ساختار نظام و قانون اساسی ناقص است
 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۲۱    ۱۳۹۸/۱/۷ کد خبر: 157986 منبع: پرینت

اگر دولت در اندیشه اصلاح قانون اساسی و ساختارنظام برنیاید؛ رویکار آمدن یک اداره موقت یا انتقالی برای انجام این کار ناگزیر است.
با گذشت هر روز روشنتر می شود که ریشه همه نابه هنجاری ها و نا به سامانی های اخیر را باید در ساختار ناقص نظام و قانون اساسی کنونی جستجو کرد.
برای یک لحظه تصور کنید که یکی از رهبران گذشته مانند ظاهر خان، داوود خان، کارمل یا نجیب برای تعیین قوماندان امنیه به یکی از ولایات بروند و با یک والی پروتکل امضا کنند که قوماندان را والی تعیین کند! سپس کار به پیمانشکنی بکشد و وزیر دفاع و داخله برای گماشن قوماندان امنیه بروند!

نفس تقلبات سامانمند در انتخابات، تشکیل دولت وحدت ملی با زور جان کیری و حالا اگر دولت موقت یا انتقالی به فرمایش پاکستان و زور امریکا تشکیل شود یا الترناتیف آن که اگر باز هم انتخابات به تعویق بیفتد، همه و همه دال بر ضعف وحشتناک قانون اساسی و ساختار نظام است.

اگر نیک بیندیشیم، هم دولت وحدت ملی غیر قانونی است و هم ادامه کار رییس جمهور کنونی و رییس شورای اجرایی پس از ماه جوزا. در عین حال هر گونه سخن گفتن از دولت انتقالی یا موقت هم خلاف و مغایر قانون اساسی است. همین گونه پارلمان و کل نظام. یعنی کشور در خلای کامل حقوقی و بحران عدم مشروعیت قرار دارد.
من فرارسیدن چنین روزی را از پیش می دانستم و از همین رو چند سال است که شب و روز داد می زنم که پیش از آن که کار به فاجعه بکشد، باید چاره و علاج آن را سنجید. مگر کو گوش شنوا.

در دوره داوود خان پاکستان جرات نداشت به سوی کشور ما چپ بنگرد. اکنون کار به جایی رسیده است که برای ما تعیین تکلیف می کند و دولت موقت فرمایش می دهد.
از دید من هنوز هم فرصت هست که دولت کنونی ابتکار عمل را در دست بگیرد و بی درنگ کمیسیونی را برای ویرایش قانون اساسی و ساختار نظام بگمارد. در غیر آن چاره یی جز ایجاد دولت موقت یا انتقالی نمی ماند. زیرا قانون اساسی کنونی و ساختار نظام کنونی ظرفیت تامین صلح و ثبات پایدار در کشور را ندارد و امریکایی ها و روس ها این را نیک می دانند.
از سوی دیگر در ساختار کنونی هیچ جایی برای طالبان وجود ندارد.

اگر ریاست جمهوری را به طالبان بسپارند، این به معنای سپردن کیان کشور به پاکستان و تشکیل امارت اسلامی است و گلیم مملکت جمع می شود. کرسی های معاونان رییس جمهور از دید تقسیمات قومی به تاجیک ها و هزاره ها و ازبیک ها می رسد. همچنین کرسی رییس شورای اجرایی و معاونانش هم سهم اقوام غیر پشتون است. یعنی برای طالبان در این ساختار جای نیست.

اگر 50 درصد قدرت به طالبان داده شود، در50فیصد باقی مانده، باید تیم اشرف غنی و کرزی و گلبدین و پیر و حضرت و سیاف و احدی و ... هم شامل شوند. در این صورت سهم اقوام غیر پشتون به زیر 25درصد کاهش خواهد یافت که به هیچ صورت نمی پذیرند و امکان یک جنگ و کشمکش قومی و زبانی و مذهبی دیگر خواهد رفت که می تواند شیرازه کشور را بدرد وکار به فروپاشی خواهد کشید.

از این رو، باید ساختار نظام مانند دوره کارمل و نجیب شود. در آن صورت می شود یک معاونیت رییس جمهور و یک معاونیت صدرات و کرسی های رییس سنا و لوی سارنوال و رییس ستره محکمه و ریاست یک زون را برای طالبان داد. بی چون و چرا کشور باید به چند زون تقسیم شود. اگر ارگان های محلی قدرت انتخابی شود، طالبان می توانند به گونه طبیعی در مناطق خود به قدرت برسند. راهی جز ویرایش قانون اساسی و ساختار نظام نیست. اگر اکنون این کار نشود، قانون اساسی و ساختار نظام آینده طبق میل طالبان رقم خواهد خورد.

عزیز آریانفر


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ساختار نظام
قانون اساسی
نظرات بینندگان:

>>>   حكومت رو كه پشتون ها در دست دارن قدرت و امتيازات رو هم كه پشتون ها در دست دارن پس ديت از سر هرات بردارن ما مي خواهيم نزد برادران ايراني خود بازگرديم ما يكي از ولايات ايران بوديم كه قاجارها به درخواست انگليس هرات عزيزنان را به افغانستان دادن

>>>   راوی
حیف و افسوس که شمار چشمگیری از جوانان با استعداد و تحصیلکرده تاجیک ، از نا امیدی و سرشکستگی و دیدن وعده خلافی و خیانت از سوی به اصطلاح «بزرگان» خود ما، حالا دسته دسته پیش دروازه های اشرف غنی فاشیست یا کرزی و حنیف اتمر خاین صف بسته اند و مسابقه خوشخدمتی و نوکرمنشی راه انداخته اند. عجیب است که اینها ، این ضعف نفس و سقوط شخصی خویش را با این گپ توجیه می کنند که چون « بزرگان » خیانت کردند ما خود با فاشیستها زد و بند می کنیم. خوب ، بزرگان تان خیانت کردند، ضرور است که شما هم در پای فاشیست ها بیفتید؟! فرق شما از آن به اصطلاح « بزرگان » خاین تان چه است ؟!

>>>   Flag
دا بله خوشحالی
فرمان تازه اشرف غنی!
باید در تمام مکتوب ها و اوراق نوشتار ادارات حکومتی از زبان پشتو استفاده شود.
نوت: مطابق تصمیم لوی جرگه و تصویب قانون اساسی افغانستان سرود ملی به زبان پشتو است نوشتار مکتوب ها ادارات رسمی و خود قانون اساسی به زبان فارسی.
حال قضیه سرود (ملی) و بانکنوت ها چطور می‌شود آیا در آن هم از زبان فارسی استفاده می شود یا خیر است که وحدت (ملی) خراب می شود!!

>>>   مردم نا شُکر !!!
در یکی از صفحات فیسبوک این پاراگراف توجه ام را به خود جلب کرد .
" در ۲۷۰ سال حکومات افغانستان ، به جای رشد تمدن به بدترین عقبگرد شاگرس کرده ایم ، چاپانی ها آدم بودند و ما هم آدم ، اما آنها کجا و ما کجا " .
برادر گلم ، نا شکر نباش ، آنچه که ما اختراع کرده ایم ، هیچ کشوری تاکنون به کشف آن موفق نشده است .
۱ - در زمان امیر عبدالرحمن خان برای اولین بار در جهان ( تکک بیل ) ساخته شد .
۲ - بعد از گذشت هزار و چارصد سال ، هیچ کشور دنیا موفق به کشف این مساله مهم که ( حسین نواسه خداست ) نشده بود ، اما جناب اشرف غنی احمدزی مغز متفکر دوم جهان ، به این کشف بزرگ دست یافت ، که مایه افتخار ماست .
کریمی استالفی

>>>   GulshanyarVolgen
به فاشیزم قومی لعنت بفرستید !
روز نامه هشت صبح لست سفرا را نشر كرد.
سفير افغانستان در آمريكا خانم رویا رحمانی پشتون
سفير افغانستان در كانادا شينكي كروخيل پشتون
سفير افغانستان در جرمني علي احمد جلالي پشتون
سفير افغانستان در فدراسيون روسیه لطیف بهاند پشتون
سفير افغانستان در ويانا خجسته فنا ابراهيم خيل
سفير افغانستان در خلق چين جانان موسي زي پشتون
سفير افغانستان در هالند همايون عزيزي پشتون
سفير افغانستان در آذربايجان سپلني پشتون
سفير افغانستان در پاكستان عاطف مشعل پشتون
سفير افغانستان در جاپان بشير محبت پشتون
سفیر افعانستان در کوریا عطارد پشتون
سفير افغانستان در استراليا وحيد ويسي پشتون
سفير افغانستان در ايتاليا وحيد عمر پشتون
سفير افغانستان در ناوري شكريه بار كزي پشتون
سفير افغانستان در اردون عبدالله حبيبي پشتون
سفير افغانستان در امارات متحده عربي فريد ذكريا پشتون
سفير افغانستان در فرانسه احمد لإله
سفير افغانستان در دوحه قطر فيض الله كاكرپشتون
سفير افغانستان در عربستان سيد جلال پشتون
سفير افغانستان در بلجيم ولي منور پشتون
سفير افغانستان در ماليزيا عاطفمل پشتون
اشرف حیدری سفیر افغانستان در سریلانکا پشتون
سفير افغانستان در هند پشتون
جنرال قنسول افغانستان در ممبي نسيم شريفي پشتون
عبدالصمد افغان جنرال قنسل افغانستان در دبي پشتون
جنرال قونسل افغانستان در پشاور پاكستان پشتون
جنرال قونسل افغانستان در كراچي پاكستان پشتون
جنرال قنسل در كويته پاكستان پشتون
جنرال قنسل افغانستان در بن
جنرال قنسل افغانستان مري تركمنستان پشتون
جنرال قونسل افغانستان در إستانبول تركيه ذكريا باركزي پشتون

جنرال قونسل افغانستان نيويارك لطف الله سادات پشتون

معين سياسي پشتون
معين اقتصادي عادله راز پشتون
رييس عمومي مالي و اداري صاحب زاده پشتون
رئيس دوم سياسي هاشمي پشتون
رييس رياست سرحدي و امور امنيتي علي خَيل پشتون
رييس رياست سوم سياسي سلطان احمد بهين پشتون
رييس رياست پنجم سياسي احمد خالد ذكريا پشتون
رييس رياست امور پارلماني صابر بريا پشتون
رييس تشريفات جديد تقرر از نزديك اشرف غني پشتون
ريس روابط بين الملل خانم أصيلا وردك پشتون
ريس حقوق بشر عابده عثمان پشتون
رييس رياست انستيتوت دپلوماسي محب سپين غر پشتون
اكمل غني بچه كاكاي اشرف غني مشاور ارشد
حالا شما قضاوت كنيد !؟

>>>   Parsa
حامیان حکومت آقای غنی که در کوچک‌ترین رفتار مخالفان سیاسی وی، نقدهای وطنپرستانه و رساله‌های دولت‌داری می‌نویسند و تظاهر می‌کنند که غنی مهم نیست نفس حاکمیت دولت‌ مهمتر است گاهی هم در مورد دزدی‌های آشکارا سخن بر زبان بیاورند یا برای پیگیری این مسایل تلاش کنند. فساد آشکار یازده ملیون دالری در قرارداد سیستم «ریل تایم» وزارت مخابرات، فرستاده‌شدن پول‌های اوپراتیفی دفتر رولا غنی به ننگرهار که سبب بستن مراکز صحی شده است، اتهام اختلاس آقای اکلیل حکیمی که مدال عالی دولتی بر سینه زد، دوام وزارت آقای وردک با اتهام چند صد ملیونی دزدی از معارف، مشاوریت امرخیل با اتهام قریب به یقین تقلب سازماندهی‌شده در انتخابات فقط نمونه‌هایی است که ممکن است حتا بررسی و حل شان مشکل افغانستان را حل نکند، اما کسانی که فکر می‌کنند می‌تواند در یکی دو مورد ادای صداقت و وطن‌پرستی در بیاورند و در این مسایل با خاموشی، خود را هوشیار جلوه بدهند، فقط این را بدانند که شاید در حفظ منافع خود هوشیار باشند، به روابط اشرافی شان لطمه نزنند و بسیار به راحتی به ایران و امریکا و پاکستان و سومالیا بتازند، اما در برابر وجدان و شرافت خود می‌بازند.
#ما_شما_را_می‌بینیم

>>>   Zareh
از ۳۸ تا به ۴۵ فیصد مالیه میپردازند و اکثرن خوش هم هستند. چون میدانند که پول مالیه دهندگان در کمپاین و جیب اطرافیان نخست وزیر / ریس جمهور نمیریزد. فساد مالی ریاست جمهوری افغانستان و دستگاه آقای غنی، وضعیت سیستم مالیاتی افغانستان را بدتر خواهد کرد.

>>>   پیشنهاد عادلانه ی هست خسته نباشی فکر کردی طالبان بچه هستند که این مقامهای بچه گانه را بپذیرند طالبان باید در راس حکومت باشند چون طالبان شهدای بسیاری داده اند بعد از طالبان نوبت میرسه به آقای کریم خلیلی آقای سیاف آقای اسماعیل خان آقای گلبدین آقای ضیا مسعود آقای ولی مسعود آقای عطا نور آقای بشر دوست اینها باید حکومت اسلامی افغانستان را اداره کنند نه مزدوران غربیها که آقایان غنی عبدالله صلاح الدین اتمر قانونی محقق پدرام دوستم این مزدور ها نوکران و غلامان حلقه به گوش غربیها ترکیه و غیره باید بروند به جهنم بروند دنبال باداران شان مخصوصا غنی با زن یهودش و محقق خائن و دوستم خائن ...
حمید هراتی

>>>   در شرایط فعلی کشور موجودیت یک نظام مرکزی قوی ضرور است
هراتی از هرات باستان

>>>   پایتخت باید هرات شود
تمام ادارات و سفارات و تجارات و بانکات و پولیسات و همه و همه به هرات نقل مکان کنند.
مشکل بیر و بار کابل حل میشود.

>>>   ساختارنظام وقانون اساسی ناقص نیست

>>>   قانون اساسی به خاطری ناقص است که از کولی ها و جایگاه کار وبار ایشان ذکر نشده است اقایی کولی افغانستان یک مملکت اسلامی است و کولی گری در قانون افغانستان جایگاه ندارد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است