جلوی قتل عام پرندگان را بگیرید
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۴۷    ۱۳۹۸/۱/۲۴ کد خبر: 158192 منبع: پرینت

در این موسم از سال، ولایت‌های پروان و کاپیسا، میزبان هزاران پرندۀ مهاجر است.
از گذشته‌ها، منطقۀ شمال کابل، مسیر پرتردد برای پرندگان مهاجری بوده است که به احتمال زیاد هیچ‌یک از آن‌ها به سرمنزل مقصود نمی‌رسیده و نمی‌رسد.

شکارچیان بی‌رحم با قتل عام این پرندگان جفایی بزرگ بر محیط زیست افغانستان روا می‌دارند. درد‌آورتر این‌که بسیاری از شکارچیان به خاطر سرگرمی به این کار مبادرت می‌ورزند بدون این‌که هیچ نیازی به گوشت این پرندگان مظلوم داشته باشند.

برخورد بی‌رحمانۀ هموطنان شمالی‌وال‌ با پرندگان، آدم را به یاد گنجشک‌کُشی‌های مائو تسه‌تونگ، رهبر انقلاب مارکسیستی چین، می‌اندازد که باری به ارتش و دیگر پیروانش دستور داده بود: به منظور ادای رسالت انقلابی خویش، گنجشک‌ها را نابود کنید. در پی این دستور انقلابی، میلیون‌ها پرنده ریشه‌کن شدند.

مراجع مربوط و آنانی که دل‌شان به محیط زیست این کشور می‌سوزد باید تدابیری را در این زمینه بسنجند. همین حالا برخی از گونه‌های پرندگان در افغانستان در معرض انقراض کامل قرار دارند (برای مثال، مَینا از جمله انواع پرندگانی است که در حال انقراض قرار دارد). یکی از عوامل انقراض این پرندگان، شکار بی‌رویه و قساوت‌مندانۀ شکارچیان بی‌وجدان است.

مهران موحد


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پرندگان
قتل
نظرات بینندگان:

>>>   بلي معلومات شما درست است،مائو فكر كرد با كشتن مليون ها گنجشك ضايعات حبوبا ت را از مزارع كم مي كند ، ولي ملخ و انواع كرم ها به اندازهء زياد شد كه ضايعات چندين برابر بالا رفت و براي محو اين آفت جديد دو باره چندين مليون گنجشك از اروپا وارد كردند
مهاجر كابلي

>>>   جناب موحد صاحب مطلب خوبی رابیان نمودید ولی درآخربیانات تان کمی احساساتی بود اما ذاتااینهارا خداوند متعال برای استفاده انسانها آفریده جالب اینجاسب که روزانه به ده ها انسان در جغرافیای این سرزمین به عناوین مختلف بیرحمانه کشتاروبه قتل میرسند اما هیچ کس ویا مرجع نه تنها جلوگیری نمیکند وپاسخ گو نیست بلکه روزانه به تعداد آنها افروزد میگردد ای کاش تمام انسانها در مقابل نه تنهاپرنده گان بل درمورد همه زنده جانها حس ترحم داشته باشیم وبدانیم که زنده گی برای همه شیرین وزیبا است.

>>>   در عوض گوشت پرندگان زهر بخورند و باعث قتل آنها نگردند

>>>   مردم افغانستان خیلی مردم بی رحم هستن بهمین دلیل هست وطن ما تباه شده وملیون ها افغان مهاجر شدده است و در اقصی نقاط جهان در تبعیض و ازیت و ازار دیگران قرار می‌گیرد و این نتیجه همان اعمال وجنایات خود افغان‌ها است.
حق گوی از جلال آباد

>>>   نویسنده محترم روزانه صدها انسان می میرند یا کشته میشوند و روزانه صدها انسان به دنیا می آیند. همین طور باید گفت که پرنده ها وحیوانات چنین اند و خداوند خلق شان کرده برای استفاده انسانها که از گوشت شان استفاده کرد البته آن حیواناتی که حلال اند.
بخاطر کشتن انسان های مظلوم بنویس واعتراض کن که چطور بی رحمانه کشته میشوند.
هارون
افغان

>>>   چین در آن زمان هم بزرگترین کشور از نگاه نفوس بود و تولیدات زراعتی چین کفایت خوراک صد ها میلیون نفر چین را نمی کرد و علاوه بر آن خشکسالی ها بود و سالانه میلیون ها نفر از گرسنگی در چین میمردند،درین میان گنجشک ها نیز به مزارع حمله میکردند و حاصلات دهقانان را میخوردند.
ازین جهت مائوتستونگ رهبر چین به دهقانان توصیه کرد تا گنجشک ها را از بین ببرند.
این بدان میماند که شما از ملخ ها دفاع کنید که چرا دهقانان ملخ ها را میکشند؟
فرق بین جنین انسان و جنین پرنده که عبارت از همان تحمه القاح شده مرغ است،در چیست؟
هردویش جنین القاح شده یک زنده جان است.
اما از نگاه دینی و اخلاقی،از بین بردن جنین انسان گناه دارد و بعضی ها میگویند که این قتل یک طفلی است که هنوز تولد تشدع است.
اما در مورد جنین القاح شده مرغ که عبارت از همان تخم مرغ است،چنین فتواحی وجود ندارد که عبارت از قتل یک مرغ تولد نشده است.
بلکه گفته میشود که خداوند رنده جانها را برای خوردن انسانها آفریده است و شما میتوانید هم مرغ را و هم تخم مرغ را نوش جان کنید.
بنأ در جایی که شما متوجه میشوید که موجودیت حیوانات و پرندگان شما را به خطر مواجه می سازد،آنها را از بین ببرید و در جایی که متوجه میشوید نبود آنها به شما و ایکو سیستم ضرر میرساند،در حفظ آن کوشش کنید.

>>>   از لابلای تاریخ
قتل عام گنجشک ها به دستور مائو !
افشای جنایت مائو رهبر چین
در ژانويه ١٩٥٨، دولت چين عليه گنجشك ها اعلام جنگ كرد !
مائو در نطقي آتشين گنجشك ها را بزرگترين دشمن چين اعلام كرد.
او معتقد بود، گنجشك ها به محصولات كشاورزي چين دستبرد مي زنند و اين باعث مي شود، دهقانان زحمت كش به حق و حقوق خود نرسند.
جنگي تمام عيار عليه گنجشك ها شروع شد. لانه‌های گنجشک‌ها ویران شد، تخم‌هایشان شکسته شد و جوجه‌هایشان کشته شدند. کودکان نیز با شکار گنجشک‌ها با تیرکمان به مبارزات کمک می‌کردند.همچنین برای جلوگیری از فرود گنجشک‌ها به مزرعه‌ها، تمام اهالی شهر درحالی‌که ناقوس‌هایی را به صدا درمی‌آوردند و بر طبل‌های عظیمی می‌کوبیدند و فشفشه به هوا می‌فرستادند، به‌سوی حومه‌ها رژه می رفتند. عاقبت، جسد بی‌جان گنجشک‌ها از آسمان فروریخت.
آمار نفس‌گیر موفقیت‌های مبارزات علیه گنجشک‌ها، فی‌الفور به اقامتگاه مائو در شهر ممنوعه ارسال شد. تنها در عرض یک روز، مردم شانگهای ۱۹۴۴۳۲ گنجشک را کشتند و در عرض یک‌سال بیش از یک میلیون گنجشک کشته شدند. عاقبت در سراسر چین گنجشک‌ها به مرز انقراض رسیدند.
بزرگترين شكست مائو دقيقا زماني كه فكر مي كرد پيروز شده است رخ داد. ناگهان جمعيت حشرات رو به فزوني گذاشت. ملخ ها به طرز غير قابل باوري زياد شدند و به مزارع حمله مي كردند. هجوم ملخ ها به قدري وحشتناك بود كه چين كاملا بي دفاع شده بود.
جنگ ناگهان تغيير كرد. روزي كه اولين چيني به دليل گرسنگي مُرد تازه مائو شروع به انديشيدن كرد.
او در ابتدا لجبازانه مي گفت خلق چين به عقب بازگشت نخواهند كرد.
باور كردني نيست ولي، ٤٣ ميليون چيني طي سال هاي بعد از گرسنگي كشته شدند تا مائو دست از لجبازي خود بردارد.
ناگهان بزرگترين واردات چين گنجشك شد و هر روز هزاران گنجشك از اتحاد جماهير شوروي وارد مي كردند تا تعادلي كه از بين برده بودند را بازگردانند.
شكست مائو براي آن دسته مديرانی كه از علم مديريت فقط يكدندگی و لجبازی را آموخته اند، درس هاي بزرگي دارد.

>>>   خیلی ممنون از این نوشتار بسیار دقیق، علمی و دل سوزانه. انقراض این پرندگان نه تنهاجفایی بزرگ بر محیط زیست است بلکه از نظر تامین محیط صحی بسیار حیاتی است. در عدم موجودیت یا کم بودن این پرندگان حشرات غیر قابل کنترل می شوند (مخصوصاّ مگس و پشه که ناقل امراض مختلف اند). از طرف دیگر ازدیاد حشرات متضررشدن تولیدات زراعتی نیز در بر میگیرد. دوست ما "گنجشک‌ کُشی‌های مائو تسه‌تونگ"را مثال میدهد که به جز تراوشی از یک مغز دیوانه (مانند حمله برژنف به افغانستان) چیزی دیگری بوده نمی تواند. مائو با این اقدام نابخردانه خود که میخواست محصولات زراعتی را از دست پرنده گان نجات دهد باعث مرگ ملیون ها انسان از گرسنگی گردید زیرا تمام محصولات زراعتی توسط حشرات و ملخ ها نابود شدند و دولت چین مجبور شد تا از شوروی پرنده و مخصوصاّ گنجشک وارد کند. (سوسیالیزم از نظر من سیستم بدی نیست بشرط آنکه توسط مغز هایی سالم و افراد خود گذر رهبری شود.)
آزاده

>>>   غوربندی>> درین سرزمین بالای هیج زنده جان رحم نمی شود خدایا کشورم را ازشرظالمان نگهدار


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است