رفع برخی ابهامات مذاکرات قطر
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۲۱    ۱۳۹۸/۱/۴ کد خبر: 157939 منبع: پرینت

مذاکرات میان نمایندگان امریکا ، روسیه، چین واتحادیه اروپا درباره صلح افغانستان منعقده واشنگتن، به برخی از ابهامات 5 دورمذاکرات امریکا با طالبان پایان داد، ومیتوان گفت که خط حرکت بعدی سیاسی را درقبال افغانستان به روشنی ترسیم کرد. دنیا قبل ازمذاکرات 21 و22 مارچ نمایندگان این کشورهای بزرگ، نمیدانستند که چه توافقاتی مشخصی میان طالبان وامریکا صورت گرفته تا پیشنویس آن امضا گردد.

اینک بطورمشخص به نکات وجزییات ذیل توجه نمایید:
- امریکا در طی 18 ماه قوت های نظامی خودراازافغانستان خارج می نماید.
- طالبان متعهد میشوند که علیه تروریستان مقابله کرده وافغانستان جغرافیای تهدید تروریستی برای امریکا و غرب نمیشود.
- حکومت موقت ویا سرپرست برای مدت 18 ماه تشکیل میشود. مشارکت سیاسی طالبان درآن تامین گردیده و این حکومت زمینه را برای انتخابات آینده ریاست جمهوری مساعد میکند.
- این حکومت بطورشورایی رهبری میشود. وهیچ یک ازاعضای حکومت موقت در انتخابات ریاست جمهوری خودرا کاندید نمیتواند.
- این موافقتنامه دراواخرماه اپریل امضا مییگردد.

امضا کنندگان :
ازجانب طالبان : ملا غنی برادر
از جانب امریکا : مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا
ازجانب حوزه مقاومت : عبدالله ، سیاف و قانونی
همچنان دررسانه ها آمده است که طالبان ازدولت روسیه درخواست کرده است که این موافقتنامه را ضمانت کند.

شایعه دیگری بر سرزبانها است که حکومت موقت سه ساله به رهبری حامد کرزی و همکاری نزدیک زلمی خلیلزاد تشکیل میگردد.
حال ما به عمق مذاکرات پشت پرده میان امریکا وطالبان پی بردیم ونقشه راه تاحدی زیادی مشخص گردیده است. اما چند ابهام بسیارمهم وحیاتی که سرنوشت آینده افغانستان به آن بستگی دارد، هنوزدر هاله ازابهام قراردارد که :
- طالبان چگونه به قدرت می رسند؟ درجغرافیای زیستی و فرهنگی خود شان می باشند؟ و یا درکل افغانستان مسلط میشوند ؟ اگر در جغرافیای حیاتی وفرهنگی خودشان باشند، حاکمیت شان را به شیوه فدرالی اداره میکنند؟ در غیرسیستم فدرال ، آیا افغانستان تقسیم نمیشود؟
- دستاوردهای 18 سال افغانستان ازجمله حقوق زنان وکودکان حفظ میشود ؟ چه ضمانت های برای بقای آن وجود دارند.
- طالبان پس از خروج امریکا وناتو، چه تضمین های خواهند داد که به عنوان سپاه فاتح یورش نمی برند وافغانستان را به دوران « امارت اسلامی » برگشت نمی دهند.
- چه ضمانتی وجود دارد که حاکمیت طالبی دست به سرکوب تبارهای دیگرنزند؟ درحالیکه یگانه راه منطقی، عقلانی و سیاسی برای مهار طالبان رفتن به سمت نظام فدرالی درافغانستان با ضمانت گسترده بین المللی می باشد، اما تا کنون نشانه های از این حرکت را شاهد نیستیم. درغیرآن با یورش طالبان پس ازخروج امریکایی ها وناتو، افغانستان را تجزیه تهدید نمیکند؟

علی تقوایی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مذاکرات قطر
سران
نظرات بینندگان:

>>>   جناب تقوای صاحب!
هرگاه خارجی ها میخواستند در افغانستان صلح وسلام برقرار شود یک مرتبه ظاهرا طالب هارا از سرحدات افغانستان کاملا بیرون رانده وحکومت تکنوکراتهارا به رهبری اقای کرزی تشکیل نموده واداره ای کشور راهم در کنترول واختیار خود گرفته بودنداگر هدفشان چور وچپاول منابع مادی ما بود این شانس برای شان متحقق شده بود واگر دوام حکومت کرزی را تضمین مینمودند غیر از ننگ وناموس دیگر هر چه را در اختیار انها قرار داده بود ومیداد وهرگاه نیت خارجی هاحفظ منطقه ای استراتیجی بود هم بدست اورده بودند واگر میخواستند گلیم اسلام واسلامی ها را ازین دیار برچینندهم به تدریج ظرف این بیست وچند سال میتوانستند واگر منظورشان حاصلات سر شار کوکنار ومواد مخدر هم میبود غیر مستقیم از طریق زارعین ودهاقین میتوانستند بدست اورندولی درین صورت فقط یک چیز نمیشد که دیگر افغان ومسلمان کشته نمیشد وچنین برمی اید که هدف اصلی انها تنها همین نکته بوده که ظرف بیست واند سال گذشته ودر سالهای غیر محدد اینده میتوانند این مامول را بدست اورند وبه این مقصد نایل شوند تا افغانهارا حد اقل افغانهای با احساس را ازبین برده درسالهای بعدی به خاطر ارام واسوده حال به اشغال ادامه دهند
عصیانی

>>>   در زمانهای سابق مردم کتاب میخواندند.هرکس در هربخشی که علاقه داشت،چه سیاست بود و چه اقتصادی و چه دین و چه هنر و مسایل اجتماعی و کلتوری و فرهنگی و غیره.
این کتاب ها صد ها ورق و صفحه داشتند و وقتی که آدم ده ها و صد ها کتاب را در یک رشته میخواند و درباره آنها تحقیق میکرد و بعداً نظریات خویش را در محدوده یک اثر و یا چندین اثر با ارایه یک کتاب و یا مقالات و یا چندین کتاب مینوشت،به اینطور اشخاص مردم استادان و یا دانشمندان و یا پروفیسوران میگفتند و آنها تا آخر عمر خویش یک استراتیژی معین و یک نظر معین و یک عمل معین در قبال آنچه خوانده بودند و آنچه نوشته بودند و اًنچه به دیگران اًموخته بودند،داشتند.
خیلی از نادرات بود که آنها مثل لباس نظریات خویش را زود زود تغیر میدادند.
حالا ما در عصر دیجیتال قرار داریم که مقدار لایتناهی اخبار در اختیار ما قرار دارند و ما حوصله خواندن همه اًنها را نداریم و چند اخبار را میخوانیم و از روی آن یک تصمیم میگیریم و بعداً زود تصمیم خویش را نیز تغیر میدهیم.
یاد من می آید رمانی که دونالد ترامپ کمپاین انتخابات میکرد،در مورد مخالفین رژیم بشارالاسد گفت: اینها چه کاره هستند که ما از آنها دفاع میکنیم؟ مگر اینها خودشان بنیاد گرا های اسلامی نیستند؟آیا آنها از داعش کرده حوبتر هستند؟
در مورد موجودیت قوای امریکا در افغانستان چنین گفت:
پاکستان یک کشوری است که در آن گروپ های تروریستی وجود دارد.همچنان پاکستان یک کشوری است که دارای بمب اتمی است.من فکر میکنم که بودن قوای ما در آنجا،غرض جلوگیری از افتادن بمب اتمی در دست تروریست ها ضرور است. نظر شما چیست درین زمینه؟
اما مردم چیزی برای گفتن ندارند،بلکه این تصمیم را پنتاگون و سی.آی.ای و کنگره امریکا و رییس جمهور میگیرد.
حالا که رییس جمهور از حرف های قبلی خویش صرف نظر میکند و از طالبان تضمین عدم حمله به امریکا میگیرد و قوای خود را از افغانستان بیرون میکند،نشود که همانطوری که خود دونالد ترامپ به توافق هستوی بین ایران و امریکا و ملل متحد و جامعه جهانی که در زمان بارک اوباما کنعقد شده بود،پس پا زد و آنرا لغو کزد،در رهبری طالبان نیز کدام نفر دیگر بیاید و به شما پیشنهاد که یا ما را کمک اقتصادی کن و یا ما نیز است توافق را لغو میکنیم و در نتیجه شما منحیث کمک کننده دایمی افغانستان باقی بمانید و سالانه ملیارد ها دالر به افغانستان کمک باید کنید و همانطوری که افغانستان در بیست سال گذشته سر پای خود ایستاد نشد،در صد سال آینده نیز سرپای خود ایستاد نشود و در گزدن شما تلک شود؟

>>>   آقای تقوایی خدمتت عرض کنم که کل جغرافیای سر زمین اسلامی افغانستان مربوط به مجاهدان طالبان هست طالبان همانطور که گفتی سپاه فاتح هستند هرجای را بخواهند فتح میکنند شما فکر میکنید که طالبان این همه شهید دادند تا آمریکای کثیف را برانند بعد میروند فقط بر جغرافیای پشتو نشین حکومت میکنند بقیقه ی کشور میسپارند به یه عده مزدور و مفت خور نه خیر کل جغرافیای جمهوری اسلامی افغانستان متعلق به مجاهدان طالبان و ملت مسلمان افغانستان هست طبق خواسته ی طالبان حکومت اسلامی باید روی کار شود همه چیز طبق قانون و شریعت اسلامی انجام شود بلی طالبان به شکل فاتحین می آیند نوکران بیگانگان هم باید بروند به جهنم پیروز و سر بلند باد سپاه فاتح طالبان ......
حمید

>>>   Rozbih-Haidari
طالبان در چهل و هشت ساعت گذشته، شصت و پنج تن از نیرو های امنیتی افغان را در هلمند کشتند و حدود پنجاه تن دیگر را در فاریاب. ایا ایالات متحده باید در دور بعدی مذاکرات با طالبان، خواهان توجیه این کشتار و قتل عام نیرو های امنیتی افغانستان گردد

>>>   از حوزه حزب وحدت کی امضا میکند؟؟ عبدالله وقاتنونی کجا مقاومت کردند ؟؟

>>>   با این نوع اخبار که از منابع نامعلوم پخش میشود، امریکا می خواهد تا نبض مردم را شناسائی کنند. یعنی می خواهد بداند، که مردم در مقابل این نوع پلان های شان چه عکس العمل نشان میدهد.
اگر مردم خود شانرا آرام گرفت، پلان شانرا عملی می کنند و اگر مردم مقابل این نوع اخبار صدای رد و بر ضد این نوع پلان ها بلند کردند، سخنان خود را پس میگرند.

>>>   Aziz Arianfar
گروهی جوانان نادان وهابی به نام دعوتگران اسلام که از سوی شیوخ جاهل عرب تمویل می شوند، در این اواخر با نوشته های زهرآگین و لجن پراکنی های شان نوروز را حرام و از جشن های مجوسیان دانسته و تا می توانستند بر فرهنگ و سنت های شایسته و نیایی ما تاختند. اکنون در دشنامنامه یی مولوی را تکفیر و با رکیک ترین الفاظ به حریم آن دانشی مرد بزرگ اهانت روا داشته اند. باید به افشای چهره های سیاه این دجالان گجسته و نابخرد پرداخت و اجازه نداد بیش از به تبلیغات گمراه کننده و ابلهانه شان بپردازند.

>>>   به نظر بنده حقير تا مردم جاهل أفغانستان فهميده نشوند و مساهل قومى ، مذهبى و لسانى را كنار نكذارند يكدست و متحد نشوند و به خداوند (ج) رجوع ننمايند تا صد سال ديكر هم در أفغانستان صلح نخواهد امد و أفغانستان پارچه ، پارچه خواهد شد .

>>>   صلح دایمی وآشتی ملی خواست وآرزوهای های حد اکثر مطلق مردم مومن وزجر کشیده افغانستان بوده وهستند.جنگ وخانه جنگی برای گرفتن قدرت سیاسی گروه ها واحزابها که متاسفانه درمدت چهل سال است افغانستان رابه ویرانه وکشتارگاه تبدیل کرده است وهزارها عالم دینی، استادان پوهنتون ودانشگاه ها ،محصلین، معلمین.کسبه کاران،تجاران، دهاقین ،زمین داران وافراد عادی را به اشکال مختلف تحت نام های مختلف به کشته شده اند ،زیر بنای اقتصادی ،روابط اجتماعی وتعلیمی ونیروهای امنیتی اردو وپولیس درطول سال های جنگ داخلی درافغانستان به شدت صدمه دیده اند.خصومت های قومی ،مذهبی، منطقوی وزبانی درین مدت به اوج خودرسیده اند دراثر جنگ های خانمانسوز داخلی وشکستن مرزهای افغانستان افراد غیر مسئول وبیگانه تحت نام ها وشعارهای جذاب و فریبنده داخل افغانستان گردیدند وبه وحدت ملی وهمزیستی مسالمت آمیز طولانی المدت جامعه افغانستان به شدت آسیب رسانیدند.خلاصه انواع عوامل ماجرا جویی ونفاق افگنی جامعه عقب مانده افغانستان بازهم سال های سال های سال به طرف عقب وجهالت بردند.الحمدالله درچند سال آخر که با کومک جامعه جهانی زمینه رشد وترقی ،تعلیم وتربیه،آزادی بیان بی سابقه ،جراید و مطبوعات درافغانستان مساعد گردیده است وبرای مردم زجر کشیده افغانستان امید واری های زندگی بهتر وآرام ترپیدا شده اند وخصوصا دربخش تعلیم وتربیه وتجارت پیشرفت زیادی صورت گرفته است اما بدبختانه بازهم یک عده گروپ های مسلح که تاحال افکار ماجرا جویی،تسلط گرایی و عقب گرایی درذهن رهبران شان هستند به جنگ داخلی وآدم کشی درافغانستان ادامه میدهند وباعث تشویش دوباره ملت مومن وزجر کشیده افغانستان گردیده اند این گروپ های ماجراجو دربعضی مناطق راهای عبور ومرور مسافرین را درداخل درطی چند سال گذشته درافغانستان گرفته اند و مسافرین را به شکلی از اشکال اذیت وآزار میدهند ومیربایند ودربعضی حالات مسافرین را میکشند وتحت نام های مختلف پول ازمسافرین میگیرند.این ماجراجویان ودشمنان صلح وامنیت بدانند که انشالله روزی درافغانستان صلح وامنیت سرتا سری حتما آمدنی است واین اعمال شوم وماجراجویی خایینانه آنهابه عنوان لکه ننگین شان ثبت تاریخ افغانستان میگردند.ازچند مدت به این طرف فعالیت هاوجلسات صلح ازطرف جامعه بین المللی، کشورهای همسایه وکشورهای دور ونزدیک واحزاب سیاسی افغانستان واشخاص دینی ،ملی موثرو جامعه مدنی درداخل وخارج افغانستان به شدت ادامه دارد وانشالله بادعاونیایش ملت مومن افغانستان و هواخواهان صلح وآشتی ملی وهم به یاری خدای بزرگ به طرف موفقیت وصلح دایمی به پیش میروند واز مردم شریف ومومن واقشار مختلف افغانستان احترامانه تقاضا میگرددکه درپروسه وتشویق عملی صلح وآشتی ملی درافغانستان ازهر نوع تلاش وکوشش دریغ نفرمایند ونگذارند که تنور گرم وداغ صلح وصلح طلبی درداخل وخارج افغانستان دوباره سرد گرددو هم اجازه ندهد که ماجراجویان وفرصت طلبان درداخل وخارج افغانستان باعث نفاق افگنی وبدبختی بیشتر درافغانستان ویران شده شوند.به پیش به سوی صلح دایمی ،رشد ،ترقی ،وآشتی ملی وهمزیستی مسالمت آمیز درسرتاسر افغانستان، محو ونابود باد گروه های ماجراجو ،نفاق افگن ودشمنان صلح و آشتی ملی در افغانستان. ومن الله التوفیق
انجنیر عبدالرشید ناصری ازآسترالیا

>>>   اقای حمید نظر دهند وابسته به طالبان ترورست نمیدانم که شما از کدام تطبیق شریعت و نظام اسلامی و مزدوران حرف میزنید از شریعت طالبانی ساخت بادار پاکستانی تان که خلاف شریع غرای محمدی است مزدوری و غلامی طالبان ترورست به نهاد های نظامی و استخبارات پاکستان برای همه مردم ما و جهانیان واضح و اشکارا است و اخرا حلقه غلامی روسیه و ایران و چین و چندین کشور دیگر را بگردن انداخته اند تا قدرت دولت افغانستان را بزیر اداره بادار پاکستانی شان قرار دهند طالبان نه از خود استقلالیت دارد ونه ازادی و نه صلح و جنگ را پاکستان است که با کمک پولی کشور قطر طالبان را اجیر و غلام خودش کرده هر دستوری که از جانب پاکستان باشد انرا عملی میکنند طالب صلاحیت زن و دختر خود را ندارد چه رسد به اینکه ازاد و مستقل باشد .

>>>   من وابسته به طالبان نیستم من از دینم دفاع میکنم چونکه افغانستان رسوا شده رو به فحشا رفته کشور اسلامی شده فاحشه خانه فاحشه های مثل آریانا سعید و دیگر امثالش که از غربیها جیره دریافت میکنند که سرزمین اسلامی را خراب و برباد کنند مردم مسلمان افغانستان را گمراه کنند زندگی آرام مردم را به جهنم تبدیل کنند از روزی که کرزی و غنی بیشرف با امریکای کثیف آمده سرزمین اسلامی افغانستان را اشغال کردند سرزمین اسلامی افغانستان رو به فحشا رفته مردم را گمراه کردند طلاق فساد زنا و بد کاری قتل دزدی به اوج خود رسیده فرهنگ کثیف و نابجای غربیهای بیشعور را رواج دادند آرامش ملت مسلمان افغانستان را برهم زدند اگر به اینکه افغانستان سرزمین اسلامی است فکر نکردی فکر کن چون اینجا سرزمین یهود نیست و نه سرزمین انگلیس یا آمریکا که زنان با خر و سگ و دبگر حیوانات ازدواج کنند فهمیدی طالبان و مردم مثلمان اگر جلوی این دولت کثیف و آمریکای کثیف را نگیرند دو سال دیگه از ستاره ی افغان میرود به ازدواج با خر و سگ حرمت اسلامی و انسانی زیر پا میشود و زیر سوال میرود کسی که جیره ی غربیها و دیگر کفار را بخورد تنابش هم دست اوناست و زن و دختر اش را هم لخت که هیچ بلکی میبرند روی تخت خواب آمریکای های بی دین اولا که طالبان مزدور نیست هم پیمان پاکستان است بعدشم اگر تو و امثالت فکر میکنید که طالبان مزدور است مزدور یک کشور است ولی حکومت دست نشانده ی غنی چند بادار دارد بیش از چهل و نه بادار غیر اسلامی دارد طالبان به هیچ وجه مزدور نبوده و نخواهد بود به انشاء الله که به زودی این حکومت دست نشانده و مزدور برکنار خواهد شد و یک حکومت اسلامی رویکار خواهد شد ....
حمید هراتی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است