.

>>>   Saboor Raheel
تبعیض را از تاجیکهای لوگر و لغمان بردارید!
این ظلم است که تاجیکها نفوس اصیل و بومی لوگر و لغمان باشند اما دیگران همه‌کاره این دو ولایت باشند.

>>>   این خیلی نامناسب است که بین امان الله خان وکلکانی مقایسه صورت گیرد ،
عدالت آنست که مقایسه بین حبیب الله کلکانی وحبیب استالفی وامان الله خان باید با داود خان مقایسه شود
ر

>>>   اگرتاجک ها درلغمان ولوگرهستند پس چرا درانجا مانند شمالی دزدی وراهزنی نیست ؟؟

>>>   این عدالت نیست یک مرد خدا را با یک مرد روسپی مقایسه کنی!
اکبرجان پنجشیری از کابل

>>>   امان الله خان علیۀ استعمار انگلیس قیام کرد و آزادی افغانستان را اعلام نمود.
بچۀ سقاو با تبانی و تحریک انگلیس ها یک شاه انقلابی و مستقل را سرنگون ساخت که بعد خودش توسط یکی از نوکران دیگر انگلیس (نادر خان) کشته شد.

>>>   با عرض ادب برای انهای که دعوا دارند که امان الله استقلال افغانستان را از انگلیس گرفته بروید خوب دقیق تاریخ های گذشته خود و بقی کشور ها را مطالعه کنید بعد میدانید .توهین و تحقیر کردن یکدیگر کار پسندیده نیست ولی واقعیت را بی پزیرید نادر خاین و غدار بود امان الله چطور بقدرت رسید .ووو
افغان

>>>   شيران شمالي دل پتهان ها را كفانده كه هر جاي شيران شمالي را دزد خطاب ميكنند. شيران شمالي از نسل امام ابو حنيفه رحمت الله عليه اند كه مليون ها پيرو دارد . شيران شمالي طاغوت شكنند. شيران شمال قهرمان و فاتح جنگ هاي تاريخي كشور از جنگ با چنگيز و اسكندر مقدوني گرفته تا قشون سرخ شوروي و قشون سياه پاكستان اند. زنده باد جوانان با شهامت شمالي .

>>>   من نمیدانم که با این حرف ها چه چیزی را میخواهید ثابت کنید. برادر گذاشته ها را هررقم بود دیگر برایش صلوات بفرستید اگر خیلی باهوش هستید ازنو شروع کنید.تورا خدا دیگر به تاریخ گذشته ها آویزان نشوید.به زندگی شخصی خود به خانواده خود به آبادانی مملکت خود به پیشرفت وورشت نسل جدید نوجوانان فکر بکن .هرروز من به این سایت ها سر می زنم .ای میگویند امان الله خان این کار را کرده نادر خان آن کار را کرده بچه سقاو این کار کرده من همین جا باسرعت میگویم.... همه آن ها اشخاص خودخواه بودن که فقط به خودشان می انديشدن

>>>   تاریخ گواه وشاهد است که آن روستا زاده بیسواد به مراتب پاک نفس تر ، جوانمرد تر و وطن دوست تر بوده از یک شهزاده یی که بخاطر کسب قدرت پدر را در کله گوش لغمان خفه نموده و قدرت را تصاحب میکند ، اینست فرق بین امیرحبیب الله خان کلکانی با امان الله خان شهزاده و یا حاکمان غدار ونوکرصفت بعد از حبیب الله کلکانی .
کوه کن


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است