چگونه اشرف غنی به منافع "نظام" ضربه میزند؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۵۸    ۱۳۹۸/۱/۷ کد خبر: 157979 منبع: پرینت

"نمایندگان بلندپایه امریکا روز دو شنبه در نشست سفیران کشورهای ناتو در ارگ ریاست‌جمهوری هنگامی که متوجه حضور حمدالله محب مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور در این نشست شدند، کاغذهای شان را بر میز گذاشتند و نشست را ترک کردند."

امریکا قبلآ گفته بود که بعد از اظهارات ناشیانه، کودکانه و غیر حرفه وی حمدالله محب در امریکا، این کشورمنبعد هیچ تماسی با وی نخواهد داشت. در همان زمان این موضع امریکا را "مداخله مستقیم" در امور داخلی اففغانستان دانستم و آنرا مخالف قواعد بین المللی شمردم. اما افغانستان یک کشور کاملآ مستقل نیست. اگر این کشور توسط یک وایسرای امریکایی اداره نمیشود و یا مانند شاهان قبل از استقلال که اداره سیاست خارجی افغانستان را به انگلیسها سپرده بودند و از این کشور در بدل پول و اسلحه تحت الحمایه بریتانیا ساخته بودند، بصورت رسمی قدرت حاکم امریکا را در افغانستان برسمیت نشناخته اند، با آنهم بر کسی پوشیده نیست که ایجاد نظام کنونی، ادامه حیات نیمه جان او ممکن نیست مگر با حمایت مالی، نظامی و سیاسی امریکا.

در این حالت، لج بازی اشرف غنی در ادامه کار حمدالله محب در یک موقعیت حساسی که امریکا با طالبان در مذاکره است فقط میتواند یک نتیجه داشته باشد : تضعیف بیشتر دولت و تقویت طالبان. اشرف غنی با لج بازی و زورآزمایی با امریکا برنده نخواهد شد.
وی یک کرزی دومی نخواهد شد که در اعتراض به بمباران ها و عملیات شبانه در مناطق پشتون نشین به مخالفت با عملیات امریکا برخواست و معاهده امنیتی را امضا نکرد.

اشرف غنی میتواند یک هدف داشته باشد. محب نه تجربه سیاسی و نه تجربه امنیتی دارد ولی در زمان تصدی سفارت در واشنگتن، که آن مقرری هم بدون تجربه ارزشمندی که مقام سفارت در کشوری مانند امریکا ایجاب میکند صورت پذیرفته بود، به روش تبعیض آمیز و پشتونیزم افراطی شهرت داشت. اشرف غنی که در کامپین انتخابات است و از رای اقوام تاجیک، هزاره و ازبک تا حد زیادی محروم خواهد بود، سعی دارد که با حفظ محب در مقام اش پیام ملی گری را نه بلکه پیام قومگرایی را به گوش پشتونها برساند.
از اراد استقلال طلبی باید حمایت شود ولی عوام فریبی و آماتوریزم و بازی با منافع ملی را باید افشا نمود.

کریم پاکزاد


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
غنی
نظام
نظرات بینندگان:

>>>   اگر واقعا دولت قا نونی و شایسته باشد یک طفل و یک جاهیل را مشاور امنیت ملی نمی سازد باید یک شخص با تجربه دار باشد این ع وغ تمام طفل ها را در چوکی های کلیدی شا نده است افسوس به این ملت

>>>   Khorosoni
ضرب المثل مشهوری داریم:
" مورچه که بال کشید وقت گم شدنش میرسد"
این روانی هم گاهی خود را درآب وگاهی هم درآتش میزند معلوم است که وقت گم شد نش فرا رسیده است.

>>>   Parsa
حامیان حکومت آقای غنی که در کوچک‌ترین رفتار مخالفان سیاسی وی، نقدهای وطنپرستانه و رساله‌های دولت‌داری می‌نویسند و تظاهر می‌کنند که غنی مهم نیست نفس حاکمیت دولت‌ مهمتر است گاهی هم در مورد دزدی‌های آشکارا سخن بر زبان بیاورند یا برای پیگیری این مسایل تلاش کنند. فساد آشکار یازده ملیون دالری در قرارداد سیستم «ریل تایم» وزارت مخابرات، فرستاده‌شدن پول‌های اوپراتیفی دفتر رولا غنی به ننگرهار که سبب بستن مراکز صحی شده است، اتهام اختلاس آقای اکلیل حکیمی که مدال عالی دولتی بر سینه زد، دوام وزارت آقای وردک با اتهام چند صد ملیونی دزدی از معارف، مشاوریت امرخیل با اتهام قریب به یقین تقلب سازماندهی‌شده در انتخابات فقط نمونه‌هایی است که ممکن است حتا بررسی و حل شان مشکل افغانستان را حل نکند، اما کسانی که فکر می‌کنند می‌تواند در یکی دو مورد ادای صداقت و وطن‌پرستی در بیاورند و در این مسایل با خاموشی، خود را هوشیار جلوه بدهند، فقط این را بدانند که شاید در حفظ منافع خود هوشیار باشند، به روابط اشرافی شان لطمه نزنند و بسیار به راحتی به ایران و امریکا و پاکستان و سومالیا بتازند، اما در برابر وجدان و شرافت خود می‌بازند.
#ما_شما_را_می‌بینیم

>>>   غنی شب و روز چرت می زند که کی را به عوض محب تعین نماید زیرااز امریکایی ها سخت در ترس است مگر کسی را ندارد. اما اگر تعصبی در کار نباشد می شود که آقای ایسچی مشاور امنیت ملی شود زیرا آدم نیک نام و با تجربه است .

>>>   مهمترین دست‌آوردهای سیاست غلط و لجوجانه آقای غنی شرات انداز منطقه طی پنچ سال سال به این قرار است دولت ناکاره غنی کوچی و غرق در فساد را که عامل اساسی فقر و بیکاری و ناامنی نابودی آثار تاریخی رسم و رسوم آریایی های در کشور است
حکومت غنی در طی پنچ سال در کشورما ۵۴۲ انتحاری برای نابودی مردم بومی کشور از ارگ مهندس شده
حکومت غنی ۱۸۰۰۰۰ نفر مردم عادی کشور ما در انتحاری کشته شدند
حکومت غنی 45000 افسروسرباز کشو ر نا کاره گی س قومندان عالی غنی شهید
حکومت غنی ۱۶۰۰۰ تن افسر اردوی ملی شجاع کشور کشته شدند
حکومت غنی ۱۵۰ ساختمان در کابل از اثر آسیب انفجار و انتحار تخریب شد
حکومت غنی ۸۰۰۰ طالبان آزاد شد و از بین بردن روحیه جنگی درمیان نیروهای نظامی و امنیتی. امروزه دیگر حتی نیروهای امنیتی، روحیه و انگیزه مبارزه با طالبان را ندارند.
حکومت غنی ۶۰۰۰۰ هزار زن در کشور بیوه شد
ﺣﻜﻮﻣﺖ ﻏﻨﻲ از اثرفقر و بیکاری ﻟﻜﻬﺎ ﻧﻔﺮ ﺭا ﻣﻌﺘﺎﺩ ﺳﺎﺧﺖ شد.
ﺣﻜﻮﻣﺖ ﻏﻨﻲ ﺩاﺭاﻱ ﻣﻠﺖ ﺭا ﺩﺯﺩﻱ ﻛﺮﺩ و ﺑﺤﺴﺎﺏ ﺧﺎﻧﻮاﺩﻩ اش افزوده اند.
حکومت غنی از اثربی کفایتی ضعف حکومت داری غنی ۱۴ ولایت کشور به محاصره طالبان در آمده است
حکومت غنی ۱۰۰۰۰۰۰۰۰ دالر افغانستان از آمریکا قرضار شد
حکومت غنی ۳۲ وکیلان پارلمان کشته شد
حکومت غنی ۸۰ فیصد مردم کشور اثر فقر وجنگ خانمان سوز غنی برباد و 300000 جوان وطن از اثر بیکاری و نادری فراری از کشو شد
حکومت غنی از هرنگاه در حکومت داری اثر بی نامه در رفا وآسایش ۹۰ فیصد ناکام شد
حکومت غنی ۲۴۳ تظاهرات بزرگ برضد حکومت فاشیستی نا وحدت ملی شد
حکومت غنی ده ها نفر زد طالب توسط افرادغنی کوش مالی و گرفتار شد
حکومت غنی قهرمان جباروطن دوست و جنرال رازق میهن کشته شد
حکومت غنی پارلمان تبدیل به ﻗﻮﻡ پرستی کوچی های و ناقلین و فساد شد
حکومت غنی در ارگ غیره ﺗﻴﻢ ﺧﻮﺩﺵ از قوم کوچی دیگر قوم نیست
حکومت غنی سرک های مان از اثر بی توجه توسط قطار شترآن آنها تخریب شد
حکومت غنی تعصیبات قومی سمتی حتی بین دارانها وغلجی ها به اوج خود رسید ، به خاطر سیاست‌های قوم‌گرایانه غنی کوچی متعصب قبیله ،
حکومت غنی میان اقوام کشور تفریقه بی سابقه ایجات شد و بزرگ شدن شکاف‌های قومی و مذهبی
حکومت غنی داعش به کشورما بنام جعلی مهندسی از اقوام لر بر شده و پیدا شد.
حکومت غنی معاون اول را دوستم بار دوم تبعید به ترکیه و توطعه و خانه نشین شد
حکومت غنی از بی کفایتی آن رای دادن مردم بر غنی پشیمان شدند
حکومت غنی از ترکیب لر و بر و داعش واوغان متعصب پیدا شد
حکو مت غنی دروغ گوی و گزافه گوی آن غیر قانونی شد
حکومت غنی بلآخره کشور ما عنقریب است به بحران عظیم برود
حکومت غنی همکاران داخلی اش ناکام و شرمنده پیش باداراش خود شد
هم خدمت آقای اشرف غنی طی پنچ سال با برنامه اسکان کوچی آن سوی مرز دیورند با تیم اش ﺑﺮاﻱ ضرر رساندن ویر انی و خرابی به املاک و مستغلات ﻣﺮﺩﻡ بومی کشور ﻣﺎ شد.
غنی کوچی بی فر هنگ دربرابر زبا و ادب فارسی همواره با کینه ورزی عمل کرده است.

2. از بین بردن روحیه جنگی در میان نیروهای نظامی و امنیتی: رفتار آقای غنی و حکومت دربرابر طالبان موجب قباحت‌زدایی از طالبان و مشروعیت‌زدایی از مقاومت نیروهای ضد طالبانی شده است. برای همگان روشن است که امروزه دیگر حتی نیروهای امنیتی، روحیه و انگیزه مبارزه با طالبان را ندارند.

3. عدم اعتماد مردم به حکومت و نیروهای نظامی و امنیتی: سیاست غلط حکومت و ضعف مدیریت‌ها شکست‌های سنگینی را برای نیروهای امنیتی و حکومت دربرابر طالبان درپی داشته است. این شکست‌ها و ضعف‌ها چنان است که حتی مردم هم متوجه این قضیه شده و اعتماد آنان از حکومت به کلی سلب شده است.

4. نابود شدن تمامی آنچه دست‌آوردهای حکومت در دوره پساطالبانی دانسته می‌شد؛ مانند دست‌آوردهای حقوق بشری و دموکراتیک که برای جامعه جهانی و حامیان بین المللی حکومت مهم بود. به همین دلیل است که امروزه، منزلت این حکومت در نظر جامعه جهانی تفاوتی چندانی با منزلت حکومت طالبانی ندارد

به خاطر این سیاست غلط بود که حکومت نه خود با طالبان مبارزه کرد و نه از حضور کشورهای دیگری مانند آمریکا استفاده کرد. حال که خروج نیروهای آمریکا از کشور قطعی به نظر می‌رسد، دیگر نه توان مبارزه با طالبان است و نه انگیزه آن در داخل کشور و نه جامعه جهانی تمایل زیادی به حفظ این حکومت دارد.

اما درعین‌حال، تنها زمانی می‌توان امید به آینده این حکومت داشت که آقای غنی بجای التماس و مماشات با طالبان و اعتماد بر رفتارهای قوم‌گرایانه و لجاجت در قبال منتقدان، بپذیرد که سیاست گذشته او غلط بوده و درصدد جبران سریع آن برآید. ادامه رفتار لجوجانه و کودکانه آقای غنی کشور را به وضعیت دهه هفتاد خواهد برد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است