موگرینی نمایندۀ خاص اتحادیۀ اروپا به کابل آمد
 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۰۲    ۱۳۹۸/۱/۶ کد خبر: 157960 منبع: پرینت

خانم فدریکا موگرینی مسوول روابط خارجی و نمایندۀ خاص اتحادیۀ اروپا به کابل آمد و با محمداشرف غنی رییس‌ جمهور، دیدار کرد.
در این دیدار هر دو جانب در مورد صلح، لوی جرگۀ مشورتی صلح، انتخابات و گسترش همکاری و مناسبات میان افغانستان و اتحادیۀ اروپا، بحث و تبادل نظر نمودند.

سپس هر دو جانب در یک نشست مشترک خبری حضور یافتند، اشرفغنی طی صحبتی ضمن خوش‌آمدید به خانم موگرینی، گفت که شما در جریان پنج سال گذشته، نقش کلیدی در تقویت همه جانبه تحکیم دولت، تقویت پروسۀ صلح به رهبری و مالکیت افغان ها و کمک های بزرگ اقتصادی به ویژه میزبانی کنفرانس بروکسل را داشتید.

خانم فدریکا موگرینی نیز گفت: سال های قبل که من به افغانستان آمده بودم، از صلح حرف زده نمی شد، اما امروز افغانستان در یک مرحله حساس تاریخ قرار دارد و صلح به یک بحث اصلی مبدل گردیده است.

خانم فدریکا موگرینی اضافه کرد که صلح در افغانستان برای این کشور، منطقه و اروپا مهم است و یگانه اجندای ما در افغانستان، تحکیم دولت‌داری و همچنان برقراری صلح، امنیت و انکشاف این کشور است.

وی سپس با داکتر عبدالله رییس اجرایی نیز دیدار و گفتگو کرد.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
موگرینی
اروپا
نظرات بینندگان:

>>>   اشرف غنی دیوانه باز هم با خشتک کشال و تسبیح دراز تر از قدش به پذیرایی این سیاستمدار مهم اروپا رفت، راستی‌ که جای خجالت است که این اشرف غنی چهل سال زندگی‌ در آمریکا، هنوز هم همان خرک و همان درک، بی‌ سرشته، بی‌ سلیقه با خشتک کشال در مجالس رسمی حاضر میشود.

>>>   Shafiqullah Shafiq
نا‌امید نشوید!
افغانستان در سال ۲۰۱۹ لباس جدیدی‌ به تن‌ می‌کند، لباس ۱۸ ساله‌اش کهنه و تنگ شده است. ممکن است در اوایل نگرانی و ترس ناشی از تغییر و اصلاحات وجود داشته باشد و این طبیعی است. اما من به پیشرفت‌های هجده سال اخیر، به ده میلیون انسان شهر‌ نشین، آگاهی شهروندی، دانشگاه‌ها و رسانه‌های کشورم باور دارم که به چاله‌ی طالبانیزم سقوط نمی‌کنیم. ۱۸ سال زمان کوتاهی نیست. و اصطلاح سقوط به گذشته از ذهن‌های ناامید و سیاست‌زده می‌آید.
بگذارید طالبان بیایند، فکر آن‌ها در روستا‌ها از راه خشونت نه، در شهر‌ها از طریق تساهل و همدلی شکست می‌خورد و خودشان در نهایت در نظم شهر‌ی‌ و مدنی ادغام می‌شوند. همانگونه‌ای که جهادیسم خشونت‌گرای تاجیکی‌ در پروسه صلح دهه ۹۰ در ساختار‌های شهری تاجیکستان هضم و حل شدند، و یا هم نیروی‌های جهادگرای‌ افغانستان خود بانی جمهوریت جدید پسا ۲۰۰۱ شدند و در نظم مدرن سهم‌ مهم گرفتند.
من باور دارم با آمدن طالبان وضعیت بدتر از شرایط کنونی نمی‌شود. شرایطی‌که روزانه ۵۰ شهید از صف سربازان گرفته می‌شود و بالای دو میلیون دالر از خزانه ملت فقیر در میدان جنگ و خشونت.
حالا نوبت شهر‌ها و ما است که جنگ را از شانه‌های سربازان خسته بگیریم و در شهر‌ها با طالبان از طریق عدم خشونت با نبرد مسالمت آمیز و مقابله‌ی نرم آماده شویم.
از‌این‌روی نیاز نیست که زیر تاثیر سیاست زدگی و جنگ قدرت شماری از رهبران، شجاعت مدنی و آگاهی خود را فراموش کنیم. باید مسئولانه فکر و اندیشه نماییم، صلح خیر است، و این خیر را باید با ارائه طرح و پرسش و با خرد و ادبیات خشونت پرهیز مدیریت کنیم.
بقول برتراند راسل: کسانی که از آینده می‌ترسند از همین‌کنون سه‌/چهار آن را از دست داده‌اند.
بهار سبز، بشارت سال نیکو است!

>>>   یماق
ایشان👇🏻 نه دزد هستند و نه افراد مسلح غیر مسئول دارند؛ تنها ۱۱ میلیونک دالر را دزدیده، به ایالات متحده امریکا فرار کردند.
گذارش سیگار:
اکلیل حکیمی وزیر مالیه پیشین ۱۱ میلیون دالر، مالیه کریدت کارت شبکه های مخابراتی را غارت و به امریکا فرار کرده است.

>>>   Salam
من اگر صلاحیت داشتم و جای امریکای ها بودم ، همین باند های را که در این هژده سال حکومت را رهبری می کردند و به گونه ی در بدنه قدرت شریک بودند ، مرده و زنده ی شان را به گوانتانامو انتقال می دادم و زنده هایش را امر می کردم که هر کدام خاطرات فساد ،دزدی ، چپاول و تعصبات شان در دفترچه ی بنویسند تا نشر شود . آنهای شان هم که مرده اند ، ولیعهد ها و میراث داران شان را وکیل این کار می ساختم .

>>>   بعضی روشن فکران ساده لوح وکوتاه نظر افغانستان هرتحول سیاسی افغانستان را به اشتباه وبه چشم شک وتردید تحلیل وتجزیه مینمایند ووضع سیاسی موجود افغانستان را اشغال وتجاوز میدانند درحالیکه رشد وترقی وپیشرفت همه جانبه درجامعه افغانستان را کاملا نادیده میگیرند وافکار مردم جامعه را با تحلیل و تجزیه ناسالم وپروپاگندهای خطرناک شان مشوش ومکدر میسازند این اعمال ساده لوحانه شان مانند تیشه زدن در ریشه خودشان هستند باید درین موردتوجه دقیق داشته باشند که پبامد منفی وجبران ناپذیررا به دنبال خواهد داشت وآنگاه ندامت ویشیمانی سودی نخواهد داشت.صلح دایمی وآشتی ملی خواست وآرزوهای های حد اکثر مطلق مردم مومن وزجر کشیده افغانستان بوده وهستند.جنگ وخانه جنگی برای گرفتن قدرت سیاسی گروه های مختلف واحزابها متاسفانه درمدت چهل سال است افغانستان رابه ویرانه تبدیل کرده است وهزارها عالم دینی، استادان پوهنتون ودانشگاه ها،محصلین ،معلمین.کسبه کاران،تجاران، دهاقین وزمین داران وافراد عادی رابه اشکال مختلف تحت نام های مختلف به شهادت رسیده اند،زیر بنای اقتصادی ،روابط اجتماعی وتعلیمی ونیروهای امنیتی اردو وپولیس افغانستان درطول سال های جنگ داخلی به شدت صدمه دیده اند.خصومت های قومی ،مذهبی، منطقوی وزبانی درین مدت به اوج خودرسیده اند دراثر جنگ های خانمانسوز داخلی وشکستن مرزهای افغانستان افراد غیر مسئول وبیگانه تحت نام ها وشعارهای مختلف داخل افغانستان گردیدند وبه وحدت ملی وهمزیستی مسالمت آمیز طولانی المدت جامعه افغانستان به شدت آسیب رسانیده اند.خلاصه انواع عوامل ماجرا جویی ونفاق افگنی جامعه عقب مانده افغانستان را بازهم سال های سال های سال به طرف عقب ونابودی بردند.الحمدالله درچند سال آخر که با کومک جامعه جهانی زمینه رشد وترقی ،تعلیم وتربیه،آزادی بیان وجراید وآزادی مطبوعات درافغانستان مساعد گردیده است وبرای مردم زجر کشیده افغانستان امید واری های زندگی بهتر وآرام ترپیدا شده اند اما بدبختانه بازهم یک عده گروپ های مسلح که تاحال افکار ماجرا جویی وتسلط گرایی خطرناک درذهن رهبران شان هستند به جنگ داخلی وآدم کشی درافغانستان ادامه میدهند وباعث تشویش دوباره ملت مومن وزجر کشیده افغانستان گردیده اند این گروپ های ماجراجو دربعضی مناطق راهای عبورومرور مسافرین را درداخل افغانستان میگیرند مسافرین را به شکلی از اشکال اذیت وآزار میدهند ودربعضی حالات مسافرین را میربایند و میکشند وتحت نام های مختلف پول ازمسافرین مظلوم میگیرند.این ماجراجویان ودشمنان صلح وامنیت بدانند که انشالله روزی درافغانستان صلح وامنیت سرتا سری میاید واین اعمال شوم وماجراجویی خایینانه آنهالکه ننگین شان ثبت تاریخ افغانستان میشود .ازچند مدت به این طرف فعالیت هاوجلسات صلح ازطرف جامعه بین المللی،کشورهای همسایه وکشورهای دور ونزدیک واحزاب سیاسی افغانستان واشخاص دینی،ملی موثر ووطندوست و جامعه مدنی افغانستان درداخل وخارج به شدت ادامه دارد وانشالله به یاری خدای بزرگ به طرف موفقیت وصلح دایمی به پیش میروند واز مردم شریف ومومن واقشار مختلف افغانستان احترامانه تقاضا میگرددکه درپروسه وتشویق عملی صلح وآشتی ملی درافغانستان به هر شکلی سهم بیگیرند ونگذارند که ماجراجویان وعقب گرایان فاسد درداخل وخارج افغانستان باعث نفاق افگنی وبدبختی بیشتر درافغانستان ویران شده گردند.به پیش به سوی صلح دایمی،رشد،ترقی،وآشتی ملی وهمزیستی مسالمت آمیز درسرتاسر افغانستان، محو ونابودباد گروه های ماجراجو ،نفاق افگن ودشمنان صلح وآشتی ملی درافغانستان.
ومن الله التوفیق
انجنیر عبدالرشید ناصری ازآسترالیا


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است