قهرمان ملى كيست؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۶    ۱۳۹۸/۱/۴ کد خبر: 157931 منبع: پرینت

شهيد احمد شاه مسعود يا غازى امان الله خان؟
اساساً هيچكسى قهرمان زاده نميشود. قهرمانان انسان هاى عادى اند كه با كسب ويژه گى هاى منحصر بفرد، و خدمات بى شائبه به ملت شان، سمبول و تجسم انديشه و اراده جمعى ميشوند كه فداكارى، ايثار و قربانى هاى آن ملت در وجود شان متجلى و متبارز ميشود.

هيچكسى نميتواند خود را قهرمان بنامد و احدى هم نميتواند با كسب القاب رسمى به مقام شامخ قهرمانى تكيه زند. آنانيكه به اين افتخار بزرگ نايل آمده اند، نه تنها زنده گى پر ثمر شان را وقف مبارزه براى خوشبختى مردم شان نموده اند بلكه جان شيرين شانرا نيز در راه تحقق آرمانهاى ملت شان هديه نموده اند.

عده اى بر اين باورند كه صرفاً شهيد احمدشاه مسعود قهرمان ملى كشور ماست و اعطاى اين لقب بديگرى پذيرفتنى نيست. و برخى هم باور دارند كه غازى امان الله خان، قهرمان ملى كشور ماست.
براى اينكه ثابت شود كداميك از اين دو شخصيت تاريخى، شايسته و درخور اين مقام برازنده است، لازم است تا عملكرد هر دو شخصيت را در بستر تاريخ ارزيابى نمود.

در بررسى كارنامه ى قهرمانان، خاستگاه اجتماعى، نحوه ى مطرح شدن، اهداف ، خدمات و فرجام زنده گى آنها اهميت زيادى دارد.
غازى امان الله خان اشراف زاده ى بود كه با دست داشتن در مرگ راز آلود پدر و در كشاكش خاندان سلطنتى قدرت را تصاحب نمود. صاحبنظران ويژه گى هاى مثبت او را در اعلام استقلال كشور از استعمار انگليس و اهداف اصلاح طلبانه و ترقيخواهانه ى وى عنوان مى كنند. همانكونه عدم رعايت ضوابط و حساسيت هاى اعتقادى و اجتماعى آن زمان و فرار بزدلانه ى او را از كشور بمثابه ى نقاط سياه در شخصيت وى برجسته مى نمايند. بدون شك او خواهان پيشرفت و انكشاف كشورش بود اما با كاربرد شيوه هاى غلط، نه تنها منتج به عقيم شدن برنامه هايش گرديد، بلكه سالهاى مديدى افغانستان را از پيشرفت و ترقى بازداشته، و اسباب زوال حكومتش را چنان فراهم نمود كه سى سال را با مبالغ هنگفت غارت كرده از بيت المال در انزواى سياسى ايتاليا درناز و نعمت بسر برد و يادى هم از كشور و مردمش ننمود.

شهيد احمد شاه مسعود، شخصيتى است كه جهاد و مبارزه ى عملى و مستقلانه را با اشغال كشورش توسط ابرقدرت شوروى آغاز نمود. بطور تدريجى و در شرايط سنگين و طاقت فرسايى كه ديگران زنده گى رام و آرام را در خارج از كشور اختيار نموده بودند، سنگر خونين را بر همه ى راحتى هاى جهان ترجيح داده، در كنار مردمش مقاومت و مبارزه نمود. جهاد در برابر شوروى و مقاومت در برابر تروريزم و افراطيت، امتيازات منحصر بفردى بوى محسوب ميشود كه احدى در آن شك ندارد. اما گويا دخالت در جنگ داخلى و عدم توفيق در ايجاد حكومت قدرتمند مركزى از ايراداتى است كه شخصيت او را در چنبره ى سوال منتقدانش قرار ميدهد. اما پايان شكوهمند زندگى او و شهادتش بدست ناپاك ترين دشمنان بشريت، او را در زمره ى شخصيت هاى بزرگ جهان قرار داد.

مزيدى بر اينها، اگر زندگى ساير قهرمانان و زعماى ملى كشور ها نظير گاندى، نلسن ماندلا، چگوارا، عمر مختار و و را مرور نمایيم، بوضوح در مى يابيم كه قهرمانان نه تنها زاده ى دربار و دفتر نيستند بلكه اغلب دولتمردان موفقى هم نبوده اند. گاندى بدست يك سك افراطى هموطنش بقتل رسيد. چگوارا همسرنوشت كاسترو در ساختن نظام نشد و ماندلا دولتمرد موفقى نبود. اما همه قهرمانان كشور شان و شخصيت هاى بزرگ و مورد احترام جهان اند. احمد شاه مسعود نيز از اين امر مستثنى نيست. عليرغم انتظارات زيادى كه از وى در نجات اين كشور بحران زده مى رفت . خدمات ارزشمند وى هرگز در تاريخ معاصر كشور فراموش شدنى نيست.

بارى در پاسخ خبرنگارى كه او را قهرمان خطاب نمود، ، فروتنانه و بى آلايشانه اظهار كرد كه: در واقعيت اين ملت افغانستان است كه قهرمان اند. و من تا زمانى كه به اندازه ى پكولم جاى پا در اين وطن داشته باشم، در راه عزت و شرافت اين ملت مبارزه مى كنم.
او برخاسته از متن مردم بود، مرزهاى دوستى و دشمنى اش را منافع و مصالح علياى كشورش معين مى نمود. او چنان در منافع ملى كشور و مردمش ذوب شده بود كه به هيچ پست و عنوانى دلبسته نبود.
بدون شك او تجسم و سمبول آرمانها و اراده ى ملتى بود كه وى آنان را قهرمان خطاب مى نمود.
نام نامى و ياد گرامى اش بر تارك تاريخ جاودانه باد

محمد عارف منصوری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
قهرمان ملی
امان الله
مسعود
نظرات بینندگان:

>>>   سلام.
قهر مان کسی است که دستش در ویرانی چور غارت گری و خون مردم آلوده نبوده در کشور خدمت صادقانه انجام داده باشد.این را تاریخ قضاوت خواهد کرد.نه قهرمان سازهای دروغین.
باشنده کابل.

>>>   بلی وطن داران قهرمان ملی یا قهرمان غازی
آنچه در تا ریخ نوشته شدن وآن چه را درچشمی
خود دیدیم مانند جنگ های داخلی برای قدرت طلبی
و قوم کرائ وتبار وزبان چه کرد سیاهی باقی گذاشت
هر آدم بیشتر کشت میشود قهرمان هرکه بیشتر غصب
کرد میشود بالا بلند میشود نام دورغین جهانی
مسعود چند هزار هزاره را کشت افشار را برچی را
خراب کرد شد قهرمان ملی
عبدالرحمن قاتل حبیب الله قاتل شصت در صد
هزاره کشت چپاوال خانه اموال ناموس غصب کردن
آراضی نامش بالا رفت شد آمیر عبدالرحمن خان
وبعد آمان الله سر زمین را غصب کرد شد غازی
روزی که آریانا افغانستان شد
برای هزاره گورستان شد
هرکه یک سیاه روی کردن رفتن
کاری نیگ نکردن در روزکاری بد نامی خود
ضرب المثل است
زمستان سخت گذاشت سیاهی در زغال باقی ماند
وهیچ ظالیم سری زنده به گور نبرد
خدایا کی ملت از دست این خون آشامها رها شود
سلام هم وطن از راه دور

>>>   در افغانستان امروزی کسی قهرمان میشود که بر سر مال ناموس مردم تجاوز کرده باشد قاتل آدمکش غارتگری سرمایه ملی وبیسواد باشد.
زلمی

>>>   امان الله خان قهرمان بود یانبود به جامعه امروزی ربط ندارد ولی اینرا باید واضع گفت و همه ملت نیز میداند که مسعود خاین را قهرمان گفتن معنای این را دارد که انسان تابع یک حیوان باشد آن هم حیوان درنده مسعود در اول یک جاسوس صر سپرده روس بود
دوم .مسعود قاتل هزاران انسان بیگناه همه از سرباز کودک پیر و جوان که اولین قربانی جاسوسی مسعود پهلوان احمد جان بود
سوم .ویران کردن تمام کابل و چور آن توسط مسعود ‌لشکر نام بد ماویست آن که حتا یک تایر کهنه را هم نماندن
چهارم. تفرقه انداختن در بین ملت افغانستان بخاطر قدرت طلبی خود
پنجم گریز مانند روبا به کولاب رها نمودن مردم خود ‌ولشکر بدنام شورایی نظار
ششم تربیت نمودن هزاران دزد وقاتل چپاولگر مانند ماینهای روسی که بعد از رفتن روس بیست سال دیگر مبارزه کرد
فروختن افغانستان به دست تربیه شده این خاین به امریکای کافر به قیمت تول شلغم ‌هر کسیکه به این خاین قهرمان می‌گوید خودش از جمله پست ترین انسان ‌ها است و نمیتوان نام انسان را بالایش گذاشت

>>>   قهرمان ملى كيست؟
جواب: شاه امان الله غازی!

>>>   ....
مشکل اساسی ما چه است چرا همپذیری نداریم مگر نمیشه یک کشور چندین قهرمان چندین غازی داشت از این گفته های غرض آلود چه بدست میآید غیر بدبختی هردو شخص هم عملکرد های مثبت داشتن هم منفی آیا تو مسعود را از دست داشتن در ریختاندن خون هزاران نفر بیگناه معصوم میپنداری امروز زمان نیست به یکدیگر بتازیم و یکدیگر را تخریب نماییم بگذر از عملهای که دها بار امتحانش کردیم غیر از ذلت خواری دربدری به جامعه ما چیزی دیگری به ارمغان نیاورده است

>>>   درود بر روح برزگ قهرمان ملی کشور

>>>   بیشک اقای محمد عارف منصوری.
شما کاملا درست فرمودید لاکن بعضی افراد متعصب که تعصب قومی، حزبی، لسانی، منطقوی، ایدیولوژیک و غیره دارند تحمل شنیدن قهرمان ملی احمدشاه مسعود را ندارند و مجبور اند که هرچیز بگویند. یکی اینها اشرف غنی متعصب ملت است که به نظر بنده به اندازه دو روپیه ارزش ندارد.

آیا گل خشک به دیوار میچسپد؟
آیا با جف زدن ها مردم فریب این مکار را میخورند؟
آیا در وجود این نامرد عهد شکن که اجداد وی در قرآن مهر کردند و حبیب الله خان را به شهادت رساندند کدام ذره ای از شرم موجود است.
شاهین شمالی

>>>   اشخاصیکه از حقیقت چشم میکند زمینه دزدی خیانت چورو چپاول دارای عامه برای دار و دسته خود مهیا می سازد هیچ گاه قهرمان ملی شده نمی‌تواند همه ملت شاهد است مسعود زنده بود روزنهِ بیش از صد لاری پرزه جات کار آمد فرقه هشت قرغه همچنان ازمیدان هوایی بگرام بنام آهن کهنه به پاکستان توسط قانونی نفر اعتمادی مسعود قاچ میشد در جنگ وزارت داخله بین قره بیگ مرده و قانونی کثیف چندین تن اولاد غریب کشته شد روی چه دلیل نام قهرمان وی را بوی داد به دار و دسته خود پنجشیر ها میشود قهرمان باشد اما به ملت هرگز نمی تواند قهرمان باشد برادر بیسواد خود را سفیر لندن ساخت ملیون دالر را دزید.

>>>   سلام.
یکی فابریکه قهرمان سازی شورای نظار است. دوم قهرمان سازی مردم افغا نستان.قضاوت بشما است.
پروانی.

>>>   امین الله رحمتش کند
داود از المان

>>>   در قطار گاندى، نلسن ماندلا، چگوارا، عمر مختار و... نام قهرمان واقعی سرزمین ما "طاهر فوشنجی" از قلم افتاده است. او قرن ها قبل میدانست که یگانه راه نجات مردم رنجکشیده ما درهم کوبیدن خانه شیطانی عباسیان و پایان دادن به کلونولیزم عربی است. طاهر مردم خودش را بخاطر تیوری بیگانگان نمی کشت.
مسعود (همانند راستی ها و چپی هایی دیگر) نه تنها برخلاف راه فوشنجی عمل میکرد بلکه از شروع برای سیطره قدرتش در پنجشیر دست بقتل مردم بیگناه با آرمان هایی ترقیخواهانه زد.
آزاده

>>>   امان الله خان
این عالم مبارز وقهرمان را که در زنجیر وزندان است می شناسید ،کیست؟
مولوی عبدالرحمن پغمانی است، در حقیقت قاضی القضات امان الله!
وقتی قرآن در بغل نزد شاه اما الله میرود در قصر ، در بالای زینه ، شاه اورا مورد خطاب قرار میدهد که خیریت بود؟ در جواب می فرماید :
همان آیتی را که کار داشتم پیدا نمود ونزد جناب شما آمدم و. ..
شاه میگوید بیا ....!
وقتی در آخرین پته پایه زینه میرسد ، امان الله آنرا مانند توپ فوتبال به شکمش می کوبد!
مولوی عبدالرحمن مرحوم تا پایان زینه لول می خورد وقران از دستش به زمین می افتد ورویش خون پر می شود...!!
با حسرت می گوید : خدا یا ! سپاس که روسیا ه بود وفکر میکردم روز حشر با این سیاه رویی نزدت حاضر شوم ؛ اما اکنون خوشحالم که سرخ رو نزدت می آیم ، فخر می کنم و....
اینست سرنوشت عالمی که در مقابل شاه ظالم حق را میگوید وبه جرم آن تحدید ، شکنجه ودر فرجام به شهادت میرسد ،
وی در باز گشت امان الله از اروپا واجرای برنامه رو لچی زنها وبسا موارد که شریعت را شاه به تمسخر گرفت و.. خواست از حرکت اسلام ستیزانه شاه جلوگیری کند نه شد ، آنرا مردانه تکفیر کرد ومظلومانه به شهادت رسید.
روحش شاد.
من وقتی این موضوع را از زبان استاد سیاف شنیدم که مستند شاه امان الله را کافر خواند به دقت از طریق تلوزیون متوجه بودم.
اکنون آقای کشاف را می بینم وشورای علما را ... که مستقل نیست تا جلو منکرات وفساد را در نظام بگیرد ، بسیار تاسف می کنم وبه روح آن عالم شهید مولوی عبد الرحمن دعا می کنم الله مغفرتش کند.
الله علمای مان را از فتنه های ارگ و وابستگی آنها به ارگ نجات دهد. تا حقایق را اظهار نمایند بدون هراس
اینست بزرگترین جهاد.

>>>   امان الله خان معدن های افغانستان را چوروچپاول نکرده
امان الله خان در جنگ های داخلی وویرانی کشور دست نداشته .
امان الله مردم را به قتل نه رسانده.
امان الله خان قهرمان بیت المال را چور نکرده بلکه امان الله خان اساس گذاشت از وی بسیار چیز ها باقی مانده
احمد از ترکیه

>>>   مسعود کابل زیبا را تاراج و ویران نمود ، اوردی ملی را نابود کرد ، بیش از ۷۵۰۰۰ کابلین را شهید کرد در کابل ۴ دولت بود ، و مسعود نفاق را در بین اقوام شریف دامن زد ، و ۵۰۰۰ مردم شریف هزاره را در افشار راکت باران و شهید نمود این هم قهرمان .

>>>   هیچکدام شان قهرمان ملی نبودند.
قهرمان ملی کسی است که جامعه را از فقر و بدبختی و بیسوادی و بیکاری و عقب ماندگی،بسوی ترقی و پیشرفت جهانی سوق دهد.
قهرمان ملی دین سیاو پینگ رییس جمهور چین بود که با حفظ دستاورد های سوسیالستی و کمونستی در جهت اتحاد و همبستگی مردم،با ایجاد شرایط غرض سرمایه گزاری کشور های خارجی در کشور و انتقال تخنیک و تکنالوژی غرب در کشور و پیشرفت خودش در تخنیک و تکنالوژی،کشور خود را به فابریکه جهانی تولید و دومین قدرت جهانی اقتصاد در ظرف بیست سال تبدیل کرد و جلو مداخلات خارجی را نیز در جهت از هم پاشیدن کشور،تحت نام دموکراسی گرفت و نگذاشت دستاورد های سوسیالستی و کمونستی و دستاورد های اقتصادی شان به شکست مواجه شود.
امان الله خان بعد از جنگ اول جهانی که همه کشور های اروپایی بشمول انگلیس از جنگ خسته شده بودند،به پشتیبانی دولت شوراهای وقت اعلان استقلال کرد و انگلیس نیز که دیگر حوصله جنگ را نداشت،استقلال او را به رسمیت شناخت.
زمانی که امان الله خان دید که دولت شوراها کشور های اسلامی آسیای میانه را تسخیر کرده و آهسته آهسته با جانب افغانستان پیش آمد،از پادشاه بخارا با فرستادن سرباز دفاع کرد و بعداً پادشاه بخارا شکست خورد و به افغانستان گریخت و روس ها بخاطر این کار امام الله خان،بچه سقاو را به جانش روان کردند و بعداً خود روس ها به امان الله خان پیشنهاد کردند که ما بخاطر دفاع از تخت و تاج تو برایت سرباز میفرستیم.اما امان الله خان که دید در کشورش جنگ داخلی در حوزه گرفت و روس ها نیز که یک مرتبه به افغانستان آمدند،دیگر پس نمی برآیند،فرار را بر قرار ترجیح داد و از افغانستان بر آمد.
احمد شاه مسعود که فکر میکنم که جنگ های او در مقابل حزب اسلامی به مراتب زیاد تر از جنگ هایش در مقابل روس ها بود،یک قوماندان پروتوکولی روس ها بود و یگان وقت روس ها بالای او حمله میکردند و یگان وقت او بالای روس ها حمله میکرد و در ده سال جهاد اش،تونل سالنگ باز بود و روس ها هم قوای خوددرا اکمال میکردند و هم دولت کابل را.
آیا او نمیتوانست با انفجار یک دینامت تونل سالنگ را بند کند؟
معلومدار میتوانست،اما او این کار را نکرد.
تا بالاخره شرایط سیاسی در شوروی تغیر کرد و روس ها از افغانستان برآمدند و احمد شاه مسعود کابل را گرفت و تمام قهرمانی خود را برای خراب کردن شهرکابل و دولت باقیمانده نیم و نیم کله داکتر نجیب بکار برد و همه چیز را در اثر جنگ ها به نابودی کشید و بالاخره سبب آمدن طالبان و بدبختی های بیشتر شد.
آدم هر قهرمانی را از روی نتیجه اش که به مردم چه خوشبختی به بار آورده است میسنجد،نه از روی احساسات.

>>>   احمدشا ه مسعود تنها قهرمان پنجشیربود کدام کاری را به کابل انجام نداد
التبه در مقابل گلبدین حکمتیار جنگید و کابل را به ویرانی سوق دادند
اگر این قهرمانی است که هرگز نباشد
جمشید از هرات

>>>   آقاي منصوري، سلام !
ميدانم كه اين سؤال را چرا در اين برههء زماني مطرح كرديد. در حالي كه نه سالروز شهادت مسعود و نه سالگرد استقلال كشور و نه هم سالروز تولد و يا مرگِ شاه امان الله خان با آن مصادف ميباشد. اين مطلب را در ارتباط با صحبت اخير رييس جمهور غني در مراسم بر افراشتن جهندهء شاه ولايتمأب در شهر مزار شريف ؛ نوشته ايد كه در انجا آقاي غني ؛ امان الله خان را قهرمان ملي ؛ خطاب نمود .
در مورد اينكه كدام يك از اين دو شخصيت ، قهرمان ملي هستند و يا هيچكدام از انها قهرمان نيستند و يا هم هردو نفر شان را ميتوان قهرمان ناميد، نميخواهم تبصره يي داشته باشم اما يك مسأله را ميخواهم روشن بسازم و آن اينكه هم در وصف مسعود به خطا رفته يي و هم در هجو امان الله !
در اخير مقاله ات هم جمع بندي و نتيجه گيري كرده يي كه كي قهرمان واقعي است و كدام يك قهرمان نيست. تأريخ و گذشت زمان به كمك تأريخ نگاران آگاه و متعهد، همه چيز را واضح خواهد ساخت . منتظر ميمانيم ؛ مؤرخين داخلي و خارجي ؛ در آينده هاي نه چندان دور - اَسرار نا گفته را فاش خواهند كرد و انوقت اگر من و تو دار فاني را وداع گفته باشيم ، نسل هاي بعدي ما در مورد قهرمانان ملىِ افغانستان ؛ قضاوت خواهند كرد.

>>>   بدون شک زنده یاد مسعود قهرمان واقعی میباشد ، زیرا مردانه وار با دو تجاوز سرخ و سیاه تروریزم و طالبانیزم رزمید و از نثار خون و جان شیرینش بخاطر میهن دریغ نورزید ، امان الله شاه پادشاه ترقی خواه بود در این شکی نیست ولی قهرمان فقط همیشه یاد مسعود است وبس.
کابلی

>>>   قهرمان مردم بی دفاع افغانستان است که سال های سال زیر سایه وحشت، جنگ، خونریزی، قتل تجاوز دزدی و... رو همه این چهل سال تعمل کرده اند، قهرمان مردمانی هستند که چهل سال در آن کشور زندگی کردند، از ناتوانی، بی پولی، و نا ملاحمات زندگی بخور نمیر زندگی می کنن نه دست از آسمون نه از زمین کمکی شد، قهرمان کسانی هستند با لقمه نان خشک و لیوانی آب زندگی سر کردند، قهرمان کسانی هستند نه توان گدایی داشتند نه توان دزدی، به ساده ترین با وجدان ترین زندگی با شکم گرسنه بچه ها رو به بهانه غذا دیگی رو پر از آب جوش ریخته و بچه به امید پخته شدن خوابیدن، ما در کشور قهرمان اصلی نداریم اگر آقای مسعود بود به خاطر منافع شرق و غرب و که پول گرفته بود کابل رو ماتم سرای اجنبی کرد مردم آنون قهرمانی رو به حافظ شون دارند و الن فامیل ایشون و پسرش مانن بچه های افغانستانی در کابل تشریف ندارد دارد عیش نوش در غرب زندگی می کنن گرسنه و تشنه هم نیست تا مامانش دیگ آب جوش بهش و...

>>>   هرشخص راباید از همکاران ویارانش شناخت مثلا :
امان الله خان را از غلام نبی چرخی عبدالرحمن لودین علی احمد خان دروازی ،محمود طرزی،
مرحوم مسعود را از مارشال . بسم الله . قانونی . دین محمدجرئت ، عطا ،

>>>   اصل کهرمان ملی اشرپ غنی است

>>>   Salam
بزرگ‌ترین دشمن تاجیکان ، اخوانیت عربی در میان شان است ، این طاعون تاجیکان را تباه کرده است و نخواهد کذاشت این تن شفا یابد ، عاقبت این طاعون تاجیکان را نابود خواهد کرد .

>>>   Salam
لشکر کشی به بهانه گرفتاری یک فرد کوچک به پنجشیر یک عمل سمبولیک از سوی غنی بود که داشت گفت ، من مسعود را هم دو پول نمی خرم و شهرش را هر آن که بخواهم زیر سم های اقتدار قبیله خواهم کرد . این لشکر کشی تنها برای توهین مقاومت پنجشیر و مسعود بود ، ورنه حسیب نه فرد سیاسی است و‌نه هم خیلی مهم و جانی که قوت های ویژه دنبالش بروند ، قوت های ویژه برای مبارزه علیه دشمن استراتیژیک اند نه یک آدم که حتا اگر مجرم جنایی هم باشد ، دستگیری مجرمان جنایی کار پلیس عادی است نه نیروی های ویژه ی وزارت دفاع وا منیت دولتی . هزار ها مجرم جنایی فراری در استان ها وجود دارند مگر دنبال اینها باید نیرو های ویژه ی امنیت و کماندو بروند! پنجشیریان این خشونت غنی را باید خیلی جدی بگیرند

>>>   Salam
طالبان ، ۶۵ تن از نیرو های امنیتی را در هلمند و پنجاه تن دیگر را در فاریاب طی ۲۴ ساعت گذشته به قتل رساندند ، اما نیرو های ویژه ی حکومت قبیله غنی مصروف گرفتاری یک نفر در پنجشیر اند ، هم این نیرو های ویژه ی مزدور خائین اند و هم غنی که تب تعصب او را دیوانه کرده است .

>>>   قهرمان ملی باید برای چند سالی باشد تا برای دیگران هم نوبت برسد
در زمان حکومت نجیب چندین قهرمان لقب گرفته بودند حتی تعدادی دوبار قهرمان لقب گرفته بودند

>>>   میـدان هوائی کابل باید بنام کرزی نه بلکه بنام محمد اشرف غنی تغیر نام یابد

>>>   تفاوت های بین شاه امان الله و احمد شاه مسعود:
1- امان متمدن و متجدد بود و مسعود بنیادگر و متحجر
2- امان معتقد به دموکراسی بود مسعود اخوانی
30 امان الله هیچ نوع معامله ای با انگلیس ها نه کرد و مسعود تا آخر در معاهده و پروتوکول با روس بود.
3- امان اعمار میکرد و مسعود انفجار میداد
4- امان به خاطر حقوق زن و مرد رزمید و مسعود زن خودش را حتی از برادران خود مستور نگه می داشت
5- امان رسما همه اتباع کشور را علی السویه مساوی اعلان کرد و مسعود تاجیکان را سرتاج سایراقوام معرفی داشت.تنها فاجعه افشار بیانگر چهره وحشت افرین مسعود است که از امان همچو چیزی نه شنیده اید.
6- دست درازی های نیروهای مسلح امان بر ناموس مردم ثبت تاریخ نیست، برعکس دست درازی های تفنگداران مسعود حتی بر زنان نابیا در مرستون هم ثبت رسانه ها است.
7- امان مستقلانه به خاطر کسب استقلال کشور اقدام کرد و مسعود در مکتب آی اس آی تربیت، تجهیز و تمویل شده و به پنجشیر فرستاده شد.
این تفاوت ها میشود به دهاشماره دیگر نیز بیان کرد.
باید توجه داشت که امان صد سال قبل از مسعود زندگی داشت.
ولی

>>>   ....بر سر همگی تان نه قهرمانی است ونه بود همگی شان خاینین این وطن بودن واستند از معسود گرفته تا گلو همگی خاینین این وطن استند....

>>>   آقای منصوری!!!!
احمد شاه مسعود بدلایل زیر نمیتواند یک قهرمان محسوب گردد. من یک تاجیک و از ولایت پروان استم. شاید شما و هواخواهان امروزی مسعود خیلی جوان باشید که حوادث شش دهه اخیر را به یاد داشته باشید.چرا مسعود قهرمان نیست
۱-مسعود یک اخوانی بود که برای آموزش جنگ‌های چریکی ل به مصر فرستاده شد و در آنجا فن جنگ‌های گوریلایی را فراگرفت
۲-مسعود در سال ۱۹۷۳در توطیه ی ضد دولتی یکجا با گلبدین حکمتیار در ولایت پروان شرکت داشت که در نتیجه ی حمله ی مسلحانه ی شان قوماندان ولایت پروان شهید شد.
۳-مسعود بعد از توطیه ی ناکام از ترس جان یکجا با گلبدین به پاکستان فرار کرد
۴-چون مسعود در قتل قوماندان امنیه پروان دست داشت ، از ترس همیشه در خفا و دور از نظر مقامات وزارت داخله محمد داود در کوه های پنجشیر پنهان بود
۵-مسعود حکم قتل پهلوان مشهور افغانستان احمد جان پنجشیری را داد و او شهید شد
۶-مسعود مسوول به شهادت رساندن صد ها سرباز جمهوری دموکراتیک افغانستان است او با روس‌ها پروتوکول می‌کرد اما سرباز قوای مسلح را نشانه قرار میداد
۷-مسعود در غارت ده ها قطار اکمالاتی شرکت افسوتر که لوازم و مواد خوراکه از شوروی از بندر حیرتان به کابل میاورد سهم مستقیم دارد
۸-مسعود بر علاوه ی دریافت کمک های امریکا و غرب که به تنظیم ها در پاکستان داده می‌شد در استخراج غیر قانونی معدن زمرد پنجشیر وسیعا اقدام کرد و از فروش سنگ ها به فرانسوی ها پول فراوان بدست آورد و اطرافیانش ملیونر شدند
۹-قوماندان مشهور جمعیت بنام محمد انور دانگر که مردم کابل نام این منفور را خوب به یاد دارند تحت راهنمایی مسعود هر روز راکت های sacar40-60را از شمالی بر شهریان کابل فیر می‌کرد طفل زن و مرد و کسبه کار هر روز شهید میشدند.
۱۰- خوشبختی مسعود در این بود که او از پنجشیر بود و اراضی فوق العاده به نفع او بود . بعد از هر حمله بر قوای دولتی به سوراخهای کوه میخزید.
۱۱-مسعود قوماندان خوب نیز نبود زیرا شکست عملی او را در جنگ‌های کابل شاهد استم.
۱۲-مسعود نه تنها یک قوماندان بیکاره بود بلکه در اداره‌ی شورای نظار و وجلوگیری از جنایات شورای نظار ناکام بود
۱۳-مسعود نظر به اختلافاتبکه با گلبدین داشت و از یکدگر نفرت داشتند و به همین خاطر کابل به خاک یکسان شد ، در چنین شرایط که مردم در خون میتپیدند اعضای خانواده ی به ضم شما قهرمان ملی در سفارت خانه ها پست سفیر داشتند و فامیل ربانی هم چنان.۱۴-

۱۴- مسعود اتفاقا کشته شد ورنه با اشغال مجموع کشور او مجبور می‌شد که به تاجیکستان پناه ببرد ،
۱۵- مسعود که در جنگ خویش علیه طالبان شکست خورده بود و نا امید در سرحد افغانستان و تاجیکستان میزیست به داکتر عبدالله وظیفه داده بود که به امریکا برود و سعی کند تا از امریکایی ها کمک بگیرد.عبدالله چنین کرد و در امریکا دروازه های CIAرا برای جلب کمک دق الباب می‌کرد.و شما آقای منصوریمدعی استید که او بر ضد سیه و سرخ بود؟؟؟؟
ایدیالوژی مسعود تاسیس دولت اسلامی بود و ماوشما انجام دولت اسلامی را تحت رهبری خودش و رهبرش ربانی دیدیم .
ناکامی مسعود و ربانی و تباهی شهر کابل زمینه را برای به میدان آمدن طالبان مهیا ساخت.
آقای منصوری شما در مقایسه ای تان مسعود را با شخصیت های چون گاندی و یا نلسن ماندیلا و یا چگوارا به اشتباه گرفته اید
این افراد در زندگی دارای یک برنامه مترقی بودند . اینها مردمان سیکیولر بودند همانند امان الله خان . مهاتما گاندی یک ملت بزرگ اسیر را با سیاست عدم خشونت به استقلال رسانید ماندیلا در هنگام انتقال قدرت از نژاد پرستان به سیاهان برای اولین بار بزرگ‌ترین نقش را برای حفظ ثبات آفریقای جنوبی ایفا کرد ورنه احتمال جنگ داخلی میرفت و آفریقای جنوبی از سومالی بد تر می‌شد . فعالیتها و کارکرد های مسعود سراسر کشور را به تباهی کشاند آنچه هم در زمان ظاهر و داود و کارمل ساخته شده بود از بین برده شد. صد ها دلیل و برهان همنوز هم در ذهن من است که می‌توانم ثابت کنم که مسعود نه تنها قهرمان نیست بلکه نقش منفی مسعود در حوادث شهر کابل تمامیت ارضی کشور را زیر سوال برد.
آقای منصوری !!!!!
شاه امان الله یقینا قهرمان نیست و زاده و پرورده محیط اشرافیت است و متهم به قتل پدر است ، کاش مسعود ربانی و گلبدین را اعدام می‌کرد من از ته دل او را قهرمان ملی قبول میکردم. حبیب الله خان کمتر از گلبدین و ربانی نبود.
برای آنکه قضاوت درست در مورد کارکرد های شاه امان الله داشته باشید بهتر خواهد بود که به کتاب معروف و یگانه کتاب موثق در مورد تاریخ معاصر افغانستان از مرحوم غبار را مطالعه کنید شاید برایتان کمک کند....»»»»
شفقت از نواباد ده افغانان کابل

>>>   کسیکه زیاد چور وچپاول کرده باشد قهرمان ملی چوراست

>>>   من هیچ کدام را قهرمان نمی گویم چون هرکه به اهداف شخصی خود جنگید

>>>   امان الله خان غازی استقلال افغانستان را بدست اورد مقایسه امان الله غازی با مسعود یک جفا و خیانت است به ملت مسعود در اواخر خود را به دامن روسیه به قاتلین مردم بیگناه ما انداخت و عساکر مسعود به هرجای بالای ناموس مردم تجاوز کزدند
بصیر نظری

>>>   هرکسی در هرچیز قهرمان است یکی به جانبازی وفداکاری ویکی در وطندوستی وشهامت ویکی هم در بی روی وپر روی ویابی حیای دیروز در لغمان امان الله خان وهمه درانی هارا خاین وپدر کش وبرادر کش ومزدور میگفتندوحالا قهرمانش میخوانند دیروز بابای ملت لقب دادند وحالا خاین ومزدور میگویند دیروز با رای تقلب وگوسفندی امر خیل به کرسی غلامی نشستند وبه زور وبازوی جان کیری بمیدانت امدندوامروز ریس باارای جمهور ملت شدنداگر قرار باشد درین راستا کسی را لقب قهرمانی دهند بابا غنی از همه مستحق تر است همچنان غازی امان الله خان که با کشتن پدرش امیر حبیب الله لقب غازی را به او دادندایشان هم باید قهرمان باشندزیرا بسیار بودند که دوست ورفیق را کشته بودند وبرادر را به قتل رسانیدند وبخاطر گرفتن قدرت هرکاردیگر کرده بودند وجناب امان الله خان با قتل پدر به سلطنت رسیدندهرچه مسعودچه قهرمانی کرد؟ نگذاشت که روسها وطن را اشغال نمایدویا پاکستانی ها کشور مارا صوبه ای پنجم بسازد وهمچنان نگذاشت خواب امپراطوری حکمتیار متحقق شود وبرنامه ای بینان سیوان که عین همین اشغال امروزی بودبه کرسی نشیند وان را یک دهه به تعویق انداخت ازین رو نمیتوان اورا قهرمان خواند
مولانا قربان

>>>   جنگ های داخلی قهرمان ندارد کشور بنام افغانستان در تاریخ خود یگانه قهرمان ملی که دارد نام شان غازی امان الله خان است دیگران که بنام قهرمانان ملی یاد میشوند قهرمانان نه بلکه جنایتکاران میباشند که تاریخ بشریت جنایات انهارا فراموش نخواهند کرد
ولیزاده هراتی از هرات باستان

>>>   غازی امان الله خان قهرمان واقعی است اما مسعود قهرمان جگ داخلی

>>>   شما خجالت نمیکشید به وطن خود خیانت میکنید قهرمان احمد شاه مسعود کجا بود نمیدونم میعاره شما برای تریف قهرمان چیه قهرمان یعن کسی یک تغییر به وجود بیار همه میدونیم قهرمان غازی امان خان است احمد شاه سعود تا حال توانشتا از پنجشیر بیرون بیاید جنگ کند احمد شاه در چند ولایت جنگ کرده

>>>   امان الله خان ''قهرمان'' نيست بلکه قهر- مان است.
رهبران حاکمان پشتون يا خود فروخته انگلستان و روسيه وآلمان ..بودند و مى باشند. تهداب کانونهاى آموزشى راماند
ولى ريشه هاى وحدت اقوام و يا همبستگى مردمان باتباران را نى -
پشتون چارنامه و ولى اقوام غيرپشتون يک نامه حتى نام اصلى خود راگفته نتواند.
پشتون چارنامه و ولى اقوام غيرپشتون يک نامه - غيرپشتونحتى نام اصلى خود را گفته نتواند.
قهر کل به سر حاکمان پشتون! قهرمان نداريم امان الله خان ''قهرمان'' از قهرمان ملى تير!
اول چطور که خان اش از چنگ يز و دوم فرار کرد به ارو پا ظاهر داکتر نجيب خلق و پرچم که حزب اش وکارنامه اش خوب نبود که فرار نکرد واين را غيرتمند پشتون گويد اما تمام درانى تا محمدزايى دومانان در و زر وسيم وطلا خاندانى کمپنى به امريکا و بى چاره کوچيان احمدزيى به پشاور ماندى شدن وبين خراسان و هندوکش ديگر اين سوى آن سوى ديورند کوچ نکردند و از همين قوم پشتون زيادتر طالبان در پاکستان با ميانجيگرى غلامهاى شاهين امريکايى مانند جلالى و خليلزاد وکرزى وغنى تحت برژنسکى اين روز را آورد حتى افغان افغان وفغان کرد.
آخرين استوره هاى که در شاهنامه فردوسى درج شودند :
1- مزارى بزرگوار پارسى زبان بالا صفت فرزند فرزند شهر على مولانا و شهر زردشت و شهر اسپنديار استوره من است راه آزادى استقلال و طالبان اخلاقيت مبارزه کرد
2- احمد شاه مسعود فرزند فرزانه هندوکش است و در راه آزادى استقلال و طالبان اخلاقيت مبارزه کرد. در پهلوى مبارزه فردوسى خوان وشاعر ودوست قهارعاصى
3- و همه مبارزان همه تباران که عليه اشغال گران شرق وغرب و طالبان در راه آزادى استقلال از هر اقوام حتى پشتون ها.
شخصيت هاى نامبره و ترورشده هزاره و تاجيک ستاره گان مانند ابومسلم خراسانى و يعقوب ليث صفار کورش بزرگ نجات دهنده يهودان وارمنى ها داراى بزرگ استوره. اسپنديار و پسران اش بهمن و آذر نوش نجات دهنده بلخ بامى و
رستم هاى داستان نجات دهنده بخش شرقى
خراسان ايران وايران زمين جغرافيه نام اين اساطير با گفتن ''قهرمان ملى افغـانستان'' توهين است.
حکومت همه مردم نيست . پشتون يا افغان همه کاره وديگران هيچکاره دوستم درقفس پرنده و طوطى غنى و خواب کنجاره منجاره پشون مشتون افغانى مغانى دوستم
موستمى ! نام افغان مانع اصلى وحدت همه ملت هاست

>>>   هر حرف غنی یک جنجال را بر پا می کند مشکل این آدم ندانستن و نا آگاهی از موضوعاتی است که وی پیرامون آن سخن می گوید و یا بیانیه عالمانه ایراد می کند. مانند حسین نواسه خدا و یا محمد سلس سلم!

>>>   دوستان گرامی و هواخواهان احمد شاه مسعود و شاه امان الله؟؟
خدمت گرامی تان عرض کنم که هیچ یک از این دو قهرمان نبودند و هیچگاهی خودرا قهرمان هم لقب نداده بودند. امان الله خان را باید با در نظرداشت تمام شرایط عینی و ذهنی انزمان ارزیابی کرد و هم از او انتظاری راکه مردم هند از کرم چند داس مهاتما گاندی داشتند از شاه امان الله داشته باشند.
جهانبینی شاه به دایره ای محیط زیست و محل پرورش او خلاصه میشد اما او خواست تا زنجیر های کهنه ی شرایط ناگوار اقتصادی و اجتماعی کشور را که افغانستان را قرنها در تاریکی توسط عمال محمد زایی ها و سدوزایی ها نگهداشته بود بشکند و مردم افغانستان را با نور علم و فرهنگ دانش و علوم سیا سی و ساینس زندگی نو ببخشد. او یک انقلابی با ایده های مارکسیستی نبود. او در محیطی بزرگ شده بود که تمام اهل در بار مشتی از عناصر فرصت طلب متعصب عقب گرا و تاریک پرور بودند. حتی کاکای شاه سردار نصرالله خان مخالف مشروطه بود و همیشه به حبیب الله میگفت که مشروطه انقلاب میزاید. در چنین شرایط اگر شخصی از میان خاکروبه های دربار با اندیشه های نوین و مترقی قدعلم میکند ولو به هرشکلی باشد اگر او را قهرمان نه گوییم میتوانیم یک فرد روشن دلسوز وطن و پدر معنوی ملت خطاب کنیم. شاه با اثار مترقی چندان اشنایی نداشت او اقتصاد و جامعه شناسی نمیدانست تا بداند که چگونه طرحهای درست مطابق شرایط عینی و ذهنی جامعه رویدست گیرد.او مانند رضا شاه در ایران ۱۹۲۵-۱۹۴۱ یک افسر با تجربه و دکتاتور نبود.به همین خاطر یک اردوی رزمی و بزرگ نداشت
تا از او دفاع کند او متیقین بود که مردم از ریفورمهای او دفاع میکنند و او معتقد بود به جای مصرف پول بر اردو بهتر است پول در راه تطبیق ریفورمها مصرف شود.
زمانیکه او به اروپا سفرکرد و پیشرفت های اقتصادی و ابادی اروپا را دید دیوانه شد و با برگشت به وطن دیوانه وار با سرعت زیاد بطرف تطبیق ریفورمهای خویش قدم برداشت ولی شاه نتوانست درک کند که اروپا در ظرف یک یا دو دهه به این مقام و منزلت نرسیده است بلکه قرنها و بعد از تحمل صد ها جنگ و غارت کشور های مستعمره به این مقام رسیده است. او در داخل نتوانست با روحانیون مرتجع و سازشکار با فیودال کنار بیاید تا بالا خره انگلیس از ترس انکه اندیشه های شاه هند برتانوی را متزلزل نه سازد به توطیه دست زدندو به کمک ملا یان و افراد متنفذ در جنوب کشور و پلان های مخوف نادر شاه سلطنت سقوط کرد.و بعد از پنجاه سال یعنی بعد از سقوط شاه امان الله برای بار دوم استکبار جهانی یعنی امریکا قدرت جدید با استفاده از تجارب کهنه کاران انگلیس یکبار دگر کشور را بنام دین وکفر به سوی تباهی توسط خود افغانهای اخوانی و عقبگرا که مسعود جزو شان است کشاندند.
موجز اینکه : شاه امان الله مردم و وطن خود را دیوانه وار دوست داشت و غیابت او ضایعه ی بزرگ برای افغانستان بوده و باعث عقب ماندگی کشور ما تا کنون گردیده است.
حالا به بخش قهرمان بودن یا نبوپن احمد شاه مسعود میپردازیم...
مسعود نظر به بر داشت من از نوشته های عده ای از دوستان که نوشته اند او در هنگام اغاز کار های چریکی اش در زمان محمد داود یکی از مسوولین
قتل قوماندان امنیه ولایت پروان و دوم مسوول قتل پهلوان احمد جان پنجشیری در زمان حاکمیت ببرک کارمل میباشد.
از این دوسیه های جنایی وی که بگذریم او هیچگاه خود را قهرمان و یا جنرال و یا مارشال لقب نداده بود. به ضم خودش او یک چریک بو. این القاب مصنوعی را بعد از مرگ او چاپلوسان و عده ی از افراد استفاده جو به شمول داکتر عبدالله و محمد فهیم مارشال تصنعی به او دادند و حتی لطیف پدرام او را قهرمان ملی خطاب میکند .
مسعود اخوانی و طرفدار یک حکومت اسلامی بود .اختلافات شخصی او با گلبدین هم در جریان جنگها علیه جمهوری دموکراتیک افغانستان و هم بعد از سقوط نجیب الله باعث تباهی هزاران خانواده و شهر کابل شد.صد ها مکتب و شفاخانه در مجموع کشور نابود شد جاده ی میوند کابل که از شاهکاری های مهندسی غلام محمد فرهاد شاروال زمان ظاهر شاه بود به ویرانه مبدل شد او در حلقه های تا جیکها زندگی کرد و هیچ ارتباط معنوی نتوانست با دگر ملیتهای ساکن کشور برقرار کند . او با هزاره با پشتون در جنگ بود . قهرمان ملی به همه ای ملت تعلق دارد نه به یک ملیت یا قوم خاص به همین خاطر اکثریت مطلق مردم افغانستان به خصوص شهریان کابل در روز تجلیل از کشته شدن وی خیلی به تکلیف میشوند زیرا این مردم نیست که رضاکارانه برای یاد بود از او به جاده بریزند بلکه یک عده ای قلیل یعنی اعضای شورای نظار است که نظم عامه را به هم میزنند و با موتر دزدیده شده از دوران نجیب الله به جاده ها میریزند.مانند وحدتی ها . در حالیکه مسعود انسان متواضع بود او برای خودش نام وشهرت نمیخواست اما راهی را که او انتخاب کرده بود یعنی اخوان المسلمین که در اینراه هم گلبدین و سیاه ترین افراد روان بودند افغانستانرا تباه کرد.
از مرگ اما ن الله خان ۱۸۹۲-۱۹۶۰ پنجاه نوسال میگذرد اما تا هنوز در قلب
و روان مردم ترقی پسند و دانشور افغانستان نسل به نسل جا دارد و زمانیکه برای اولین بار در اغاز ریاست جمهوری محمد داود خان عکسها و پورتریت های او چاپ شد و به بازار امد مردم از دین عکسها ی او استقبال عجیبی کردند و تقریبا اگر مبالغه نه شود در هر خانواده ی عکسی از این شخصیت ملی در روی دیوار ها نصب بود و مردم با هزار حسرت از او و از کارکرد های او یاد میکردند. تمام قرطاسیه فروشی های شهر کابل عکسهای او را میفروختند .
اما ... با سقوط عبدالله خان و از میان رفتن جمعیت و ختم پولهای باد اورده
من خط میدهم به تمام هواخواهان مسعود که کس دگر هیچگاهی پورتریتها و نقاشی های شش متره ای مسعود را بروی جاده ها و دیوار های شهر نخواهد دید.زیرا این خواست مردم نه بلکه زور پول شورای نظار است که بر مردم تحمیل کرده است و هم در روز تجلیل از مرگ او به جز یک عده ای قلیل پنجشیری دگرکسی در روی جاده ها نخواهد امد و حتی بسیاری از پنجشیری ها از او و شورای نظار او نفرت دارند . زیرا در برابر چشمان انها خانواده ی مسعود که هیچ نداشتند ملیونر شدندو لی مردم زحمت کش پنجشیر همچنان بقال و بیروزگار و غریب برای کسب لقمه نانی سرگردان اند.
حالا قضاوت بدست شما که کی را کی خطاب میکنید......
بامیانی

>>>   برادران و هموطنان من منحیث یک تاجیک و یک پنجشیری تصمیم گرفتم که برای هموطنان عزیز خود بنویسم که مسعود نه تنها قهرمان نیست بلکه فعالیت های تخریبی او علیه دولت های داود خان و کارمل و نجیب وضعیت زندگی مردم پنجشیر را که چندان کشت و کار در پنجشیر نبوده خیلی ها خراب ساخنه بود. این شخص هر باریکه عملیات میکرد و بعدا با افرادش فرار میکرد دولت بالای مردم غضب میکرد و زندگی همه ی ما در خطر میبودموجودیت این شخص باعث ان شده بود که دولت ها نسبت به پنجشیر و پنجشیری بد بین شوند و در همین مدت ده تا پانزده سال نسبت فعالیت های تخریبی مسعود و همراهان وی دولت ها به خصوص در زمان کارمل نجیب نتوانستند حتی یک مکتب هم بسازند. نه کلنیک منظم صحی نه مکتب و نه شهرک و نه برق و حتی ابتدایی ترین ضروریات مردم .در حالیکه مردم این خطه زحمتکش و سرشار از استعداد اند.مشکل ما افغانها این است که اگر پشتو زبا ن استیم از یک پشتو زبان دگر حتی اگر جنایتکار بین الملل هم باشد دفاع میکنیم و اگ تاجیک و انهم پنجشیری باشیم از مسعود دفاع میکنیم. در حالیکه خداوند ما را عقل داده و باید خوب و بد را فرق کنیم.در تمام پنجشیر تنها مسعود نیست در پنجشیر مردمان وطندوست بودند که حتی در جنگهای دوم و سوم افغان انگلیس با دستان خالی بدون کمک خارجی و غارت معادن کشور در پهلوی اردو علیه استعمار جنگیده اند. و از همین خطه صد ها سرباز و افسر و بهترین پیلوتهای هوایی در اردوی جمهوری افغانستان خدمت کرده اندو قهرمانانه جان باخته اند.انها گمنام اند اما نام شان در دفتر کادر و پرسونل وزارت دفاع حتما است.متاسفانه در طی سه دهه ی قبل با حضور شورای نظار و جمعیت اسلامی افغانستان در سیاست واز انجاییکه مردم عام از نام مسعود و داکتر عبدالله و غیره نفرت دارند پنجشیری ها را به نامهای بد یاد میکنند.در اخیر میخواهم بگویم که قهرمانان اصیل و راستین انهایی بودند که برای اعمار جامعه ی سیکیولر مترقی یعنی افغانستان نوین حقوق مساوی مرد و زن ایجاد شرایط خوب زندگی برای دهقان و کارگر و تحصیلات رایگان حقوق مساوی ملیتها اعمار پل و پلچک و شاهراه ها شفاخانه ها.....جان های عزیز شانرا از دست داند و بازماندگان شان تا امروز با فقر دست و پنجه نرم میکنند که در همین جمله صد ها پنجشیری که لباس سرباز و افسر جمهوری افغانستان را به تن داشتند و در راه دفاع از ارمانهای والای مردمی جانهای خودرا فدا کردند نیز شامل اند روح شان شاد .
در مورد امان الله خان باید گفت که او یک تحفه برای مردم بود که با اشتباهات شخص خودش و توطیه های داخلی و استعماری از دست رفت و همه چیز سرچپه دور زد و بهای انرا تا بحال میپردازیم.
مخلص شما
ع.ن. پنجشیری باشنده کابل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است