پیروزی سیاست خارجی ترامپ، شکست غنی
 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۱۷    ۱۳۹۸/۲/۲ کد خبر: 158319 منبع: پرینت

پیروزی سیاست خارجی دونالد ترامپ سبب شکست سیاست داخلی اشرف غنی!

قبل از کاندیداتوری و روی کار آمدن تیم تحول و تداومِ آقای اشرف غنی در افغانستان ایشان پنج وعده ای عمده و اساسی را برای مردم افغانستان سپرده بود، نخست اینکه امنیت را در سراسرِ افغانستان تامین خواهد کرد؛ دوم اینکه گروه های آنارشیستی را از افغانستان از بین خواهد برد؛ سوم اینکه اردوی ملی افغانستان را تقویت خواهد کرد،چهارم اینکه فرصت های کاری را برای تمام جوانان که متخصصِ هر رشته ای که باشند در همان رشته ایفای وظیفه خواهند کرد و پنجم اینکه مشارکت های سیاسی افغانستان را با کشور های منطقه ی و فرا منطقه یی به سطح جهان افزایش و تقویت خواهد کرد. نقد من از وعده های آقای غنی چنین است که آقای غنی در سیاست خارجی اش از جمله بی تفاوت ترین سیاستمداران جهان شناخته شده و در سیاست داخلی اش از جمله ضعیف ترین رییس جمهور کشور و سیاستمدار شناخته شد.

نهایتاً؛ آقای ترامپ در بازی سیاست در میدان کوچکِ شطرنج آقای غنی را با عساکرِ این میدان(شطرنج) شکست تاریخی داد، به قول رابرت دال، آقای ترامپ بالای جناب غنی بازیی را انجام داد که در غیر آن جناب غنی آن بازی را انجام نمی داد.دونالد ترامپ قهرمان سیاست خارجی ولی آقای اشرف شکست سیاست داخلی اش را جشن میگیرد.

آقای دونالد ترامپ نیز در روز های کمپاینِ انتخاباتی اش برای مردم آیالات متحده آمریکا چند وعده ای عمده را سپرد، مهم ترین آنها را می توان چنین برشمرد" فرستادن مهاجرین به کشور های ایشان، ساختنِ دیوارِ مرزی میان مکسیکو و آمریکا که در تمام این وعده های خود برای مردم آمریکا خیانت کرد و اینجاست که آقای ترامپ در انتخابات آینده یا 2020 کاهش امتیاز خواهد داد و به نتیجه به نفع شخص سوم اعلان خواهد شد. اما سیاست خارجی آقای امتیاز وی را در پارلمان آمریکا و نزد اعضای کانگرس آفزایش داده است که این احتمال پیروزی دوباره ای آقای ترامپ را نشان میدهد.

با احــــترام
نجيب الله انتظام
پژوهشگر آگاه روابط بین الملل


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
غنی
ترامپ
نظرات بینندگان:

>>>   خاوری‎.
جنگ جاسوس ها و سرنوشت کشور!
ناف حاکمان قبیلوی به وابستگی و مزدوری به استعمار بریده شده وهیچگاهی ذهن شان از وابستگی ومزدوری برای ادامه حاکمیت آزاد نخواهد شد.
اینها زنجیر اسارت و برده گی را دوست دارند و بازنجیر اسارت ووابستگی خو کرده اند و با این زنجیر ها مردم را ما را نیز به اسارت کشیده اند و راه رشد و شگوفایی وخودکفایی ترقی وتعالی را نیز به روی کشور بسته اند.
دیروز انگلیس و روسها و امروز امریکا یکی از مزدوران وجاسوس های قبیله را به سرنوشت کشور ما حاکم ساخته اند .
امروز هم جنگ جاسوسان قبیله برای احراز قدرت با یک دیگر جریان دارد فردا یک بار دیگر کدام جاسوس را امریکایی ها بر سرنوشت این کشور حاکم خواهد ساخت ؟
این مزدوری تا به کی و تا به چند ؟
راه نجات را از مزدوران وجاسوسان استعمار نو باید جستجو کرد ، این زنجیر ها را باید گسست به آزادی وحق انتخاب واقعی رسید.
بدون گسست این زنجیر به آزادی ، شگوفایی و ترقی وتعالی نخواهیم رسید.
22.04.2019

>>>   وزیر خارجه امریکا برای غنی تیلفو ن کرد وبرایش اختار داد اگر به زودترین فر صت به همرای طالب ها در قطر گفتگو نکردی باز ما به همرای نیروی های خود و طالب رزیم خودت را سقوط و یک شخص به به دلخوای ما باشد در قدرت خو اهم رساند باز در ان وقت ما به جهان و مردم افغانستان ملامت نخو اهیم بود
برای غنی گفت که دیگر تو بدون مشوره امریکا در تصمیم ها اقدام نکنید

>>>   من تعجب میکنم چهار سال از حکومت فلاکت بار غنی سپری شد.این شخص به هیچ یک از وعده های که به مردم داده داده بود انجام نداد و حتی برای هواداران خود اش هم کاری نکرده یاد من است که غنی قبل از انتخابات چه قول وقرار های گذاشته بود.من یک سوال از این کله خراب از خود راضی میکنم شما مشغول چه کاری بودید که تا حالا یک کاری مثبت هم به این مملکت نکرده اید دراین4 سال گذشته این شخص کم حوصله از خود راضی 100 ها انتحاری مرگبار وبشهادت رسیدن 45 هزار از نیروهای مسلح.میلیون ها نفر آواره و مهاجرت دربدر خارج از کشور.سقوط خیلی از ولسوالي ها به علت نرسیدن کمک و مهمات به تسلط طالبان قرار گرفته.غنی به غضب خداوند گرفتار شوید انشاالله.همگی مردم فهمیدن که این جانور بدردي این مردم نمی خورد.چیزی که به ضرر غنی است درفاصله 5 دقیقه خبر میشود اما حمله طالبان به ولسوالي های ولایات را 3 روز به بعد خبر میشود زمان خبر میشود که دیگه کار از کار گذشته.و قتل عام های طالبان هم در آن ولسوالي ها بپایان رسیده ای لعنت به شرفت مردک کم ظرفیت.

>>>   حالا دیگر طالبان هم حاضر نیستند با غنی باشند ویا به او ارزشی بدهند و غنی مثل ....باران زده منزوی و منفور شده است۰

>>>   به عوض تحصيلكرده ها فاروق وردك را از مكتب خيالي وزير ساخت و لطيف ابراهيمي بيسواد را والي ساخت. اين بود عده هاي دروغين براي مردم. سراپاي اين ادم دروغ بوده.

>>>   ای خدای مهربان توکه تکیه گاه بنده گان مظلوم ات هستی .تا به کی درمقابل بی عدالتی ها و جنایت های اشخاص بیشرف وخبیث که هر کاری را بالای این مردم بیگناه انجام می دهد.حوصله و صبر میکنی این نقشه های انتحاری وخبیثانه که معرکه نشینان وبخاطر منافع پلید شان انجام میدهند که جان های اشخاص بیگناه را میگیرند.بدتر از آن جنگهای داخلی دهه70 است.اگر آن ها ميجنگيدن روی یک هداف میجنگیدند اما این نقشه های پلید هیچ وقت قابل بخشش نیست .کارمند بیچاره درداخل شعبه اش مصروف کار است بی خبر از این که 10 دقیقه بعد توسط طراحان خبیث به کام مرگ میرود .بچه اش يتيم خانمش بیوه مادر اش هم از غصه چند روز دیگر میمرد.خدایا خودت یک کاری بکن


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است