نقش نامریی رسانه ها در ترور فرماندهان جنگی
 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۴۱    ۱۳۹۸/۱/۱۵ کد خبر: 158075 منبع: پرینت

بهار تازه از راه رسیده بود رایحه خوش گوار گل نارج از هر طرف به مشام می رسید. هوا کاملآ تاریک شده بود. در پیش رو یک قلعه بزرگ قدیمی چندین واسطه سیاه رنگ ایستاده شدند. نخست چندین مرد مسلح نقاب دار از واسطه نقلیه اولی و آخری پیاده شدند وهمه جا رازیر نظر گرفتند بعد از چند لحظه از موتر وسطی مرد بلند قامت ولاغر اندام پیاده گردید و بلافاصله وارد قلعه شد.

در یک اتاق بزرگ تعدادی زیادی از مردان جوان نشسته بودند وقتی مرد بلند قامت وارد گردید همه به استقبال وی از جاهای شان بلند شدند. بعد از احوال پرسی دو تن از نوجوانان با آفتابه و لگن وارد اتاق گردیده و دست های مهمانان را شستند.

انواع غذاها روی سفره چیده شده بودند همه منتظر بودند که وی آغاز کند مرد قامت بلند رادیو کوچکش را از جیب واسکتش بیرون کرد و بعد از روشن کردن مصروف پیدا کردن کانال مورد نظرش گردید می خواست مصاحبه خود را که با یک رسانه جهانی انجام داده بود بشنود.

هنوز صدایش از کانال رادیو پخش نشده بود که نور بسیار قوی تمام قلعه را روشن نمود و سپس یک انفجار عظیم قسمت زیاد از قلعه را با خاک یک سان نمود فردا آن شب رسانه های آمریکایی به نقل از وزارت دفاع آمریکا گزارش دادند که به اثر شلیک چندین موشک از یک کشتی جنگی مستقر در اقیانوس هند،ملک نیک محمد وزیر در منطقه کوهستانی و صعب العبور وزیرستان کشته شد.

در سال 1386 مقامات نظامی آمریکایی از کشته شدن ملا دادالله اخوند (فرمانده طالبان افغان) خبر دادند. دادالله برای ثبوت زنده ماندش با یک خبرنگار یک رسانه بین المللی به تماس می شود، اما این خبرنگار از مصاحبه با وی خود داری می کند چون می داند که تماس های وی از سوی تمامی شبکه های استخباراتی شنود می شود. ازهمین رو ملا دادالله با یک خبرنگار دیگر به تماس می گردد این بار خبرنگار در ولایت هلمند با وی مصاحبه می کند رسانه متذکره پول هنگفت را در مقابل این مصاحبه به این خبرنگار می پردازد. حدود یک ماه بعد از این مصاحبه ملا دادالله در یک حمله به قتل می رسد.

در سال 1393 رسانه های آمریکایی به نقل از مقامات نظامی این کشور خبر مرگ حکیم الله مسید (رهبر تحریک طالبان پاکستان) را به نشر رسانید حدود یک ماه بعد از این خبر حکیم الله مسید با یک رسانه جهانی گفتگو انجا داد.

مصاحبه در یک باغچه صورت گرفت که درختان زیاد خرما در آن کاشته شده بود "درختان خرما تنها و تنها در وزیرستان شمالی می روید" حدود پانزده روز بعد از پخش ای گفتگو حکیم الله مسید همراه چندتن از اعضای دیگر تحریک طالبان پاکستانی در اثر یک حمله هوایی نیروهای آمریکایی در وزیرستان به قتل رسید.
در آواخر سال 2006 ابو مصعب الزرقاوی (رهبر شاخه القاعده در عراق) بعد از نشر یک نوار تصویری "در این نوار وی در حال تیر اندازی دیده می شد" در شهر بعقوبه عراق کشته شد.

لطیف آرش


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
فرماندهان جنگی
ملا دادالله
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است