آمریکا مانع بررسی جنایات نظامیان خود در افغانستان
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۱۸    ۱۳۹۸/۱/۱۸ کد خبر: 158107 منبع: پرینت

آمریکا به دلیل تلاش‌های «فاتو بنسودا» دادستان دادگاه بین‌المللی کیفری برای بررسی جنایت‌های جنگی نظامیان آمریکایی در افغانستان روادید وی را باطل کرد.

ابطال روادید که روز جمعه توسط دفتر بنسودا نیز تایید شد در حالی صورت گرفته که این دادگاه در پی بررسی جنایت‌های جنگی نظامیان آمریکایی و سازمان سیا در افغانستان طی سال‌های 2003 و 2004 و همچنین سیاه‌چال‌ها و مراکز بازداشت آمریکا در لهستان، لیتوانی و رومانی است.

به گزارش تسنیم، کمتر از یکماه گذشته نیز «مایک پامپئو» به دادگاه هشدار داده بود که در صورت ادامه تلاش‌ها برای بررسی جنایات جنگی آمریکا در افغانستان روادید افرادی که با این تحقیقات ارتباط دارند را باطل کرده و یا برای آن‌ها روادید صادر نمی‌کند.

سازمان عفو بین‌الملل در واکنش به اقدام واشنگتن در توئیتی نوشت: دولت آمریکا باید بطور فعال از دادستان لاهه برای حضور در آمریکا دعوت کند نه اینکه مانع سفر وی شود. همکاری با دادگاه بین‌المللی کیفری و به اشتراک گذاشتن اطلاعات مرتبط به نفع آمریکا است و نشان می‌دهد که چیزی برای پنهان کردن ندارد.
پامپئو همچنین هشدار داده بود که آمریکا آماده است تا تحریم‌هایی را علیه دادگاه لاهه اعمال کند.

«استفن راپ» سفیر سابق آمریکا در امور جرایم جنگی نیز با انتقاد از واشنگتن گفت: این اقدام بیش از آنکه مانع تحقیقات دادگاه شود به شهرت آمریکا لطمه می‌زند.
به گزارش «نیویورک تایمز»، این مقام سابق آمریکایی گفت: با باطل کردن روادید اینطور عمل کردیم که گویا چیزی برای پنهان کردن وجود دارد و خود را در کنار جنایتکاران و دیکتاتوران جهان قرار داده‌ایم.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جنایات
نظامیان آمریکا
نظرات بینندگان:

>>>   BodyLanguageاستهزاء آمیز
بازهم ازهموطنان عزیزم التجامیبرم به اساس این آیه شریفه بجنبند (ان الله لایغیرمابقوم حتی یغیروابانفسهم)
میګویند تصویرسخن میګوید :جلسات اخیربین رهبران به اصطلاح سیاسی ودولتی وخلیلزادرااګردقیقاًاز طریق تلویزیونها متوجه شده باشید ، پُرازخنده واستهزاء است که به یکدیګرحواله میدارند ، درحالیکه درعین همان روز جلسه ی قبلی شان یکصدوپنجاه تن ازمنسوبین اردو شهیدودرکشورسیلاب خون جاری بودودرعین زمان جلسه ی دوم میان آنهاحدود سی تن از منسوبین قوای مسلح دربالا مرغاب جام شهادت مینوشیدند .
درلسان پشتو ضرب المثلی است که میګوید (پردی غم سوړ وی ) غم بیګانه سردمیباشد.
علت این لب خندهای مضحک درچیست ؟
جواب آسان : هیچیک ازاقارب اشخاص فوق درصفوف قوای مسلح ودردفاع ازمردم وکشورقرارندارند، چوکی های وزارت ، ریاست وولایت ازهژده سال به اینطرف برای آنها میراثی وملت درآن حق شریک شدن را ندارد ، نااهل ترین اقارب آنها منحیث دیپلوماتهای بی سواد درسفارتخانه های خارج بسر میبرند .
درین جلسات حداقل یکدقیقه سکوت هم بخاطراحترام به شهدا صورت نمیګیرد ، زیرا به آنها بی تفاوت است که خون پسران مردم مظلوم ما هرروز میریزد.
چرادرجلسه ی ماسکواینګونه خنده های مضحک مشاهده نشد ؟
بازهم جواب سهل است ، بخاطریکه هیبت وصلابت طالب ومیزبان جلسه باعث اوتوریته جلسه میشد وازطرفی هم این هاصرف بخاطرچاپلوسی طالب رفته بودند تااګراحیاناً طالب به کشور برګردددارایی های که این مفسدین اندوخته اند ،بااین چاپلوسی ازقبل بیمه وازصدمه دور بماند ، درحالیکه اګر طالب ایمان قوی ووجدان داشته باشد ، هرکدام شانرامحاکمه خواهند نمود.
برداشت مهم دیګرازین جلسات : نام ازاروپا ، کام ازقطر!
درجلسات قطرهیچ یک از نماینده های اروپا شامل درایتلاف ضد (تروریزم؟) دیده نشد ، ازهمین سبب دول اروپایی میګویند که درطول هژده سال ګذشته ،امریکا مارابرضد به اصطلاح (تروریسم ؟)درافغانستان جنګاند ولی زمانیکه وقت (ثمر؟) رسیدوجلسات با مخالفین آغاز ګردید درین جلسات جای ما نبود (یعنی ما جنګ طلب وامریکا صلح طلب شد) حرامزاده ګی هم حدی دارد ( بوجود آمدن درز تازه درروابط امریکا ودول اروپایی )
عبدالرووف لیوال.

>>>   آمریکا در هر کشوری که وارد میشود قانونی به نام کاپیتولاسیون حق قضاوت کنسولی برای خود قائل میشود البته با کمک‌ سیاسیون فاسد آن کشور در ایران قبل از انقلاب هم همین بود زمانیکه سربازان آمریکایی شهروندان ایران را میکشتند هیچ دادگاهی در ایران حق محاکمه نظامی آمریکایی را نداشت الان در عراق ، افغانستان ، و حتی ژاپن چنین حقی برای خود قائل شده به هر کشوری وارد شود چنین حقی را برای خودش قازل میشود آمریکا قلدر بین المللی است اما ایستادن مقابل این قلدر هم تبعات تحریم و ...دارد مثل مشکلات و تحریمهایی که برای کره شمالی ، ایران و ونزوئلا امروز و پیشتر هم برای عراق و لیبی ایجاد کرده بود این حقیقت وجودی آمریکاست قلدر قدرتمند بین المللی که دارای حق وتو و پیشرفته ترین سلاحهاست و تنها کشور دنیاست که از بمب اتمی آن هم دوبار استفاده کرده

>>>   مر راوی
کشتار منظم و برنامه ریزی شده ای سربازان جوان تاجیک ادامه دارد. در منطقه « بالا مرغاب» بادغیس سربازان جوان که نود و نو در صد شان تاجیک استند، در محاصره نیروهای مسلح فاشیزم پشتونی شاخه طالبانش قرار دارند. شاخه طالبان ارگی به سرکرده گی اشرف غنی احمدزی ، اجازه نمی دهد که طیارات بالای شاخه مرگی حمله کنند و محاصره شکسته شود. اگر کاری از سوی خود تاجیکان ارتش صورت نگیرد، یک تعداد زیاد جوانان تاجیک در بالامرغاب به قتل خواهند رسید. باز هم و هنوز هم به خاطر تاجیکان بادغیس و به ویژه مناطق محاصره شده و جاهاییکه همین اکنون زیر ضربه فاشیست های پشتون قرار دارد، بسیار نگرانم.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است