توافق امریکا با عمان؛ برای اهداف منطقه‌ای
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۰۹    ۱۳۹۸/۱/۶ کد خبر: 157966 منبع: پرینت

توافق امریکا با عمان؛ استفاده ارتش آمریکا از دو بندر مهم استراتژیک عمان برای اهداف منطقه‌ای!
سلطان نشین عمان توافقی را با ایالات متحده آمریکا امضا کرده است که بر اساس آن ارتش آمریکا اجازه خواهد داشت از برخی بنادر مهم و فرودگاه های این کشور برای کشتی ها و هواپیماهای جنگی خود استفاده کند. در حالی که آب های خلیج فارس در مرکز تنش های فزاینده‌ای بین ایران و آمریکا قرار گرفته است، این توافق به نیروهای آمریکایی امکان می‌دهد درعین حال که نیاز کشتی‌های جنگی آمریکا به تردد از تنگه هرمز کاهش می‌یابد، دسترسی بیشتری به منطقه خلیج فارس داشته باشند.

خبرگزاری عمان اعلام کرد که وزارت خانه های دفاع دو کشور عمان و ایالات متحده آمریکا به منظور تحکیم روابط نظامی میان دو کشور روز یکشنبه ۲۴ مارس مبادرت به امضای یک توافق کردند.
به گزارش رویترز، این توافق را مارک سیورز سفیر آمریکا در عمان و محمد بن ناصر دبیرکل وزارت دفاع عمان امضا کردند.

بر اساس خبرگزاری عمان « این توافق به نیروهای آمریکایی (کشتی‌ها و هواپیماهای جنگی) امکان می‌دهد که از زیر ساخت‌ها و تسهیلات برخی از بنادر و فرودگاه های سلطان نشین عمان، خصوصاً از بندردقم Duqm استفاده کنند.»

به گزارش رویترز، سفارت آمریکا در عمان روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این توافق به نیروهای آمریکایی امکان استفاده از تاسیسات دو بندر دقم و صلاله – مرکز استان ظفار – را خواهد داد.
براساس موقعیت جغزافیایی دقم و صلاله، این دو بندر مختصات کاملاً استراتژیک دارند. همچنین با توجه به این موضوع که دقم بندر مناسبی برای عبور و لنگر انداختن کشتی‌های بزرگ آمریکایی، از جمله ناوهای هواپیمابر این کشور است، به لحاظ استراتژیکی بسیار مورد توجه مقامات آمریکایی قرا گرفته است.

مقامات آمریکایی می‌گویند این قرارداد به آنها اجازه خواهد داد که ارتش این کشور دسترسی بهتری به حوزه خلیج فارس داشته باشد و گسیل کشتی‌های نظامی به تنگه هرمز کاهش یابد.

یک مقام آمریکایی که نخواسته‌ نامش فاش شود، به رویترز گفته این توافق‌نامه سبب خواهد شد ایالات متحده توان بالاتری برای برخورد با بحران داشته باشد. آمریکا با دسترسی به این بندرها، عملاً به شبکه جاده‌های منطقه متصل می‌شود و باعث استقامت بیشتر این نیروها در شرایط بحرانی می شود. ما عادت داریم فرض کنیم که می‌توانیم براحتی به خلیج برسیم …

مسیح ندیم


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عمان
آمریکا
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است