برای من فاشیزم فاشیزم است
 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۳۳    ۱۳۹۸/۱/۱۵ کد خبر: 158072 منبع: پرینت

یک مفهوم غیرواقعی و نادرست است، وجود ندارد، مگر در ذهن بیماران روانی! همچنان قوم گرایی هم یک مفهوم نادرست است؛ هیچ کدام از این مفاهیم برمن صادق نیست؛ من یک تاجیکم، تاجیکیت هویت اجدادی من است؛ من دارای این هویت هستم؛ کسانی دیگرا هویت های دیگر دارند؛ من نه قوم پرست هستم و نه قوم گرا، من دارای قومیت هستم، در کنار این هویت شخصیت مرا عناصر دیگری هم میسازد، من یک روشنفکر هستم، روشنفکر آزاد اندیشی که برای آزادی و عدالت اجتماعی و ترقی و تعالی مردمان کشورم مبارزه می کنم.

آزادی و عدالت اجتماعی را نه تنها برای خودم و قوم خودم که برای تمامی هموطنانم و تمامی انسانها ضروری و مفید میدانم و تمام چیزی های که مانع رسیدن به آزادی و عدالت اجتماعی , ترقی و تکامل کشورمان باشد مضرمیدانم و برای رفع آن تلاش و مبارزه می کنم.
در این راستا، در شرایط کنونی کشورمان، من فاشیزم اوغانی را بزرگترین مانع و بزرگترین دشمن آزادی و عدالت اجتماعی و ترقی و تکامل کشورمان دانسته و تمام کشمکش های قومی و جنگهای زرگری با طالبان و دیگر اشکال ملیشای فاشیزم را، زاده اندیشه های فاسد و جنایت کارانه و ضد بشری فاشیست های اوغان میدانم و برعیله صلح و جنگ شان فعالیت می کنم.

من نه برای حاکمیت قوم خودم و برتری و انحصار قدرت و تحمیل زبان و فرهنگ قوم خودم و محو هویت های دیگر اقوام برادر و برابر درکشورمان و نه در جای دیگر کار می کنم و نه قصد دشمنی و خصومت با کدام قومی خاصی را دارم؛ نه خودم را از کسی برتر میدانم نه از کسی کمتر؛ من عقیده دارم که در نظام آفرینیش همه انسان آزاد و برابر خلق شده اند و حق دارند آزاد و برابر زندگی کنند؛ اما میدانم که فاشیزم و دیکتاتوری ها و استبداد های رنگهارنگ این حق را از انسان می گیرد و باید جلوشان را گرفت.

برای من فرقی نمی کند فاشیزم از کدام نوع آن باشد، برای من فاشیزم فاشیزم است، چه نژادی و قومی باشد؛ چه نوع دینی و مذهبی باشد و چه نوع فکری آن باشد؛ من مخالف هر آنچه که آزادی انسان را ذایل سازد و انسان را از ابتکار ترقی و تکامل باز دارد می باشم؛ بلی من روشنفکر آزاد اندیش تاجیکم؛ اگر گناه است؛ من گناهکارم و از این اتهامات هیچ باکی ندارم...

انور راوی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
فاشیزم
قوم
نظرات بینندگان:

>>>   انهایکه لاف از روشنفکری ودانش میزنند٫باید از راوی بیاموزند.
عاقل

>>>   افتخار به همچو روشنفکر.

>>>   اگر درجامعه پنج فیصد درسطح دانش وفهم راوی میداشتیم٫ به یقین اینقدر بدبخت نمیبودیم.

>>>   اقای راوی!منتظر نوشته های بعدی تان هستیم.
تخاری

>>>   (نه خودراازدیگران بالاتر میدانم ونه هم پاینتر).یک نظر کاملا درست٫معقول وانسانی.همه باید بیاموزیم.
دهلوی

>>>   بسیارعالی.

>>>   ادفر اویانی
آقایان داودزي و زازی و یون و زی های دیگر هممیهن مان، در پیوند با بیان دکتر پدرام در باره مرز میان افغانستان - پاکستان، بسیار خشمگین اند و آماده خودکفانی برای کشتن پدرام و همه همسدا می گویند «150 سال انتظاركشيدم؛ 100 سال ديگه هم انتظار ميكشيم تا صاحب لوي افغانستان شويم.»

مرا بسوی خدا پرسش است که اینها چگونه موجوداتی اند که از همان تنگنای چند سد سال پیش خود، هیچ نخواهند بر آمد و آدم شد؟
تا کجا و آیا بیش ازین هم میتوانند تمدن سوختاند و آدم کشت و تبهکاری کرد؟
یعنی، سد سال دیگر باید کوچی گری داشت و جت بازی و کشتن و سوزاندن؟
اینها آشکارا میگویند که 150 سال برای خواست نا انسانی و کژ و سیاه خود شان، شهروندان خراسان - افغانستان را کشته ایم، 100 سال دیگر نیز میکشیم تا پشتونستان سازیم.
این پندار فاشیستی، تا چه زمانی آدم خواهد خورد؟

>>>   Zareh
مشکل تاجیک ها نه طالبان هستند و نه غنی و کرزی. مشکل تاجیک ها رهبریت آنهاست. تا زمانیکه تاجیک ها در میدان بازی های سیاست نقش گوسفند دنباله رو به این مافیای سرمایه را داشته باشند، سرنوشت سیاسی آنها بهتر از این نخواهد بود.

>>>   Salam
فرهنگ دیگر اندیشی ، فارغ از دغدغه های پشتونوالی باید از میان نخبگان و الیت سیاسی خود پشتون بر خیزد ، این مهم می تواند برای نسل های آینده این قوم خیلی حیاتی باشد . ناشناس شاید اولین قدم را در این راه گذاشته است که درخور تحسین است ، شکی نیست که عده ی او را تکفیر خواهند کرد، همین جنگ تفکر ها می تواند در آینده گفتمان ثمر بخش را در میان نخبگان سیاسی ، علمی و ادبی پشتون تبار جاری کند و جامعه ی پشتون را بیشتر به تفکر وادار د تا تاریخ گذشته ی شان را آسیب شناسانه به کاوش گیرند

>>>   بعد از مداخله نظامی امریکا در کشور ما عناصر قبیله با نوکری استعمار گران و از زور اشغالگران تا که توانستند برای تحکیم قدرت قبیله و تطبیق اهداف شئونیستی و فاشیستی خود از این فرصت سهو استفاده کردند۰
قبیله با نوکری انگلیس روس پاکستان و حال نوکری امریکا همیشه منافع علیا کشور را قربانی منافع قومی و قبیلوی خود کرده اند۰ تاریخ این کشور گواه این حقیقت است۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است