جلسه گروه‌های کاری شورای رهبری مصالحه در سپیدار
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۳۱    ۱۳۹۸/۱/۲۳ کد خبر: 158180 منبع: پرینت

گروه‌های کاری شورای رهبری مصالحه، روز پنج‌شنبه، ۲۲حمل نشستی را در کاخ سپیدار برگزار کردند.
به گزارش طلوع، ریاست‌اجرایی می‌گوید که در این نشست، گروه‌های کاری شورای رهبری مصالحه دربارۀ مشخص ساختن هیئت گفتگو کنندۀ حکومت با طالبان، هیاتی که قرار است به دوحه برود و نیز افزودن شمار دیگر از سیاست‌گران در ترکیب شورای رهبری مصالحه رأی‌زنی کردند.

فریدون خوزون، معاون سخن‌گوی ریاست‌اجرایی در این باره اظهار داشت: بحث امروز دربارۀ تعیین هیات مذاکره کنندۀ گفتگو با طالبان و هیاتی‌که به قطر می‌رود و همچنان دربارۀ افزودن شمار کسانی دیگر برای تقویت این شورا بحث شده‌است.
قرار است نتیجۀ کار این گروه‌های کاری این شورا در نشستی به روز شنبه نهایی شود.

در همین حال، محمد محقق، معاون دوم ریاست‌اجرایی و یک عضو رهبری شورای رهبری مصالحه می‌گوید که این شورا، یک شورای مکمل نیست و نیاز است تا برخی از چهره‌های به گفتۀ او اثرگذار دیگر نیز در ترکیب این شورا جا بگیرند.
آقای محقق افزود: نمی‌توانیم بگویم که مکمل شورای رهبری مصالحه همین است چون هنوز هم بسیار از شخصیت‌ها در این شورا نیستند و آن‌ها را باید وارد آن بکنیم، در غیر آن یک مصالحه کامل نمی‌شود.

از سویی هم، دوازده نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری هم در اعلامیه‌یی با ترکیب شورای رهبری مصالحه مخالفت نشان داده‌اند.
شهاب حکیمی، یکی از این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گوید: شورای رهبری مصالحه زمانی موثر است که تمام اقشار و تمام گروه‌های سیاسی در این شورا دخیل باشند.

حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار هم دربارۀ ترکیب شورای رهبری مصالحه خواست‌هایی دارد.
همایون جریر، عضو رهبری حزب اسلامی گلبدین حکمتیار بیان داشت: شورای رهبری مصالحه باید دو بخش داشته باشد؛ یکی بخش تصمیم‌گیری و یکی بخش مشوره دهی که بخش مشوره دهی آن می‌تواند مثل اعضای فعلی پنجاه نفر باشد، اما بخش تصمیم‌گیری کوچکتر باشد.

شورای رهبری مصالحه که اکنون ۳۷عضو دارد، چندی پیش ایجاد شد و نخستین نشست آن روز شنبۀ همین هفته در ارگ برگزار شد.
نشست دوم این شورا هم روز چهار شنبه، برگزار شد که در آن تصمیم گرفته شد تا نشست قطر با پنج روز تأخیر – به‌روزهای نزدهم و بیستم ماه اپریل - برگزار شود.

هرچند انتظار می‌رفت که در آن نشست دوم شورای رهبری مصالحه دربارۀ هیات گفتگوکنندۀ حکومت با طالبان نیز تصمیم نهایی گرفته شود، اما گفته می‌شود که دربارۀ کار کردهای گروه‌های کاری این شورا به روز شنبه تصمیم نهایی گرفته خواهد شد.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
گروه مصالحه
سپیدار
نظرات بینندگان:

>>>   Anwar Rawi
فاشیست های اوغان با پیروی از قوانین نانوشته شان ,شرایط را طوری ساخته و پرداخته اند که از هر راهی که بروی باید دست در دست آنها بگذاری و مطابق خواست آنها عمل کنی ...
جنگ و صلح شان , لویه چورگه شان , انتخابات شان و دولت موقت شان , همه خم و جم هایشان , چیزی جز ازیک جوک ناقص و بی خنده نیست !
ما فریب این هیاهو ها و چرخش و گردشهای آنها را نمی خوریم و در راه های که آنها پیش پای ما گذاشته اند گام نمی گذاریم , چون میدانیم که این راه به اسارت خودمان و اسارت مردم مظلوم ما می انجامد ؛ آنهایکه فریاد های ما را نمی شنوند و چهارنعل در راهای فاشیزم گام بر میدارند , به ندامت چیزی دیگری نصیب شان نخواهد شد ...
ای مردم ! هم خدا و هم بنده گان خوب و خردمند خدا گفته اند که از عقل تان کار بگیرید ؛ عقل برای زندگیست و یکی از کار های عقل انتخاب درست است ؛ انتخابی که شما را از بد بختی ها نجات دهد ؛ از فاشیست ها توقع خیر نداشته باشید .

>>>   متاسفانه تعداد زیاد از چیز فهمان ما دارند , با استدلالات کودکانه خودشان را در اختیار فاشیست قرار داده اند و شب و روز در وصف اصلاح و همکاری تبلیغ می کنند ؛ خیلی رنج آور است که می بینیم که دانا و نادان مان در همان راهی میروند که فاشیست ها پیش پایشان هموار کرده اند

>>>   در افغا نستان هچ جلسه و جلسه بازی ختم نمی شود روز همه مردم در همین جلسه و جلسه بازی تیر شد مگر هچ فایده نکرد
در دیگر کشور ها جلسه هچ در ک ندارد مگر درافغانستان مردم حیران ماننده اند که چه کنند

>>>   MB
دقیقأ ، اگر همین رهبران قومی تاجیک و هزاره و ازبیگ خائن و فاسد نمیبود ، نه طالب وجود میداشت و نه پشقل زی ها سری ما حکومت میکرد

>>>   Khorosoni
بی غیرتی ، بی وجدانی وشرفباختگی به فرهنگ این مردم تبدیل شده است.
اکثر رهبران و روشنفگران اوزبیک - تاجیک -هزاره و ترکمن به حدی بی حیا وبی شرم اند اگر در مقعد شان اشرفغنی جوب ناتراش را عن داخل کند ، بازهم میگویند : الهی شکر ، الله اکبر

>>>   پيام دكتر لطيف پدرام به كسانيكه يا خود را مى فريبند و يا مردم را
لطیف پدرام:
در لحظه ی تاریخی حساسی قرار داریم . نقد کردن و احساسات عدالت طلبانه نشان دادن به خودی خود کار مهم و ارجمند است، اما بسنده نیست . برای به ثمر رساندن مبارزات ضد سلطه طلبی، انحصار گری قومی وفزون خواهی های شوونیستی، به شعار های روشن وبرنامه ی عمل مشخص، که برای خاص وعام قابل فهم باشد ، نیاز داریم. فرصت های زیادی را طی این دو دهه ازدست دادیم معامله گری بس است ،دگر مصلحت نیست به کلی گویی ها اکتفا کنیم ودل خوش نماییم پیشنهاد می کنم نیروهای مان را در جهت تغییر رادیکال وژرف نظام سیاسی موجود وایجاد جمهوری فدرال بسیج نماییم.
گر از مقابله تیرآید از عقب شمشیر
نه عاشق است که اندیشه از خطردارد

>>>   Asey
عملیات‌های طالبان حالا به سروبی، بگرامی و ده سبز و دیگر ولسوالی های اطراف کابل رسیده است. سوال اصلی اینجاست که استخبارات ما کجاست؟ چطور اینها قابلیت عملیاتی در چند کیلومتری کابل پیدا نمودند؟ چرا مراکز سوق و اداره شان در لوگر، وردک، کاپیسا و غزنی همچنان پا برجاست؟
با این حال جرایم در کابل بیداد میکند. اختطاف، قتل، سرقت و دزدی مسلحانه هر روز قربانی می‌گیرد. کی مسوول است؟ بچه فلم بازی ها و شعارهای میان تهی در فیسبوک/تویتر/رسانه ها زیاد شد. واقعیت های جنگ و جرایم را تغییر بدهید. جرایم و جبهات جنگ بیداد میکنند!
‏خاموش نشستن دیگر مصلحت نیست!

>>>   بازی های کودکانه تمامی ندارد فقط بیت المال را حیف و میل می کنند و هیچ غلطی هم نمی کنند. چهل سال است که این نامردان کشور را تاراج می کنند و شرم و حیا ندارند. یکی از این ها همین محقق اژدر نه نهنگ است که ... شورای نهنگان مصالحه دور هم جمع شده اند خدا عاقبت این مردم را بخیر کند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است