اعتراض عبدالله به جرگه، جنبه مردمی ندارد!
هرچند ممکن است اطلاعیه صادر کردن عبدالله، برخی مجامع خارجی را نسبت به جرگه مشورتی حساس کند و عدبالله خود را بزور هم که شده در این کمیسیون جا دهد، اما حضور یا عدم حضور عبدالله در لوی جرگه مشورتی هیچ فایده محسوسی برای مردم بیچاره ما نخواهد داشت 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۵۳    ۱۳۹۸/۱/۲۶ کد خبر: 158204 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)داکتر عبدالله ریاست اجرایی حکومت وحدت ملی، به بی اعتنایی کمیسیون برگزاری لوی جرگه مشورتی نسبت به خودش، واکنش نشان داد.
عبدالله طی اطلاعیه ای از کمیسیون برگزاری لوی جرگه مشورتی انتقاد کرده اعلام داشت: "لوی جرگه پیش‌بینی شده در قانون اساسی مرجع عالی تصمیم‌ګیری و سایر جرگه‌های مشورتی، راه‌کار موثر برای گرفتن دیدگاه‌های مردم می‌باشد.
از آنجایی‌که مشورت هم از نظر دینی یک امر پسندیده است و هم در جهان امروزی برای بهبود امور، یک اصل مهم پنداشته می‌شود، تیم ثبات و همگرایی با درک اهمیت این مساله در مسایل مهم افغانستان به مشورت باورمند است و آن را به همه طرف‌های تصمیم‌گیر و سیاسی در مراحل مختلف توصیه کرده است.
از چندی به این‌سو برای برگزاری نشست مشورتی زیر عنوان جرگه مشورتی صلح تصمیم گرفته شده و با توظیف تعدادی، بخش‌هایی از مراحل تطبیقی آن را نیز پیش برده‌اند.
ما در تیم ثبات و همگرایی، نه در سطح احزاب و شخصیت‌های شامل این تیم و نه در سطح حکومت، تا این مرحله طرف مشورت برای برگزاری چنین نشستی نبوده‌ایم و در عین حال، دلایل مقنعی برای این نشست نیز سراغ نداریم.
تیم ثبات و همگرایی به رهبری داکتر عبدالله عبدالله اعلام می‌نماید که در نشست زیر نام «جرگه مشورتی صلح» اشتراک نخواهد کرد و این نشست را ممد به حل مشکلات موجود در افغانستان نمی‌داند."

جای تعجب است که عبدالله در این مورد خاص از خواب بیدار شده و متوجه گردیده که به او بی اعتنایی می شود و کسی در این حکومت اندازه پشیزی به وی اهمیت نمی دهد.

عبدالله بجای اینکه بی اعتنایی بخودش را بی اعتنایی به ملت افغانستان تلقی کند، باید در درجه اول خود را به مردم نزدیک نماید و از حقوق این مردم بیچاره دفاع نماید تا محبوب مردم گردد و واقعا بتواند خود را نماینده مردم بداند. نه اینکه بی اعتنایی حکومت و کمیسیون قبیله را بی اعتنایی به کل مردم افغانستان قلمداد کند.

عبدالله در مواردی که باید از این مردم دفاع می کرد، سکوت نمود و بجای اینکه در کنار مردمی که با تمام توان به او رای داده بودند و او نتوانست از رای پاک مردم صیانت کند، بایستد، بفکر جایگاه و موقعیت خودش بود که نکند مانند جنرال دوستم او را نیز از تمامی امتیازات وی خلع کنند و مقام پوشالی و خلاف قانون اساسی او را از وی بگیرند.

بطور یقین اعتراض اینبار داکتر عبدالله نیز بخاطر مردم نیست. زیرا علت مردمی ندارد و هیچ ارتباطی با مشکلات و خواسته های مردم پیدا نمی کند، بل بخاطر این موضوع است که وی احساس می کند از تمامی امور در حکومت و دولت غنی رانده شده و احتمال دارد طی روزهای آتی موقعیت در شورای وزیران را نیز از دست بدهد.

عبدالله با خیالی آرام، در زیر سایه بان غنی غنود و مردم را فراموش کرد و در طول دوران ریاست اجرایی، هرگز به خواسته های مردم توجه نکرد و در هیچ مقطعی از مردم دفاع ننمود و فقط بفکر سر و وضع ظاهری خودش بود و از مقام بیکاره ریاست اجرایی لذت می برد و به گشت و گذار می پرداخت. اما امروز که احساس می کند در یک قضیه بزرگ که شاید تصامیم مهم قبیله در آن گرفته شود و سران قبیله نقشه های پلیدی برای آینده وی نیز درنظر دارند، دستپاچه شده و سراسیمه با شتابزدگی تمام، اطلاعیه ای سراپا نقص، بیرون داده است تا بفهماند که او هم هست و سهمی در این حکومت و دولت به اصطلاح وحدت ملی دارد.

هفته گذشته ضاءالحق امرخیل معاون کمیسیون برگزاری لوی جرگه (متخصص تقلب گوسفندی) اعلام داشته بود که ریاست اجرایی خلاف قانون اساسی است و باید برچیده شود.
این جمله امرخیل، عبدالله را نگران کرد و زمانیکه متوجه شد امرخیل معاون کمیسیون برگزاری لوی جرگه نیز هست، بر نگرانی وی اضافه گردید و طی این چند روز نیز همه جا رایزنی کرد تا او را در جلسات کمیسیون برگزاری لوی جرگه دعوت کنند و از وی نظر بخواهند تا شاید کمی از نگرانی حذف ریاست اجرایی از بدنه حکومت کاسته شود، اما عمر داوودزی رییس کمیسیون برگزاری لوی جرگه مشورتی و ضاءالحق امرخیل معاون جرگه، با بی اعتنایی کامل از کنار رایزنی های عبدالله گذشتند و او را کاملا نادیده گرفتند.

عبدالله از بی اعتنایی داوودزی و امرخیل عصبانی شد ولی کاری از دستش برنمی آید و دیگر توسل به سفارتخانه های خارجی نیز کارساز نیست. زیرا داوودزی و امرخیل با سفارتخانه های آمریکا و انگلیس هماهنگ هستند و دیگر سفارتخانه های خارجی هم از ترس آمریکا، بصورت مستقیم وارد عرصه های داخلی افغانستان نمی شوند. اینجا است که عبدالله تنها مانده و دیگر کاری از وی بجز اطلاعیه صادر کردن ساخته نیست.

هرچند ممکن است اطلاعیه صادر کردن عبدالله، برخی مجامع خارجی را نسبت به جرگه مشورتی حساس کند و عدبالله خود را بزور هم که شده در این کمیسیون جا دهد، اما حضور یا عدم حضور عبدالله در لوی جرگه مشورتی هیچ فایده محسوسی برای مردم بیچاره ما نخواهد داشت.

به امید آنکه عبدالله و دیگر سران سیاسی ما بفهمند مشکلات امنیتی و معیشتی مردم ما با این جرگه ها برطرف نمی شود و باید فکر اساسی بحال آینده این مملکت کرد.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عبدالله
جرگه
نظرات بینندگان:

>>>   Zahed Karimi
دکتر عبدالله زوال چهارساله سیاسی خود را جشن گرفت
امریکایی ها و اروپایی ها مصلحتاْ دکترعبدالله را در ماه های آخر حکومت فضاحت ملی از اشرف غنی جدا کردند تا لویه جرگه سفارشی خنثی شود. البته این آخرین کارآمدی عبدالله در بده وبستان های سیاسی در سطح داخل نیست. از او در ساقط کردن کامل توطئه های محفل ارگ استفاده خواهد شد.

اگر غنی با عصبانیتی که دارد دکترعبدالله را مانند محقق برکنار کند، بازهم خطر نگونساری اش در چاله سقوط کم نمی شود. پیرمرد بسیار بد بازی کرد و نامش را به عنوان بانی هیستری قومیت در عصر دیجیتال در فهرست سیاه تاریخ افغانستان درج کرد. عبدالله به نحوی سعی دارد در یک گوشه قدرت آینده جایی برای خودش ریزرف کند. ازین پس، رقابت بین قانونی و عبدالله تشدید شدنی است. چون، دیگر کدام چهره ای کاریزمایی که این دو تا را به موزیم تاریخ بفرستد، ظهور نکرده است. عقامت جنبش مقاومت به راستی باور نکردنی است

>>>   محمد اسلم سلیم
جرگه مشورتی به دور دو میرود!
با تحریم اکثریت نامزدان در انتخابات ریاست غنی واقعن در انزوا و موقعیت بسیار بد قرار گرفته به نظر من نامزدان در رابطه به مجلس دوحه نیز باید مواضع مشترک داشته باشند.
غنی باید از اول جوزا کنار برود ، نامزدان انتخابات و احزاب و سازمان های سیاسی و جامعه مدنی باید طرح برای انتقال قدرت به یک حکومت موقت و سرپرست را به مردم و جامعه جهانی ارایه نمایند.
زمان ایجاد " جبهه عدالت " را فریاد میکند.
احمد ولی مسعود ، نور الحق علومی ، لطیف پدرام ، فرامرز تمنا وووو...‌ میتوانند روی یک پلاتفرم مشترک باهم به تفاهم برسند و از همین " جبهه عدالت" یک نامزد برای انتخابات معرفی کنند.

>>>   Mukhtar Barat
اصل برگزاری جرگه های سنتی همین است که در مشورت با بزرگان باید برگزار شود، منبعت خوب است که خودش اعتراف به فرمایشی بودن این جرگه کرده است.
بنا براین خوب است تحریم باشد وکسی جز خود غنی وزن غنی اشتراک کند

>>>   این جرگه بزیر نام جرگه مشورتی انهم تحت ریاست عمرداوود زی و ضیاالحق امر خیل این دوشخص عوام فریب تقلبکار جعلکار که در زمان صمت وزارت داخل بدست داوود زی و ضیاالحق عمر خیل ریس دبیر خانه کمیسون انتخابات ۱۳۹۳ ریاست جمهوری ماشین چاپ کارتهای تقلبی انتخاباتی بطور مخفیانه در یکی خانه منطقه وزیر اکبر خان کابل چاپ میگردید و بدسترس امر خیل قرار میگرفت و در مناطق زیر تسلط طالبان بواسط امرخیل خاین و اگاه بودن داوود زی خاین فرستاده شده بود صندوق های رای هایتقلبی به نفع اشرف غنی احمدزی پرکاری گردیده بود که گرفتاری اسناد رای دهی حین انتقال به جای نا معلوم توسط ضیاالحق امرخیل از جانب جنرال ظاهر ظاهر قوماندان پولیس کابل کشف و گرفتار گردیده بود و از چاپ اسناد رای دهی جعلی در یک خانه منطقه وزیر اکبر خان در زمان که عمرداوود زی وزیر داخله بود اقای نبیل ریس امنیت انزمان در یکی از رسانه های تصویری در موجودیت داوودزی پرده ازین خیانت برداشت و افشا کرد داوودزی خاین به مردم خاموش ماند حال که یکی ازین خاینین متقلب جعلکار ریس و دیگراش معاون برگزاری شورای مشورت صلح از جانب ریس جمهور غنی تعین و توظیف گردیده اند باور اکثریت مردم اینست که با موجودیت این دو تن جعلکار تقلبکار که شخص غنی احمدزی تعین و مقرر کرده مردم در موجودیت این دو خاین تجربه شده دیگر اعتماد ندارند و نمیکنند نه تنها که داکتر عبدالله و تیم انتخاباتی ان بل اکثریت مردم بشمول گلبدین حکمتیار و حنیف اتمر و تیم انتخاباتی ان و قبل ازینها چندین تن از کاندیدان انتخاباتی ریاست جمهوری این شورای ساختگی ارگ را با ریاست و معاونیت این دوتن خاین جعلکار متقلب تحریم کرده بودند حال تنها اشرف غنی مانده و تنها اکثریت انرا تحریم کرده اند .

>>>   ...فکرکردن ادم بی صلاحیتی مثل عبداله دردوطن مارا دوانمیکند.
تازمانیکه منافع امریکا در جنگ باشد٫صلح دروطن ما سراب است٫ولی اگر منافع کشورهای بزرگ درتامین صلح باشد٫باچنان سرعتی صلح تحقق یابدکه حیرت اور.
عاقل

>>>   امید این آقایان از سر خر خود پایین أیند و به خواست اصلی مردم که صلع سراسری در افغانستان است لبیک کویند واختلافات سلیقه ای را کنار گزارند و مردم را از این زیادتر به مشکلات مواجه نسازند همه مردم نیاز به صلح دارند.
جنگ وادمکشی بس است شما همه تشنه قدرت و. منزلت هستید ،این واکنش های شما گروپهای سرکش سبب تفرقه در بین همه مردم خواهد شد ،از یک طرف از صلع سراسری سخن میزنید و. از جانب دیگر صلع را تخریب میکنید وای به حال شما اجنت های فروخته شده
عبدالله ریحان

>>>   کوچکترین اثر مثبت این جرگه یا مهمانی غنی برای مردم وکشور ندارد ، صرف برگذاری یک مهمانی از طرف رئیس جمهوراست که دراصل کمپاین انتخاباتی است

>>>   لویه جرگه بازان یا پس مانده های که اضافه بست شورای صلح قومی شده اند ومیخواهند برادران شرمسار طالب خودرا باز برگرده های مردم سوارکنند اینبارخاموشی در برابر این جنایت مزخرف جرم است
Habib Kohistani

>>>   رحمت الله نبیل:
درجرگه مشکوک شرکت نمی کنیم
اعلامیه تیم انتخاباتی امنیت و عدالت و محور مردم افغانستان

تیم انتخاباتی امنیت و عدالت و محور مردم افغانستان با درک عمیق از وضعیت سیاسی و ابهامات و پرسش های بسیار جدی در باره اهداف جرگه یاد شده و موثریت آن در ا‌وضاع کنونی و نحوه انتصاب و فراخوان اعضای آن بایسته می‌دانیم تا در این جرگه شرکت نکنیم.

۱. ترکیب تیم رهبری برگزارکننده جرگه مشورتی صلح وابسته به یک تیم انتخاباتی بوده و فاقد مشروعیت و مقبولیت ملی می باشد؛
۲. اجندای جرگه تاکنون مبهم و ناروشن بوده و پیرامون آن وضاحت ‌وجود ندارد؛
۳. در حاشیه قرار دادن جریان ها ،احزاب و نهاد های مدنی در امر گزاری جرگه و محول نمودن اتخاذ تصامیم کلان در حول منافع محدود یک حلقه خاص در برگزاری جرگه نگرانی دیگری است که قابل تشویش پنداشته میشود؛
۴. تخصیص پنج میلیون دالر از خزانه ملت گرسنه و برهنه‌ پا بدون شفافیت در مصرف و اهداف روشن؛
۵. عدم میکانیزم مدون و منطقی در امرگزینش اعضای جرگه؛
۶. فلج شدن دستگاه اجرایی حکومت در روز های برگزاری جرگه و مزاحمت به شهروندان کابل در آستانه فرا رسیدن ماه مبارک رمضان؛
۷. استفاده سؤ از نام جرگه و بهره گیری انتخاباتی توسط تیم حاکم؛
۸. غیر اجرایوی بودن فیصله های جرگه (تیم حاکم در طول عمرش به هیچ یک از خواست های برحق و مشروع شهروندان و جریان های سیاسی تمکین نکرده است بنآ فیصله های جرگه هیچگونه ضمانت اجرایی در پی نخواهد داشت؛
۹. نبود جایگاه و تعریف روشن حقوقی از چنین جرگه ها در قوانین نافذه کشور؛
مسایل فوق از زمره نگرانی های کلیدی اند که موجب نگرانی جدی تیم انتخاباتی امنیت و عدالت و محور مردم افغانستان می‌شوند و ما را وا‌ می‌دارند تا از این جرگه دور بمانیم.
تیم انتخاباتی امنیت و عدالت و محور مردم افغانستان برگزاری چنین جرگه های فرمایشی با اجندای مبهم را نه تنها گره گشاه چالش های فرا راه روند صلح در کشور ندانسته بلکه موجب خلق بحران ‌های مضاعفی در کشور می داند که مدیریت آن‌ بسیار دشوار خواهد بود.
در فرجام تیم انتخاباتی امنیت و عدالت و محور مردم افغانستان بعد از بررسی همه جانبه از چگونگی برگزاری جرگه باتوجه به نگرانی های جدی متذکره به این نتیجه رسیده است که در این جرگه اشتراک نکند.
تیم انتخاباتی امنیت و عدالت و محور مردم افغانستان اشتراک در جرگه را تحریم و با متحدین اش گام های عملی را در جهت ختم جنگ و تامین ثبات از مجرا های مشروع و مقبول بر خواهد داشت

>>>   این حرکت عبدالله اورا از حرکت می اندازد!

>>>   نویسنده محترم :
اشتراک کدام رهبر فایده محسوس بمردم دارد که از داکتر عبدالله ندارد.

>>>   اشرف غنی ارگ را خیمه کوچی پنداشته و مردم را گله های بی شعور و مشاوران خود را پاسبان گله ها و لویه جرگه را نقطه عطف گله سالاری!

>>>   Soraya Baha
زندکی درعصرتکنالوژی و لویه جرگه ازعصر حجر ؟!
آدمیزاد اگر یک باردر سیستم قبیله بزرگ شود، هیچ گاهی آمادگی ذهنی برای پذیرش اندیشه های علمی و فلسفی و انسانی نخواهد داشت .
استفاده ابزازی اشرف غنی ازمناسبات بدوی قرون وسطایی در سده ۲۱ انکار از سیرتکامل تاریخ و علم و دانش و تکنالوژی امروز و سیاست های نوین جهانی است.
اشرف غنی برای تداوم حکومت نامشروع خود برنعش مردم بینوا، به هیچ معیار و ارزش انسانی و علمی پابند نیست و درقاموس قلب و روانش هم هرگزمفهومی به نام عاطفه و عذاب وجدان معنا پیدا نکرده است و چه لجام گسیخته و ناشیانه؛ با یکه تازی برای بقای حکومت قبیله یی خود جرگه مشورتی می سازد؛ این جرگه سازی های بدویت کوچی گری، نه تنها توهین به نماینده های منتخب مردم در پارلمان در سده ۲۱ است بلکه توهین به شعور و آزادی مردم نیز است تا سرنوشت مردم را چند نیاندارتال (انسان های اولیه) ماقبل تاریخ تعیین کنند و بدینگونه با گروگان گیری مردم قدرت هیولایی خود را حفظ و گسترش دهد و جامعه را به عقب برگرداند .
واقعن آدمیزاد اگر یک بار در سیستم قبیله بزرگ شود، هیچ گاهی آمادگی ذهنی برای پذیرش اندیشه های فلسفی و علمی و انسانی نخواهد داشت

>>>   تشکیل حکومت به رهبری محترم حامد کرزی
حکو مت موقت سیستم حکومتی گفته می‌شود که در شرایط اضطراری یا پس از فروپاشی حکومت و ایجاد خلا سیاسی به طور موقت ایجاد می‌شود»
حامد صاحب کرزی بحیث رییس حکومت حکومت سرپرست ۱۸ ماهه
عطامحمد نور معاون اول
دوستم معاون دوم
حاجی محمد محقیق مشاور ارشد حامد کرزی
استاد عبدالرب سیاف قاضی قضات
عمر داودزی ریس شورای صلح ملا برادر ریس د بیر خانه شورای صلح ،حکمتیار صاحب ، مولوی صاحب متوکل اعضای ارشد آن
محمد یونس قانونی وزیر معارف
احمدولی معسود وزیر مهاجرین
ارغندیوال بحیث وزیر تجارت
صلاح الدین ربانی وزیر حیج و اوقاف
اسپنتا بحیث وزیرخارجه
نورالحق علومی وزیر دفاع
حنرال مراد علی وزیر داخله
حکم تورسن ریس امنیت
داکتر داود شاه صبا وزیر معدن
بسم الله محمدی ریس شورای امنیت ملی
احمد ضیا مسعود والی بدجشان
امیراسماغیل خان والی هرات
فرها عظیمی والی بلخ
فیض الله ذکی والی جوزجان
داکتر ضیا والی قندوز
عبدالحمید خراسانی والی پنچشیر
شیرآغای شیرزی والی قندهار
نعیم لاله ولی هلمند
سید شفی عیار وزیر فرهنگ
مسکین یار ریس رادیو تلویزیون
داکتر غبئالله عبدالله وزیر صحت عامه
داکتر یارمحمد حیدر زاده وزیر زراعت آبیاری
شمس الرحمان صافی وزیر انرژی و آب
محمد شاکر کارگر وزیر تراسپورت
داکتر بشر دوست وزیر مالیه
مجیب‌الرحمن کریمی وزیر احیا و انکشاف
فوزیه کوفی وزیر امور زان
فرخنده زهرا نادری وزیر تحصیلات عالی
حنیف اتمر وزیر کار و معلولین
شاه‌گل رضایی ریس حقوق بشر افغانستان
داکتر ملك ستیز وزیر عدلیه
حضرت علی والی ننگر هار
مصطفی ظاهر ریس شهرداری کابل
همایون همایون والی خوست
اسماعیل یون وزیر اقوام قبابیل
لطف پدام ریس تدابیر کسیون انتخابات
ظاهر قدری والی لوگر
داکتر حبیب سواربی والی غزنی
عمر داود زوی والی پروان
محمد ایوب ایوبی والی بعلان
انجنیر رحمت الله نبیل بحیث سفیر در امریکا
عبد الحدود پیمان والی سمنگان

ازعملکرد حکومت بی بزنامه حکومت نا وحدت ملی مردم رضایت ندارد دارد.
اشرف غنی و همکاران نزدیک فاشیزم آن خانه نشین و بخاطر کشته شدن 45000 سربا و150 هزار فرد ملکی کشت وزخمی از بی کفایتی وغفلت در امور جنگ محاکم میشوند!
خروج تدریجی نیروهای خارجی، آتش بس دایمی، ایجاد «حکومت سرپرست ۱۸ ماهه» و خلع سلاح طالبان از بند ‌های دُرشت این تفاهم‌نامه خواهند بود.
حکومت سرپرست به‌طور شورایی اداره می‌شود و برای برگزاری انتخابات‌ کار می‌کند.
هیچ‌کدام از اعضای حکومت سرپرست حق نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری آینده را ندارند.

>>>   قهر شتابان عبدالله از ترس این است که رایست اجرائیه در ختر است با آمدن جرگه

>>>   کرزی نباید این خری را بکند و باز خورجین سرنوشت مردم را به دست همان دزدان تارخی کابل بسپارد! در غیر ان افغانستان دوزخ واقعی خواهد شد! من درین مردم لست شده یکی را هم انسان نمیدانم! این همن دزدانیست که هستی ملت را به نیفه زدند!

>>>   خود کرزی و خوانواده غدار او بزرگترین دزدان تاریخی هستند. هستی ملت را تا اندازه زیاد همین خوانواده غدار و همدستان شان غارت کردند.
از کرزی بسیار توقع کردن و او را چیزی دیگری غیر از یک دزد مفسد دانستن حماقت مطلق است.

>>>   راوی
خوب، رهبرنماهای کلان کلان سابقه بسیاری شان یک خصلت مشترک داشته اند که غیر از آدمهای چاپلوس و بوت پاک و بلی قربان گوی ، دیگر کسی را به درگاه خود راه نمی دادند . اطراف شان همه از دلقکان و مزدورمنشان پُر میبود و پُر است. اما ، جالب این که نیمچه رهبرک نماها و نو قد کشیده ها نیز از همان روش و همان شیوه و « استایل » کار می گیرند. تا کسی چاپلوسی نکند، مداحی نکند، صدقه و قربان شان نشود، در وصف شان مقاله ننویسد، عکسهای شان را به نشر نرساند، خود را شاگرد شان معرفی نکند، والله اگر یک سلام شان را وعلیک بگیرند. از آدمهای که استقلال فکری دارند، عزت نفس دارند، در سایه ایشان راه نمیروند، هزاران کیلو متر دور می گریزند ولو که بیخی همنظر شان باشند. از آدمی که انتقاد کند ، مطلق نفرت دارند و آرزوی مرگش را می کنند. عجب روزگاری است. نسل جوان خراسان در چه لجنزاری باید نفس بکشد !

>>>   خود لویه جرگه غیر قانونی است واشتراک عبدالله بدون شک در این جرگه غیر قانونی بی فایده است بگذار قانون شکنان اشتراک داشته باشند.
س


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است