هشدار تاریخی به مذاکره کنندگان قطر
اگر برگزار کنندگان مذاکرات، نیت مجدد حاکمیت امارتی، قومی، مذهبی طالبان را در مخیله داشته باشند، از همین حالا باید گفت که آغاز و مقدمه یک جنگ خونین دیگر را پی میریزند 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۹    ۱۳۹۸/۱/۱۷ کد خبر: 158097 منبع: پرینت

در نشست مسکو، عباس استانکزی رییس هیات طالبان، در جریان سخنرانی خود برنامه های امارت اسلامی طالبان را توضیح داد، این توضیحات برای همه کسانیکه با الفبای سیاست آشنایی دارند، بسیار روشن بود که طالبان هنوز در مواضع قبلی شان قرار داشته و تغییری ملموس و محسوسی در سیاستگذاری آنها رونما نشده است.

اینک که قرار است که مذاکرات بین الافغانی مطابق به لیست تهیه شده با شرکت 200 نفر در دوحه، در اواسط ماه اپریل تدویر یابد، از نظر من یک نشست مهم و تاریخی است. چون در این نشست هم مذاکرات امریکایی ها با طالبان روشن میگردد و هم جانب طالبان ناگزیر است که پرده از روی خواست های شان از جمله ساختار نظام بعدی بردارد. زلمی خلیلزاد در مصاحبه 4 اپریل خود گفت که: «این اشتباه باید تصحیح شود که مذاکرات ما با طالبان روی مناطقی بوده که آنها در تصرف شان است و گفته ایم که از همین مناطق، ما (امریکا) تهدید نشود. نه اینکه ما آنها را نماینده کل افغانستان، دانسته باشیم.» خلیلزاد در ضمن افاده داد که در میز مذاکره خود افغانها باید با طالبان وارد گفتگوی جدی در مورد نوع نظام آینده شان شوند.

من برخلاف برخی از دوستان بطور جدی جانبدار شرکت در این نوع مذاکرات هستم. چون این مذاکرات سرنوشت تاریخی مردم افغانستان را رقم میزند. ما در این مذاکرات است که به دیدگاه طالبان، در مورد نظام آینده پی میبریم و نحوه ای برخورد آنها، در قبال دستاوردهای دموکراتیک 18 ساله افغانستان، برای ما فهم پذیر می شود.

نگرانی اصلی از نداشتن یک طرح مشترک و واحد از سوی هیات غیر طالبان است. این هیآت در میز مذاکره با طالبان چه طرح و گفتنی دارند؟ زبان شان واحد است؟
در مورد نظام آینده افغانستان چه پیشنهادی دارند؟ تنها کافی نیست که «جمهوری اسلامی» گفته شود. این جمهوری با کدام شیوه باید اداره و رهبری شود؟ با سسیتم پارلمانی؟ ریاستی؟ و یا فدرالی؟ اگر طرح حکومت موقت در میان باشد این حکومت چگونه باید اداره شود؟ با سیستم شورایی؟ و یا ریاستی؟ این حکومت موقت زمینه ساز انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی خواهد بود؟ و یا اینکه سرانجام قدرت را توسط یک لوی چرگه به فردی خواهد سپرد؟ اگر طالبان بر امارت اسلامی پا بفشارند. در آنصورت با چه دلایل محکم و قوی این امارت، باید رد گردد؟ ولو طالبان هرقدر پا بفشارند که امارت ما امارت سابق نخواهد بود. ماهیت کلمه «امارت اسلامی» بیانگر همه چیز است.

باید همه این موارد مذاکره، از قبل برای هیات غیرطالبان مشخص و روشن باشد.
گرچه گفته میشود که این لیست را کمیسیونی از سوی طالبان موظف و تهیه نموده است و در این لیست طالبان تلاش کرده است تا بیشترین اشخاص را از لحاظ تباری و فکری وارد آن نمایند. اما این بدان معنا نیست که همه در جریان مذاکره در خط طالبان حرکت خواهند کرد. چون این وطن سرزمین مشترک همه تبارهای افغانستان است و امروز در شرایطی قرار نداریم که یک تبار به تنهایی بستر انحصار قدرت سیاسی خود را برکل افغانستان بگستراند. چون ملت ها بیدار شده اند و به خصوص مولفه های نیرومند و تاثیر گذار این بیداری ملی، از کنفرانس بن به بعد رقم خورده است. لذا طالبان باید بدانند که شخصیت های ملی افغانستان در میز مذاکرات که سرنوشت تاریخی مردم شان رقم میخورد، با مماشات برخورد نخواهند کرد. بلکه جدی و قاطع از منافع ملت های شان به دفاع برمی خیزند.

میز مذاکره دوحه، مهمان داری شیخان قطر نیست، بلکه این مذاکرات باید تسهیل کننده رابطه سیاسی میان افغانستانی ها باشد تا آنها در فضای مسالمت آمیز، با مدارا و رواداری ملی و برای عبور از تلخکامی های جنگ 40 ساله به نتیجه برسند. الا اگر برگزار کنندگان این مذاکرات، نیت مجدد حاکمیت امارتی، قومی، مذهبی طالبان را در مخیله داشته باشند، از همین حالا باید گفت که آغاز و مقدمه یک جنگ خونین دیگر را پی میریزند.

شرکت کنندگان مذاکرات قطر باید پیوسته حامل این هشدار تاریخی باشند که بر سر آزادی های مدنی، حقوق شهروندی، برابری جنسیتی، آزادی بیان و عقیده، انتخابات و سایر متمم های دموکراسی، حق معامله را ندارند. این در صورتی میسر است که برای دفاع از این دستاوردها، صف مشترکی را در مذاکرات شکل بدهند و با زبان واحد برسر میز مذاکره سخن بگویند. چون همه چشمهای مردم ما و جهانیان بسوی آنها دوخته شده و هرحرکت شان را زیر ذره بین دارند.

علی تقوایی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
طالبان
امارات
نظرات بینندگان:

>>>   یک متل است که میگویند به مرگ بگیر که به تب راضی شود.
حالا شما پشت نظام امارتی و یا ریاستی و یا پارلمانی را نگیرید.
شما محکم بگیرید که از درصد و پنجاه سال بدینطرف فقط شش ماه حبیب الله خان کوهدامنی و سه سال ربانی از قوم تاجک در قدرت بودند و باقی درصد و پنجاه سال را پشتون ها در قدرت بودند.
بنأ ما تاجک ها و ازبک ها و هزاره ها باید مشترکاً در راس قدرت باشیم و پشتوت ها را نیز شامل قدرت میسازیم،اما نه در راس قدرت.
درینصورت شاید پشتون ها به نظام فدرالی و یا پارلمانی موافقت کنند ،به شرطی که در راس قدرت آنها باشند.
بنأ شما نباید بگذارید که هم نوعیت دولت را پشتون ها تعیین کنند و هم راس قدرت را از نزد شما بگیرند.

>>>   قهرمانان و سرداران از بطن حوادث زاده میشوند
فریب معامله با چند تفاله جهاد و مقاومت را نخورید
اگر قرار شود که رژیم پشتونیست طالبانی سر کار بیاید
سیل خروشان مقومت گران سر به کف بنیاد امریکا و ناتو از ریشه برخواهند کند و اجیران چون پاکستان در زیر پا له خواهد شد.
هر چند این امر با تحلیل های تحلیلگران جور نمی آید مگر شکست کمونیزم جهانی پیش چشم ماست.
این ملت را یک بار دیگر به آزمون نگیرید

>>>   به تبصره کننده ی نخست...
دوست عزیز شما اول امریکا را که سر نخ بدست اوست متیقن بسازید که تاجیکها هزاره ها وازبک ها حق بیشتر نسبت به پشتونها در قدرت دارندو شایستگی رهبری را نیز دارند تا جاییکه پاکستان و زمان به امریکایی ها تلقین کرده است همان بوده که تاجیکها و هزاره دزدان داره ی اند. واقعا هم چنین ات من شاهد حکومت ربانی بودم و دیدم که این ریشوی نا بکار کمتر از گلبدین دزد و رهزن نیست و از علی مزاری خبیث حرفی مزنید .از کارکرد های حبیب الله کلکانی هم تاریخ حرف میزند. یک انسان بیسواد ولی ساده دل . ...
طالبان با وصف ایجاد وحشت دوره ی حبیب الله کلکانی توانستند افغانستان صد پارچه را مانند دوره ی عبدالرحمن خان وحدت تشکیلاتی و جغرافیایی بسازندو هم سیستم مافیایی جهادی را از بین بردند فضای امن را برای مردم کابل و اطراف افغانستان بوجود اوردند. دزد و رشوه خور را که امروز بدن حکومت و جامعه را فلج کرده است تقریبا از بین بردند . اینها از جمله کار هایی بود که طالبان در اجرای ان موفق بودند و حکومات کرزی و ع.غ. در طول این مدت ناکام وخود شان ملیونر شدند.
نتیجه اینکه اگر طالب با برنامه ی مترقی تر وبا همان دیکتاتوری برای اصلاح جامعه به قدرت بیایند من به مثابه ی یک تاجیک از همین پشتونها از دل و جان دفاع خواهم کرد.من هیچ اعتمادی به افرادی که خود را نماینده ه ی تاجیک و هزاره و غیره جا زده اند ندارم . اینها اعتماد خود را نزد ملت از دست داده اند.
دلسوز وطن

>>>   باید مذاکره کننده گان اشخاص متقی پریز گار و علما باشد نه اینکه یک چند تن چهار کلاه که در طول 18 سال در چو کی های بلند بوده و به خاطر منافع شخصی خود دین و مذهب را فروخته باشد
باید یک دولت که مقابق به شرعیت اسلامی باشد نه مانند این دولت که دختران وزنان همه فحشا شدند

>>>   همه ميدانند كساني كه دعوت شده اند همه شان از يك چينل خارج معرفي شده اند كه حتي فاميل قريب شان با آنها هم نظر و هم فكر نيستند، و با احترام به شخصيت انساني شان، آنهائيكه از داخل هستند كدام دستاورد ندارند و كساني شان كه از خارج آمده اند فعلاً با اين خاك و مردمش بيگانه اند، طور مثال محترم ستار سيرت كه از اخير دوران ظاهر شاه تا حالا ساكن افغانستان نبوده، استاد مزمل از حزب حكمتيار كه تقريباً سي سال قبل با داكتر انور و ديگران از رهبري گلبيدين بيزار شده يگان مضمون از لغمان در بعض نشرات فرستاده و حتي موضح قاطع در برابر مظالم گلبيدين هم گرفته نتوانسته است، يا خانم تاجوركاكر كه گاه از غرب و گاه از شرق بلند نموده تنها فارغ صنف دوازده كندوز بوده و حدود سي سال در استراليا مهاجر است و بنت الوقت گاهي پشتون گاهي تاجك و گاهي ازبك، گاهي طالب گاهي غربي و گاهي اتن چي محافل، ديگران مانند ملا ضعيف بغير از نوكري اي اس اي كدام سابقه ندارد، و يا أشخاص مانند امام الدين صافي كه سالها در هند و جرمني قاچاق انسان كرده جزئي ترين ركن اسلام را در فاميل كه ستر و يا عدالت بين دو خانم باشد عمل نكرده و اصلش افغان ملتي متعصب و مدتي بلندگوي طالب در جرمني بوده است، ملت مسلمان افغان هيچ انتظار از همچو مجالس و نشست ها نداشته و نخواهند داشت.

>>>   آقای تقوایی تورو به خدا قسم از دست آوردهای هجده ساله حرف نزن که حتی من خجالت میکشم آخه کدام دست اورد آیا شما غلامان غربیها خجالت نمیکشید که از دست آورد حرف میزنید کدام دستاورد را میگویید منظور تان ازین دست اورد این هفتصد هشتصد هزار نفری است که قربانی شدند یا اینکه معادن غارت شده است یا اینکه آواره شدن میلیونها شهروند افغان است که به کشورهای همسایه و اروپایی سرازیر شدند و در دریاها غرق شدند و خورده ی کوسه ماهی ها و نهنگ ها شدند یا مورد تجاوز قاچاقچیهای انسان شدند یا اینکه کشور اسلامی را رو به فحشا بردید حتما منظور شما غلامان از دست اورد های جده ساله همین است که زنان را رو به فحشا بردید و منافع ی کفار را تامین کردید لعنت خدا بر شما چشم و رو ها واقعا براتون متاسفم ....
حمید هراتی

>>>   رسول پویان
شتردزدی و خم خم
کار امریکا و طالب گـپ مبهـم گفتن است
با شتر دزدی بروی بام خم خم رفتن است
سرنـوشـت خلق را از خلق پنهان می کنند
زیر کاسه عالمی نیم کاسه قائم کردن است
جنگ طالـب بـوده از اول جـنگ زرگـری
این صدا درگوش شهروروستاوبرزن است
نقـش طالـب استخـوان گـوشـۀ چـشـم فگار
قصۀ قصاب و شاگرد حکیمجی دیدن است
نیست جـایی بهر افراط و سـتم در مملکت
آب کوفتن در میان قلب سنگ هـاون است
چل سـال در شطّ خون و آتش و پولاد داغ
پـیکـر صـد پـارۀ مـردم سـوز غجغن است
گـردن کــج را نمی بــرّد گـر شـمیـر تـیـز
پس چراقصاب راسودای تیغ وگردن است
تا که خیاطان ناشی محـو طرح دشـمن اند
جامۀ پـوسـیده تنها یخن است و لیفن است
گـر بماند زیـر ابـر تـیره خـورشـید وطـن
صبح ما تاریک ترازخیمه گاه خفتن است
مهر تاریخ خراسـان است گرما بخش دل
گلخن ویرانه از انوار فیضش گلشن است
کلک نسـل نـو زنـد تـاریـخ فـردا را رقـم
نسل نو آینده را فرمانروا و سرجن است

>>>   به نظرم نظردهنده دوم خیلی زیاد مرچ تندمصرف می کند.

>>>   طالبان یک گروه افراطی و تمامیت خواه هستند۰  آنها به سازش، مشارکت، و صلح باور ندارند۰  باید با تمام جدیت با ایشان مجادله شود تا مردم از شر این افراطیون جنایتکار و آدم کش های بیرحم رها گردند۰  بزرگترین قربانیان طالبان پشتونها خود هستند۰  طالبان نسل ها و جوانان پشتون را گمرا و پسمانده از دیگران بار می آورند، و روشنفکرنشانرا میکشند۰ در مناطق پشتونها هر قدر که طالبان زیاد تر نفوذ داشته باشند، فقر، جعل، بذر مواد مخدر، و عقب ماندگی به همان اندازه زیادتر میباشد۰

>>>   بلی وطن داران عرب خیانت وشراب خوارو ملخ خوار
به نا طالیب آدم کش نسوار خواربچه باز مشورت
شهوتی میکند هردو یکی پس از دیکری پست تر است
عرب نوکر صهیونیست است
نا طالیب نوکر وهابی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است